uusi vauva ja venhempien lasten päivähoito! mitä mieltä olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitätekisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitätekisin

Vieras
lapset meillä 5 ja 3½v kohta laskettuaika ja nyt mietin että otanko lapset pois hoidosta vai en?talvi lomalla kun päiväkoti oli kiinni oli vanhempi lapsi ainakin aivan hermona kotona vaikka kuinka yritin kaikkea kivaa tekemistä keksiä eikä pienempikään oikeen tuntunut viihtyvän.jatkuvaa kitinää että piti saada kaveria tai mennä jonnekkin. jotenkin toisaalta tuntuu kurjalta pitää hoidossakaan kun itse olisin vauvan kanssa kotona.

meillä kun tuo isompi kaipaa jo selkeästi leikkikavereita. kerhoja täällä maalla ei ole joten yksin on leikittävä jos leikkiä haluaa ellei tuon pikkusisaruksen seura kelpaa. ylensä se ei kyllä kelpaa edes.

mulla oli kans sama "ongelma" vuosi sitten. mietin ja pähkäilin, että otanko lapset pois hoidosta vai kuinka teen. päädyin lopulta siihen, että kotiin he jäävät. mutta isommat lapset olivat sillon 1v6kk ja 2v6kk. jos isommat olisivat olleen vanhempia sillon, niin olisin varmaankin vienyt heidät hoitoon parina päivänä viikossa.
sn tapauksessa varmaankin pitäisin lapset hoidossa sen pari päivää viikossa.

Ottaisin pois hoidosta. Isommalla alkaa kuitenkin kohta eskari ja on viimeinen vuosi olla kotona ilman päiväkodin stressaavaa ilmapiiriä - vaikka kuinka olisi kavereita, se on silti lapselle rankkaa. Ja sulla on kaksi isompaa lasta, joilla on siis aina leikkikaveri. Ehkä olisi heille hyväksi opetella leikkimään keskenään..

Minä pidin esikoisen kotona ensimmäiset puoli vuotta. Ihan säästösyistäkin, kun ei se päivähoitokaan mitään ilmaista huvia ole.

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Minä pidin esikoisen kotona ensimmäiset puoli vuotta. Ihan säästösyistäkin, kun ei se päivähoitokaan mitään ilmaista huvia ole.

ei ole kotona pitäminenkään kun maksat kahdelle lapselle 2 lämmintä ateriaa joka päivä:) mä ainakin huomaan ihan selkeän eron jos lapset on viikonkin kotona menee enemmän ruokaan rahaa kun sillon jos ovat hoidossa.

Pidä päiväkodissa osa-aikaisena, kun kerta viihtyvät. Onhan se aika epäreilua, että ensin perheeseen tulee vauva, joka vie vanhempien huomiota ja sitten vielä joutuu luopumaan kavereistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:

ei ole kotona pitäminenkään kun maksat kahdelle lapselle 2 lämmintä ateriaa joka päivä:) mä ainakin huomaan ihan selkeän eron jos lapset on viikonkin kotona menee enemmän ruokaan rahaa kun sillon jos ovat hoidossa.

Meidän poika on varsin pieniruokainen. :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ottaisin pois hoidosta. Isommalla alkaa kuitenkin kohta eskari ja on viimeinen vuosi olla kotona ilman päiväkodin stressaavaa ilmapiiriä - vaikka kuinka olisi kavereita, se on silti lapselle rankkaa. Ja sulla on kaksi isompaa lasta, joilla on siis aina leikkikaveri. Ehkä olisi heille hyväksi opetella leikkimään keskenään..

siis mun lapset on 5 ja 3½ ja isompi ei halua leikkiä pienemmän kanssa koska pitää häntä vauvana kun ei osaa vielä samalla tavalla leikkiä kun isompi. toki leikkivät keskenään mutta usien se leikki päätyy kinaan ja tappeluun ja tylsistyvät toisiinsa.

Pitäisin molemmat hoidossa, osa-aikaisesti, ainakin isomman jos itse sanoo haluavansa olla siellä.
Meillä jo 3,5 -vuotias haluaa päiväkotiin, ei tosin tiedä varmaan millaista siellä on mutta kavereita kaipaa joka päivä, ei oikein riitä kerran viikossa kerhoilu.

Alkuperäinen kirjoittaja Miten olisi:
Mitäs mieltä lapset (vanhempi) itse on asiasta?

vanhempi haluaa päiväkodissa olla eikä sieltä pois haluisi. jo viikko talvilomaa kotona oli hälle tarpeeksi tylsää ja kysyi joka päivä eikö pääse päikkäriin kun siellä on kavereita ja leikit jäi kesken ennen lomalle lähtöä. pienempi tykkää olla päiväkodissa koska isompi tykkää olla siellä:) pitää isoveikkaa "jumalana" ja tekee kaiken kuten hän.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
kotona. tuo virikehässäkkä on ihan joutava asia. lapsen mielikuvituksella saadaan vaikka tikusta asiaa jos niikseen tulee. kavereilla voi sitten kyläillä joskus.

Ei riitä enää varmasti 5 -vuotiaalle saada ikäistänsä seuraa joskus silloin tällöin, ja uuden vauva tullessa varmaan harvemmin äiti jaksaa kyläillä päivittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
kotona. tuo virikehässäkkä on ihan joutava asia. lapsen mielikuvituksella saadaan vaikka tikusta asiaa jos niikseen tulee. kavereilla voi sitten kyläillä joskus.

Ei riitä enää varmasti 5 -vuotiaalle saada ikäistänsä seuraa joskus silloin tällöin, ja uuden vauva tullessa varmaan harvemmin äiti jaksaa kyläillä päivittäin.

ihan taatusti riittää. se on vaan tuo kuvitelma,että lapset tarvis nykyään niin jumalattomasti aktiviteettia ja seuraa. kotona voi perheen kanssa tehdä kivoja juttuja. osallistua vauvan hoitoon, ruoan valmistukseen. ja opetella leikkimään pienemmän sisaruksen kanssa. se aika on niin lyhyt kun siellä kotona saa olla. pian on jo esikoulu ja koulu vastassa.

no mä en ole huolissani jos viihtyy kavereiden kanssa ja tykkää elikkiä kavereidne kanssa. alussa olin kyllä huolissani kun viime toukokuussa meni uuteen päiväkotiin eikä halunut siellä olla eikä ollut ketään kavereita.

Yhteistyössä