Uusi työkaveri heitti "kivan" pommin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei se raskaus varmaan oo näkynyt. Mulla on kolmas raskaus kolmen vuoden sisään, äippäloma alkaa lokakuun alussa ja nyt viimeisen kuukauden on näkynyt että odotan.
Epäilen ettei olisi tullut valituksi jos olisi raskaus näkynyt.

Siitä taas en oo mitään mieltä että tekikö työnhakija oikein vai väärin. Itse en olisi paikkaa ottanut vastaan, enkä hakenutkaan jos olisin tiennyt olevani raskaana ja "turvallisilla viikoilla".
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kysyvä:
Eikös työnantajalle pidä ilmoittaa raskaudesta viimeistään 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä??

Niin mäkin olen käsittänyt.

Eli oisko niin, et periaatteessa tää tyyppi olis syyllistynyt luvattomaan toimintaan?

Hmm, mielenkiintoinen pointti. Tällä henkilöllä on toki koeaika vasta alkanut, seuraan mielenkiinnolla mitä pomo tekee vai tekeekö mitään.
 
Meillä kanssa löytyy vastaava kokemus. Tuli hommaan, joka vaati useamman kuukauden opettelun. Kuukauden jälkeen ilmoitti jäävänsä äitiyslomalle kolmen kuukauden päästä. Jipii! Eli ko. henkilö oppi juuri hommat ja sen jälkeen jäi äitiyslomalle. Ja eikun uudestaan seuraavan kanssa.

Tämän jälkeen pomo ei ole enää katsonut päinkään "hedelmällisessä iässä" olevia. Valitettavasti.
 
On ihan täyttä huijausta jos ottaa vuoden määräaikaisen työsopimuksen ja tietää olevansa alle 2kk töissä.. vakipaikkakin olis eri kun työnantaja "ehkä" saa työntekijän takaisin.
Sana kulkee taatusti saman alan yrityksissä varsinkin jos on pienempi paikkakunta
eli turha ois ainakaan kysellä. myöhemmin töitä samalta alalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
On ihan täyttä huijausta jos ottaa vuoden määräaikaisen työsopimuksen ja tietää olevansa alle 2kk töissä.. vakipaikkakin olis eri kun työnantaja "ehkä" saa työntekijän takaisin.
Sana kulkee taatusti saman alan yrityksissä varsinkin jos on pienempi paikkakunta
eli turha ois ainakaan kysellä. myöhemmin töitä samalta alalta.

Kysyn uudelleen, tietääkö kukaan: Eikö määräaikainen sopimus sido työntekijää lainkaan?
 
Todella kusipäistä toimintaa. Lienee sanomattakin selvä että turha haaveilla enää työpaikasta ko. firmassa.
Itse en koskaan toimisi noin, pelaan avoimin kortein ja tiedän kyllä tapauksia joissa nainen on päässyt töihin raskaana tai kerrottuaan että odottaa adoptiolasta. Avoimuus kunniaan.
Sitä paitsi tosiaan pitää ilmoittaa 2 kk ennen että jää äitiyslomalla.
Puhumattakaan sopimusrikkomuksesta jonka teki.
 
Naiset ihan itse aiheuttaa tuollaisella toiminnallaan sen epätasa-arvon tässä yhteiskunnassa.
Miksi me suostumme sellaiseen painostukseen lasten "tekemisestä", miksi emme vaadi miehiämme osallistumaan lastenhoitoon ja hoitovapaisiin..
Jos elämän tarkoitus taas on vaan lisääntyä ja hoivata, miksi pitää tunkea työelämään sotkemaan muiden kuviot vain siksi että voi tai "on oikeus siihen" ?
Minäminäminä-ajattelua taas.
Mikä määrittelee sen kenellä on oikeus ajatella vain itseään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysyn uudelleen, tietääkö kukaan: Eikö määräaikainen sopimus sido työntekijää lainkaan?

Miten se sitois? On pakko tulla äitiyslomalla töihin...? Ehkä tuossa tilanteessa vois irtisanoa heti kun ei ilmoittanut tarpeeksi aikaisin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysyn uudelleen, tietääkö kukaan: Eikö määräaikainen sopimus sido työntekijää lainkaan?

Miten se sitois? On pakko tulla äitiyslomalla töihin...? Ehkä tuossa tilanteessa vois irtisanoa heti kun ei ilmoittanut tarpeeksi aikaisin?

On olemassa sellaisia käsitteitä kuin sopimusrikkomus, petos ja sakot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysyn uudelleen, tietääkö kukaan: Eikö määräaikainen sopimus sido työntekijää lainkaan?

Miten se sitois? On pakko tulla äitiyslomalla töihin...? Ehkä tuossa tilanteessa vois irtisanoa heti kun ei ilmoittanut tarpeeksi aikaisin?

On olemassa sellaisia käsitteitä kuin sopimusrikkomus, petos ja sakot.

No eihän raskaus ole mikään sopimusrikkomus...
 
No ehtiihän tämä nainen olemaan äitiysloman jälkeen vielä pari kuukautta ja näin mahdollisesti myös jatkamaan työsuhdetta sen jälkeen. Määräaikainen kun ei voi jäädä hoitovapaalle. Ja epäilen suuresti, etteikö pomo olisi huomannut hakijan olevan raskaana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysyn uudelleen, tietääkö kukaan: Eikö määräaikainen sopimus sido työntekijää lainkaan?

Miten se sitois? On pakko tulla äitiyslomalla töihin...? Ehkä tuossa tilanteessa vois irtisanoa heti kun ei ilmoittanut tarpeeksi aikaisin?

On olemassa sellaisia käsitteitä kuin sopimusrikkomus, petos ja sakot.

No eihän raskaus ole mikään sopimusrikkomus...

Väännetään rautalangasta: Henkilö allakirjoittaa _määräaikaisen_ vuoden työsopparin, ja tietää ettei tule työskentelemään kuin vajaa 2 kuukautta siitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
No ehtiihän tämä nainen olemaan äitiysloman jälkeen vielä pari kuukautta ja näin mahdollisesti myös jatkamaan työsuhdetta sen jälkeen. Määräaikainen kun ei voi jäädä hoitovapaalle. Ja epäilen suuresti, etteikö pomo olisi huomannut hakijan olevan raskaana.

Mitenniin ei voi jäädä hoitovapaalle?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysyn uudelleen, tietääkö kukaan: Eikö määräaikainen sopimus sido työntekijää lainkaan?

Miten se sitois? On pakko tulla äitiyslomalla töihin...? Ehkä tuossa tilanteessa vois irtisanoa heti kun ei ilmoittanut tarpeeksi aikaisin?

On olemassa sellaisia käsitteitä kuin sopimusrikkomus, petos ja sakot.

No eihän raskaus ole mikään sopimusrikkomus...

Väännetään rautalangasta: Henkilö allakirjoittaa _määräaikaisen_ vuoden työsopparin, ja tietää ettei tule työskentelemään kuin vajaa 2 kuukautta siitä.

No väännä sä sitä rautalankaasi vaan, mutta juttu on niin, ettei raskaudesta ole pakko mainita. Ei siis ole kyse mistään laittomasta, vaikka kurjasti onkin toimittu työyhteisön kannalta.
 
Olen nainen enkä hyväksy kys. touhuja. Ja kyllä, syytän teitä "siskoja" siitä etten nuorena (= lapsentekoikäisenä) meinaa töitä saada!! Lapseni on tehty, opiskelujen lomassa, mutta koska vanhempiakin naisia jää jatkuvasti äitiyslomalle vakituisista ja vähemmän vakituisista duuneista, työnantaja ei vilkaisekaan naisiin päin valitessaan uutta työntekijää. Enkä voi häntä siitä syyttää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja perkele!:
Olen nainen enkä hyväksy kys. touhuja. Ja kyllä, syytän teitä "siskoja" siitä etten nuorena (= lapsentekoikäisenä) meinaa töitä saada!! Lapseni on tehty, opiskelujen lomassa, mutta koska vanhempiakin naisia jää jatkuvasti äitiyslomalle vakituisista ja vähemmän vakituisista duuneista, työnantaja ei vilkaisekaan naisiin päin valitessaan uutta työntekijää. Enkä voi häntä siitä syyttää...

No voi höh. Naisten on kuitenkin pakko jäädä kotiin, ainakin hetkeksi jos siis meinaa lapsia tehdä...joten turhaan niitä naisia syytät. Syytä sitä pomoas vaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysyn uudelleen, tietääkö kukaan: Eikö määräaikainen sopimus sido työntekijää lainkaan?

Miten se sitois? On pakko tulla äitiyslomalla töihin...? Ehkä tuossa tilanteessa vois irtisanoa heti kun ei ilmoittanut tarpeeksi aikaisin?

On olemassa sellaisia käsitteitä kuin sopimusrikkomus, petos ja sakot.

No eihän raskaus ole mikään sopimusrikkomus...

Väännetään rautalangasta: Henkilö allakirjoittaa _määräaikaisen_ vuoden työsopparin, ja tietää ettei tule työskentelemään kuin vajaa 2 kuukautta siitä.

No väännä sä sitä rautalankaasi vaan, mutta juttu on niin, ettei raskaudesta ole pakko mainita. Ei siis ole kyse mistään laittomasta, vaikka kurjasti onkin toimittu työyhteisön kannalta.

:headwall: Raskaudesta ei ole pakko mainita, mutta pitääkö muistaa mainita, että "joo, vaikka sitoudun työskentelemään vuoden, en aio tehdä sitä"? Eikö sinun mielestäsi nimi vuoden sopimuspaperissa ole minkään arvoinen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
No ehtiihän tämä nainen olemaan äitiysloman jälkeen vielä pari kuukautta ja näin mahdollisesti myös jatkamaan työsuhdetta sen jälkeen. Määräaikainen kun ei voi jäädä hoitovapaalle. Ja epäilen suuresti, etteikö pomo olisi huomannut hakijan olevan raskaana.

Mitenniin ei voi jäädä hoitovapaalle?

Työantaja voi "käskeä" aloittaa hoitovapaan sopimuksen loputtua.

Ja mistä tuon tietää vaikka kyseinen henkilö ei aikoisi olla kuin sen pakollisen äitiysloman pois ja isä jää sen jälkeen vanhempainvapaalle.

Mun mielestä ap suurentelee asiaa joka ei edes hänelle varsinaisesti kuulu. Enemmänkin olisin huolissani tuosta, että pitää erikseen kysyä miten pomoon saa yhteyden. Ei kerro kovin hyvästä pomosta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysyn uudelleen, tietääkö kukaan: Eikö määräaikainen sopimus sido työntekijää lainkaan?

Miten se sitois? On pakko tulla äitiyslomalla töihin...? Ehkä tuossa tilanteessa vois irtisanoa heti kun ei ilmoittanut tarpeeksi aikaisin?

On olemassa sellaisia käsitteitä kuin sopimusrikkomus, petos ja sakot.

No eihän raskaus ole mikään sopimusrikkomus...

Mitä kohtaa et ymmärtänyt? Kaksi kuukautta ennen pitää ilmoittaa ja kyseinen nainen ilmoitti puolitoista kuukautta ennen.
Se on laitonta.
Ja toisekseen, on se sopimusrikkomus jos jo allekirjoittaessaan tietää että ei pysty omaa osuuttaan sopimuksesta pitämään.

http://www.tasa-arvoklinikka.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=146&Itemid=252!
 
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kysyn uudelleen, tietääkö kukaan: Eikö määräaikainen sopimus sido työntekijää lainkaan?

Miten se sitois? On pakko tulla äitiyslomalla töihin...? Ehkä tuossa tilanteessa vois irtisanoa heti kun ei ilmoittanut tarpeeksi aikaisin?

On olemassa sellaisia käsitteitä kuin sopimusrikkomus, petos ja sakot.

No eihän raskaus ole mikään sopimusrikkomus...

Väännetään rautalangasta: Henkilö allakirjoittaa _määräaikaisen_ vuoden työsopparin, ja tietää ettei tule työskentelemään kuin vajaa 2 kuukautta siitä.

No väännä sä sitä rautalankaasi vaan, mutta juttu on niin, ettei raskaudesta ole pakko mainita. Ei siis ole kyse mistään laittomasta, vaikka kurjasti onkin toimittu työyhteisön kannalta.

Laitonta on vaikka sä kääntäisit ja vääntäisit asiaa kuinka paljon tahansa.

http://www.tasa-arvoklinikka.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=146&Itemid=252
 
Mun mielestä toi on lyhytnäköstä, koska raskauden jälkeen ois ehkä kiva hakee samaan paikkaan, mut sit ei kyllä ehkä työnantaja halukkaan enää.

Ja ymmärrän jos kyse on just tarhasta että hankalaa kun lapset ehtii tottua uuteen tätiin niin sit on jo seuraava joka pitää perehdyttää uudestaan.

Itte on kehtais tehä noin, aiheuttaa niin paljo harmia muille. Ei aina tarvi aatella mihin mulla on "oikeus".
 
Eiks tääl ollu aiemmin kysely aiheesta, kun joku meinas juur tehdä tuon tempauksen. Nyt työkaveri sitten valittaa, että näin meni tekemään. Kikkelis kokkelis. Vauvat rulaa!!!
 

Yhteistyössä