Uusi työkaveri heitti "kivan" pommin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyyntynyt

Vieras
Meillä aloitti uusi työntekijä, sillä on määräaikainen vuoden pituinen työsopimus, pomo oli sen heinäkuussa valinnut.

Tänään sitten aloitti ja iltapäivällä kyseli, että mitenkähän hän saisi pomoon yhteyden, kun hänen pitäisi ilmoittaa, että hän jää lokakuun alussa äitiyslomalle! Voi kirosanan kirosana. Se ehtii olla 1,5 kk töissä ja saadaan samantien ryhtyä etsimään tälle tyypille sijaista.

Asiakkaat nyt jo valittaneet, että kun työntekijät vaihtuu, että miksei oteta vakituista. Niinpä niin, kaikki vaan jää äitiyslomalle, kun nenänsä meidän ovesta sisään laittavat.

Mun mielestä tämä kyseinen ihminen teki moraalisesti väärin, vaikka laillisesti varmaan onkin ihan ok.
 
No joo. Mutta mitä hyötyä sen oli tulla töihin. Noin lyhyt pätkä ei pahemmin vaikuta äp-rahaan ja työsopparikin menee "vanhaksi" kun hän on äitiyslomalla/vanhempainvapaalla.
 
Teet niin tai näin niin aina on väärinpäin - sossun luukulleko sen olis pitänyt mennä? Nykyään on lottovoitto saadatyöpaikka ja mä ainakin takertuisin sellaiseen kynsinhampain jos sellaisen saisin. Ihan sama olisinko paksuna vaiko en.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No joo. Mutta mitä hyötyä sen oli tulla töihin. Noin lyhyt pätkä ei pahemmin vaikuta äp-rahaan ja työsopparikin menee "vanhaksi" kun hän on äitiyslomalla/vanhempainvapaalla.

No, sitten ihmettelen vielä enemmän, jos ei edes hyödy koko tempauksesta kuin 1,5 kk palkan. Koska on hakiessaan todellakin tiennyt olevansa raskaana.
 
Naisten syrjiminen raskauden takia on kielletty ja se on erittäin moraalitonta. Naisella on oikeus tulla raskaaksi milloin haluaa, eikä työhaastattelussa tarvitse kertoa onko raskaana vai ei.
 
hmm..eikö pomo muka tiennyt hänen olevan raskaana? jos jää jo lokakuun alusta äitiyslomalle. on maha varmaan jo näkynyt työhaastattelussa. jospa se oli sun pomon mielestä sivuseikka vaikka jääkin äitiyslomalle heti. oli vaan pätevin siihen hommaan..?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No joo. Mutta mitä hyötyä sen oli tulla töihin. Noin lyhyt pätkä ei pahemmin vaikuta äp-rahaan ja työsopparikin menee "vanhaksi" kun hän on äitiyslomalla/vanhempainvapaalla.

no kerkeehän se saada 1,5kk:n palkan. jos toinen vaihtoehto olis olla rahattomana, niin jonkinlainen hyötyhän tuo työpaikka oli.

mutta joo, varmasti ärsyttävää kaikkien kannalta.
 
Pääkaupunkiseudun päiväkodeista olisi saanut myös lyhyitä sijaisuuksia, kunnes olisi jäänyt ä-lomalle. Nyt sitten ystävällisesti sotkee yhden pienen päiväkodin syksyn. Lapset ehtivät juuri tutustua häneen ja sitten tuleekin taas uusi "täti".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oltermanni:
hmm..eikö pomo muka tiennyt hänen olevan raskaana? jos jää jo lokakuun alusta äitiyslomalle. on maha varmaan jo näkynyt työhaastattelussa. jospa se oli sun pomon mielestä sivuseikka vaikka jääkin äitiyslomalle heti. oli vaan pätevin siihen hommaan..?

Miksi pomo tekisi VUODEN sopparin, jos huomaa työntekijän olevan raskaana? ei kaikilla näy päälle se, jos valitsee vielä vaatteet "oikein"
 
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Musta on vaan ihanaa kun ihmiset saa lapsia, ei se sitä työtilannetta katso.
Ehkä se laskelmoi tai sitten ei, joskus niitä lapsia vaan tulee : )
Ei se sulta ole pois...

Varmaan laskelmoi, kun raskaana tekee vuoden määräaikaisen sopimuksen...eikö se sopimus muuten sido työntekijää millään lailla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Musta on vaan ihanaa kun ihmiset saa lapsia, ei se sitä työtilannetta katso.
Ehkä se laskelmoi tai sitten ei, joskus niitä lapsia vaan tulee : )
Ei se sulta ole pois...

Oikeastaan on se multa pois, sillä päiväkodissa jatkuva työntekijöiden vaihtuminen on rankkaa sekä lapsille että aikuisille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oltermanni:
no mää vaan ajattelin että se masu jo 5kk olis näkynyt. itellä jo näkyi tuossa vaiheessa ihan selvästi :)

Ei se oikeastaan näkynyt kovin selvästi vielä tänäänkään, joten en ihmettele, ettei pomo ole huomannut mitään kuukauisi sitten.
 
Ei välttämättä moraalisesti oikein, mutta kun mietin, mitä tekisin itse tilanteessa, jossa mulla olis muutama kuukaus vielä "hyvää aikaa" tehdä töitä ja tarvisin rahaa niin saattaisin ehkä ottaa työn vastaan jos kerran tarjottais.. Tosin mulla ei enää onnistuis huijaaminen mitenkään tällä mahalla..:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja tomi:
Naisten syrjiminen raskauden takia on kielletty ja se on erittäin moraalitonta. Naisella on oikeus tulla raskaaksi milloin haluaa, eikä työhaastattelussa tarvitse kertoa onko raskaana vai ei.

mutta sitten on tyhmää naisten kitistä määräaikasista sopimuksista, siitä miten vaikeaa on saada työtä jne.
itse on soppa keitetty aj se on vain lusikoitava..

tollanen toiminta on vain yksinkertaisesti väärin
 
Alkuperäinen kirjoittaja kysyvä:
Eikös työnantajalle pidä ilmoittaa raskaudesta viimeistään 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä??

Niin mäkin olen käsittänyt.

Eli oisko niin, et periaatteessa tää tyyppi olis syyllistynyt luvattomaan toimintaan?
 

Yhteistyössä