Uusi työsuhde, onko kokemusta "ylimääräisen" kesäloman pyytämisestä?

• Viestiketjun aloittaja miettii..
  • Ensimmäinen viesti
miettii..
Hei!

Olen siis ollut työttömänä vuoden. Jos saisin joulukuun alusta työpaikan niin lomapäiviä ehtisi kertyä vain 6 päivää.

Olen aiemmin kuullut tapauksista joissa uusi työntekijä on sopinut työsopimusta tehdessään ns. ylimääräisestä kesälomasta. Voiko sitä pyytää palkallisena?

Onko kellään kokemusta tai tietoa asiasta? Tiedän että aina voi pyytää, mutta haluaisin jotakin faktaa kysymykseni pohjaksi.

Minulla on lapsia ja heidän kesälomansa aikana olisin mielusti pari viikkoa lomalla. Myöskin se auttaa jaksamaan läpi ensi syksyn ja seuraavaa kesää odotellessa.

Kyseessä olisi toimistotyö.

"vieras."
Kun olet ollut pitkään työtön etkä siksi ilmeisesti kovin kuumaa valuuttaa työmarkkinoilla, en menisi tuollaisia ehdottelemaan ennen kuin nimet on työsopimuksessa. Eikä tavallisen duunarin ylimääräisestä palkallisesta vapaasta kannata muutenkaan haaveilla. Voit ehdottaa palkatonta tai saldovapaata.

Palkallista ylimääräistä lomaakin voi tietysti saada, mutta lähinnä kun vaihtaa hyvästä työpaikasta toiseen ja siinä toisessa halutaan juuri se työntekijä. Jos pitkäaikaistyötön haastattelussa kyselee sellaisia, niin työpaikan voi kyllä unohtaa.

eh
Ylimääräistä lomaa voi aina kysellä, sehän on vaan neuvottelukysymys. Mutta tietystikään työnantaja ei ole velvollinen maksamaan siitä palkkaa. Jos kyseessä rivityöntekijä, niin todennäköisesti ylimääräinen vapaa tulee kyseseen ainoastaan palkattomana.

Ei jumaliste
No just. Itse opiskelin ammatin ja menin heti sen jälkeen töihin. Arvaa oliko mulla kesällä päivääkään kesälomaa? Töitä tein jo opiskeluaikana osa-aikaisesti ja loma-aikoina kokopäiväisesti eli tässä on menty aika pitkään ilman lomia. Sä sen sijaan olet ollut pitkään työttömänä eli viettänyt ihan mukavasti lomaa...

"tintsu"
En ole koskaan saanut ylimääräistä lomaa palkallisena enkä tiedä miten korrektia sellaisen anominen uutena työntekijänä edes on....tuskin ylimääräisiä palkallisia vapaita saa edes vanhat työntekijät ja suittenhän se etu kuuluisi KAIKILLE.
Palkattomaan vapaaseen työnantaja on aina suostunut kunhan olen ensin sopinut kollegoiden kanssa että se heillekin käy. Ei bvoi pitää itsestään selvänä että on pois ja muut vaan tekee kiltisti minunkin työt. Eri asia tietty sitten jos tekemättömät työt odottaisivat kun palaan töihin.

rekry
Palkallinen ylimääräinen vapaa on yleensä etu jolla houkutellaan haluttu henkilö töihin. Kannattaa vakavasti harkita edes sen palkattoman vapaan pyytelyä koeaikana,,,jos työhön tulija ilmoittaa heti että tahtoo enenmän vapaata niin,,,,

"Jenis"
Palkallisena tuskin onnistuu nykytilanteessa, uudelta työntekijältä, perushommissa ja työttömyysjakson jälkeen. Palkattomana saattaa onnistua, tai saldovapaina (parin viikon edestä tosin joutuu tekemään melko pitkää päivää talvellla).

[QUOTE="tintsu";29239008]En ole koskaan saanut ylimääräistä lomaa palkallisena enkä tiedä miten korrektia sellaisen anominen uutena työntekijänä edes on....tuskin ylimääräisiä palkallisia vapaita saa edes vanhat työntekijät ja suittenhän se etu kuuluisi KAIKILLE.
Palkattomaan vapaaseen työnantaja on aina suostunut kunhan olen ensin sopinut kollegoiden kanssa että se heillekin käy. Ei bvoi pitää itsestään selvänä että on pois ja muut vaan tekee kiltisti minunkin työt. Eri asia tietty sitten jos tekemättömät työt odottaisivat kun palaan töihin.[/QUOTE]

Tää nyt ei ole asia mikä kuuluu kaikille. Firmoilla on antaa kivoja etuja henkilöille jotka tuovat asiantuntemuksensa yritykseen jolla saadaan tulosta aikaiseksi. Joku houkutinhan pitää olla ettei kilpailijalle mene hyvä työntekijä.

"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29239025:
Tää nyt ei ole asia mikä kuuluu kaikille. Firmoilla on antaa kivoja etuja henkilöille jotka tuovat asiantuntemuksensa yritykseen jolla saadaan tulosta aikaiseksi. Joku houkutinhan pitää olla ettei kilpailijalle mene hyvä työntekijä.
Näin. Mutta yleensä houkutellaan tiettyihin vastuullisiin tehtäviin, ei perus-toimistohommaan.

"hmh"
No palkatonta lomaa kesäksi voi toki pyytää; työnantajasta sitten riippuu suostuuko siihen vaiko eikö. Joissain työpaikoissa varmaan mielelläänkin suostutaan, onhan se säästöä firmalle jos toiminta on muutenkin kesäaikaan hiljaista.

Palkallinen loma tuskin on millään lailla mahdollista "ylimääräisenä". Johan siitä kohahtais ammattiliitto ja työtoverit jos yksi saisi tämmöisen edun mitä muut ei, joten ajatus on aika fiktiivinen.

Tietty jos fiman omistaja on joku tyyliin oma isipappa tai äityliini.

[QUOTE="hmh";29239032]No palkatonta lomaa kesäksi voi toki pyytää; työnantajasta sitten riippuu suostuuko siihen vaiko eikö. Joissain työpaikoissa varmaan mielelläänkin suostutaan, onhan se säästöä firmalle jos toiminta on muutenkin kesäaikaan hiljaista.

Palkallinen loma tuskin on millään lailla mahdollista "ylimääräisenä". Johan siitä kohahtais ammattiliitto ja työtoverit jos yksi saisi tämmöisen edun mitä muut ei, joten ajatus on aika fiktiivinen.

Tietty jos fiman omistaja on joku tyyliin oma isipappa tai äityliini.[/QUOTE]

Johan se on todistettu, että palkallista lomaa saa jos on tarpeeksi haluttu työntekijä.

"hmh"
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29239038:
Johan se on todistettu, että palkallista lomaa saa jos on tarpeeksi haluttu työntekijä.
"Todistettu". Sinä kirjoitit... siinä se "todistus".

No, julkisella sektorilla ainakin täysin mahdoton ajatus. Paitsi ehkä jos menee KEVAan toimitusjohtajaksi, siellä näyttää olevan mahdollista mahdottomatkin asiat. Mutta näin pitkän linjan julkisen sektorin työntekijänä ja rekrytoijanakin toimineena, nou way.

[QUOTE="hmh";29239056]"Todistettu". Sinä kirjoitit... siinä se "todistus".

No, julkisella sektorilla ainakin täysin mahdoton ajatus. Paitsi ehkä jos menee KEVAan toimitusjohtajaksi, siellä näyttää olevan mahdollista mahdottomatkin asiat. Mutta näin pitkän linjan julkisen sektorin työntekijänä ja rekrytoijanakin toimineena, nou way.[/QUOTE]

:headwall:

[QUOTE="hmh";29239064]- ilmankos logiikkakin joskus pettää, kun aivojasi hoidat tuohon tyyliin...

:D[/QUOTE]

On se vaikeeta joidenkin ymmärtää, että on työpaikkoja joihin halutaan tiettyjä ihmisiä töihin ja he saavat mitä pyytävät. Enkä edes tarkoita mitään toimitusjohtajia.
Tiedän monta tapausta jotka ovat neuvotelleet itselleen palkallista lomaa. Tuskin paperinpyörittäjä sellaista saa, mutta älä väitä etteikö muut saisi.

rekry
No höh ja pöh! Jos rekry tilanteessa tarjotaan työpaikan vaihto kannustimeksi ekalle vuodelle (tai jopa monelle :D) ylimääräisiä palkallisia lomia niin miksi, oi miksi se kuuluisi kaikille? Tai miksi siitä kohahtaisi sy liike? ihan tavallista (ennen lamaa) jos halutaan jonkun vaihtavan firmaa. Monellehan juuri lomien palaminen kynnyskysymys paikan vaihdossa,,

Blue
:D En ikinä menisi pyytämään ylimääräistä palkallista vapaata jos saisin työtä vuoden työttömyyden jälkeen.

Mutta kaikki ei näköjään ajattele kuin minä. Mikäs siinä, kysy pois mutta suosittelen kysymään vasta sitten kun nimet on papereissa.

jaaaaa
Mun mielestä kahden viikon lomapyyntö on kohtuullinen, kun on lapsiakin, mutta ei voi olettaa että ylimääräisestä lomasta maksettaisiin.

Itse olen aloittanut työt maaliskuussa eli lomaa seuraavaa kesälomaa varten ehti kertyä vain 2 päivää.(Lomaoikeus lasketaan 1.4.- 31.3. väliseltä ajalta.) Kysyin kesälomaa ja sain kaksi viikkoa palkallisena. Tästä on jo tosin aikaa toistakymmentä vuotta. Kannattaa kysyä, koska kysymättä tuskin saa mitään.

jaaaaa
Kysyä ei kannata ennekuin työpaikka on luvattu. Kysyisin kuitenkin ennenkuin työsopimusta on allekirjoitettu. Silloin loma-asian voi helposti lisätä sopimukseen. Mun mielestä on selkeämpää kysyä siinä vaiheessa, kun sopimusta ollaan tekemässä. Jos lomaa alkaa kyselemään vasta sopimuksen teon jälkeen, niin siitä tulee enempi sellainen kuva, että mitähän kaikkea tuo vielä keksii vaatia.

Yhteistyössä