Uusi työ kun on raskaana???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Eli mulla on nyt tällänen tilanne et oon opiskelija ja haen töitä kesäks. Oon nyt raskaana viikol 8. ja oon jo päättäny et en mee opiskelee syksyllä, teen töitä äitiyslomaan saakka ja saan hyvät äitiysrahat ja siks oonki hakenu pidempiaikaisia töitä.

Mutta, eihän mun tartte viel työhaastattelussa kertoa et oon raskaana? Ajattelin et viikol 12 ois hyvä kertoo. Ei varmaa hirveesti tykätä työpaikalla et melkeen heti uudessa työpaikassa on raskaana. Mut jos saan määräaikasen sopimuksen (en siis tartte työpaikkaa äitiysloman jälkeen, eli vakituista en tartte) ni eihän mulle noin vaan voi antaa potkuja raskauden takia? Tiedän et sehän on laitonta mut eiks koeajalla ainaki voi antaa potkut periaatteessa ilman syytä?

Oon hakenu töihin toimistoihin ja myös KELA:an. Pelottaa vaan et saan kauheet huudot ku oon raskaana.

Monissa paikoissa on aika pitkä koeaika, neljäkin kuukautta.
Raskauden takiahan ei saa irtisanoa mutta koeajalla löytyy aina joku syy, siihen riittää sekin että koetaan "tehtävään sopimattomana" sen enempää ei tarvitse selitellä.

Mutta jos sulla olisi esim. määris joka loppuu ennen kuin äippäloma alkaa ja pystyisit tod.näköisesti olemaan töissä lupaamasi ajan, niin ei raskauden pitäisi työnantajaa häiritä.
Itse odottaisin niin pitkään kun voi, jos määris syksyyn saakka niin koeaika ei saa olla kovin pitkä, jolloin kertomista voisi ehkä lykätä jopa koeajan yli jos sulla on yhtään sellainen kroppa ettei heti näy.
Milloin voisit työt aloittaa? Koska jos työ alkaisi vaikka kesäkuun alusta niin sullahan ois jo viikkoja enemmänkin kuin se 12 kun työ edes alkaisi...

Raskaus ei voi olla syy olla ottamatta töihin. Itse en hakenut esim. määräaikaseen työhön joka olisi päättynyt lapsen lasketun ajan jälkeen. Mielestäni ei olisi ollut reilua työnajantajalle, kun tiesin etten pysty olemaan koko määräaikaisjaksoa töissä. Sen sijaan vakituiseen paikkaan olisin voinut hakea ja olisin ehkä maininnut olevani raskaana vaikka sitä ei tarvitsisi tehdäkkään.

Älä kerro. Ethän välttämättä edes tietäis olevas raskaana...
Itse vaihdoin työpaikkaa kun olin raskaana, mutta koska ehdin olla töissä vain 3kk ennen ä-lomaa niin kerroin heti aluksi, että olen jäämässä ä-lomalle ja haluan töihin kolmeksi kuukaudeksi. Oli siis kesäloman sijaisuudesta kyse.

En kyllä ymmärrä työnantajia kun pelkkäävät raskaana olevia niin kauhiasti. Jos työntekijä on raskaana ja aika koittaa niin onko se vaikeaa palkata uusi työntekijä tilalle/varalle? Vai mistä se karstaaminen johtuu?

No minä en ainakaan kertoisi.
Ihan jo siksi, että raskaus on niin alussakin vasta että mitä vaan voi tapahtua.
Mä kerroin töissä joskus viikon 15-16 tienoilla, koeaika oli silloin onnellisesti ohitse. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En kyllä ymmärrä työnantajia kun pelkkäävät raskaana olevia niin kauhiasti. Jos työntekijä on raskaana ja aika koittaa niin onko se vaikeaa palkata uusi työntekijä tilalle/varalle? Vai mistä se karstaaminen johtuu?

No mä ymmärrän siinä mielessä että esim. meillä ei sijaisia niin vaan saada jos/kun raskaana oleva työntekijä esim. jää yllättäen sairaslomalle, palaa toviksi töihin ja jää taas uudestaan saikulle.

Eli kannattaa varmaan kuitenkin hakea vakituista? Toi Kelan työ kai oliskin vakituinen, suhtautuuko ne jotenkin huonommin raskauteen valtion hommis? Ja työt aloittaisin toukokuun alus ja silloin ois vasta viikko 9.

itse olen 9.llä viikolla ja olen määräaikaisena. sopimus loppuu toukokuussa mutta toivon että saisin jatkoa paikasta. pitäisikö minun kertoa jossain vaiheessa ennen sopimuksen loppua... vai vasta kun sitten jos/kun uusi määräaikainen sopimus olisi tehty? pystyn kuitenkin syyskuuhun saakka olemaan normaalisti töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja työt aloittaisin toukokuun alus ja silloin ois vasta viikko 9.

Olet NYT raskaana viikolla 8 ja toukokuun alussa ois viikko 9.... Katsohan kalenteria uudelleen!

Eiku siis oon vast viikol 7+1 mut 8 lähteny käyntiin... Ja silloi toukokuus ois joku 9+jotain.

Mä olin kesätöissä kun sain tietää olevani raskaana. Meillä oli töissä palaveri pomon kanssa sitten siinä kesän puolivälissä ja kyseli josko haluaisin jatkaa syksyllä osa-aikaisena. Kerroin silloin rehellisesti tilanteen ja sain sitten määräaikaisen sopparin joka loppui kun äitiysloma alkoi. Olin kyllä tosi tyytyväinen, sain kivan äippärahan.

Yhteistyössä