Uusi tuttavuuteni kloriitti

Mihin kaikkeen siivoukseen te käytätte kloriittia? Uskaltaako sillä pestä esim keittiön kaapin ovet, jos laimentaa hyvin?

Ja onko yleensäkään mitään järkeä käyttää kloriittia yleissiivoukseen? WC:n ja kylpyhuoneen ymmärtää hyvin, mutta mites muovilattiat ja muut likaiset pinnat? Keittiö?

Karma kiittää!

hmpmh
itse käytän sitä kylppärissä ja wc:ssä, muovilattiaa olen pesassut tositositosi miedolla liuoksella, kun piti saada koiranpissit desinfioitua hajuttomaksi.
keittiössä en ole viitsinyt käyttää, muualla kuin tiskialtaassa. joitakin tekstiilejä olen käsitellyt kloriittiliuoksella. kloriitillahan on valkaiseva ominaisuus, joten kovin tummille lattioille,tektiileille en sitä suosittelisi.

katatsu
Minä en käytä normaalisiivoukseen ollenkaan. Kissanhiekkalaatikon pesen sillä, samoiten 1-2 kuukauden välein valkaisen vessanpytyn kloriitilla, tummentumia kun tulee vaikka viikottain pytyn pesen.

"Takkutukka"
[QUOTE="vieras";24860893]Meillä ei käytetä kloriittia, kissojen takia. Ne perkuleet kun mielellään sitten ruikkii siihen kloriitin päälle :D[/QUOTE]

Ai kissat ruikkii, jos käyttää kloriittia. :D Mä kirosin, kun olin just pessyt lattiat tolulla jota yleensäkin käytän, ja 2-vuotias uroskoira sitten pian päätti juoksennella ympäri kämppää ja kusta lorottaa samalla - ja musta tuntui vahvasti, että se teki sen tahallaan. x)

Olen käyttänyt valkoisten melamiinisten keittiönkaapinovien pesuun mietona liuoksena ja tuli tosi puhdasta ja raikasta. Lattiakaivot, tiskialtaat, kaakelit pesuhuoneessa joihin olen käyttänyt. Myös farkkujen vaalentamiseen.

Edit: muovilattialle käyttäisin varoen ja jos tosiaan pitää desinfioida tai saada esim. vanhaa vahaa pois. Kannattaa kokeilla pienelle alueelle ensin.

Viimeksi muokattu:
"mä"
Hitusen ohi aiheen, mutta muistathan, ettet koskaan käytä kloriittia esim. kuuman veden kanssa? Viileä vesi ja jos peset kylpyhuonetta, jossa lämmitys niin tuuletus päälle ja mahdollisimman viileäksi tila.

7thHeaven
Kloriitin kanssa pestään aina kylmällä vedellä, ellei ole kvanttiklooria.

.. Niin ja en itse pesisi sillä muuta kuin saniteettitiloja, toki esim. 0,5% seoksella voi sutasta vaaleita keittiönkaappeja tai ovenkarmeja, jos ei muita aineita ole saatavilla. Jos valkasua haluaa vaikka niille keittiönkaapeille, niin marketissa myytävät taikasienet ovat oivia valintoja :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
nojoo
Kunhan et käytä sitä wc-pöntön puhdistamiseen. Syö pöntöstä sen pinnan ja sen jälkeen tarttuu ihan kaikki siihen tiukasti kiinni. Uuden wc-pöntön käyttöohjeissa nimenomaan kiellettiin kloriitin käyttö (juu, kyllä niitä käyttöohjeita joku lukee :)).

"vieras"
Miksi pitäisi käyttää yleisiivoukseen, koska ei ole ympäristöystävällistä ja voi lisätä vastustuskykyisten bakteerien syntyä? Bakteereja tappavien tuotteiden käyttö on todettu turhaksi lähes joka kohteessa.

tunnustus
Tunnustan, pesen sillä kutakuinkin vähän joka paikan. Enkä jaksa laimentaa oikeastaan koskaan, vaan vedän suoraan rättiin vain tai kaadan pestävälle pinnalle ja pyyhin kostealla pois kun on aikansa vaikuttanut. Laminaattia ja maalattuja paikkoja en pese, mutta suunnilleen kaiken muun kyllä. Eipä ole mikään paikka mennyt miksikään vuosien varrella.

"juuei"
Kivoissa huuruissa sitten elelette. En usko silti, koska kaikki hiukankin huokoisemmat pinnat haisevat kauan kloritepesusta saatika jos raa'alla hinkkaisi. Raaka tuhoaa pintoja todellakin. Huonoa provoa.

HippuTAR
Käytän vain suihkunurkan seinien siivoukseen jos niis on pinttynyttä likaa/hometta. Ja joskus viemärin pesuun.

Muutenkin pyrin välttämään voimakkaitten myrkkyjen käyttöä.

Mutta Ajaxin ikkunanpesuaine on ihan huippu jos on kovin pinttyneet ovet/kaapinovet. Lähtee puhtaaksi, tosin ei sillä kannata jatkuvasti pestä koska vie vähän maalia mukanaan. Ja oletettavasti on melkoista myrkkyä toikin. Ikkunanpesuun en sitä käytä, ne lähtee lievemmilläkin aineilla puhtaaksi.

Vieraat:)
Käytän vessassa ja kylppärissä.
Välillä pesen ovia ja pyyhin paikkoja kloritella.
Varsinkin silloin kun vieraat lapset hyvin räkäisinä täällä.
Lattiaa en pese kloritella.

tunnustus
[QUOTE="juuei";30494395]Kivoissa huuruissa sitten elelette. En usko silti, koska kaikki hiukankin huokoisemmat pinnat haisevat kauan kloritepesusta saatika jos raa'alla hinkkaisi. Raaka tuhoaa pintoja todellakin. Huonoa provoa.[/QUOTE]

Männynraikas haisee aikansa, mutta Nord Cleanin Klor ei ainakaan ollenkaan, sitä en tiedä kuinka tehokasta tuo Klor sitten on taasen. Ja ei se männynraikaskaan jos sen pyyhkäsee pois, puoli tuntia max jos pikaseen tuulettaa. Ei ole muutkaan huomannut mitään hajuja meillä kun tuon viestin jälkeen asiasta kysyinkin vielä parilta ihmiseltä. Tuollaiset perus keittiötasot olen ainakin aina hinkannut pelkästään sillä ja vuokralla asuessa myös muovimatot, vuoroin etikalla ja vuoroin kloriitilla. Etikka jääkin haisemaan ja on ihan kauheaa tavaraa, mutta ei kyllä kloriitti. Kloriitti on meillä ihan ehdoton kun on paljon lemmikkejä ja keittiössäkin käytetään todella paljon ruoka-aineita jotka pinttyvät joka paikkaan ja meillä on valkoiset tasot ja kaakelit.. Neljässä kodissa olen nyt siivonnut näin ja mikään ei ole mennyt miksikään kun mihinkään herkempään paikkaan ei laita. Ei noilla laimeammilla seoksilla tai muilla aineilla edes saa tarpeeksi puhdasta minun makuuni.

Hmm... Normaalin kodin pintoja ei tarvitse pestä kovin voimalkkailla tai desinfiovilla aineilla. Kloori kylpyhuoneen pesussa / desinfioimisessa on varmaasti ihan ok silloin tällöin, mutta ei tarvitse ihan joka viikko sillä lutrailla.

Kloorilla lähtee kyllä tehokkaasti homeet ja muut tummentumat kaakeleista kylpyhuoneessa.

Vierras
Keittiönkaapit lähtee ihan jollain vimillä kyllä ihan hyvin. En o klooria siihen tarvinnu. Mutta jos haluaa käyttää niin koita ensin jonnekin huomaamattomaan paikkaan.
Itse käytän kloritea lähinnä joskud kylppäridsä ja vaatteista poistan sitkeimpiä tahroja.

Yhteistyössä