uusi raskaus ja uusi työpaikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

poks

Vieras
Sain kuulla pääseväni uuteen vakituiseen työpaikkaan, työt alkavat kuukauden kuluttua. Työsopimus vielä kirjoittamatta, joten en ole irtisanoutunut vanhasta, nyt olen hoitovapaalla. Kaksi viikkoa haastattelun jälkeen sain tietää tuosta työstä ja lisäksi että olen raskaana, aivan alussa siis, nyt viikkoja 6+2. Mulla on 4kk koeaika eli raskaudesta täytyisi kertoa ennen koeajan päättymistä sillä 2kk ennen äippälomalle jääntiä on kerrottava, ja tuleehan se ilmi jo ennen sitäkin.

Mutta ONGELMANI on että kerronko nyt jo työsopimusta kirjoittaessa (rvko 9), jotta saan heti kuulla työnantajan kannan asiaan. Vai vasta jokin ajan kuluttua kun olen tehnyt työtä? Toki raskaus ei ole syy työsopimuksen purkuun mutta aina näitä tapahtuu, sitten jollain toisella "syyllä".

Alkuperäinen kirjoittaja laalaa:
Kerrot raskaudesta vasta sitten kun on ihan pakko. Et ennen!

Jep mutta kun jos purkavat työsopimuksen vaikka sit kun kerron raskaudesta niin oon aivan ilman työpaikkaa sitten. Työsopimusta jos ei tuu niin en ois ehtinyt irtisanoutumaan vanhasta...vaikeeta tää on...

Niin siis jos jäät äitiyslomalle viikolla 35 ja kirjoitat työsopimuksen viikolla 9 ja 8 viikkoa ennen äitiyslomaa joudut kertomaan raskaudesta, niin siihen väliinhän jää 35 miinus 8 miinus 9 viikkoa mikä on 18 viikkoa eli yli 4 kuukautta. Noin niinkuin nopeasti laskien.

Eli laskehan vielä tarkasti että tarvitseeko sinun kertoa raskaudesta ennen koeajan loppumista.

kannattaa kertoa nyt heti, kerta jos ne laittavat sut pihalle koeajalla "jollain muulla verukkeella" niin et sitten jää ainakaan tyhjänpäälle. paitsi jos et aio irtisanoa itseäsi vanhasta työpaikasta vaan jäät sinne hoitovapaalle samalla kun otat uuden työn vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja poks:
Jep mutta kun jos purkavat työsopimuksen vaikka sit kun kerron raskaudesta niin oon aivan ilman työpaikkaa sitten. Työsopimusta jos ei tuu niin en ois ehtinyt irtisanoutumaan vanhasta...vaikeeta tää on...
Eiväthän he saa sitä raskauden vuoksi purkaa. Jos purkavat niin liittoon yhteyttä vain.

Niin siis jos jäät äitiyslomalle viikolla 35 ja kirjoitat työsopimuksen viikolla 9 ja 8 viikkoa ennen äitiyslomaa joudut kertomaan raskaudesta, niin siihen väliinhän jää 35 miinus 8 miinus 9 viikkoa mikä on 18 viikkoa eli yli 4 kuukautta. Noin niinkuin nopeasti laskien.

Eli laskehan vielä tarkasti että tarvitseeko sinun kertoa raskaudesta ennen koeajan loppumista.

Kyllä, aloitan siis työt rvko 12, tästä alkaa 4kk koeaika. Eli koeaika päättyy joulukuun lopussa, äippäloma ailkaa helmikuun alussa eli joulukuun alussa kerrottava.

Eiväthän he saa sitä raskauden vuoksi purkaa. Jos purkavat niin liittoon yhteyttä vain.

Ei voi ei, mutta he voivat purkaa sen muulla syyllä esim ei heidän mielestään sovi kyseiseen työhön (siis keksivät jonkun syyn eivätkä vetoa raskauteen). Koeajalla ei kai tartte olla irtisanomiseen niin pätevät syyt.

Joo mutta harvoinpa vaan korvauksia saa, koska ovat purkaneet "muista syistä", tätä vaikea itse todistaa, joten monet ovat jääneet nuolemaan näppejään...

Alkuperäinen kirjoittaja maajo:
älä kerro ennenku koeaika ohi, mulle kävi nii että kerroin koe ajalla ja perkeleet potki pihalle |O yritti vielä että olis pitäny itte irtisanoo itteni, varmaan :kieh:

Koeaika ei ehdi loppua ennen kuin on pakko kertoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
paitsi jos et aio irtisanoa itseäsi vanhasta työpaikasta vaan jäät sinne hoitovapaalle samalla kun otat uuden työn vastaan.

Saako näin tehdä?[/quote]

mun mielestä ainakin mun alalla saa mennä toiseen työpaikkaan kunhan ei ole kilpailija. ja moni tuttu on käynyt muissa työpaikoissa esim baareissa heittämässä viikonloppuisin keikkaa hoitovapaalla. lastahan et vaan saa minnekään hoitopaikkaan että se pitää itse järjestää (? toivottavasti en tällä lauseella puhu palturia)

Alkuperäinen kirjoittaja g:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
paitsi jos et aio irtisanoa itseäsi vanhasta työpaikasta vaan jäät sinne hoitovapaalle samalla kun otat uuden työn vastaan.

Saako näin tehdä?

mun mielestä ainakin mun alalla saa mennä toiseen työpaikkaan kunhan ei ole kilpailija. ja moni tuttu on käynyt muissa työpaikoissa esim baareissa heittämässä viikonloppuisin keikkaa hoitovapaalla. lastahan et vaan saa minnekään hoitopaikkaan että se pitää itse järjestää (? toivottavasti en tällä lauseella puhu palturia)[/quote]

Aivan, toki lapsellemme on hankittu kunnallinen hoitopaikka kun aloitan työt. Eli irtisanottava on.