Uusi naapuri.. muutti tänne maalle ilman autoa ja nyt on suuttunut, kun en kuskaile..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naapuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rakas päiväkirja!
Viimeinkin tein se, karistin kaupungin pölyt jaloistani, ja muutin maalle raikkaaseen luontoon. Ei enää kiireisiä askeleita kaupungilla ja tylyjä naapureita.
Naapurin emännällekin kävin jo juttelemassa, mutta hän vaikutti jotenkin jurolle. Taitaa olla hieman sosiaalisesti rajoitunut, varmaan vähän ksinkertainen. Yritin kovasti tutustua, mutta ei siitä oikein mitään tullut. Ei saanut sanaa suustansa, kun kyselin kimppakyydistä, tilaamani maasturi kun tulee vasta ensi kuussa Saksasta. Mutta pääasia, että luonto on lähellä.

No mä olen edelleen sitä mieltä että on enemmän kuin naapuriavun vaatimista jos laskee sen varaan maalle muuttaessaan ilman autoa että joku naapuri kuskaa. Mun mielestä se on todella itsekästä.
Eihän se ole maalla pärjäämistä jos joka kulkemiseen tarvitsee vieraan ihmisen apua, satunnaiset kyydit ymmärrän jos esim auto hajoaa tai ei lähde käyntiin.

Sä puhut nyt asian vierestä. Jospa se naapuri siis on loukkantunut siitä, ettei ap ollut rehellinen, kun hän asiasta kysyi ja siksi ei enää tervehdi.

Meiltä on lähimpään kauppaan 5 kilometria ja kyllä joka talossa on vähintään yksi auto. Kukaan ei käy naapurien ovella kyselemässä tai tarjoamassa kyytejä, jos sellaisia apuja on vailla niin sitä varten on sukulaiset.

Mun mummola on todella syrjäisellä paikalla, maalikylille on matkaa yli 40 kilsaa. Lähellä (2km) asuu yks sukulainen ja toisella on mökki siinä lähellä. Koska ollaan sukulaisia ja kavereitakin niin ruukataan pistelehtiä iltasella porinoimassa jos tämä vakkari saa vihin että mökkiläiset ovat maisemissa. Siinä samalla tulee kyllä puheeksi jos joku aikoo lähteä käymään kirkolla ja halukkaat ilmoittautuvat kyytiin. Ei todellakaan lähetä monella autolla jonossa kirkolle kaupoille.

Mutta AP:n tilanteeseen verrattuna tilanne on vähän eri kun ollaan sukulaisia jne.

Hehheh, näitähän riittää...

Eräs ystäväni on asunut koko aikuisikänsä Helsingin keskustassa tai ihan lähellä (Punavuori - Ruoholahti - alueella). Hän "ei voi sietää" yksityisautoilua kaupungissa, sillä on kuulemma sivistyneen kaupunkilaista liikkua julkisilla... Kyselee silloin tällöin kylään ja aina samalla varmistaa, että tulenhan autolla. Hänen on kumma kyllä usein hoidettava asioita, johon välttämättä tarvii autoa - ei voi hoitaa ratikalla / metrolla / taksilla.
Ja kummasti hänelle muutenkin autokyyti kelpaa, vaikka yksityisautot ovat ihan hyihyi :D

[QUOTE="vieras";23102913]Ja sinäkö osaat sanoa EI? Montakos mukulaa sulla olikaan... :whistle:[/QUOTE]

Sääli,ettei sinun äitisi sanonut isällesi ratkaisevalla hetkellä ei.Olisi maailma nyt paljon parempi paikka.

Täältä on matkaa lähimpään kauppaan noin 10km. Vuokrasi vanhan mummonmökin naapurista. En tiedä miten hän oli/on ajatellut kauppareissut ja muut hoitaa, kun täällä ei kulje busseja eikä hänellä ole autoa. Pyysi, että voisinko aina ilmoittaa, kun menen kauppaan tai asioille. En ole ilmoitellut mitään ja hän on nähnyt mun ajavan autolla ohi varmaan päivittäin. Nyt hän ei enää moikkaile minulle. Voisin ajatella kuskaavani häntä joskus ihan satunnaisesti, mutta ajatus säännöllisestä kuskaamisesta ahdistaa.

No voisitko ajatella, että satunnaisesti ilmoitat hänelle "Huomenna menen kauppaan klo 15. Lähdetkö mukaan?"

Kyllä se vaan totta on että jopa halpaa autoromustakin joku osaa olla kateellinen :D

Äiti asuu kaupungin vuokratalossa ja oli aloittamassa kurssin, no äitillä halpa auton kottero jonka minä hänelle ostin jotta pääsee joskus edes meillekin ajelemaan kun itse asumme täysin maalla jonne ei juuri julkiset kulje.
Oli samasta talosta joku muukin ja naapuritalostakin tulossa aivan samalle kurssille, oli sitten kyselleet kyytiä ja suuttui kun äiti ei ottanut heitä vakituiseksi kyytiläisikseen.
Vetosi siihen että äitikin saa sen jonkun kulukorvauksen tai mikä se nyt oli, kun äiti oli vedonnut että ei ainakaan ilmaiseksi ala kokoajan kuskaamaan ja jos hänellä on omia menoja niin ei ala edestakasin kulkemaan tuota matkaa ja sitten vasta omille menoilleen.
Että täytyy ihmetellä kuinka kateellisia ihmiset on toiselle mokomasta autosta :(
Kuitenkin näiden talojen edustalla on bussipysäkki joka ajoi suoraan kurssikeskuksen ohitse.
Itse he olivat valmiita ottamaan ja nattimaan ilmaisesta rahasta eli siitä matkakulukorvauksesta mutta minun äidin olisi pitänyt omansa tuhlata siihen että nuokin pääsevät ja kuskailla tosiaan edestakaisin heitä.

Hitto miten typeriä ja jotenkin niin tyypillisen suomalaisia emäntiä täällä roikkuu...
Siis eihän aloittajan nyt joka kerta tarvitse sitä naapuria mukaan ottaa, mutta kai sitä voi silloin tällöin hihkaista lähtiessään, että haluaako toinen lähteä mukaan. Tuskin nyt kellään on aina niin kiire, etteikö voisi vähän auttaa toista. Ja luulisi että siellä maalla ei nyt niin älyttömästi seuraa ole, etteikö olisi ihan vain kiva, kun saa juttukaverin kauppareissulle.
Mutta ei. Suomalainen jurottaja pitää huolen vain siitä, että kukaan ei vahingossakaan pääse hyötymään omalla kustannuksella tai ettei vain kellekään ilman vastalahjaa joudu palveluksia tekemään.

En mäkään varmaan jaksaisi tuollaista.
Ottaa jo sekin päähän, kun mies meni lupaamaan (sitäkin tosin harmittaa) yhdelle ihmiselle, että voi kulkea meidän pihan läpi. Tämä nainen siis haluaa "oikaista" omalle talolleen meidän läpi. Ei olla edes naapureita ja totuus on, että tämä meidän tontin läpikulku ei edes lyhennä tuon ihmisen matkaa. Kyse taitaa olla vaan silkasta uteliaisuudesta ja mua ahdistaa, kun se alkaa tästä ravaamaan. Ja reitti, jonka kulkee, menee metrin päästä meidän keittiön ikkunan alta.

En minäkään jaksais kyyditä. Olettaisi todennäköisesti saavansa jatkossakin kyydin asioille ja mitä tutummaksi tulee, sitä todennäköisemmin ei mentäisikään enää minun aikataulujen mukaan vaan pitäisi ruveta odottelemaan kun hän käy äkkiä vielä vaikka postissa ym..

Eikä siinä ole mitään suuttumisen sijaa, ei voi vaan olettaa että kyllä muut kyyditsee jos itse haluaa muuttaa kauemmas kaupoista.

Ymmärrän satunnaisen avun tarjoamisen puolin ja toisin tai avun pyytämisen pakkotilanteessa (jos oma auto on rikki, tai jos perheessä on vaikka vaan yksi auto ja se yleensä riittää, mutta ehkä esim. kerran kuussa molemmat vanhemmat tarvitsisivat sitä, tai avun pyytämisen jos vaikka yleensä menee bussilla, mutta jostain syystä se ei käykään joku päivä, on vaikka bussilakko).

Mutta en ymmärrä sitä, että joku olettaa, että toisten kuuluu kuljettaa häntä esim, töihin tai kurssille säännöllisesti ja itse vielä nostaa kulukorvaukset eikä maksa siitä kyydistä sille naapurille. En myöskään ymmärrä että joku muuttaa maalle autottomana ja olettaa tai käy naapurissa käskemässä, että haepas minutkin sitten kun menet kylille. Jos maalle muuttaa autottomana niin sitten juoksee, pyöräilee, tilaa taksin tai menee bussilla.

Kuten en ymmärrä, että joku ilmoittaa lapsensa vaikka harrastukseen, vakka ei olisi mahdollisuutta kuljettaa. Ja olettaa että joku ilmaiseksi kuljettaa, koska on sama matka. Jos säännöllisesti on vailla kyytiä, niin siitä maksetaan. Ei se auto ole ilmainen sille naapurillekaan, ja sekinhän voisi aivan hyvin vaikka tehdä ylitöitä ja tienata rahaa, eikä näin ollen "voisi" itse kuljettaa lastaan, jos vaan joku toinen ilmaiseksi hoitaisi hänelle kuuluvan homman.

sen ymmärrän, että hätätilanteessa tarvitaan kyytiä, jos vaikka oma auto on rikki tai vaikka pienempi lapsi olisi sairas, eikä pääsisi viemään. tällöinkin sitten olettaisi tarjoavan samalla itsekin sitä kyytiä.

Yhteistyössä