uusi mies ja lapsettomuus..help me!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äipskä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äipskä"

Vieras
Hei! Eli haluaisin kysyä onko teillä jollain kokemusta/tietoa seuraavasta asiasta. Minulla on 4 omaa lasta entisestä avioliitostani. Kaikki nämä raskaudet ovat alkaneet joko ensimmäisestä tai toisesta kierrosta eli hyvin helposti. Nyt olen eronnut ja minulla on uusi mies jonka kanssa olemme aktiivisesti yrittäneet yhteistä lasta nyt puoli vuotta täysin tuloksetta. Uudella miehelläni on myös 3 biologista lasta entisestä liitostaan. Itse olen 26 vuotias ja mieheni on 42. Kuukautiskiertoni heittelee 24-36 päivän välillä. Tänään olisi kp kp 34. Eilen tein negatiivisen raskaustestin. Pitääkö tässä jo huolestua/ottaa yhteyttä johonkin? Mistä voisi olla kyse? Kokemuksia?

Kyllä minun mielestä tuossa on syytä huolestua monestakin asiasta. Ensinnäkin sä olet vasta 26 ja sulla on jo 4 lasta. Toiseksi miehelläsikin on jo 3 eli teillä on yhteensä jo 7 lasta. Kolmanneksi sun ja miehesi ikäero on melkoinen, sitä olisi syytä hieman pysähtyä pohtimaan. Neljänneksi sun kierto heittelee paljon, 24 on melkein niin lyhyt kierto että luteaalivaihe jää kiinnittymiseen liian lyhyeksi, 36 on taas melkein niin pitkä että voisi epäillä tapahtuuko ovulaatiota ollenkaan. Molemmat ongelmat vaikeuttaa raskautumista oleellisesti. Seksiä tulisi harrastaa läpi koko kierron joka toinen, koska ovulaation ajankohdalle ajoittaminen on mahdotonta noin suuren kierron pituudenvaihtelun vuoksi. Kuinka nuorin lapsesi on?

Kiitos vastauksestasi! Täytyypä varmaan ottaa jo yhteyttä sitten johonkin. Terveyskeskukseenko? Kun ei tällaiseata kokemuata ole. Niin ja meille meidän ikäero on ok asia. Se pohdittiin jo alkuaikoina. Ja onhan meillä molemmilla lapsia joista yhdessä huolehdimme mutta vielä se yhteinen olisi toiveissa. Minun lapseni ovat 2v. 4v. 5v. ja 8v. Mieheni lapset 9v. 11v. 12v.

Vähän samoliila ajatksilla olen edellisen kirjoittajan kanssa. Teillä on jo yhteensä 7 lasta!! Miksi pitäisi hankkia vielä lisää? Ja miksi on noin kova kiire? Sinun iässäsi voi ihan rauhallisin mielin yrittää lasta vuoden ja sitten jos ei ole tärpännyt sinä aikana, niin hakeudut tutkimuksiin.

Olen vasta 26 v ja lapsia on jo neljä. Oletko ehtinyt opiskelemaan ja käymään töissä? Kauanko erosta on? Miten lapset ovat sopeutuneet eroon, isäpuoleensa jne? Olisiko nyt vaan järkevämpää antaa lapsille aikaa ja unohtaa vauvahaaveet ainakin hetkeksi?

Mitä ihmettä ihmiset täällä puuttuu täysin epäoleellisiin seikkoihin? Toinen kysyy apua raskautumisongelmaan ja muut alkaa udella miksi ihmeessä hommata lapsi. No mitä se teille kuuluu!?

antakaa ap:n hommata se lapsi jos ne kerta haluaa :D ei kuitenkaan kauheen vajaalta ihmiseltä kuulosta. Tai ainakin oletus on se.

Ymmärrän toki teidän pointteja mutta tämä on meidän päätös ja mielenkiinnolla vain kyselin että kauankohan pitää oottaa ennenku on hyvä tutkia mistä kyse. Ei siis meillä mikään kiirus oo, tuntuu vain niin oudolle ku kummallakaan ei tämmösestä kokemusta ole. Juu ja ammatti on, töissä oon ehtiny käydä, mies hyvässä työssä. Molemmilla exien kanssa hyvät välit ja lapset sopeutuneet elämäntilanteeseen hyvin. En siis tarkoita todellakaan marista mistään kun onhan meillä jo yhteensä 7 lasta MUTTA kun se yhteinen lapsi on ajateltu että saa tulla niin siksi kokemuksia/ajatuksia kyselen.

Mitä ihmettä ihmiset täällä puuttuu täysin epäoleellisiin seikkoihin? Toinen kysyy apua raskautumisongelmaan ja muut alkaa udella miksi ihmeessä hommata lapsi. No mitä se teille kuuluu!?

antakaa ap:n hommata se lapsi jos ne kerta haluaa :D ei kuitenkaan kauheen vajaalta ihmiseltä kuulosta. Tai ainakin oletus on se.

Hommaahan ne sen lapsen jos haluavat /onnistuvat. En minä sitä pysty estämään. Kuitenkin äidilliset vaistot heräsivät ja halusin näin vähän vanhempana naisena sanoa muutaman järjen sanan. Ja ajatella niitä jo olemassa olevia lapsia, joiden elämässä on tapahtunut isoja muutoksia jo ihan riittävästi.

Yleensä kai se normaali raskautumisaika on 1kk-1v. Eli vuoden jälkeen vasta tutkimuksiin.
Tosin kierto on aika epäsäännöllinen.. Ehkä siitä vois kysyä lääkäriltä. Mulla oli kierto 50pv ja lääkäri ei sanonut, että siinä olis mitään vikaa. Vasdin muista syistä sit hoitoa, jonka ansiosta kiertokin normalisoitui. Mutta raskaaksi tulin myös tuosta 40-50pv kierrosta.

Vastauksia kysymyksiin. Voit hakeutua omalla rahalla milloin haluat yksityiselle lapsettomuusklinikalle tai yksityiselle gynekologille. Siihen ei siis vuotta tarvitse odotella.

Terveyskeskukseenkin voit mennä ja puhua lääkärille epäsäännöllisestä kierrostasi. Siihen ehkä voit saada jotain apua. Julkisen puolen lapsettomuushoitoihin ette pääse, kun lapsia on jo noin monta ennestään. Tuskin teillä siihen on tarvettakaan. Jatkatte vaan tjot ajatuksella, kyllä se raskaus alkaa ennemmin tai myöhemmin!

Kiitos teille jotka täällä osaavat asiallisesti vastailla ja jakaa kokemuksia. En kuitenkaan kaipaa arvostelua näiden muiden perheemme asioiden suhteen, kysyin vain onko jollain kokemusta/tietoa tähän aaiaan liittyen. Mutta ehkäpä kandee soitella vaikka tk:hon tai neuvolaan ja sieltä suunnilta kysellä neuvoa :-)

En tiedä tehdäänkö teille julkisella sen kummempia hoitoja, kun lapsia on ennestään kummallakin. Jos toinen teistä olisi totaalilapseton, niin olisitte oikeutettuja saamaan lapsettomuushoitoja.

Vuoden voi hyvin yrittää ja sitten tutkimuksiin. Voit käydä julkisella puolella gynellä puhumassa epäsäännöllisistä kierroista ja saada siihen lääkeapua (esim. terolut). Yksityiselle sitten mikäli mielitte hoitoihin asti ja siihen saa varata rahaa ihan reippaasti. En tiedä korvaako Kela miten, kun lapsia on ennestään. Ehkä, jos katsovat vain yhteisten lasten lukumäärää.

Joillakin eivät "kemiat" vaan sovi yhteen ja siksi on sikiämisvaikeuksia, vaikka jonkun toisen kanssa on saatu raskaudet alkuun helpolla.

AP:n nuorin lapsi on 2v, ja nykyisen kanssa on jo yritetty lasta puoli vuotta... Ette ole voineet seurustella kovinkaan kauaa siis. Todellakin yhdyn muihin kommentoijiin - odottakaa sen yrittämisenkin kanssa vielä ainakin pari vuotta! Ei noin lyhyessä ajassa vielä voi tuntea toista, tai tietää mitä hankaluuksia uusperhe-elämästä oikeasti tulee. Ei tuohon tilanteeseen lisää lapsia, ei missään nimessä.

Hanki koulutus ja työkokemusta, ei sulla niitä tuolla lapsilaumalla VOI olla muutamia kuukausia enempää. Sillä teet palveluksen jo olemassa oleville lapsillesi, ja niille mahdollisesti tulevillekin.

Lähinnä ihmettelen miksi on vauva hommattava, teillä on jo valmiiksi paljon huollettavia. Perheen pienin on vasta 2 v. Eli et ole edes nykyistä miestäsi kauan tapaillut. Keskittykää nykyisten lastenne hyvinvointiin.

• Tykkää
Reactions: Ciervo
En tiedä tehdäänkö teille julkisella sen kummempia hoitoja, kun lapsia on ennestään kummallakin. Jos toinen teistä olisi totaalilapseton, niin olisitte oikeutettuja saamaan lapsettomuushoitoja.

Höpö höpö. Pariskunnalla voi olla vaikka kymmenen lasta edellisistä liitoista, mutta silti ovat verrattavissa lapsettomaan pariskuntaan hoitojen suhteen, mikäli ei ole yhteisiä.

Vuoden yrittämisen jälkeen pääsee julkiselle tutkimuksiin ja tarvittaessa hoitoihin. Esim. jos päädytään IVF hoitoihin (keinohedelmöitys) niin hoitoja voidaan jatkaa kunnes on 2 lasta tai 3 ns. onnistunutta IVF kiertoa läpi käytynä. Tämänkin jälkeen voi jatkaa yritystä vielä yksityisellä puolella niin kauan kuin rahkeet riittää. Tai voihan sinne yksityiselle mennä hetikin, sinne ei tarvitse jonottaa. Tietenkin ennen tuota keinohedelmöitystä kokeillaan muita menetelmiä, mutta se on sitten se viimeinen keino.

nimim. meillä molemmilla 2 lasta edellisistä suhteista ja nyt jonotellaan IVF hoitoihin.

Vuoden yrittämisen jälkeen hakeudut oman tervrysaseman kautta lapsettomuustutkimuksiin.

Toivon silti että mietitte miten elätätte kaikki lapset ja miten muut lapset suhtautuu. Pienin sulla on vielä tosi pieni.

[QUOTE="vierasvieras";30020731]Kyllä minun mielestä tuossa on syytä huolestua monestakin asiasta. Ensinnäkin sä olet vasta 26 ja sulla on jo 4 lasta. Toiseksi miehelläsikin on jo 3 eli teillä on yhteensä jo 7 lasta. Kolmanneksi sun ja miehesi ikäero on melkoinen, sitä olisi syytä hieman pysähtyä pohtimaan. Neljänneksi sun kierto heittelee paljon, 24 on melkein niin lyhyt kierto että luteaalivaihe jää kiinnittymiseen liian lyhyeksi, 36 on taas melkein niin pitkä että voisi epäillä tapahtuuko ovulaatiota ollenkaan. Molemmat ongelmat vaikeuttaa raskautumista oleellisesti. Seksiä tulisi harrastaa läpi koko kierron joka toinen, koska ovulaation ajankohdalle ajoittaminen on mahdotonta noin suuren kierron pituudenvaihtelun vuoksi. Kuinka nuorin lapsesi on?[/QUOTE]

Miksi pitäis olla huolestunut jos 26-vuotiaalla on 4 lasta? Se on ihan ok. Jotkut haluaa lapsia eikä ap ole "liian" nuori. Ikäeroa ei tartte pohtia kun molemmat ovat aikuisia ja sopivat yhteen. Tuo ikäero ei edes ole kovin iso.
Ja ammatti ja työkokemusta ap:lla olikin. Kaikki ei myöskään oleskele kotona vuosia jokaisen lapsen saamisen jälkeen.
Jos nykyisillä lapsilla olisi vaikeaa sopeutua tilanteeseen se toki olisi erittäin vakava varoitusmerkki ettei uusia lapsia ainakaan näin pian. Ap:n tapauksessa siitä ei ollut kyse.

Kiitos teille kaikille ihanille vastaajille. Taidan juhannuksen jälkeen pirautella lekurille tuosta mun kierrosta jos siihen saisi jotain apua (on nimittäin jo ilman lapsen yrittämistäkin kurja juttu kun kierto noin heittelee) ja kuten sanoin niin ei meillä kiire ole lapsen kanssa mutta toivottavasti sellaisen saamme, vakavasti puhuttu ja harkittu asia. Jos sitä ei meille suoda niin sitten sen asian kanssa eletään. Ja uteliaille, olen tuntenut tämän nykyisen mieheni jo monia monia vuosia vaikka tällainen suhde alkoi vasta myöhemmin. Niin juu ja taloudellisesti pärjäämme ja kaikki lapsemme vaikuttavat hyvinvoivilta ja onnellisilta.

Yhteistyössä