Uusi koti vs "vanha"

Olenkos nyt aivan tollo...Mutta mua ihmetyttää kun täällä pikkukaupungissa 2000-luvun alussa rakennetut talot maksaa 250-330 000. Sillä rahallahan rakentaa UPOUUDEN ja täysin mieluisen.
Mitä järkeä on ostaa noin kallis "vanha" koti :/ ??
Mulla suunnitteilla noin 2-3 vuoden kuluttua rakennusprojekti. Yksin tällä tietoa. Mutta totta ihmeessä uuden laitan ennemmin kuinostan jonkun toisen mauttomasti tehdyn tönön.
 
Tilulilu
Samaa mieltä. Vanhoista taloista maksaa ilmeisesti vain ne kenellä ei ole halua tai uskallusta ryhtyä itse rakennusprojektiin. Tai sitten ne, jotka kannattaa vanhan ostoa periaatteesta...miksi rakentaa uutta, kun on vanhoja tarjolla. Ekologista. Mutta enpä itse oikein uskaltaisi vanhaa ostaa, kun ei voi tietää kuinka se on rakennettu. Kun tekee/teetättää itse niin saa mitä haluaa ja pystyy seuraamaan, että kaikki rakennnusvaiheet menee oikean rakennustavan mukaan.
 
kaikilla ei ole mahdollisuutta, taitoa, aikaa tai haluja alkaa rakentamaan. se kun on kuitenkin melko raskas projekti lasten ollessa pieniä, jos ei ole paljon apujoukkoja. ja kaiken vieraalla teettäminen kyllä tulee maksamaan nuo kertomasi pyyntihinnnat. Rakentaminen on kallistunut niin paljon.
 
On paha alkaa rakentaa uutta kotia, kun ei ole tontteja. Siksi siis pakko ostaa vanha talo ja maksa siitä "maltaita" (näin ainakin Tampereella).
Yksi talo aikoinaan jo rakennettu ja toinenkin oltaisiin tehty, mutta kun ei löydy tontteja (paitsi jos pienehköstä tontista on valmis maksamaan 80-100 000!) niin oli pakko tyytyä olemassa oleviin taloihin+tontteihin
 
meikku
Meilläkin perusteena "vanhan" talon osto, vaikkakin mielellään juuri 2000 luvulta. Ihan jo senkin takia että vuosi sitten kesällä rakennettiin leikkimökki. Siitä puuttuu edelleen ikkunat ja yksi yläkulma on maalitta... Jos meillä ei sen vertaa ole itsekuria laittaa edes pikkumökkiä kuntoon osakkeemme pihamaalla, eihän me voida edes haaveilla rakentamisesta, vaikka mieli tekisi rakentaa se unelmien talo!. Toivomme, että sellainen joskus löytyy.

En kyllä ole ihan varma enää, olenko edes omakotiasuja. En halua uhrata aikaani pihan laittoon ja kaiken muun ehostukseen ja kunnossa pitoon. Tätä 120 neliöistä paritalon puolikasta vielä hoitaa mielellään, eikä ole pihassakaan liikaa laittamista ja huoltamista :eek:
 
Me kunnostetaan vanhaa persoonallista taloa. Iso tontti, valmis piha (tosin sitäkin kunnostetaan perusteellisesti), 6km kaupungin keskustasta, rakennusoikeutta 500neliötä, jota käytetty hyväksi taloa laajennetamalla, tilavat huoneet, tontilla iso piharakennus, jossa vieraat majoittuvat, ulkosauna, ulkoamme. Meidän mielestä ennemmin kiva vanha, josta saa mieluisan kuin ahtaasti rakennettu uusi. Huonona puolena alueen iäkkäät naapurit. Tosin sukupolven vaihdosta on näillä kulmilla jo havaittavissa =)
 
totta turiset
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 14:28 Alma kirjoitti:
Olenkos nyt aivan tollo...Mutta mua ihmetyttää kun täällä pikkukaupungissa 2000-luvun alussa rakennetut talot maksaa 250-330 000. Sillä rahallahan rakentaa UPOUUDEN ja täysin mieluisen.
Mitä järkeä on ostaa noin kallis "vanha" koti :/ ??
Mulla suunnitteilla noin 2-3 vuoden kuluttua rakennusprojekti. Yksin tällä tietoa. Mutta totta ihmeessä uuden laitan ennemmin kuinostan jonkun toisen mauttomasti tehdyn tönön.
Näin on, ja rakennuttaminen 120 huoneistoneliötä avaimet käteen periaatteella maksaa noin 200 000 tiiliverhoilulla.

perustukset, talopaketti, lvis, sähkö ja pystytys 175 000
liittymät yms. satunnaiset kulut 30 000.

Vanhojen talojen hinnat ovat niin suolaisia, että ei kannata edes harkita, jos on mahdollisuus rakentaa tai rakennuttaa!!!!

 
Mikä vanha on muka 2000 luvulta, meidän talo on rakennettu 1951 ja hinta oli n 130 000e, mielummin maksan vähemmän kuin jotain 300 000e, meillä remontteihin on mennyt vain n. 6000e ja niitäkään ei olis ollu pakko tehdä.
 
Tampereelta ei löydy vanhaakaan alle 200 000. Rintamamiestalo, johon ei remppaa tarvi tehdä, maksaa jotain 240-280 000, 2000-lukulaisesta saa maksaa jo 350 000.
Ja uuden rakentaisi alta 200 000, kunhan olisi se tontti jossain...

Asuinpaikan voi tietty valita, mutta kun niitä työpaikkoja on tarjolla juurikin korkean hintatason alueilla :-(
 
nansa
totta puhutte, noilla hinnoilla...

me ostettiin juuri vanha (90-luvun puolivälin) talo, mutta eipä täällä ei-niin-suuressa kaupungissa maksanutkaan kuin 130 000 ja se rakentaminen on täällä yhtä kallista kuin muuallakin, että ihan taloudellisin syin vanha ostettiin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2006 klo 20:15 vieras kirjoitti:
No niin, jo pelkkä tontti "näillä kulmilla" maksaa 140-200te, eli mieluummin vanha, jos ryhtyisin rakentamaan tahtoisin myös sen unelmatalon. En mitään työmaaparakkia \|O
Voihan sitä ottaa vuokratontin, ei tarvitse maksaa sitten katu yms. maksuja. Vuokrat ovat yleensä n. 700 e/vuosi uusissa rakennuskohteissa riippuen tietysti tontin koosta, paikkakunnasta jne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2006 klo 08:21 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2006 klo 20:15 vieras kirjoitti:
No niin, jo pelkkä tontti "näillä kulmilla" maksaa 140-200te, eli mieluummin vanha, jos ryhtyisin rakentamaan tahtoisin myös sen unelmatalon. En mitään työmaaparakkia \|O
Voihan sitä ottaa vuokratontin, ei tarvitse maksaa sitten katu yms. maksuja. Vuokrat ovat yleensä n. 700 e/vuosi uusissa rakennuskohteissa riippuen tietysti tontin koosta, paikkakunnasta jne.
Eipä ole täällä tarjolla vuokratontteja :headwall:
 
Niinpä, milläs OTAT vuokratontin jollei niitä ole... Tai onhan niitä... vuodessa tulee noin 20 kpl jakoon, joihin on 500 hakijaa, vuosivuokrat 2-3000 euroa ja tontin koko vajaa 500 neliötä... Revi siitä sitten huumoria ;-)
 
erkki ekonomi
Yhteenvetona tästä, että on mopo lähtenyt näissä asuntoasioissa käsistä jo aikaa sitten.

Hinnat nousee, mutta tulot ovat kuitenkin suhteessa lähempänä sitä mitä oli 5 vuotta sitten.
 
eihän 2000-luvun talo ole vielä kovin vanha :LOL: , mutta itse en ostaisi kovin vanhaa taloa, eli montaa kymmentä vuotta vanhaa! Asumme nyt joskus 1900 rakennettussa ,mutta kunnostetussa talossa vuokralla ja kohta valmistuu uusi talomme ja mielelläni muutan siihen uuteen!! :LOL: Koskaan ei tiedä miten ne vanhat talot on valmistettu ja onhan sekin iso työ repiä ensin vanha pois ja sitten uusi tilalle, mutta jokainen tekee miten parhaaksi näkee ja me näimme parhaaksi rakentaa talo ja olemme tyytyväisiä kun seuraamme ystäviemme touhuilua vanhojen talojen kimpussa! :D :LOL:
 
..no kylläpäs naurattaa. Älä nyt aivan tikahdu, sillä asia on varsin vakava :\|
Kyse olikin "vanhasta" talosta. Nyt alkaa näkyä erot ja maksuhäiriöt ja mitkä lie syyt kun on tullut useita 2000-luvulla rakennettuja taloja myyntiin. Ja se hinta...huh, huh..melkein 300 000 !!
Pointtini olikin se, että tuolla summalla tekee jo MIELEISEN UUDEN KODIN.
Ihmettelin vaan miksi jotkut ostaa "käytetyn" kun samalla summalla jo rakennuttaisi oman ja saisi valita vaikka joka ainoan pikku yksityiskohdan mieleisekseen ::
Mukavaa kun asiasta on näinkin paljon keskusteltu.
 
Katselimme pitkään vanhoja taloja.Kävin myös tuttavan luona kyläilemässä upouudessa talossa.Silloin tuli fiilis,että uusi talo on saatava.Lisäksi miehen kanssa ihmeteltiin vanhojen talojen hintoja :eek: liian kalliita meille.Vaikka tulee meidän talolle hintaa,ei tarvitse heti remontoida tai pelätä kosteus tms.. ylläreitä.Saamme itse rakentamalla uuden talon,joka on juuri meidän toiveiden mukainen
=) <br><br>
 
Gerbeera
Itse olen miettiynt samaa. Uusi vai vanha?. Tonttien hinnat ovat vain järkyttävät ja tajuttoman pieniä. Ei todellakaan innosta maksaa 100000 euroa pienestä peltoläntistä johon naapuri tulee viereen.

Joten mulla vanhaa puoltaa se, että tonteilla on vähän enemmän kokoa.
Mutta sitten uusi on aina uusi
 
Molempi parempi.Molemmat vaihtoehdot meille kävisi..Vanhastakin saa uuden jos on taitoa sitä remontoida tai rahaa teetää se sellaisilla jotka osaa.
Uusi on tietysti aina uusi ja jotenkin tuntuu et ihmiset arvostaa vain sitä et rakennetaan itse tai rakennutetaan.Mutta rakennusvirheitä on uusissakin taloissa.
OOn kyllä itse nähny täysin uusiksi tehtyjä vanhoja taloja ja se vanha henki joka kuitenkin esim.talon hirsissä on kiehtoo...
Talojen ja tonttien hintoja ihmetellään, mutta minä ihmettelen sitä miksei ihmiset uskalla asua jossain vähän syrjemmässä?Vaikka tulee kuluja autoilusta niin onkohan silti vähemmän kuin asua kalliisti..Verottajakin kun armahtaa autoilijoita.
 

Yhteistyössä