Uusi kaveri erilaisesta perheestä

  • Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti
Blue
[QUOTE="Aapee";29926304]Jaa, väärin meni. Olen suorastaan ällöttävän keskiluokkainen ja asun hyvällä asuinalueella (mutten keskustassa) ja lapsilla on todella perinteiset nimet, joista on vaikeaa tietää, minkä ikäisiä he ovat kuten esim. Helena.[/QUOTE]

Mikä sulla sitten oli se ongelma? Ehdin jo unohtaa sen...

Ai niin... Sekö että lapsi rehellisesti kysyi että onko teilla paljon rahaa kun teillä on hienompi asunto kuin meillä?

Siitä lapsen "oudosta" käytöksestä olet vetänyt kasaan kamalan kateuskatastrofin jossa sinä leikit vain lempeää Äiti Teresaa....
 
Mikä sulla sitten oli se ongelma? Ehdin jo unohtaa sen...

Ai niin... Sekö että lapsi rehellisesti kysyi että onko teilla paljon rahaa kun teillä on hienompi asunto kuin meillä?

Siitä lapsen "oudosta" käytöksestä olet vetänyt kasaan kamalan kateuskatastrofin jossa sinä leikit vain lempeää Äiti Teresaa....
Minulta on kysyneet ihan täysi-ikäisetkin samaa, enkä ole osannut sitä tarkemmin alkaa pohtia. Olisi ehkä kannattanut, olisi voinut tehdä yhtä hienon päätelmän kuin ap, ja nostaa samalla vähän sitä omaa häntää.
 
"Aapee"
Ja mitä väliä tällä kaikella ällöttävyydellä on?

Moni ihminen rekisteröi eroavaisuudet oman ja muiden perheen välillä. Joskus omaksi eduksi, joskus sen toisen. Mutta kuinka monen ajatus alkaa kulkea samoin kuin sinun? Ja vielä mielenkiintoisempaa on, miksi sinä ajattelet tuollaisia? Onko tämä sellainen "kukas kissan hännän nostaisi, ellei kissa itse"?

Eikö irl sinun ällöttävää keskiluokkaisuuttasi (mitä edelleen tietyistä kohdista päätellen) kovasti epäilen) kehuta tarpeeksi?
Aika monen, jos on se ns. hyväosaisempi ja aletaan pyörittää silmiä jollekin normaalille puheelle, kun mainitsin ettei mies ole nyt kotona.

Minun keskiluokkalaisuudessa ei ole kovin paljon kehuttavaa, paitsi tietenkin verotulot mitä tuotamme ja se, että minun on ollut mahdollista lasten kanssa suosia noita suomalaisia ja pohjoismaisia ekomerkkejä lasten vaatteissa. Ja olin kotona heidän kanssa suht pitkään, minkä mahdollisti miehen tulotaso.
 
Blue
Minulta on kysyneet ihan täysi-ikäisetkin samaa, enkä ole osannut sitä tarkemmin alkaa pohtia. Olisi ehkä kannattanut, olisi voinut tehdä yhtä hienon päätelmän kuin ap, ja nostaa samalla vähän sitä omaa häntää.
Ero on varmaan siinä että lapsi ei osaa ajatella loogisesti että osan on oltava velkarahalla ostettua joten kuilu jää kuromatta umpeen sillä että ap ei vastaa miten asia on vaan jättää asian hyväntahtoisesti hymyillen roikkumaan ilmaan.
 
[QUOTE="Aapee";29926390]Aika monen, jos on se ns. hyväosaisempi ja aletaan pyörittää silmiä jollekin normaalille puheelle, kun mainitsin ettei mies ole nyt kotona.

Minun keskiluokkalaisuudessa ei ole kovin paljon kehuttavaa, paitsi tietenkin verotulot mitä tuotamme ja se, että minun on ollut mahdollista lasten kanssa suosia noita suomalaisia ja pohjoismaisia ekomerkkejä lasten vaatteissa. Ja olin kotona heidän kanssa suht pitkään, minkä mahdollisti miehen tulotaso.[/QUOTE]

Kurjaa on sullakin, kun täytyy näitä pöljii provoja täällä vaan rakennella illat pitkät.

Mitäs jos vaikka oikeesti hankkisit sen ammatin, yrittäisit tehdä niitä roikkuvia tenttejäsi, ehkäpä hoitaisit sitä masennustakin muullakin konstilla kun baareissa roikkumalla ja provoilemalla palstalla?
 
"kääkkä"
[QUOTE="Aapee";29926147]No jaa, tuolla näkee hakematta juoppoja ja narkkeja ihan vaikka keskellä sunnuntaipäivää. Ei tarvi siis kuvitella.[/QUOTE]

Se paikka missä mä asuin lapsuuteni, niin niitä juoppoja ja narkkeja näki siinä ostarilla, mutta siellä kukaan meidän perheestä ei hengaillut. Ja tämän takia koko asuinalueella on edelleen huono maine. Eli ei vastaa ihan koko totuutta. Huonoillakin asuinalueilla on ne rauhalliset osansa, mutta se ei varmaan sinulle tullut mieleen.
 
viera.s
[QUOTE="Aapee";29926390]Aika monen, jos on se ns. hyväosaisempi ja aletaan pyörittää silmiä jollekin normaalille puheelle, kun mainitsin ettei mies ole nyt kotona[/QUOTE]

Ethän sinä sanonut, että mies ei ole kotona. Sehän toki olisi ihan normaalia puhetta ja miksei sekin, että mies on työmatkalla. Mutta miksi ole tarpeen mainita, että mies on työmatkalla Saksassa? Se on ihan tarpeetonta itsekorostusta. Eihän ulkomaan työmatkoissa oikeasti edes ole mitään hienoa, mutta sellaisesta jolle ne eivät ole arkipäivää, tuo saattaa kuulostaa brassailulta.

Vaikka minä täällä vastatessani kerroin taustamme, niin oikeasti olen tarkka, etten turhaan tuo julki mitään varallisuuteen, koulutukseen tai asemaan työelämässä liittyviä asioita, jos niitä ei kysytä eikä muutenkaan ole oikeaa syytä sellaisista kertoa.
 
"Aapee"
[QUOTE="vierailija";29926343]Lapset nyt kyselee ja juttelee vaikka mitä. Oma 8 v on aina ollut kiinnostunut rahasta ja aikookin kuulemma isona hankkia kova palkkaisen ammatin :D Kyselee palkoista yms. vaikka olen opettanut ettei sellaisia ole sovelias kysellä. Tuon ikäiset osaavat jo toki vertaillakin omaa kotia muiden kotiin. Ja jos teillä nyt sattuu olemaan iso talo yms. niin onhan ne vanhemmat saattaneet jotain keskenään puhuakin. Ei se vielä tarkoita että olette jotenkin erilainen perhe heidän silmissään.[/QUOTE]

Nyt tajusin mikä tässä on ärsyttänyt. Erilainen perhe ei ole mulle halventamista, että huonompi vai parempi. Mutta ollaanhan me hyvin erilaisia ihan vaikka sen sukupolvikysymyksen takia. Eli ollaan paljon vanhempia.

Mulla on työkaverina suht samanikäisen äiti mikä itse olen, ja hänenkin kanssaan meidän perheet ovat ihan erilaisia, vaikka meillä on ollut jopa sama pääaine jne. He ovat sellaisia hyvin sukupuolisensitiivisiä. Eli nimistä ei tiedä, onko tyttö tai poika, eikä vaatetuksesta eikä hän voi sanoa sitä. Hänellä on 2 lasta, olen nähnyt lasten kuvat ja en tiedä kumpia ovat. Tämä on heille hyvin tärkeä asia, sen verran olen ymmärtänyt.

Eli se samanlaisuus ei ole todellakaan taattu edes aika samantapaiset koulutusvalinnat tehneen suht samanikäisen kanssa.
 
"kääkkä"
[QUOTE="vvieras";29926017]Ihan vaan tiedoksi, että jos nuori perhe omistaa Töölössä omistusasunnon, mikä luultavimmin he ovat isoissa veloissa ja käyttörahaa jää vähän. On siinä elististiä.

Mielestäni on todella typerää arvioiden ihmisen varallisuutta asunnon tai asuinalueen perusteella.[/QUOTE]

Totta. Voi olla selkä vääränä velkaa. Mutta voi olla myös rikas perhetausta, lottovoitto tai perintö. Kuka sitä ikinä tietää. Ja olen täysin samaa mieltä, että typrää arvioida varallisuutta tai sivistystasoa asunnon tai asuinalueen mukaan. Saatika sitten kämpän sisustuksen.
 
"Aapee"
Ero on varmaan siinä että lapsi ei osaa ajatella loogisesti että osan on oltava velkarahalla ostettua joten kuilu jää kuromatta umpeen sillä että ap ei vastaa miten asia on vaan jättää asian hyväntahtoisesti hymyillen roikkumaan ilmaan.
Me ollaan edetty sillä tavalla perinteisesti asuntoja ostellen ja vaihdellen isompaan, että tähän nykyiseen ei paljon velkaa tarvittu ja se on nyt ensi lokakuussa maksettu, jos kiinnostaa.
 
OT huomio
[QUOTE="Aapee";29926304]Jaa, väärin meni. Olen suorastaan ällöttävän keskiluokkainen ja asun hyvällä asuinalueella (mutten keskustassa) ja lapsilla on todella perinteiset nimet, joista on vaikeaa tietää, minkä ikäisiä he ovat kuten esim. Helena.[/QUOTE]

Kyllä sä olet joko provo tai joku keskiluokkaisuuden (hillitty, perinteisen tyylikäs, ehkä 18 karaatin kultainen) vanne kiristää päätäsi. Tai ehkä kärsit vainoharhaisuudesta? Todisteet duunariperheen kateudesta ovat tähän mennessä lapsen tiedustelu tulotasostanne ja pariskunnan harhailevat katseet mainitessasi miehesi työmatkan Saksaan. Keksi äkkiä jotain lisää, ettei tämä kuivu tähän :D
 
Blue
[QUOTE="Aapee";29926456]Me ollaan edetty sillä tavalla perinteisesti asuntoja ostellen ja vaihdellen isompaan, että tähän nykyiseen ei paljon velkaa tarvittu ja se on nyt ensi lokakuussa maksettu, jos kiinnostaa.[/QUOTE]

Kuinka ollakaan. Eihän tämä ällöttävän keskiluokkainen olekaan sitten ällöttävän keskiluokkainen vaan taas hieman häntäänsä nostaen sivumennen sanoo että vapaat on pidetty yms. ja s-i-l-t-i ollaan velattomia... ;)

Katotaas mitä seuraavaksi.
 
"Aapee"
Ethän sinä sanonut, että mies ei ole kotona. Sehän toki olisi ihan normaalia puhetta ja miksei sekin, että mies on työmatkalla. Mutta miksi ole tarpeen mainita, että mies on työmatkalla Saksassa? Se on ihan tarpeetonta itsekorostusta. Eihän ulkomaan työmatkoissa oikeasti edes ole mitään hienoa, mutta sellaisesta jolle ne eivät ole arkipäivää, tuo saattaa kuulostaa brassailulta.

Vaikka minä täällä vastatessani kerroin taustamme, niin oikeasti olen tarkka, etten turhaan tuo julki mitään varallisuuteen, koulutukseen tai asemaan työelämässä liittyviä asioita, jos niitä ei kysytä eikä muutenkaan ole oikeaa syytä sellaisista kertoa.
Onko? Minusta ihan normaalia. Kun töissä valitin, että mies on työmatkalla Saksassa ja on ihan yksin viikon, niin sain osakseni vain sääliä enkä kateutta :)

Oikeasti en tajunnut etukäteen, että jaaha, tämä on näemmä yksi asia, mitä ei kannata sanoa heille ennen sitä silmienpyörittelyä.
 
viera.s
[QUOTE="Aapee";29926446]
Mulla on työkaverina suht samanikäisen äiti mikä itse olen, ja hänenkin kanssaan meidän perheet ovat ihan erilaisia, vaikka meillä on ollut jopa sama pääaine jne. He ovat sellaisia hyvin sukupuolisensitiivisiä. Eli nimistä ei tiedä, onko tyttö tai poika, eikä vaatetuksesta eikä hän voi sanoa sitä. Hänellä on 2 lasta, olen nähnyt lasten kuvat ja en tiedä kumpia ovat. Tämä on heille hyvin tärkeä asia, sen verran olen ymmärtänyt.

Eli se samanlaisuus ei ole todellakaan taattu edes aika samantapaiset koulutusvalinnat tehneen suht samanikäisen kanssa.[/QUOTE]

Ja tuo yksi asia tekee työkaverista iiihan erilaisen? Jopas sulla on suppea maailmankuva.
 
"Aapee"
Kurjaa on sullakin, kun täytyy näitä pöljii provoja täällä vaan rakennella illat pitkät.

Mitäs jos vaikka oikeesti hankkisit sen ammatin, yrittäisit tehdä niitä roikkuvia tenttejäsi, ehkäpä hoitaisit sitä masennustakin muullakin konstilla kun baareissa roikkumalla ja provoilemalla palstalla?
Nyt on pakko kysyä, että keneksi luulet mua? Vai luuleeko useampikin?

En juuri käy baareissa. Minulla on tutkinto, olen valmistunut 90-luvulla. Minulla ei ole ollut koskaan masennusta.

Täällä olen viimeksi ollut ehkä ennen pääsiäistä edes lukemassa.
 
viera.s
[QUOTE="Aapee";29926485]Onko? Minusta ihan normaalia. Kun töissä valitin, että mies on työmatkalla Saksassa ja on ihan yksin viikon, niin sain osakseni vain sääliä enkä kateutta :)

Oikeasti en tajunnut etukäteen, että jaaha, tämä on näemmä yksi asia, mitä ei kannata sanoa heille ennen sitä silmienpyörittelyä.[/QUOTE]

Tottakai tuolla tavalla voi puhua läheisemmille ihmisille, vaikka ei siinäkään keskustelussa oikein mitään pointtia sillä työmatkan kohteen mainitsemisella ole. Sama kai se on, onko se mies Mikkelissä vai Saksassa sen viikon, jos vaan sääliä on kerjäämässä eika aloittamassa keskustelua Saksan kielestä ja kulttuurista. Mutta käytännössä vieraille ihmisille tuollaisen mainitseminen kuulostaa leuhkimiselle, sen vuoksi sinulle silmiä pyöriteltiin, jos pyöriteltiin.
 
"Aapee"
Sen sijaan että ap miettii mikä heitä yhdistää (esim. tytärten kaveruus) niin hän miettii hyvin tarkkaan mikä heitä erottaa ja listaa niitä. :) Ei se väärin ole, varsinkaan jos on keskiluokkainen (jos taas asuu ällölähiössä niin se on kateellisuutta).
Ei meitä yhdistä muu kuin tytärten kaveruus ja että molemmat tytöt ovat todella ihania tyttöjä :)
 
Blue
Tottakai tuolla tavalla voi puhua läheisemmille ihmisille, vaikka ei siinäkään keskustelussa oikein mitään pointtia sillä työmatkan kohteen mainitsemisella ole. Sama kai se on, onko se mies Mikkelissä vai Saksassa sen viikon, jos vaan sääliä on kerjäämässä eika aloittamassa keskustelua Saksan kielestä ja kulttuurista. Mutta käytännössä vieraille ihmisille tuollaisen mainitseminen kuulostaa leuhkimiselle, sen vuoksi sinulle silmiä pyöriteltiin, jos pyöriteltiin.
Mä olen vähän samaa mieltä tämän kanssa. Ehkä ongelma ei olekaan teidän "rikkaus" vaan te. Ehkä te vain olette niin ärsyttäviä että sen takia tämä perhe ruotii teidän elämäänne ja pyörittelee teille silmiään.
 
"Aapee"
Tottakai tuolla tavalla voi puhua läheisemmille ihmisille, vaikka ei siinäkään keskustelussa oikein mitään pointtia sillä työmatkan kohteen mainitsemisella ole. Sama kai se on, onko se mies Mikkelissä vai Saksassa sen viikon, jos vaan sääliä on kerjäämässä eika aloittamassa keskustelua Saksan kielestä ja kulttuurista. Mutta käytännössä vieraille ihmisille tuollaisen mainitseminen kuulostaa leuhkimiselle, sen vuoksi sinulle silmiä pyöriteltiin, jos pyöriteltiin.
Samantasoisille voi puhua noin, niille jotka tajuaa että se on rasittavaa, kun on taittunut jakamaan harrastuskuskauksia ym. ja ainut ilo siitä on joku tuliainen ja päivärahoja.
 
Blue
[QUOTE="Aapee";29926542]Ei meitä yhdistä muu kuin tytärten kaveruus ja että molemmat tytöt ovat todella ihania tyttöjä :)[/QUOTE]

Et siis ole halunnut tutustua tarkemmin heihin koska voit jo suoralta kädeltä sanoa näin muutaman tapaamisen jälkeen.. Eli kuten jo tuossa ehdin mainitakin niin ongelma ei ehkä olekaan teidän rikkautenne vaan te. :)
 

Yhteistyössä