Uusi ammatti miehelle 50v?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mun mies on kohta 50v ja tehnyt erilaisia hommia 30 vuotta. Pääosin toimistohommia. Nykytyö on vaan palkkaan nähden aika stressaava. Porukkaa tommosista yksityisen alojen hallintohommista on vähennetty ja tuollakin on lomakausilla tai sairauslomien aikana kaikki tehtävä itse. Mietittiin sitten että täytyykö tuota paskaa vielä se 16-17 vuotta kestää. Ja mitä on vaihtoehtoja.

Mies ei ole mikään remonttireiska eikä käytännön ihminen. Toki kotona suurella vaivalla perusjutut hoitaa ja autostakin lamput ja renkaat vaihtaa etc mutta esim. joku perusvastaus "putkimies" ei ehkä hänelle kumminkaan sopis.

Mitään erityisosaamista hänellä ei ole. Toki hahmottaa numeroita ja tommosia asioita hyvin, mutta aika usein ne johtais vaan samantyyppisiin hommiin.

Eli mikä olis sellainen homma jota tossa iössä voisi vielä omaksua ja josta voisi suht. normityöajalla tienata ainakin sen 3500?

Mies ite jonkun verran katsellut muita oman alan töitä, mutta todennut että ne nyt olis yleensä ojasta allikkoon. Toki sieltäkin voi löytyä joku täsmäsopiva homma, mutta sen varaan ei voi laskea. Kyllä hän ite joskus huumorilla heitti esim. kaivinkonehommia etc. Mutta tuskin hänestä semmoseen on.

Mitään korkeakoulututkintoa ei voi ees harkita. EIkä semmosella enää mitään tekiskään kun se osaaminen ja kannukset olisi pitänyt aikaisemmin työelämästä tarttua.
 
Nonytnapsahti
Minäkin pohdin alan vaihtoa, mutta valitettavasti tuntuu siltä että ei siihen oo rahkeita. Olen 45v, ja toki sitä toisiin hommiin pääsis, mutta yleensä alemmalla palkalla. Välillä kamala ajatus, että tässä paikassa pitäis vielä yli 20 v olla. Mutta pienellä paikkakunnalla ei paljoa mahiksia ole.

Se on AIVAN eri jos asuu isossa kaupungissa ja etenkin jos on nuorempi. Tilanne heikkenee kun täyttää 40v ja kun on 50v niin se on sitten siinä.

Ja tietenkään en tarkoita mitään erikoisosaajia etc. Heitä ei samalla tavalla kosketa työelämän peruslait. Mutta eipä semmoista porukkaa olekkaan muualla kuin isoissa kaupungeissa.
 
Aika vaikee on noilla spekseillä saada 3500 € palkkaluokan töitä, jos ei ole valmis opiskeluun.

Ja yli 50-vuotias kokee kovaakin ikäsyrjintää työnhaussa.

Mun mielestä miehes kannattais olla tuossa paikassa loppuun asti. Päivätyö, on oman alan ammattilainen jne.

Tuuraamisia, henkilöstövajausta ja kiirettä on joka työssä.
 
vierailija
Samoilla linjoilla Echon kanssa. Jos ei ole valmis antamaan itsestään mitään, ei opiskeluja eikä ns likaamaan käsiään, niin pysyköön suutari lestissään. Parempi olla nykyisessä, kun kuitenkin tietää mitä tekee. Jos mahdollista, niin panostaisin vapaa-aikaan ja muuhun elämänhallintaan, jotta palautuu kunnolla työviikosta.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja m.e.k.
Samoilla linjoilla Echon kanssa. Jos ei ole valmis antamaan itsestään mitään, ei opiskeluja eikä ns likaamaan käsiään, niin pysyköön suutari lestissään. Parempi olla nykyisessä, kun kuitenkin tietää mitä tekee. Jos mahdollista, niin panostaisin vapaa-aikaan ja muuhun elämänhallintaan, jotta palautuu kunnolla työviikosta.
Tuo unohtu sanoa. Vapaa-aikana pitää olla liikuntaa ja mielekästä tekemistä. Ruokavalio pitää olla kohillaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Joo, no ei se poissuljettua olis opiskella vielä jotain, mutkun se ei taida enää riittää. Eli jos vaikka pystyisin opiskelemaan jonkun tutkinnon vielä, niin eihän sillä. Sit yli 50v enää mitään duunia sais.

Mikä on mittamies?
 
vierailija
Joo, no ei se poissuljettua olis opiskella vielä jotain, mutkun se ei taida enää riittää. Eli jos vaikka pystyisin opiskelemaan jonkun tutkinnon vielä, niin eihän sillä. Sit yli 50v enää mitään duunia sais.

Mikä on mittamies?
Aika moni on joutunut ja joutuukin elämänsä aikana opiskelemaan jopa noin viiskymppisenä itselleen uuden ammatin. Ja jopa työllistyvätkin! Työuraa kun voi siintää sen melkein parikytävuotta! Mutta sitten on näitä tekosyiden keksijöitä ja sluibailijoita, jotka syljeskelevät kattoon odottaessaan yhteiskunnan eli meidän muiden maksavan kaiken valmiiksi. Ei voi arvostaa ollenkaan. (n)
Jos olet oikeasti valmis uudelleenkoulutukseen ja panostat siihen täysillä sekä osoitat aktiivista kiinnostusta tekemiseesi ja osaat arvostaa itseäsi työntekijänä, niin miksei mukamas se viisikymppinen vois sen duunipaikankin saada. Ei ikä ole este, eikä välttämättä edes hidaste, mutta se on este, jos itse et arvosta itseäsi tekijänä.

Ja mitä tulee mittamieheen...
 
vierailija
Miten olisi joku kirjanpitäjä? Vai tekeekö jo sellaista työtä?
Ja yli 50-vuotias kokee kovaakin ikäsyrjintää työnhaussa.

Mun mielestä miehes kannattais olla tuossa paikassa loppuun asti. Päivätyö, on oman alan ammattilainen jne.
Meinaat, että pitävät loppuun asti? Kun ikää alkaa olla 55, niin silloin tietää jo etukäteen että YT:ssä pistetään pihalle tai ainakin ulkoistetaan. Työnhakijanakin tuossa vaiheessa on tosi heikoilla. Ja tässä maassa on muka työntekijöistä pulaa.
 
vierailija
Aika moni on joutunut ja joutuukin elämänsä aikana opiskelemaan jopa noin viiskymppisenä itselleen uuden ammatin. Ja jopa työllistyvätkin! Työuraa kun voi siintää sen melkein parikytävuotta! Mutta sitten on näitä tekosyiden keksijöitä ja sluibailijoita, jotka syljeskelevät kattoon odottaessaan yhteiskunnan eli meidän muiden maksavan kaiken valmiiksi. Ei voi arvostaa ollenkaan.
Jos olet oikeasti valmis uudelleenkoulutukseen ja panostat siihen täysillä sekä osoitat aktiivista kiinnostusta tekemiseesi ja osaat arvostaa itseäsi työntekijänä, niin miksei mukamas se viisikymppinen vois sen duunipaikankin saada. Ei ikä ole este, eikä välttämättä edes hidaste, mutta se on este, jos itse et arvosta itseäsi tekijänä.

Ja mitä tulee mittamieheen...
Tässähän ei ollut kiinni minusta vaan miehestäni. Eikä myöskään siitä, että sluibalisi. Töitä painaa ja saikullakaan ei ole ollut suunnilleen koskaan. Saikut tekee käytännössä etänä. Noh, joku leikkaus oli jokus 5v kun olin duunista poissa suorastaan viikon!.

Ja yli 50-vuotiaiden asema työmarkkinoilla on kyllä todella heikko. Tottakai 50v:kin kelpaa jos ei muita ole saatavilla. Tai jos on jonkun alan erikoisosaaja. Tai jos suhteilla pääsee. Mutta normitilanteessa jossa hakijoita on kymmeniä, niin 50v tai yli ei sitä duunia saa. Usko pois.

Ja sinällään mä ymmärrän työnantajia. Kyllähän se joustavuus, oppimiskyky ja nopeus laskee kaikilla kun ikää tulee. Vastapainona voi olla kokemusta (kaikki kokemus ei ole edes arvokasta, mutta joku on). Mutta silti työnantajat päätyvät yleensä nuorempiin. Niille voi maksaa yleensä myös alempaa palkkaan.
 
vierailija
Niin ei se automaattisesti ole ikäsyrjintää jos työnantaja valitsee 30-vuotiaan ja 50-vuotiaan välillä sen nuoremman. Aika vaikea on osoittaa aitoa ikäsyrjintää. Siis sellaista, että ihan automaattisesti esim. jätetään 50-vuotiaiden paperit katsomatta.

Tosiaan aina on niitä poikkeuksia. Mun kaverin mies jäi työttämäski Nokialta kun se kännykkäbisnes lopullisesti haudattiin. Se oli silloin jo melkein 50v. Se saim kyllä sitten uustta työtä kun jossain firmassa tarvittiin jonkin iankaikkisen vanhan tietokonekielen osaajia. Viimeksi sano, että työt vaan lisääntyy ja että varmaan saa eläkkeeseen asti noita hommia painaa.
 
vierailija
Mimmosta palkkaa muuten saatte jostain varaston tai lähettämön hallinnointihommasta.

Mun mies oli kahdessa eri paikassa "logistiikkakoordinaattori". Toisessa toimihenkilönä ja palkka oli 3200 e/kk.

Sitä ennen oli samantapaisessa hommassa työntekijänä, 15,50 € tuntipalkka. Tienistiksi tuli sitten bruttona jotain 2700 €/kk. Tohon toki ylitöistä etc. tuli aina lisiä, joten 3000 €/kk käytännössä. Toimihenkilönä ei saanu ikinä ylimääräisestä mitään.
 

Yhteistyössä