Uusavuttomat opettajat?

MLL:n kysely koulukiusaamisesta!

"Välitunnilla kiusataan - Opettajat kaipaavat tukea puuttumiseen" Tällainen otsikko oli jutussa.

"Opettajista yli kaksi kolmasosaa kertoo, ettei ole helppoa havaita ketä kiusataan"

No miksi ne ei ole välitunnilla ulkona. Yksi esimerkki. koulun pihalla on 300 oppilasta ja neljä opettajaa, loput opettajat (8 opettajaa) ovat sisällä juttelemassa niitä näitä.... Aidosti lapsista kiinnostunut painuu pihalle seuraamaan mitä siellä puuhataan, eikä ole kuluttmassa aikaa "juoruamiseen"

"Opettajat tuntevat jäävänsä yksin kiusaamistilanteiden ratkaisussa. Heistä noin 60 prosenttia myöntää, että kiusaamistilanteeseen puuttuminen vaatii rohkeutta"

No voi herran jumala... aikuinen pelkää lasta? Jos ei ole rohkeutta puuttua lasten välienselvittelyyn, niin vaihtakoon ammattia.

Lisää pöyristyttäviä tuloksia löytyy joko http://www.mll.fi/kiusaaminen tai http://www.perusopetus.fi/uutiset2007/koulukiusaaminen.php
 
Muistan jo omalta kouluajaltani, että kyllä lapset ovat todella taitavia kiusaamaan niin, että opettajilla ei ole asiasta harmainta aavistustakaan. Muuten olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että asiaan pitää puuttua eikä ainakaan katsella läpi sormien, jos kiusaamista huomaa.
 
PAKKO KOMMENTOIDA!!
Hei, kuka ajattelee niin että me opettajat vaan juoruillaan välitunnilla jolloin emme valvo ulkona? Emme ole joka välitunnilla koska me monistamme, soitamme vanhemmille ja terapeuteille, selvitämme riitoja, valmistelemme tunteja, juttelemme kollegan kanssa yhteisistä projekteista,varaamme koulun kirjaston, siivoamme luokkaa, viemme sairasta oppilasta terveydenhoitajalle, soitamme itse lääkäriin kun olemme keuhkokuumeessa samaan aikaan!!!, kerromme rehtorille ongelmistamme luokan kanssa, KÄYMME VESSASSA!!, syömme oman lounaan, täytämme erinäköisiä papereita, laitamme pulpetit valmiiksi koetta varten ym. ym.
Ja jopa vaihdamme raskaan työn kuulumisia toisten opettajien kanssa kahvin ääressä. Tämä viimeinen oli siis ilmeisesti kielletty.
Me puutumme kaikkeen minkä kuulemme, minkä näemme. Lapsen täytyy itse kertoa välituntivalvojalle jos tulee kiusatuksi. Siten asia menee eteenpäin ja käsitellään. Silloin se on vaikeaa jos lapsi ei kerro.
Tervetuloa opettajaksi. Tämähän on helppoa työtä.
 

Yhteistyössä