uusavuttoman kysymyksiä rintapumpusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninnu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

ninnu

Vieras
Yritin aloitella rintapumpun käyttöä - jos vaikka saisi vähän äidinmaitoa pakkaseen lyhyitä poissaoloja varten. No, tässäpä uusavuttoman kysymykset: (pumppu on Ainu)
1) laitetaanko pullopussi rintapumpun pullon sisään? Mistä saa pidikerenkeita, joilla pullospussi pysyy paikalla sitä täytettäessä?
2) Kuinka lämpimässä pullo lämmitetään? Sulatushan taphatuu 37 asteen lämmössä.
3) Minulta ei pumpulla heru juuri muutamaa pisaraa enempää pulloon. Käsin lypsettäessä sen sijaan tulee mukavammin. Hitaasti tosin sekin. Missähän vika? Enkö osaa käyttää pumppua? Vai onko se ohimenevää?
4) KUmman hitaalta touhulta puhailuni tuntuu. Kuinka paljon aikaa teillä menee esim. 50 ml pumppaamiseen? Paljonko lapsi yleensä syö?
Hm, ehkä viisainta pysyä tässä imetyksessä ja hakea poissaoloja varten äidinmaidonvastiketta... NO, jos joku jaksaa vastata yhteenkään kysymykseen, olen kiitollinen.

Mä voisin kokeilla vastata johonkin omalta osaltani :)

1. Mulla ei ollut pullopussia vaan pumppasin suoraan pulloon.

2. Mä lämmitin mikrossa (vaikka se kuulemma tappaa kaikki vitamiinit tms., mutta käyttö oli niiiiiiiin vähäistä, että en antanut sen häiritä) maidon "sopivan" lämpöiseksi. Sulatin jääkaapissa.

3. Kuulemma toiset ei heru pumpulle ollenkaan. Mullakin se kesti aika kauan vaikka rinnat olisi olleet täynnä. Vauvan katsominen ja lähellä olo voi helpottaa herumista.

4. Onhan se hidasta ja puuduttavaa hommaa (mulla ainakin). Kyllä siinä se 10-20min. taisi mennä.
Meillä tyttö soi huonosti pullosta, korkeintaan taisi mennä desi. Riippuu tietenkin vauvan koosta :)

1. Minäkin pumppasin pulloon ja kaadoin siitä minigrip-pussiin
2. Sulatin (tai hoitaja sulatti) pussillisen ensin jääkaapissa ja sitten lämmitin pullon kuumassa vedessä
3. Niin hassulta kuin tämä kuulostaakin: Minulla herumiseen auttoi rinnanpäiden sively kostealla sormenpäällä ennen pumppausta :) Heruminen tuntuu rinnassa sellaisena "paineena". Luin jostain, että herumisrefleksiin vaikuttaa vauvan kielen liike eli yritin tätä jäljitellä.. ja hyvin toimi!
4. Jos rinnat olivat täynnä ja sain herumisen hyvin käyntiin, 100 ml tuli täyteen viidessäkin minuutissa. Pakastin aina tuon 100 ml yhteen pussiin.

Vauvan ikä ja koko vaikuttavat myös tuohon maidon määrään, vaikka söisinkin hyvin pullosta. Meillä tyttö oli n. 2kk vanha, kun tuollaisia (100 - 120ml kerralla) määriä syötiin.

Kysymys 3.
Voi olla, että sulta vaan ei tule maitoa pumpulla. Lypsä käsin vaan, jos se tuntuu helpommalta. Oletko kokeillut pumpata silloin, kun rinnat ovat mahdollisimman täydet?
Muihin saitkin jo hyviä vastauksia.

Yhteistyössä