Uupunut äiti täällä hei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mä en tiedä, miten selviän enää arjesta. Tuntuu, että joka päivä odotan vain sitä, että saan lapset nukkumaan. Kolme pientä lasta tosiaan on, 6v, 4v ja nuorin juuri 2v. Kaikilla tuntuu olevan joku uhmaikä samaan aikaan, ja oma pää ei kestä isompien tappelua ja pienimmän uhmaa. Mies yrittää pitkien työpäivien seassa parhaansa tehdä, mutta on itsekin ihan äärirajoillaan.
Oon jo oikeastaan nuorimmaisen raskausaikana järkyttävän väsynyt ollut fyysisesti, sitten vauva-arki taas sujui hyvin kaikin puolin. Ainoa vaan, että nykyään oon joka päivä henkisesti ja fyysisesti todella uupunut, vaikka saisin omaa aikaa ja unta myös. Se ei vaan auta, kun taas tulee arki, riidat, pukemiset, kiukuttelut, kotityöt.
Ennen en huutanut lapsille ikinä, nyt suutun jostain niin, että ihan pelkään omaa käytöstäni, kun huudan enkä rauhoitu. Sitten on kamala syyllisyys ja itken. Toki pyydän aina anteeksi ja juttelen.
Rakastan lapsiani valtavasti, halitaan, pussataan, luetaan jne kyllä päivittäin.
En jaksaisi kuin olla kuin sohvalla ja nukkua tai antaa lasten katsoa ohjelmia. Toisaalta sitten, kun vaikka menemme puistoon, olen virkeä ja jaksan kotonakin parrmmin kaikkea. Seinät vaan kaatuu päälle silti. En jaksaisi viedä ja hakea edes vanhinta lasta eskariin.
Ja totta kai oli oma valinta tehdä lapset, mutta tosiaan olin jaksavainen ja iloinen vielä alkaessani odottaa kolmatta lasta ja hänen ollessaan vauva.
Tuntuu kamalslta olo.

Rohkeasti yhteys neuvolaan. Sieltä perhetyöntekijä käyttöön ja aika neuvolapsykologille! Ne auttoi suuresti meidän perhettä!
Lisäksi käytiin paljon avoimissa päiväkodeissa, niin saatiin tekemistä ja menoa päiviin.
Sä selviät <3

Voimia valtavasti. Minä aikalailla samassa tilanteessa. Me selvitään.❤

Rohkeasti yhteys heti tänään neuvolaan ja VAADIT saada perhetyötä reilusti alkuun, meillä käy nyt 2×8 tuntia viikko.

Pääsisittekö miehen kanssa kaksin viikonlopuksi lomalle? Onko sinulla mitään harrastusta?

Onko kilpirauhas arvot ja ferritiini katsottu, sokeriarvot?

Iso voimahali täältä.❤❤

Voimia valtavasti. Minä aikalailla samassa tilanteessa. Me selvitään.❤

Rohkeasti yhteys heti tänään neuvolaan ja VAADIT saada perhetyötä reilusti alkuun, meillä käy nyt 2×8 tuntia viikko.

Pääsisittekö miehen kanssa kaksin viikonlopuksi lomalle? Onko sinulla mitään harrastusta?

Onko kilpirauhas arvot ja ferritiini katsottu, sokeriarvot?

Iso voimahali täältä.❤❤

Ja lisäys, olisiko ketään kenelle voisit viedä lapset hoitoon päivällä välillä ja ehkä mahdollisesti hänen lapsia ottaa vastavuoroisesti itselle hoitoon? meillä ystävän kanssa homma toimii välillä hyvinki näin, kun toinen on liian äärirajoilla, toinen auttaa ja kynnys pyytää apua pieni kun tietää että voi itse olla avuksi myös hälle.

Tai tässä tilanteessa vaikka päiväkotiin/perhepäivähoitajalle osa-aikaisena, tukiperheeseen tmv?

Ihania kommentteja. Tsemppiä ap. Moni tuntee samoin, jotkut sinnittelee, toisilla on hyvät tukiverkot apuna ja jotkut tosiaan pyytää apua neuvolasta. Toivottavasti paikkakunnallasi apua on tarjolla. Perhetyö voisi olla kevyt ratkaisu, että pääsisit vähän lataamaan akkuja. Pienikin katko arjesta auttaa kummasti jaksamaan!

Tiedän kyllä että neuvolasta avunpyynnin kynnys on suuri. Tuntuu että enhän nyt minä mitään tarvitse, kyllähän tässä vielä jaksaa, onhan minulla mieskin eihän tässä nyt mitään jne. Mutta lepää ennenkuin suistut jonkin reunan yli ja tulee tehtyä tai sanottua kotona jotain peruuttamatonta.

Laita lapset päiväkotiin ja mene töihin. Olet jumittanut liian pitkään "yksin" kotona, joten alkaa tuntua ahtaalta.
Etsi vaikka jotain osa-aikaista työtä, niin ei tarvitse lapsia pitkää päivää pitää hoidossa.

Ehdotan tiukkaa kuria. Lapsille selvät säännöt ja jos sääntöä rikkoo niin määräät poikkeuksetta sellaiset seuraamukset, että se laittaa lapsen tosissaan harkitsemaan kannattaako niin tehdä uudestaan.

Esim. turha kiukuttelu kielletty, puetaan aina kun käsketään.

Ehdotan tiukkaa kuria. Lapsille selvät säännöt ja jos sääntöä rikkoo niin määräät poikkeuksetta sellaiset seuraamukset, että se laittaa lapsen tosissaan harkitsemaan kannattaako niin tehdä uudestaan.

Esim. turha kiukuttelu kielletty, puetaan aina kun käsketään.

Ihanko aikuisten oikeasti kuvittelet että kyse on kurinpuutteesta? Kyllä ne lapset osaa tapella ja heillä on uhmaikä oli kotona millanen kuri tahansa. Ellei kuri sitten ole sitä luokkaa ettei lapsi uskalla hengittää tai pieraista ilman lupaa, peläten selkäsaunaa.

Ja ap, tiedän miltä susta tuntuu. Neuvolassa puheeksi, perhetyöntekijä avuksi ja vaikka kuulostaa ehkä vieraalta ja pahalta, suosittelen käyntejä psykologin/terapeutin luona. Mulla aivan vastaavaa kuin sulla ja syynä paniikki /ahdistuneisuushäiriö, masennus ja tähän päälle kilpirauhasen vajaatoiminta. Suosittelen siis myös tsekkaamaan kilpparin ja ferritiiniarvot.

Tsemppiä! ❤️

Meillä oli myös tuo vaihe. Raskasta se on. Täytyy vain keksiä keinoja. Et ole yksin. Kävin kylässä tai pyysin kylään samassa tilanteessa olevia ihmisiä. Kävin seurakunnan perhekerhossa. Vein isompia lapsia päiväkerhoon tai kavereille/ mummulle kylään jne. Omat harrastukset myös erittäin tärkeitä esim. käsityöt, jumppa, uinti jne. Kansalaisopistot ja yhdistykset tarjoavat paljon virikkeitä ja uusia tuttavuuksia. Täytyy vain rohkeasti avata suunsa.. Tsemppiä ja Iloa elämään! Lapset kasvavat ja ehdit vielä panostaa paljon itseesi. Minulla mm. iltaopiskelua ja uutta osa-aikaista työtä nyt, kun kolme isoa lasta.

Yhteistyössä