Uuniruokavinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mini"

Vieras
Mä olisin uuniruokavinkkejä vailla. Musta tuntuu, että mä paistan aina pannulla tai teen keittoja. Tai jos uunissa teen, niin ne on niitä samoja: makaronilaatikko, kiusaukset, kanan koipireidet tms. tai karjalanpaisti. Niin ja lihapullat, mureke jne. Mä niiiiiin haluaisin jotain muuta ja nimenomaan uuniruokaa. Ja noista entisistäkin jos sulla on jotain ihan erilaista muunnelmaa, niin kerro toki!

Meillä ei käy kala, maitotuotteet (paitsi jos ne on korvattavissa vastaavilla kauratuotteilla), kananmuna eikä pähkinä.

Kiitos vaikka yhdestäkin vinkistä.

meidän perheen herkku

riisiä (raakana uuniin)
kanan rintafileitä
tomaattia, sipulia, porkkanaa, valkosipulia, currya reilusti
vettä että riisit peittyy, kanat päälle. Uuniin reilu tunniksi.

Laitapa ens kerralla muutama desi punaviiniä sinne karjalanpaistin joukkoon ja tarjoa se vaikka valkosipuliperunoiden kanssa =) Lasten annoksiin voit laittaa lorauksen kermaa makua pehmentämään jos ei viinikastike maistu =)

Yks hyvä on kans tortillalasagne, vaihtelua normaaliin lasagneen eikä ollenkaan niin raskas.

Kanaa/possua/tms vuokaan ja kermaa ja esim. pippuria.
Kanaa käärittynä pekoniin ja kermaa.
Pihvejä, kermaa ja mustapekkajuustoa.
Kanan rintafileitä ja juustosiivut päälle.

Perunoita lohkoina ja kasviksia uunipannulla tai vuokassa, vuokaan niiden päälle voi laittaa juustoa.
Wokkivihanneksia+perunaa ja rypsiölyjyä folionyyteissä.

Perunamuussia ja jauheliha+tomaattimurskaa kerroksittain ja juustoraastetta päälle. Jauhelihan tilalle voi laittaa kana/possusuikaleita tai makkaraa.

Namnam, kiitos vinkeistä. Minkähän takia en ole esim. kaalilaatikkoa koskaan tehnyt, vaikka mies sitä silloin tällöin pyytää, hmm.. Täytynee korjata asia. Ja tekaista samalla hiellä sitten kaalikääryleitäkin :)

Ja muutkin vinkit oli erinomaisia, kiitos!

[QUOTE="Anne";22481821]Kanaa/possua/tms vuokaan ja kermaa ja esim. pippuria.
Kanaa käärittynä pekoniin ja kermaa.
Pihvejä, kermaa ja mustapekkajuustoa.
Kanan rintafileitä ja juustosiivut päälle.

Perunoita lohkoina ja kasviksia uunipannulla tai vuokassa, vuokaan niiden päälle voi laittaa juustoa.
Wokkivihanneksia+perunaa ja rypsiölyjyä folionyyteissä.

Perunamuussia ja jauheliha+tomaattimurskaa kerroksittain ja juustoraastetta päälle. Jauhelihan tilalle voi laittaa kana/possusuikaleita tai makkaraa.[/QUOTE]

Kiitos näistäkin. Juustot vaan täytyy jättää pois, kun meidän perheessä on tosiaan maitoallergisia.

•400 g naudan/hirvenpaistia ohuina viipaleina tai jauhelihaa
•3 rkl voita, margariinia tai öljyä
•2 dl vettä
•10 - 12 perunaa
•2 sipulia
•2 tl suolaa
•3 dl lihalientä
•ripaus pippuria
•persiljaa
Paloittele lihaviipaleet tarvittaessa.
Kuori ja viipaloi sipulit ja ruskista ne kevyesti osassa rasvaa.
Ruskista pannulla sen jälkeen lopussa rasvassa lihaviipaleet molemmin puolin.
Huuhdo pannu kuumalla vedellä ja ota liemi talteen.
Kuori ja viipaloi perunat.
Lado pataan tai uuninkestävään vuokaan kerroksittain perunaviipaleita, sipulia, lihaviipaleita ja mausteita.
Alimmaisen ja päällimmäisen kerroksen pitää olla perunaa.
Kaada pataan pannun huuhdeliemi ja olut tai lihaliemi.
Peitä kannella ja hauduta miedolla lämmöllä uunissa 200 asteessa n. 1 1/2 tuntia.
Kokeile perunoiden ja lihan kypsyyttä esim. puikolla.
Ripottele valmiin ruoan pinnalle persiljaa.

[QUOTE="mini";22481862]Kiitos näistäkin. Juustot vaan täytyy jättää pois, kun meidän perheessä on tosiaan maitoallergisia.[/QUOTE]

Ai, en huomannutkaan jos niin kirjoitit. No mutta monta kermajuttuakin voi korvata tekemällä jonkun vaalean kastikkeen tilalle eikä juusto ole niin tarkkaa, itse vain siitä kovasti pidän. Voihan tilalle laittaa vaikka joitakin yrttejä tai paprikasilppua tai mitä nyt keksiikään :)

[QUOTE="mini";22481873]Oisko sulla laittaa ohjetta Lindströmin pihveistä? Mä olen niitä monta kertaa miettinyt laittavani tavallisten jauhelihapihvien sijasta, mutta on aina vaan jäänyt miettimisen asteelle :)[/QUOTE]

Näistä on kai paljonkin variaatioita, mutta mä laitan ne n. 500g jauhelihasta, johon sotken hienonnetut punajuuret ja sitten laitan välistä keitettyä ja hienonnettua perunaa sekaan myös. Sitten yksi kananmuna, kermaa maun mukaan ja mausteet sekaan ja sekoitan. Ja uunissa olen 200 asteessa paistanut n. vartin.

Toi on vaan vähän hankala, jos teillä ei käy kananmuna..

Ja sitten on uunilohi myös. Siihen olen kastikkeeksi laittanut vaan oliiviöljyä ja sitruunamehua sopivassa suhteessa ja valkosipulia. Ja kalaan mausteet tietysti.

Viimeksi muokattu:
Mun äiti tekee usein kanaperunalaatikkoa, se on ihan hyvää. Itse tykkään kaikista pataruoista, viimeksi tein uunissa pataa johon tuli naudanlihapaloja, porkkanaa, sipulia, valkosipulia ja loppuvaiheessa perunaa ja pitkiä vihreitä papuja ja tietenkin mausteet yms. Myöskin kanapata on hyvää, ostan yleensä sellasen 1,3kg kokonaisen broilerin (pakaste) ja käytän sitä pataan. Rakkautta, oliiveja ja timjamia keittokirjassa on ainakin yksi tosi hyvä kanapadan ohje ja yleensäkin kaikki välimerelliset kanapadat on hyviä :)

Olen tehnyt jauhelihapihvejäkin ilman kananmunaa, kyllä ne onnistuu vaikka vähän hötteröisempiä sitten ehkä ovatkin. Voi laittaa jotain muuta sitomaan, joskus olen kokeillut raastettua perunaakin mutta luulisi noidenkin onnistuvan ilman kananmunaa.

Näistä on kai paljonkin variaatioita, mutta mä laitan ne n. 500g jauhelihasta, johon sotken hienonnetut punajuuret ja sitten laitan välistä keitettyä ja hienonnettua perunaa sekaan myös. Sitten yksi kananmuna, kermaa maun mukaan ja mausteet sekaan ja sekoitan. Ja uunissa olen 200 asteessa paistanut n. vartin.

Ja sitten on uunilohi myös. Siihen olen kastikkeeksi laittanut vaan oliiviöljyä ja sitruunamehua sopivassa suhteessa ja valkosipulia. Ja kalaan mausteet tietysti.

Niin, kanamuna ei käynyt eikä myöskään kala (joten lohenkin voi unohtaa) eikä maitotuotteet. Kerman kai voi jollain kaura-tuotteella tosiaan korvata mut kananmuna on jo vähän vaikeampi.

[QUOTE="Anne";22482137]Olen tehnyt jauhelihapihvejäkin ilman kananmunaa, kyllä ne onnistuu vaikka vähän hötteröisempiä sitten ehkä ovatkin. Voi laittaa jotain muuta sitomaan, joskus olen kokeillut raastettua perunaakin mutta luulisi noidenkin onnistuvan ilman kananmunaa.[/QUOTE]

Juu, jauhelihapihvit kuuluu ihan vakiovalikoimaan :) Onnistuu tosiaan ihan hyvin ilman kananmunaa, kuten pullataikina ja moni muukin.

Ei toi kananmuna tuossa mitään haittaa, kun sen voin jättää ihan hyvin pois. Onnistuu ilmankin.

Nyt mun vaan alkoi tehdä ihan älyttömästi mieli uunilohta, nams.. Mut kun ei voi, meillä nuorimmainen oireilee pelkästä kalan hajustakin :( Mutta voi että, uunilohi..........

Yhteistyössä