Uudet kirjaimet vaikeita jopa opettajille

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras


Viisi vuotta sitten tehty kirjainuudistus on hankaloittanut kirjoittamisen opettamista ja oppimista kouluissa. Opetushallituksen mukaan tarkoituksena oli helpottaa käsin kirjoittamista, mutta luokanopettajien mielestä uudistus epäonnistui.

Tuusulalaisen Lepolan koulun luokanopettajan Anni Helasvuon mukaan jo opettajien on työlästä oppia uudistetut kirjaimet sidontasääntöineen, saati sitten opettaa niitä 8- ja 9-vuotiaille lapsille.

- Lapsille ei ole mitään selkeää sääntöä annettavaksi. Osa kirjaimista liittyy toisiinsa ja osa ei, Helasvuo kertoo.

Kirjoituskirjaimiin tehtiin iso muutos jo 1980-luvulla, jonka jälkeen kirjaimia vielä päivitettiin viisi vuotta sitten. Vuonna 1986 kirjaimista poistettiin silmukat ja muut koukerot, ja kaunokirjoittaminen läheni tekstaamista. 2000-luvun puolivälissä kirjaimia viilattiin vielä hiukan.

Viimeisimmästä kirjainuudistuksesta vastannut opetusneuvos Pirjo Sinko Opetushallituksesta sanoo, että tavoitteena oli vähentää kirjoittamisen hankaluutta.

- Tuli viestiä, että oppilaiden käsialat ovat huonontuneet, ja varsinkin poikien oli vaikea oppia kirjaimia, Sinko muistelee.
Kirjaimilla pyritään nopeuteen

Uusista kirjaimista on yritetty tehdä sellaiset, että ne olisi nopea oppia ja niillä kirjoittaminen olisi nopeaa. Kouluissa aika on kortilla, eikä käsialan hiomiseen käytetä enää samalla tavalla aikaa kuin ennen. Myös koko kirjoittamisen painopiste on muuttunut. Käsialan ulkonäköä tärkeämpää on, miten oppilas perustelee sanottavansa.

- Käsinkirjoittamisen alue yhteiskunnassa on kapeutunut. Jos oppimista voi jotenkin jouduttaa, niin on vain eduksi, että hyvän ja selkeän käsialan oppii nopeasti, Sinko perustelee.

Luokanopettajaliiton hallituksen jäsenen Mira Ketolan mielestä nopeudesta ei uusien kirjaimien yhteydessä voi kuitenkaan puhua.

- Kirjoittaminen on hirveän hidasta, sellaista tököttämistä suorastaan, sillä kynää pitää nostaa koko ajan. Lasten käsialat ovat huonontuneet, koska uusilla tyyppikirjaimilla on vaikea kirjoittaa, Ketola sanoo.
Säännöt uhkaavat tarinankerrontaa

Anni Helasvuo pelkää, että tyyppikirjaimisto latistaa hänen kolmasluokkalaistensa innon kirjoittaa tarinoita.

- Kolmannella oppilailta vaaditaan tyyppikirjaimistoa. Oppilaat tykkäävät kirjoittaa, mutta harrastus saattaa tyrehtyä, kun heidän on keskityttävä muistamaan liittymissääntöjä.




Kauniimpaa se entinen kaunokirjoitus oli.
 
vieras
Hankalia on todella, kun pitää erikseen kirjoittaa. Yhteen on paljon helpompi kirjoittaa. Itsekin kirjoitan kaiken sellaisella tekstauksen ja vanhan kaunon sekoituksella ja kirjaimet ovat kiinni toisissa. Helppo kirjoittaa ja muiden on helppo lukeakin. Käsiala on siistiä, vaikka kirjoittaa nopeaakin.
 
Mä en ymmärrä miksei koko sekasotkusta vaa luovuta. Tekstaaminen on helpompaa ja selkeämpää eikä kukaan oikeasti käytä mitään "kaunoa" koskaan, missään, mitenkään. Paitsi ehkä taidetta tehtäessä jolloin kaikki koukerot ja silmukat ovat tarpeellisia.

Ite seurasin tukiopetettavan 9v tytön kirjoitusläksyjä ja IHAN HIRVEITÄ ne uudet kirjaimet. Ihan sekoja.
 
vierailija
Ihanko totta kirjaimet uudistuvat -86? Olen aloittanut silloin peruskoulun (-79 syntynyt), ja me vielä opettelimme ne koukeroiset kirjaimet (joilla en enää osaa kirjoittaa yhtenäistä tekstiä). Sen muistan että ala-asteen aikana jossain vaiheessa ekaluokkalaiset alkoivat opetella uudenlaisia kirjaimia. Ja nämä nykyisethän ovat tosiaan vielä niistäkin uudistettuja.
 
myy
No niimpä! Sain palautetta taas kun olin sijaisena, ala-astelaiset kommentoivat vahvasti mun kirjotustyyliä. En osaa tuota uutta kaunoa, enkä aio edes opetella. En opeta pitkiä pätkiä ja jos oppilailla on käsialaharjoituksia, niin mallit ovat kirjoissa valmiina.

Onhan ainakin jotain keskusteltavaa oppilaiden kanssa kun vertaavat omaa käsialaansa ja kirjasintyylelä omiini. :)
 
myy
No niimpä! Sain palautetta taas kun olin sijaisena, ala-astelaiset kommentoivat vahvasti mun kirjotustyyliä. En osaa tuota uutta kaunoa, enkä aio edes opetella. En opeta pitkiä pätkiä ja jos oppilailla on käsialaharjoituksia, niin mallit ovat kirjoissa valmiina.

Onhan ainakin jotain keskusteltavaa oppilaiden kanssa kun vertaavat omaa käsialaansa ja kirjasintyylelä omiini. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aivan järjetöntä ja rumaa. Ihan erilaiset nuo s -kirjaimet. Nyt jokainen äiti opettamaan lapsille vanhat kunnon kaunokirjaimet tai edes ne -80 -luvun kirjaimet!
Siinä taas tekee lapselleen oikeen karhunpalveluksen.. :/ Niitä uusia kirjaimia on sit tosi vaikee opettaa lapsille, tuolla tavalla nykyään kuitenki "täytyy" kirjoittaa.

En mäkään niistä tykkää kyllä yhtään.
 
vieras
Ei meidän lapsille ole tuottanut mitään ongelmia opetella niitä, eikä opettajille opettaa. Onpa yhden opettaja ollut mukana tekemässä nykyisen kaunon yhtä harjoituskirjaakin. Lapset paremmin naureskelevat minun kaunokirjoitukselleni, mikä on heistä oudon näköistä. Minä puolestani naureskelen anopin 40-luvulla oppimaa kaunokirjoitusta, mistä ei meinaa selvää saada.

Oikeasti tuo nykyinen kauno vastaa aika samaa, mitä itse saan aikaiseksi omanaikaista tekstausta nopeasti kirjoittaessa.
 
Uudistusta
uudistuksen perään uudistuksen vuoksi ja tässä on tulos! Voisivat nämä uudistajat kysellä mielipiteitä kentältä ihan niiltä luokanopettajilta, jotka työkseen lapsia opettavat kirjoittamaan ennen kuin tehtailevat näitä järjettömiä uudistuksia!
 
minun kolmasluokkalainen poikani ei pysty oppimaan tätä uutta käsialakirjoitusta, monet itkut on itketty iltaisin läksyjä tehdessä. kaikki läksyt tulisi tehdä tällä käsialakirjoituksella. pojallani on lukihäiriö ja ongelmaa myös hahmotuksessa. hänen on mahdoton oppia mitkä kirjaimet yhdistyvät sanoissa toisiinsa ja mitkä eivät.

tein päätöksen toissa iltana, että poikani saa kirjoitta kaikki tehtävät tekstauksella. aion kirjoittaa tästä opettajalle. pidän tärkeämpänä asioiden oppimista ja tehtävien tekemistä kuin sitä millaisella kirjoitustyylillä teksti on paperilla.
 
jkaitala
Minulla on nyt neljäsluokkalainen , kaksi viidesluokkalaista ja yksi kuudesluokkalainen. Aiemmin ollut vanhoilla kirjaimilla kolme koululaista jotka kyllä selvisivät paremmin vanhalla kirjoitus tyylillä kuin nämä uuden mallin mukaiset. Ään pisteet ja teen viivat jäävät pois koko ajan, isojen kirjaimien merkityskin on hämärtynyt. Sanavälejä tulee liikaa jokaiselle ja luettava jälki on ihan hirveää...
 
vierass
Meidän koululaisella lopettivat kokonaan tuon uuden kaunon opettelun, rupesivat opettelemaan kymmensormijärjestelmää sen sijaan. Opettelevat vain tekstauksen.

Jossain vaiheessa uutisoitiin, että yksi kirjaimisto riittää, ei sitä kaunoa nykyään käytetä.
 
Aika outo logiikka. Nopeampaa kirjottaa jos kynä pitää koko ajan irrottaa paperista? Nopeampaa ja helpompaa tehdä kaksi pientä pystysuoraa viivaa kuin yksi vaakasuora (ä:n ja ö:n pisteet)?
Järki taas jäänyt jälkeen. Ottaisivat koululuokkia testaukseen, millä lailla on helpointa kirjottaa ja mitä lukea, eikä niin että siellä joku Pirjo 55-vee vähän uudistaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sirius-eläin;30256865:
Aika outo logiikka. Nopeampaa kirjottaa jos kynä pitää koko ajan irrottaa paperista? Nopeampaa ja helpompaa tehdä kaksi pientä pystysuoraa viivaa kuin yksi vaakasuora (ä:n ja ö:n pisteet)?
Järki taas jäänyt jälkeen. Ottaisivat koululuokkia testaukseen, millä lailla on helpointa kirjottaa ja mitä lukea, eikä niin että siellä joku Pirjo 55-vee vähän uudistaa...
Niimpä. Just oltiin keskustelussa tuon ekalaisen opettajan kanssa ja sekään ei ollut innostunut tuosta kaunosta. Tuumasi että kyllä ne alakoulussa tekstaa pääasiassa. Ekalla ja tokalla opettelevat pölkyt+tekstauksen. Vissii jossain kohtaa kaunoakin kun se kuuluu opetukseen.
 

Yhteistyössä