uudet elovauvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miku

Vieras
Huhuu elokuiset odotuksen lopettaneet! Aloiteltaisiinko täällä jutustelua vauva-arjesta?

Me ollaan nyt oltu kotona huimat neljä päivää, vauva täytti eilen viikon. Tänään olen tosi onnellinen, sillä oltiin ekaa kertaa neuvolassa ja poika oli ohittanut syntymäpainonsa eli kerännyt kotona reilusti painoa. Olemme stressanneet ja herätelleet häntä syömään, kun sairaalassa meille määrättiin alun painonlaskun takia kolmen tunnin syöttöväli. Mulla nousi maito vasta lauantaina kotona, ja on ollut tosi vaikea uskoa sen riittävän, kun sairaalan syöttöpunnituksissa vauva ei saanut rinnasta yhtään mitään irti. Lauantaista lähtien on kuitenkin sellaista tahtia nieleskellyt rinnalla, että olen uskaltautunut hiljalleen jättämään korviketäyttöpullon antamatta. Ja paino oli noussut, ihanaa! Nyt voidaan rauhoittua ja antaa pojan nukkua, kunnes se oikeasti herää nälkäisenä.

Miten muut tuoreet äidit, onko teillä normaali näläntunne vai unohtelevatko muutkin syömisen kokonaan? Mun täytyy suurinpiirtein kirjoittaa lappuja itselleni, että muista syödä lounas.

Kirjoitelkaa kuulumisia kun/jos ehditte...

Hei!

Mulla vauva 2 viikkoinen eli syntyi 31.7. tosin laskettuaika oli 6.8. niin että uskaltauduin vastaamaan tähän elokuulaisiin.

Mulla tuli alunperin tosi paljon maitoa, sairaalan syöttöpunnituksessa 85g / kerta, mutta mulle tuli rintatulehdus vasempaan rintaan ja nyt se ei oikein toimi : ( Olen yrittänyt lypsää ( kunnon sähköpumppulla) ja imettää tiheästi ja juoda paljon ja syödä hyvin mutta ei ainakaan vielä ole auttanut, eli maitomäärä ei millään lisäänny, aina sama 30g tippa tulee.

Mutta hyvin on pärjätty yhdellä tissillä, lypsymaidolla ja tarvittaessa korvikkeella. Vielä on pari päivää lääkekuuria jäljellä, täytyy olla tarkkana ettei tulehdus uusiudu.

Ikäviä nuo tulehdukset, toivottavasti paranet Halla pian. Mulla ei muuten herunut sairaalassa sähköpumpulla pisaraakaan maitoa, mutta käsin varovasti lypsämällä kuitenkin aina n. 10-20 ml. Varmaan olet sitäkin kokeillut. Onneksi vauva saa varmaan imettyä väliaikaisesti yhdestäkin rinnasta tarvittavat määrät esiin, vaikka ehkä joutuu syömään vähän tiheämmin.

Miku: Mulla oli ekat pari viikkoa nälkä täysin kateissa. Yritin juoda kun sieni, jotta maitoa tulisi. Sitten nälkä tasaantui ja nyt uutuutena on jatkuva nälkä. Painoa on tippunut viimeisellä viikolla kilon, joten taitaa maito olla entistä tuhdimpaa?? On siis normaalia ja yleistä, että hormonit vie nälän. Muista silti syödä, että maitoa tulee!!!!

Meidän tyttö on huomenna jo 5 viikkoa :) Syntyi siis vajaat 4 vk etuaikaisena, LA olisi ollut 9.8...
Meillä oli alkuun viikon välein punnitukset neuvolassa, jotta saadaan 3.5 kg täyteen, tyttö kun oli 2580g syntyessään. No viime viikolla painoa oli jo 3800 :D

Nyt ongelmaksi on tullut pulauttelu. Lähes aina safkan päälle tulee röyhtäisy, mutta muutaman kerran päivässä pulautetaan ihan kaikki masusta ulos... Ja sängyssä usein tulee joko limaa tai ""raejuustoa"" ylös. Meillä onkin harso ""tyynynä"" sängyssä.

Perhepedissä nukutaan, vaikka tyttö nukahtaa ihan yhtä hyvin omaan sänkyynsä. Nyt viime yöt tuo on syönyt 15 - 90 min välein (10-50 min / kerta) joten en jaksa juosta pinnikselle. Kaikista helpointa on nukkua tyttö meidän välissä. Viime yönä tuli syötettyä jatkuvalla tahdilla puoli neljään asti. Tänään on sitten mutsi hiukan väsyneempi ja vetäisi heti aamusta ""Äiti on vähän väsynyt"" -paidan päälle :)

Pitäisi hakea tuo pieni sinappikone ja vaihtaa vaippi ja lähteä neuvolaan, on mutsin jälkitarkastus. Huomenna sitten on neuvolalääkäri. Saa nähä mitä siellä sitten.

Pahvi & Prinsessa 4 vko & 6 pv

Moi, täällä myös ollaan. Vaavi neljättä päivää kotona ja kaikki uutta ja ihmeellistä. Imetys on kyllä ihan oma taitolajinsa, mutta kyllä siihenkin on opittu. Tänään oli ihan itku silmässä, kun maidon nousu sai rinnat valtavan valtaviksi ja jo ihan piukeiksi ja punaisiksi. Vauvankin on vaikea saada niistä mitään tulosta. Koitin varovasti tyhjennellä niitä rintapumpulla. Olo on vieläkin aika surkea synnytyksen jäljiltä, kun epparihaavasta tuli iso eikä istuminen onnistu vieläkään. Onneksi on mies apuna. Ja minä kyllä söisin koko ajan kuin porsas, tällä tahdilla kiloista tulee pysyviä!

Meillä vaavi on suloisen kiltti. Herättää yöllä pari kertaa, vaikka imetyssessio saattaa sitten kestääkin pitkälti toista tuntia. Viime yönä nukkui viisikin tuntia putkeen. Me EI haluta herätellä häntä syömään yöllä, kyllä tuo näyttää ilmoittavan kun on nälkä. Mutta siis meillä paino on pojalla ollutkin koko ajan hyvä. Nyt alkaa löytymään vauvalta oma tahto, joten voi olla vähän hankalammat ajat edessä. Toistaiseksi vetelee lähinnä sikeitä.

Palaillaan taas, kiva Miku että pistit ketjun pystyyn.

Eilen oltiin ekaa kertaa koko perhe kävelyllä, eli poika vaunuajelulla. Vauva käyttäytyi mallikelpoisesti, mutta minulta meinasi kunto loppua. Tuli kummallinen puristava tunne ylävatsaan ja oli raskas hengittää. Onkohan tukilihakset niin huonossa kunnossa vai hemoglobiini alhaalla vai mitä? No, täytyy sitkeästi jatkaa kävelyitä niin kyllä kai se kadonnut kunto joskus palaa.

Ja eilen illalla ekaa kertaa oli niin päin, että poika piti meitä hereillä eikä me poikaa :) Se veltto ja uninen kaveri on kadonnut, silmätkin pysyvät välillä auki. Ja väläytti yhden kerran hymyn vastaukseksi äidin hymyyn ihan silmiin katsoen, mutta uskon kyllä että kyseessä oli vielä satunnainen vatsanväänteiden aiheuttama ilmiö. Kivalta tuntui silti, sellaista on odotettavissa lisää pian!

Hei!

Kotona ollaan kuudetta päivää ja poika on 1vko2pvä vanha. Maito nousi kunnolla silloin su iltana ku kotiuduttiin ja nyt on onneksi maidon tulo tasaantunut. Maitoa tulee silti paljon, kerääjä on aina imetyksen ajan toisessa rinnassa ja päivän aikana tulee kerättyä n160ml. Poika nukkuu yleensä 3-4tuntia ja on hereillä 1-2tuntia. Tätä rytmiä vuorottelee. Nyt parina päivänä unet on olleet vähän katkonaisia, kun isovanhemmat ovat olleet kyläilemässä, eivätkä millään malta pitää näppejään erossa nukkuvasta nyytistä, vaan kantavat häntä aina kun mahdollista...välillä täytyy kunnolla sanoa, että antaa pojan nukkua rauhassa. Itsellä meinaa mennä hermot...

Päivällä yleensä imetys sujuu hyvin, mutta yöllä on omat hommansa ku poika vääntelehtii ja hamuaa kauan aikaa rintaa. En tiiä et mikä siinä sitten on, kun menee toista tuntia yöllä imetykseen. Voisiko olla se, että pojalla on imetystekniikka silti vielä hakusessa? Tai sitten, että on niin kova nälkä, ettei jaksa keskittyä imemiseen? Miten teillä muilla imetys on lähtenyt sujuun?

Mä en myöskään muista syödä päivän aikana paljon mitään, eikä ole edes pahemmin nälkäkään. Nestettä tulee juotua sitten sitäkin enemmän.

Tiistaina hoitaja tulee käymään neuvolasta kotikäynnille. Saa nähdä miten paljon poika painaa. Hyvin on saanut kyllä syötyä, vaikka imetyksen alku onkin monesti hankalaa. Mutta sitten kun alkaa lutkutus, sitä jatkuu kauan aikaa :)

Tervepä taas. Meille tulikin sitten oikein nukkumatti. Poika veteli viime yönä 8 tuntia sikeitä ja vielä perään 3. Ei raaskittu herättää syömään, kun herättelyn jälkeen syöminen on aikamoista ähellystä. Paino oli eilen pysynyt sairaalan lähtöpainossa, eli ei vielä nousussa. Mutta se on kai vielä ihan ok, kunhan ei laske. Imetys on meillä aika hankalaa, käytän vieläkin rintakumia. Ensin rinnanpäät ei ollut hyvin tarjonnassa ja nyt ne on niin rikki, että kumia on pakko käyttää. Kohta täytyy äheltää ilman, ettei oikea ote huku. Ei se imetys niin helppoa ole, vaikka maitoa tippuu ihan solkenaan.

Me oltiin myös eilen kärryttelemässä, vaavi tosin nukkui koko ajan ja heräsi kun rapun ovi pamahti kiinni :) Että se siitä elämyksestä. Miku, kävely ON täälläkin hankalaa, kyljessä pisti ja eppishaava aukesi. Joten täytyy ottaa hissukseen. Selkä täällä sisällä nyhjätessä vain tuppaa hajoamaan.

Neuvolatäti kävi eilen kotikäynnillä ja viihtyi melkein kaksi tuntia! Käytiin ihan kaikki taas läpi ja tutkailtiin vauvaa. Tyytyväinen tuo on ja voi hyvin. Harmi, ettei napa vielä ole irronnut, kun ei pääse poika kylpyyn. Mites teillä, joko kylpy on maittanut?

Palaillaan taas, Wilma ja käärö 8 päivää

Heippa
Kotona on jo 3 vkon ja 2 pvän ikäinen tyttövauva. La oli 5.8, mutta niin kuin tuonne odotuspuolella kirjoittelin, käynnistettiin synnytys raskaushepatoosin vuoksi ja tyttö syntyi heinäkuun puolella 29.7.

Imetys on ollut kyllä rankinta tässä kaikessa. Myös minulla meni rinnanpäät aluksi rikki ja piti pitää muutama päivä kokonaa imetystaukoa. Oli aika hankaa sitten taas saada vauva imemään rintaa. Nyt menee jo paremmin, tosin edelleen joudun jonkin verran käyttämään rintakumia, osittain myös matalan rinnanpään vuoksi. Ja edelleen iltaisin vauva saa vastiketta. Koska lähtöpaino oli 4340g, on hän ollut alusta asti niin nälkäinen tapaus ettei parin tunnin imemisen jälkeenkään ole iltaisin ollut tyytyväinen. Painoa on tullut kuitenkin hyvin, nyt n. 5 kg.

Kylpyyn voi kyllä mennä, vaikka napatynkä ei olisi irronnut. Meidän paksutukkainen tyttö kylvetettiin jo yhden päivän ikäisenä sairaalassa. Tukassa oli vielä veripaakkuja ja pitihän ne nyt saada kutreista pois. Napa pitää vaan kuivata hyvin kylvyn jälkeen, jos napavarsi on vielä tallella. Tyttö itki alkuun kylvyssä oloa, mutta nyt kaksi viimeistä kertaa on jo ollut ihan rauhallinen, näyttää nauttivan taas vedessä olosta;-)

Ulkoilu on ollut vauvan kanssa ihanaa. Nukkuminenkin on paljon parempaa ulkoilmassa.

Imetyksen lisäksi on myös iltavalvominen rankkaa. Vauva on koko illan melkein hereillä ja nukahtaa vasta yhden maissa yöllä. Vatsavaivoja ei ainakaan itke, mutta vuorokausi taitaa olla ihan päälaellaan. Sylissä tykkäisi vaan tuolloin olla. Onko teillä kantoliinoja käytössä? Oon miettinyt tuota rengasliinaa. Alkaa kantaminen välillä käymään raskaaksi.

No kaikenkaikkiaan on tämä kaikki ollut niin ihanaa, vauva on koko ajan mielessä. Jaksamista myös muille ja yritetään levätä kun vauvakin nukkuu.

Söin eilen kaalilaatikkoa, ja tänään vauveli on nukkunut huonosti. Taitaa vatsaa nipistellä, vaikka rinnan tarjoaminen on aina auttanutkin itkuun. Alan olla itse aika väsynyt, kun poju on koko päivän valvonut 2 tuntia ja nukkunut tunnin. Vauva tietysti torkkuu myös syötöllä, joten ehkä tuollainen rytmi toimii ainakin muutaman päivän, mutta minulle ei jää tarpeeksi aikaa palautumiseen! Mieskin on tänään poissa, mummi oli kyllä auttamassa mutta vain jonkin aikaa. Mua uhkaa ummetus, kun vessahätä tulee aina sellaisella hetkellä ettei ole mitään mahdollisuutta päästä vessaan.

Eilen illalla kylvettiin kotona ekan kerran, ja ihan rauhallisena vauva pysyi. Pesaisin vaan äkkiä hänet, ettei ekasta kerrasta jäisi ikävää muistoa. Napatynkä irtosi jo melkein viikko sitten, mutta navasta tihkuu edelleen verta.

Huomenna 2 viikkoa ikää ja eka käynti lastenneuvolassa, äitiysneuvolan puolellahan kerran jo käväistiinkin. Täytyy tehdä lista asioista, joista pitäisi kysyä, kuten nyt tuosta navasta. Ei siellä muuten muista mitään, mitä piti kysyä.

Meillä tuo nukkumatti vaan jatkaa pitkiä yöunia, eilenkin 9 tuntia :) Niin, tuota kylvetysasiaa neuvolatätikin ihmetteli, kun kättäriltä annettiin ohjeiksi, että kylpyyn vasta kun napa on irti. Jos ei ala kohta irrota, kyllä me tuo kylvetetään. Kylpyankka on jo odottanut ammeen reunalla ihan riittävästi.

En jotenkin ole ajatellut tuota, mutta meilläkin vauvalla oli eilen känkkäränkkä ilta ja syötiin päivällä kaalipiirakkaa. Voiko se tosiaan aiheuttaa ilmavaivoja vaavillekin? Täytyy testailla. Aiotteko te vetää nollatoleranssia alkoholin suhteen imetysaikana? Eilen hörpsin synttärikuoharia huonolla omallatunnolla, mutta toisaalta lauantai-iltana nautiskelin punaviinilasin, kun olin varma, ettei vauva enää herää pariin tuntiin yösyömingille. Kaipa se suositus on, että alkoholin pitäisi antaa palaa kokonaan ennen imetystä? Ei nyt maailman tärkein asia, mutta varmaan tulee ajankohtaisemmaksi kun vauvalle tulee ikää ja tulee juhlia yms.

Ja taas palaillaan!

Ai niin, piti vielä kommentoida, että meillä on Baby Björnin kantoreppu, johon neuvolatäti neuvoi odottavan neliviikkoiseksi enkä ajattelut ostaa kantoliinaa tähän väliin, vaikka vähän hinguttaisi. Ajattelin laittaa tuohon reppuun vähän pehmukkeita, että tuntuu vaavista vähän kotoisemmalta. Kantoliina on tietysti vähän vauvaa myötäilevämpi.

Ja meilläkin vauvan ilta on aina vähän hankalampi, eilen ensivisiitillä mummolassa kitisi ennätykselliset neljä tuntia (ei osaa olla vieraskorea). Ei varsinaisesti itke tai huuda, mutta vähän känkkäränkkäilee. Tuo nukahtaa kuitenkin jo kymmeneltä ja nukkuu aamuun asti, joten ei kyllä voi valittaa!

Nostanpa vähän viestillä, vaikka takapuolipesulle pitäisi mennä. Olikos teistä elomameista joku kestovaippailija? Koitettiin tuossa päivänä eräänä vaihtaa kestoihin, mutta ainakin nuo ostetut naruvaipat olivat vielä ihan liian suuria meidän pojalle. Koitettiin muutama eri kietaisutyyli ja luovutettiin, kun pikkuisen takapuoli töröttää päätä ylempänä makuulla. Täytynee vähän odotella.

Jipii, eilen saatiin napatynkä irti ja tänään vaavi ihan luvalla kylpyyn. Eipä ole kokeiltu sitten laitoksen ensikylvetyksen.

Ja nyt öh-öhistely alkaa voimistua, palataan taas.

Meillä käytetään päivisin sideharsoja ja itse ommeltuja froteevaippoja. Öisin olen helpottanut toistaiseksi hommaa kertakäyttöisillä, toivon että vauva nukkuisikin vähän pitempään kun on kuivempi pinta ihoa vasten. Kyllähän kestovaipasta tulee helposti aika paksu paketti. Sideharsoissa ja muissa liinavaipoissa on se hyvä puoli, että lisäimun voi laittaa vaan yhteen kohtaan pissaa imemään, ja takapuolen voi jättää aika litteäksikin. Meillä on viime päivinä poika alkanut pissaamaan niin paljon, että pelkkä sideharso tulee kahdessa tunnissa aika märäksi. Täytyisi ehtiä ompelemaan reunasiksakkeja lisäimupaloihin, joita leikkelen vanhoista froteepyyhkeistä. Kuorivaippoina on nyt kaverilta saadut vanhan näköiset systeemit, joiden merkkiä en edes tiedä, mutta kohtuullisesti toimivat. Odottamassa on kummipojalta pieneksi jääneitä Bumpy-kuoria, jotka vielä ovat vähän isoja meidän vauvalle. Niitä kehuvat kaikki käyttäjät, jotka tunnen.

Kaikilla taitaa olla muutakin tekemistä kuin roikkua netissä... :)

Meillä arki sujuu ja kaikki on ok, kolmen viikon ikä alkaa lähestyä ja jännityksellä odotan tuleeko jotain vatsavaivoja. Toistaiseksi kaikkeen kitinään on auttanut ruoka. Monilla vaan tuntuu alkaneen iltahuudot tms. juuri tuossa kolmen viikon iän paikkeilla. Mutta toivotaan parasta.

Voi miten kateellisena luen, että muiden vauvelit nukkuu pitkiä yöunia...Meillä poika herää 2-3 tunnin välein ja siinä kupataan ylhäällä sit toista tuntia ku syödään ja vaihetaan vaipat. Nyt iltaisin ei meinaa laittaa nukkumaan, vaan tapittaa silmät auki yömyöhään, vaikka olisi ollut valveilla jo monta tuntia. Yleensä heti syötön jälkeen nukkuu rinnalle, mut illalla ei puhettakaan.

Eilen kokeilin, mitä poika tuumaa syödä tuttipullosta, on nimittäin rinnanpäät ihan hellinä. Kyllähän tuo söi oikein antaumuksella. Pakkaseen on kertyny jo tosi paljon maitoa. Koskahan niitä voi käyttää, kun tuntuu että rinnat täyttyy äkkiä kun on syöttäny...Imetys muuten sujuu jo vähän paremmin, vaikka välillä se on yhtä ähellystä.

En aatellu vetää nollatoleranssia alkoholin suhteen nyt imetysaikana. Pakkasessa on omaa maitoa niin paljon, että annan sieltä jos meinaan jotakin ottaa ja lypsän pois ""terästetyt"" maidot. Mut saa nähdä koska sitä raskii jättää pojan isän hoiviin ja lähteä itse tuulettumaan.

No niin, liityn nyt tänne elovauvat-listaan ja kerron meidän perheen kuulumiset.

Päästiin siis sairaalasta todella nopeasti, heti seuraavana päivänä, koska itse palauduin synnytyksestä tehokkaasti ja vauvakin oli oikein ""valmis"" (syntyi rv41+3). Piti ihan pakottaa itsensä lepäämään, kun sitä meinasi heti ruveta riehumaan. Sitten lähtivät hormonit liikkeelle ja tunteet ailahtelivat ja uni karkasi. Toissapäivänä sain vielä flunssan, joten tuli oikein pohjamudat vedettyä tuon unensaannin kanssa, mutta viime yönä sain ekan kerran nukuttua kellon ympäri - miinus imetykset 2-4 tunnin välein - ja nyt flunssakin jo paranee. Tästä noustaan siis toivottavasti vain ylöspäin. Pystyttekö te muuten nukkumaan yöllä, kun imetätte? Mä makoilen kyljelläni vauva tississä ja nuokahtelen, kunnes huomaan, että ruoka on jo nautittu.

Uusi neiti on mainio tapaus ja helppo vauva. Nukkuu enimmäkseen, välillä vähän kurkistelee maailmaa ja tankkailee maitoa. Vatsavaivojakin on vähän ollut, muttei merkittävästi. Eilen unohdin koko imettämisen ja vetäisin tulista thailaista, mutteipa tuosta näyttänyt suuriakaan vaivoja syntyvän. Söin samaa ruokaa raskausaikanakin, joten ehkäpä vauveli on jo tottunut. Vauvan paino oli tippunut melko dramaattisesti ensimmäisten kolmen päivän aikana, mutta oli vielä normaalin rajoissa ja mun maidonnousu onkin ollut hidasta ja tyttö 4 kiloa. Ensimmäisenä päivänä tämä ei edes suostunut syömään, kun oli niellyt kakkaista lapsivettä ja yökkäili vaan tissillä. Yöllä sitten vasta aloitti tankkaamisen. En ole mittaillut maidon määrää, mutta neuvola on huomenna, joten jos paino on lähtenyt nousuun, niin eiköhän se siitä. Uskoisin, että kaikki on hyvin, koska vauva on tyytyväinen, nukkuu hyvin, mutta myös heräilee aktiivisesti syömään. Kakkaa ja pissaa tulee hyvin ja omat tissit on tällä hetkellä täynnä tavaraa.

Tänään on hyvä levännyt olo. Mies lepäsi viikonloppuna ja oli tänä aamuna siivonnut kodin ja vienyt esikoisen ulos, kun heräsin. Taidetaan nyt liittyä vaunuilla seuraan.

Heippa kaikille ja hyvät sunnuntait!

P.S. Mies toi vauvan neljäntenä vuorokautena kaupasta Nania, että jos haluan lähteä ulos vähän ""tuulettumaan"". Suloinen ajatus sinänsä, muttei oikein ymmärtänyt, ettei tässä vaiheessa vielä ihan ensimmäinen ajatus ole jättää vauvaa pitkäksi ajaksi. Myöhemmin sitten. Taisi pohjustella omia varpajaisiaan! ;-)

Moikka kaikille! Meillä tyttö 1vko4 pvä. Imetys on alkanut sujua ihan ok alkuhankaluuksien jälkeen. Ongelmana on välillä öisin, ettei jaksa syödä kun n.9-10 minuuttia kerrallaan ja nukkuu sillä ainoastaan n 1.5-1.45h. Joskus kun jaksaa syödä 15-20 min. niin nukkuu 2,5-3h. Ja jos syö vain lyhyen ajan, ei saa millään syömään enempää, ei saa hereille vaikka mitä tekis. Siinä jää omat unet sitten tosi vähille. Mites muilla, kuinka kauan teidän vauvelit viihtyy rinnalla kerralla ja miten pitkiä unia nukkuu? Tyttö on ainakin toistaiseksi ollut tosi kiltti ja nyt parina päivänä on ollu jo hereilläkin pidempiä aikoja. Mukavia hetkiä vauvojen kanssa!!!!

Käytiin tänään ekassa neuvolassa, tyttö on nyt 6 vrk:n ikäinen. Oli kasvanut 1,5 cm (52,5) - tosin mietin, että onko se mahdollista vai onko joku tehnyt pienen mittausvirheen? Paino tippui alussa rajusti 4140 g:sta 3885:een, mutta oli nyt noussut 3900:aan. Periaatteessa voisi kokeilla lisämaitoa, mutta ei ole vielä pakkokaan. Itse jotenkin uskon, että tyttö on ihan ok, koska tuntuu olevan tyytyväinen elämäänsä, mutta painoa nyt seuraillaan vähän tiuhempaan. Tänään on ollut varsinainen unipäivä, pikkuinen simahti joskus kolmen jälkeen ja seitsemältä käytiin esikoisen kanssa vähän herättelemässä syömään. Otti pikkumaidot, mutta oli kovin unelias. Toisaalta tietysti vähän huolettaakin, mutta toisaalta sitä ajattelee, että eikös ne alussa kuitenkin nuku paljon? Kovin jäntevä on, kun on hereillä. Neuvolatäti oli sitä mieltä, että tämä on vaan tyytyväinen tapaus ja siksi painokaan ei oikein nouse, koska ei välttämättä syö itseään ähkyksi vaan tyytyy vähempäänkin. Saas nähdä, toivottavasti on oikeassa! Nyt kun rupean muistelemaan, niin taisi ensimmäisenkin kanssa olla juuri niin, että kun hän tankkasi, niin sitä itse jossain vaiheessa ryytyi siihen (ei tosin tämän tapauksen kanssa - olen jotenkin nyt nauttinut enemmän imettämisestä), mutta kun hän veteli pitkiä unia, sitä alkoi heti miettiä, että mikä vialla! Koskaan ei siis ole tyytyväinen.. Kuitenkin esikoinen kasvoi ja hyvä tyttö tuli! Eli samalla mallilla siis. Nyt koko perhe kylpemään.

Onko ketään elokuisia äiskiä, keneltä maitoa ei yksinkertaisesti tule.Ei edes ahkeralla pumppauksella?
Olisi ihan mielenkiintoista tietää paljonko vauvanne juo korviketta päivittäin. Tiedän, että nämä syöntipuuhat(kin) on kovin yksilöllisiä. Meidän myttynen juo tuttelia n. 600 ml/pv, mitä pidän melkoisena satsina näin pienelle, toisaalta.
Neuvolassa sanoivat, että kyllä se liika tulee ulos ja harvemmin näin käykään :)
Itseäni harmittaa maidon loppuminen näin aikaisin. Ennen vaavin syntymää jo kuvittelin, että pakastin tursuaa ylimääräistä maitoa. Vaavi (nyt reilu 3vko) ei osannut oikeastaan ollenkaan ottaa kunnon imemisotetta, rintakumeista oli jonkinlaista apua. Sitten kokeilin pumpun käyttöä ja yli puolen tunnin lypsämisen jälkeen sain kerättyä n. 40ml ja sitten enään 10ml. No, ei voi mitään. Yritetty on.
Kovin on tyytyväinen lapsi, yöt nukkuu hirmu hyvin ja päivälläkin on tyytyväisen oloinen. Muutamana iltana hän on huutanut normaalia enemmän. Kuvittelen sen johtuvan d-vit. tipoista, ajoitus osuisi samaan. Niinpä vaihdoin merkkiä,devitolit kun kuulemma tekevät toisille enemmän vatsavaivoja. Mielenkiinnolla jään odottamaan, helpottaako.

että näin. Aurinkoisia alkusyksyn päiviä kaikille =)!

En ole ottanutkaan aikaa kauanko pikkuotus syö kerrallaan, mutta yhdellä ""syötöllä"" eli valveillaolokerralla hän syökin aina 3-4 kertaa. Ensin syö, röyhtäytetään ja seurustelee, syö, vaihdetaan vaippa ja vielä syö kunnes tulee uni. Näin kuluu tunti - puolitoista. Sitten nukkuu tunnista miltei kolmeen tuntiin. Keskimäärin syöttöväliksi heräämisestä heräämiseen tulee 2,5 tuntia - myös öisin :(

Meillä on ongelmana vitol-tippojen muistaminen! Juuri tajusin, etten tänäänkään ole niitä antanut. Enkä haluaisi näin illalla enää antaa masuvaivojen varalta, mutta pakko kai se on. Toisaalta päivät on niin toistensa kaltaisia että on vaikea muistaa, antoiko tipat tänään vai jo eilen... kun ei nämä aivot vaan unenpuutteessa toimi kuten ennen!

Tervehdys pitkästä aikaa! Meille syntyi tyttö 20.8. Vauva tuli vauhdilla maailmaan. En heti tajunnut, että on tosi kyseessä, kun kuvittelin supistusten olevan kipeämpiä. Niinpä sairaalassa kului vain 2,5 tuntia, kun vauva oli jo syntynyt. Tahtomattani jouduin luomusynnytykseen. Seuraavalla kerralla aion mennä sairaalaan ajoissa, jotta ehdin saada epiduraalin. Sen verran kipeää ponnistusvaihe teki.

Meillä on kaikki sujunut todella hienosti. Sairaalasta päästiin pois jo kahden päivän päästä, jolloin myös maito nousi. Tytön painokin oli noussut peräti 45 g vuorokaudessa. Sama tahti on jatkunut koko viikon. Maitoa tulee reilusti ja se on ilmeisen rasvaista, koska tyttö syö vain lyhyesti n. 10 minuuttia kerrallaan. Pääasiassa meillä on vain nukuttu ja kakittu. Joka vaippa on täynnä ryyniä. Pyykkiä tulee hurjasti, koska aloitin kestovaippailun.

Tervepä taas. Vauva-arki on yllättävän täyteläistä, vaikka ei mitään kummoisia tee. Muutaman minuutin oma aika tuntuu ihan vauvalta varastamiselta, nytkin makkoilee tuossa lattialla yksikseen öhisemässä. Onneksi on päikkäreitä ja pitkät yöunet.

Ei meilläkään vauvan paino ole vielä saavuttanut edes syntymäpainoa ja sitä nyt sitten seuraillaan. Mutta vauva syö hyvin, on hereillä virkeä ja öisin rauhaisan unelias, joten en jaksa yhtään stressata tuota painoasiaa. Onneksi ei enää tipu. Neuvolatäti tosin haluaa tavata viikon välein...

Täytyy kokeilla noita kestovaippojen sitomista uudelleen, ehkä se on vähän taitolaji. Ajattelin hakea tänään Ruohonjuuresta noita pintakuivia liinoja, onko ne teillä muilla kestoilijoilla käytössä?`

Oho mitä rutinaa tuolta vaippojen lomasta kuuluu, täytyy käydä pelastamassa pieni. Palataan taas,
Wilma ja poika kohta 3 vko

Meillä tyttö ei kauaa rinnalla myöskään viihdy. Kerrallaan n. 3-10 minuuttia ja sen jälkeen riittää. Päivällä välillä 1-3-4 tunnin syöntivälejä ja yöllä menee niin että yhdet 4-5 tunnin unet ja sen jälkeen 2 tunnin uni pätkiä useampia eli kunnon yöunet nukutaan koko perhe, onneksi! Likan paino on silti noussut todella hyvin. Ekalla viikolla oli noussut 90 g syntymäpainon yli ja nyt tokalla viikolla oli tullut lisää painoa 350 g! Ja rinnoista riittäisi useammallekin vaikka kooltaan ovatkin pienet (eivätkä oikeastaan raskaudesta ole edes kasvaneet).

Päivällä on usein vähän hankalampaa kuten tänään. On tosi vaikea katsoa kun oma lapsi voi huonosti eikä oikein voi sen oloa helpottaa, vatsassa kiertää selvästi eikä pieru ja kakka tule ulos vaikka lapsi miten pukertaa. Isäkin on ihan hermona ja haluaisi vauvan lääkäriin, mutta itse yritän rauhoitella että meillä sentään vaiva on aika vähäistä verrattuna perheisiin jossa vauva todella kärsii vatsavaivoista. Eipä sitä silti haluaisi että oma joutuisi kärsimään yhtään... mutta tuskinpa ne lääkärissä mitään asialle tekisivät, neuvoisivat vain näitä konsteja mitä nyt on olemassa kuten jumppaaminen, hieronta, eri tipat ym. Eikä meilläkään likka suoraa naama punaisena itkua pidä kuin ehkä muutaman kerran n. minuutin kerrallaan mutta muuten on paljon semmoista aikaa päivällä että ollaan vain hetki tyytyväisiä ja sitten taas vängätään ja vänistään ja puhistaan ja ehkä vähän itketäänkin. Onko kellään samaa?

Yhteistyössä