Uudestaan. Mikä on ALIN KORKEA-ASTETUTKINTO?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kysyin tuota meidän palkanlaskijoilta niin nepä ei osanneet vastata... Yksi sanoi kyllä olen ja toinen sanoi etten ole. Selvittelevät tuota. Omasta mielestäni minulla on tuo alin korkea-aste tutkinto ja niin olen joka paikkaan kirjoittanutkin kun on kysytty. Meille on vaan tulossa auki paikka johon tuo vaaditaan ja edellisellä on sama tutkinto kuin minulla ja työ ei ole minulle liian vaativaa vaikka palkka tuossa on huomattavasti isompi kuin nyt. Tuohon tulee muutoksia, joten en osaa sanoa suorasti riittääkö koulutuspohja tuohon.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin merkonomi kuuluu ALINpaan korkea-asteeseen:
Uudessa luokituksessa. Jokainen voi käydä opiskelemassa sen tuolta:
http://www.stat.fi/meta/luokitukset/_linkki/koulastem.html

Kiitos tästä! Tämän selvemmin asiaa ei voi mielestäni esittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Niih.:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Niih.:
Opistotutkintoihin pääsi ennen vanhaan joko ylioppilaspohjaiselle tai sitten peruskoulupohjaiselle. Molemmista valmistui samanlaiseksi merkonomiksi. :)

Jep, mutta toisella luki papereissa että liiketalouden perustutkinto ja toisella liiketalouden opistotutkinto, eli oli niissä hieman eroa.

EIkä lukenu.

Nää perustutkinto ja opistotutkinto on tulleet opintouudistuksen jälkeen.

Silloin oli yo-merkonomi ja merkonomi.

Ai onko noin?

No, ei ne samanlaisiksi merkonomeiksi sitten silloinkaan valmistuneet, jos toinen oli merkonomi ja toinen yo-merkonomi =)

Oliko silloin eroa siinä, kauanko koulutus kestää? Kun eikö se nykyisin oo 2 v ylioppilaille, ja muille 3 v?

Taisi siinä olla koulutuksen pituudessa eroja. Yo:t pääsi vähemmällä, kun ne oli jo jotakin lukiossa opiskelleet. :)

Periaatteessa ne oli samoja (siis nykyluokituksen mukaan). Silloinkin taisi ylioppilaat päästä 2 vuodella. Työnhaussa varmaan sitä yo-pohjasta pidettiin enemmän koulutettuna ;)
Itse kävin teknillisen oppilaitoksen (vaikka kauppikseen olisinkin halunnut), joten en ihan kauheen tarkkaan muista.

Yhteistyössä