Lähihoitajakoulutus - kolme vaihtoehtoa aikuisopiskelijalle, mikäs on paras?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Moi,

Minulla on suunnitteilla totaalinen alan vaihto!
Olen hakenut yo-pohjaiseen lähihoitajakoulutukseen, työvoimapoliittiiseen lähihoitajakoulutukseen ja aikuiskoulutuskeskuksen lähihoitajakoulutukseen.
Yo-pohjainen koulu kestäisi tällä paikkakunnalla sen 2 vuotta, aikuiskoulutus 2,5 vuotta ja työvoimapoliittiinen 1,5 vuotta + 1 vuosi oppisopimuksella.
Aikuiskoulutuksessa ja työvoimapoliittisessakoulutuksessa suuntautuminen on jo ennalta määritetty, kun taas yo-pohjaisessa on valinnanvara kaikissa koulutusohjelmissa.
Nyt pitäisi vain päättää, että mikäs näistä kouluista olisi se paras mahdollinen kolmen lapsen äidille?!

Näin äkkiseltään ajateltuna yo-pohjainen tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta, koska on lyhytkestoisin ja valinnanvaraa suuntautumisessa. Ainoa mikä tuossa mietityttää on ikä. No itsekään en vielä ihan vanhus ole (25 v.), mutta silti olisi kiva tietää, että minkä ikäisiä opiskelijoita yleensä on yo-pohjaisissa koulutuksissa?

Suhtautuvatko työnantajat eritavalla erilaisiin koulutustaustoihin?

Sitten taloudellisiin seikkoihin.. Itse olen sopinut työvoimatoimiston kanssa, että koulutus hyväksytään omaehtoisena, jolloin saan 2 vuoden ajalta tuota työttömyysetuutta, mihin olisin työttömänäkin oikeutettu (eli ansiosidonnaista päivärahaa korotettuna + ylläpitokorvaus). Tuo 2 vuotta riittäisi mainiosti yo-pohj. kouluun.
Se sopisi myös työvoimapoliittiseenkoulututukseen kouluajaksi, mutta millaista palkkaa tuolta oppisopimusajalta sitten saisi? Onko siihen säädetty jokin prosenttiaste lähihoitajan minimipalkasta?
Aikuiskoulutuksessa sitten jäisin sen 2 vuoden jälkeen n. puoleksi vuodeksi pelkälle opintotuelle, jolla ei paljon pärjätä viisihenkisessä perheessä asuntolainoineen!

Kovin kiitollinen olisin jos kertoisitte mielipiteitä ja kokemuksia aikuisiällä opiskelusta!

Kannattaa ottaa selvää miten tuolla aikuiskoulutuskeskuksessa on teoriat järjestetty, monella kaverilla joka opiskelee monimuoto-opiskeluna aikuispuolella on teoriapäiviä esim 3päivää viikossa, loput ajan ovat töissä tai tekevät tehtäviä yms. Tietysti harjoittelujaksot on täyttä päivää. Ja yksi ystäväni nimenomaan on saa liitosta työttömyyskorvauksia opiskelujen ajalta (tietysti liiton rahat vähenee jos tekee töitä ohella mutta kuitenkin.)

Yo-pohjainen koulutus on monessa paikassa 8-16 koulussa istumista 5pvää viikossa plus tehtävät ja harjoittelujaksot tietysti päälle

Itse lähdin nuorisopuolelta oppisopimukselle ja palkkahan saa olla periaatteessa sen 85% lähihoitajan palkasta, mutta palkka nousee usein kun on perusopinnot suoritettu.

Itse valmistuin yo-pohjaisesta ryhmästä vuonna -07. Olimme muistaakseni noin 20-25 vuotiaita siinä ryhmässä. Meillä silloin oli mielestäni hieman helpommat näyttökriteerit kuin aikuisryhmässä.

Mä olen kanssa miettinyt, että kannataako mun mennä monimuoto-opintoihin vai perusopiskelijoiden joukkoon ja miten tullaan toimeen (meilläkin 5-henk. perhe), kun aloitan opiskelut.

Ajattelin, että menisin monimuoto-opintoihin ja otan lisäksi jonkun osa-aika työn, vaikka siivousta, että saan perheelle ruokarahat kasaan. Ja pitäähän ne tarhamaksutkin maksaa...
Kertokaahan kokemuksia opiskelun, työn ja lapsiperhe-elämän yhdistämisestä!

mä opiskelin yo pohjaisessa ja aloitin koulun 19v. ryhmän vanhin oli 27v mutta pääsääntöisesti parikymppisistä koostui luokka. halusin mielenterveystyöhön erikoistua ja sillä alalla olenkin nyt ollut työssä.

itse opiskelen tällä hetkellä aikuiskoulutuksessa sosiaali-ja terveysoppilaitoksessa. Koulu ei todellakaan ole 8-16 vaan on välillä vapaa päiviä, koulupäivien pituus vaihtelee ihan laidasta laitaan. Välillä vain muutaman tunnin päiviä, välillä pidempiä. Itseopiskelua ja kotitehtäviä jonkin verran, mutta ei mitenkään ylitsepääsemmättömästi. Tenttejä ja sitten jaksojen huipentumat aina työssäoppiminen ja näyttöpaperiden teko + näyttö. Opiskelu ollut mukavaa ja meidän ryhmässä monen ikäisiä opiskelijoita, ikähaitari 21-56

Olen tällä hetkellä työttömänä, minulla on ammatillinen koulutus, mutta tällä aluella ei ole työtä tarjolla lainkaan. Näin ollen tuleva koulutukseni parantaa huomattavasti työllistymisnäkymääni, joten koulutus hyväksytään omaehtoisena.

En suinkaan tule saamaan aikuiskoulutustukea vaan ihan sitä työttömyysetuutta mitä muutoinkin saan. Eli minun tapauksessani olin lähes 2 vuotta työssä, josta irtisanouduin. Kuulun liitton ja päiviä oli kertynyt sen verran, että saan ansiosidonnaista päivärahaa. Omaehtoista opiskelua tullaan tukemaan samalla etuudella max. 2 vuoden ajan. Opiskeluajalta tulen saamaan siis ansiosidonnaista päivärahaa + korotetun lisäosan ja ylläpitokorvauksen. Tältä ajalta myös ansiopäivärahan enimmäisaika (500pv) kuluu.

Itse opiskelen ammattikorkeassa sairaanhoitajaksi aikuispuolella ja tämä opiskelu sopii mielestäni perheelliselle hyvin. Opiskelua on 2-3 pv/vko + harjoittelut. Opintoihin saan aikuiskoulutustukea 2 vuotta ja sitten pitäisi varmaankin tehdä jonkin verran töitä opiskelun ohella. Perheessämme on 2 alle kouluikäistä lasta ja yksi ekaluokkalainen lapsi. Ihanaa kun lasten ei tarvi olla joka päivä hoidossa, vaan maks. 3 päivää viikossa :)

Itse opiskelen ammattikorkeassa sairaanhoitajaksi aikuispuolella ja tämä opiskelu sopii mielestäni perheelliselle hyvin. Opiskelua on 2-3 pv/vko + harjoittelut. Opintoihin saan aikuiskoulutustukea 2 vuotta ja sitten pitäisi varmaankin tehdä jonkin verran töitä opiskelun ohella. Perheessämme on 2 alle kouluikäistä lasta ja yksi ekaluokkalainen lapsi. Ihanaa kun lasten ei tarvi olla joka päivä hoidossa, vaan maks. 3 päivää viikossa :)

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten tuonne AMK:n aikuispuolelle pääsee? Oletko esim. lähihoitaja alunperin?

Yhteistyössä