Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena71:
Jälleen yksi syy miksi päätin jo etukäteen synnyttää mahdollisimman luomusti enkä suunnitellut etukäteen ottavani mitään lääkkeitä.
Pitikö nyt päästä pätemään?
No ärh. Älä ota itseesi. Kritisoin siis sitä, että jo ennen synnytystä, ennen kun edes tiedetään miten se mahdollisesti menee, suunnitellaan lääkkeellistä kivunlievitystä.
No jotkut nyt ei vain halua tuntea kaikkia mahdollista kipua. Mulle ei ainakaan tullut mieleenkään, että luomuna synnyttäisin.
Mistä sitä tietää kui paljon sattuu jos ei edes kokeile? Hyvin etenevä luomusynnytys ei satu nii paljoa.
Mä en olis mistään hinnasta synnyttänyt luomuna. Mun suurin pelko oli, että en saisi puudutteita.
Ja synnytys oli hidas ja lopuksi vielä lapsi juuttui ponnistusvaiheessa (1h40 min) ja se saatiin onneksi imukupilla sieltä poies. Että sama ilman puudutuksia vaikka 20 tunnissa 28 tunnin sijaan? nou tänks. mieluiten olisin ollut tajuton koko ajan.
Kuopuksen synntyin myös epiduraalilla vain muutamassa tunnissa, noin 10 min ponnistuksella, joten en voi millään pitää epiduraalia syyllisenä siihen esikoisen "hirviösynnytykseen".
Turun sanomain artikkelista lainaus:
Kivusta ei hyötyä
Epiduraalipuudutukseen liittyy paljon ennakkoluuloja. Jaakola kertoo, että tutkimusten mukaan se ei kuitenkaan pidennä synnytystä tai lisää sektioiden tai imukuppisynnytysten määrää.
- Kun kipua pystyy lievittämään tehokkaasti, totta kai niin pitää myös toimia. Kipu ei edistä synnytystä, päinvastoin. Se voi aiheuttaa äidin elimistössä stressireaktion, joka puolestaan voi olla haitallista vauvan hyvinvoinnille, Jaakola perustelee.
koko artikkeli:
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2005-06-10,104:2:308002,1:0:0:0:0:0: