Uuden työn koeaika.

Heiss.
Työskentelen hoitoalalla. Juurikin viikko sitten aloitin uudessa työpaikassa, vakituisena hoitajana.
Minulla on 4kk koeaika. Eli toukokuun puolelle menee.
Harmikseni huomasin paikan olevan erityisen raskas. Kiire, sekä paljon raskaita nosteluja.
Työpäivän jälkeen välillä olo että on ollut kuntosalilla :D
La aikani arviolta elokuun 18 pvä.

Olen huolissani, missä vaiheessa mainitsen vauvauutisista. Ajattelin tietysti "ajaa itseni sisään" kunnolla ennen sitä. Mutta kuitenkin moni sanonut, että kannattaa yrittää pitää salassa, kunnen koeaika on loppu. Tiedän sen nyt jo ettei se ole mahdollista. Olen sen verran hoikka, että masun huomaa varmasti jo piankin.
Ja pelkään nyt jo työn raskuutta. Tuskin jaksan olla virallisesti äippäloman alkuun asti töissä. Mitä jos jään pidemmälle s-lomalle jo koeajalla, se on jo erittäin hyvä syy työnantaja purkaa työsuhde ilman perusteluja.
Ja olen kyllä liitossa.

Onko muilla kokemuksia vastaavista tilanteista?
 
Itse aloitin kanssa uudessa työssä ja jo ekalla työviikollani tein positiivisen raskaustestin! :heart: Reilun kuukauden siinä pähkäilin kertoako vai ei, kun koeaikahan mullakin oli, mut oman "mielenterveyden" kannalta oli parempi kertoa. Itseasiassa työnantaja otti sen hyvin vastaan ja oli oikein mielissään että kerroin vaikkei olis tarvinnu. En olisi pystyny peittelemään raskauttani koeajan loppuun ja joudun nostelemaan raskaita tavaroita,, joten ilmi se olisi tullut... Nyt olisi vielä reilu puoltoista kk koeaikaa jäljellä... :whistle: Kattellaan... :D
 
kannattaa olla rehellinen kun kysymys vakipaikasta..mun mielestä ei anna hyvää kuvaa että salaa raskauden vaikka ei olekaan pakko kertoa.
itse olin sijaisena ja kerroin ekan ultran jälkeen ja silti työsuhde jatkui loppuun asti ja sain vielä määräyskirjan vanhempainloman loppuun mikä tarkoittaa sitä että saan palkan ekat 3kk.
mutta voit myös saada nenilleen joten vaikea valinta...
mutta jos joka tapauksessa et pysty salaamaan raskautta koeajan loppuun niin kertoisin ehkä heti..

olipas vakuuttava mielipide :)
 
Periaatteessa työnantaja voi irtisanoa sinut heti kun kuulee asiasta. Irtisanomiseen koeajalle ei juridisesti edes tarvita kunnon syytä. Ja aina on vaikea osoittaa, että juuri raskauden takia sinut irtisanotaan. Sinulla voi käydä hyvinkin, ja saat jatkaa ko. paikassa. Hoitoalalla on sen verran kova hoitajapula kuitenkin.
Itselläni oli määräyskirja loppumassa viime kesänä, ja uutta odottelin (työskentelen sairaanhoitajana). Onneksi uusi määräyskirja tuli hyvissä ajoin ennen edellisen päättymistä. Pari viikkoa sen jälkeen kerroin asiasta työpaikalla. Masun saa kyllä aika pitkälle peitettyä ainakin meidän työvaatteilla. Jonnekin rv 18 tienoille se olisi ainakin onnistunut.

Ei ole varmasti ihan helppoa päättää mitä tehdä. Yritä vaikka kysellä miten ko. työpaikassa on aikaisemmin suhtauduttu vastaaviin tilanteisiin. Onko esim. jätetty uusimatta työsopimuksia kun tiedetty henkilön olevan raskaana?

Afu ja mini 38+6
 
Mä taas en kertois ennen kun koeaika loppuu,jos vaan suinkin voi raskautta peittää ja jaksaa tehdä töitä. Itse alotin alkukesästä uudessa työpaikassa siivous alalla ja tiesin jo työhaastattelussa käydessäni että olen raskaana,en kertonut mitään kun oli alle 12rv sain sopparin vuoden 2007 loppuun 4kk koeajalla. Raskaudesta kerroin seuraavana päivänä kun koeaika oli loppunut. Työnantaja suhtautui neutraalisti ja sitten jäinkin jo elokuussa pois töistä saikulle ja nyt sopparia ei jatkettu kun en halunnut. Muuten oisinkin voinu kertoo aikasemmin mutta mulla oli sellanen tilanne että mulla ei ollut varaa menettää työpaikkaa,piti saada olla vähintään kesä töissä ja hyvin se onnistukin. Ei pidä olla liian kiltti ja ajatella työnantajaa,ei nekään työntekijöitään aina ajattele,joskus pitää vaan olla itsekäs ja tehdä niinkun itselle on paras,ihan sama kärsiikö työnantaja siitä.
 
Olin itse samassa tilanteessa, mutta paikka määräaikainen ja olin sitten alusta asti jo aika paljon sairaslomilla... Työnantaja uhkaili lopputilillä, mutta otin yhteyttä ammattiliittoon. Sanoivat ettei raskaus ole syy irtisanoa ja että tälläisessä tilanteessa liitto lähtee heti taakse. Sanoin sitten työnantajalle että mitä liitosta sanottiin. Eivät uskaltaneet irtisanoa! Eli toisin sanoen jos työssäsi ei ole varsinaisesti valittamista ei raskaus ole syy irtisanoa ja siltähän se heti näyttää jos joudutaan lähtemään oikeuteen...
 
Jep. Koeaikana on erittäin hankalaa irtisanoa ihmistä joka on raskaana. Itse työskentelen hoitoalallla esimiehenä, joten tiedän mistä puhun. Kyllä koeaika purkuunkin pitää olla perusteet työnantajalla (aiheelliset sairaslomat ja raskaus ei ole mikään peruste), niitä perusteita ei tarvitse kutenkaan irtisanotulle työntekijälle kertoa. Jos raskaana oleva irtisanotaan, niin työnantajalla on erittäin hankala tilanne todistella, että syyt olisivat jotkut muut kuin raskaus. Oikeudessa raskaana oleva on erittäin vahvoilla.

Työnantaja on sinut siihen paikalle valinnut ja varmastikin sinut hyväksi havainnut. Kaikkihan sen tietää, että nainen voi raskaaksi tulla ja äitiyslomalle jäädä, mutta sama ihminen on kuitenkin lomien jälkeen tulossa jatkamaan työtä, vaikka eläkeikään saakka, pitäen siinä vielä välissä muutamat äitiyslomat :).

Itse kertoisin sitten kun siltä tuntuu, ettei asiaa voi enää salatakaan. Lain mukaan raskaudesta tulee kertoa työnantajalle viimeistään 2kk äitiysloman alkua. Työjärjestelyiden vuoksi aikaisempi kertominen on varmastikin parempi.

Toivottavasti sait tästä jotain apua....

 
Itsekin plussasin, kun olin ollut vain muutaman viikon uudessa työpaikassa, määräaikaisena. Tiedossa oli, että yksi neljästä määräaikaisesta tulee saamaan vakipaikan (muut olivat olleet pidempään ko. työnantajalla töissä). Kyllä jännitti kertominen! Joskus viikon 15-16 paikkeilla sitten kerroin, kun maha oli jo sen verran suuri, että olisi pian kertonut puolestani. Vakinnaistamiskuviot pitkittyivät, ja väliin minulle ehdittiin tehdä huima 2kk soppari, joka kestäisi juuri äitiyslomani alkuun... kuitenkin n. viikko ennen loman alkua sain vakipaikan! Ihan uskomattomat fiilikset olivat! Välillä näinkin päin :D .
Lumianna kirjoittikin hienosti tuosta raskaana olevan irtisanomisesta - vaikeaa kuin mikä, eli turvallisin mielin voit kertoa raskaudestasi. Sitten on helpompi pyytää kevyempiä töitä (jos mahdollista) ja sanoohan tuo työsuojelulakikin jo jotain, ainakin taukoja saa pitää enemmän.
 

Yhteistyössä