Uuden opettajan oikeinkirjoitustaito?

Anteeksi jo valmiiksi, mutta johonkin on pakko avautua aiheesta.
Kuopukselle vaihtui uusi opettaja nyt 2. luokan alusta, ja minulla on pieni suhtautumisongelma.
En ole vielä tavannut häntä henkilökohtaisesti, mutta wilmaan hän on laittanut tiedoksiantoja vanhemmille. Saan migreenin ja voin pahoin kun luen niitä ...

Yhdessä viestissä oli 21 (!) huutomerkkiä, 3 pistettä ja 2 pilkkua. Opettaja siis päättää yli 90 % lauseista huutomerkkiin, mikä tekee vihamielisen vaikutelman.
Tänään laitoin pienen viestin, jossa kysyin yhtä asiaa, sain vastaukseksi virkkeen, jossa 2 lausetta, molempien perässä huutomerkki, eikä mitään mitä olisi tarvinnut painottaa.
Uskallanko varovasti sanoa tästä vanhempainillassa? Ja miten hän opettaa lapsille äidinkieltä?
 
vierailija
Ei kaikki tarkoita huutomerkillä huutamista tai vihamielisyyttä. Joillekin se on vaan jäänyt tavaksi viljellä huutomerkkejä. :D

En kyllä mainitsisi asiasta opettajalle, varsinkaan vanhempainillassa. Ei se ole niin vakavaa! Huolestuisin vasta siinä vaiheessa jos oma lapsi alkaisi samaan malliin viljelemään huutomerkkejä! :D
 
Ei kaikki tarkoita huutomerkillä huutamista tai vihamielisyyttä. Joillekin se on vaan jäänyt tavaksi viljellä huutomerkkejä. :D

En kyllä mainitsisi asiasta opettajalle, varsinkaan vanhempainillassa. Ei se ole niin vakavaa! Huolestuisin vasta siinä vaiheessa jos oma lapsi alkaisi samaan malliin viljelemään huutomerkkejä! :D
Myönnän että minua alkoi mietityttämään opettajan koulutus myös, ei taida olla virallisesti pätevä.
 
Huutomerkeistä ei voi päätellä pätevyyttä. Oman lapseni eka ope ei osannut ollenkaan yhdyssanoja, mikäli kotiin tulleisiin posteihin oli uskomista. Pätevä, koulutuksen saanut ope oli kuitenkin kyseessä.
Kyllä mä ainakin oletan ja odotan että hyvinkoulutetulla ihmisellä, varsinkin opettajalla, olis edes alkeellisin kielioppi hallussa. Nimenomaan yhdyssanat ja välimerkkien oikeinkäyttö. Jos oman lapsen opettaja ei hallitsis oikeinkirjoitusta itsekään, en todellakaan pitäis sitä pätevänä opettamaan ko. asiaa mun lapsellekaan.
Ja mun mielestä opettaja ei voi puolustautua millään palstatyylisillä kommenteilla "kyllä mä osaan kirjoittaa oikein, mut netissä/muissa epävirallisissa kirjotuksissa ei tarvii panostaa..."
 
vierailija
Eihän se ole valeopettaja, jos kunta/kaupunki päättää palkata epäpätevän opettajaksi, kun pätevää ei yksinkertaisesti saa?

Aivan. Olet ihan oikeassa Mummeliisa. Valeopettaja olisi valehdellut valmistuneensa opettajaksi.

Epäpätevä on ihan reilusti epäpätevä, esim. puuttuu auskultointi. Hän ei valehtele.

Hyvä, että selvitit asiaa Mummeliisa. Homma on sulla hanskassa. :ROFLMAO::D:p:rolleyes::geek:
 

Yhteistyössä