Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Muusio:
Uskovana koen, että Jumala auttaa kaikkia ihmisiä, uskosta riippumatta. Raamatun perusjuttuja lienee, että kaikki hyvä on Jumalasta, ja kaikki paha Saatanasta, Jumalan sallimana tosin.
Ja myös uskoville tapahtuu pahoja asioita, se kuuluu elämään. Jotenkin minulle tulee mielikuva tämäntyyppissitä aloituksista, että uskovia pidetään jotenkin ylimielisinä ja itseriittoisina sen tähden, että uskovat Jumalan itsensä auttavan heitä. :/ Asia ei ole kuitenkaan useimmiten niin, uskoisin.
Minä taas koin tämän aloituksen niin, että uskovaiset eivät anna krediittiä ihmisille näiden omista saavutuksista, vaan laittavat kaiken korkeamman voiman piikkiin. Aivan kuin ihminen ei yksin pystyisi mihinkään.
Jos noin perin ajatellaan, niin kyllähän ihminen "pystyy" niin hyviin ja huonoihinkin asioihin, se on sitten jokaisen oma asia mielestäni, kenen krediitiksi asiat pistää. Itse ajattelen henkilökohtaisesti sen olevan Jumalan sallimusta/apua, mutta en tietenkään mene "loukkaamaan" ihmisiä sanomalla heille, että kyllä tuo oli nyt Jumalan, eikä sinun ansiotasi.
Esimerkiksi ei-uskova hyvä ystäväni tässä pääsi opiskelemaan parin välivuoden jälkeen kovasti haluaamansa opiskelupaikkaan, teki sen eteen kovasti töitä ja poti pitkään stressiäkin sen tähden. Ja kun hän pääsi, niin tietenkin olin himputin iloinen puolestaan ja ajattelin, että todellakin hän on sen ansainnut. Sen kummempia jumalallisuuksia juuri siihen hetkeen sekoittamatta. Vaikka toisaalta ajattelenkin, että Jumala kyllä palkitsee kovasta työstä.
Mutta siis, onko uskovaisilla joku velvoite olla ajattelematta, että jokin on Jumalan ansiota. Samalla tavalla Lentävään Spaghettihirviöön uskova ajattelee kaiken hyvän olevan LS:n ansiota

..?
Edit: Taisi nyt mnenä tämä vastaukseni/kommenttini jokseenkin ohi aiheen,l mutta tosiaan.. Olen ehkä huono vastaamaankin. Mutta meinasin vain tarkoittaa, että jos elämänkatsomus on tietynlainen, niin eikö sen mukaan saisi ajatella? Miksi se niin ärsyttää muita? Samalla tavalla jtn uskovaa voisi kaivella, että joku ihminen nimenomaan ajattelee jonkun olevan ihmisen omaa ansiota, kai.
Mutta itse uskon siis aika tavalla Raamatun mukaan, että kaikki hyvä on Jumalasta ja kaikki paha Saatanasta Jumalan sallimana. Ja ei voi minkään, jos jotakuta ventovierasta se ärsyttää.