Uskotteko Jeesukseen?

miss x
Alkuperäinen kirjoittaja viekku:
Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Alkuperäinen kirjoittaja nötö:
Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
En. Olen vakaumuksellinen agnostikko. Olisi ihana ajatus että joku ylempi voima olisi olemassa mutta toistaiseksi en ole tullut vakuuttuneeksi siitä. Ja olen aika varma että jos joku jumala olemassa sitten onkin, se tuskin on sellainen kuin kristityt ajattelevat.
Tuo muuten mielenkiintoinen kommentti. Voisitko tarkentaa vähän? Millä perusteella sanot, ettei se olisi sellainen kun kristityt väittävät. Millainen kuva sulla on Jumalasta?
No, ikuisena kyynikkona yksi vaihtoehto on se että tosiasiassa ollaan vaan inter-galaktisen strategiapelin nappuloita (vrt Terry Pratchett, Discworld) :)

Mutta vakavasti ottaen, mä kuvittelisin jumalan olevan jotain huomattavasti abstraktimpaa kuin Jeesus. Jeesushan on melko kiistattomasti elänyt mutta kyseisen henkilön jumalallisuuden kanssa on vähän niin ja näin. Se joka oikeasti tuntee Raamatun historiaa, tietää että esimerkiksi uuden testamentin sisältö on päätetty Karthagon kirkolliskokouksessa vuonna 379. Aika monta evankeliumia jätettiin pois ja tekstit korjattiin niin ettei ristikkäisyyksiä tule ja että se on poliittisesti korrekti ja tarkoituksenmukainen sen hetkistä tilannetta silmällä pitäen. Myös vanhaa testamenttia on aikojen saatossa rukattu ja käännöksissä tehty virheitä, vahingossa tai tahallaan tai sekä että. Aivan samalla tavalla aikojen saatossa koraanikin on muuttunut ja kerätty ja kaikki muutkin jumalalliset teokset. Uskonto on valitettavasti vallankäyttöä ja politiikkaa ja monesti aika kaukana jumalasta. Ennemminkin näen että jos joku asia on jumalallinen manifesti niin se on jotain, mikä löytyy luonnosta, karma, sielunvaellus ja budhisti-tyyppinen henkistyminen ja valaistuminen ehkä.

Kaaosteoria on myös yksi tapa ajatella jumalallisuutta, se vain on niin monimutkainen että ihminen tarvitsee jotain kouriintuntuvampaa. Mikään ei olisi niin lohdullista kuin että oikeasti voisi vaan todeta että herran haltuun...
Ekaksi täytyy sanoa, että tuo sun viimeinen lauseen oli tosi hyvä! Niin se on oikeesti, Herran haltuun. Mutta liian yksinkertaista meille "sivistyneille" aikuisille ihmisille. Niinkuin Jeesuskin sanoi: "tulkaa lasten kaltaisiksi". Niin kauan, kun ihminen on suhteellisen terve ja kykenee huolehtimaan itsestään, hän voi spekuloida eri vaihtoehtojen välillä. Mutta kun elämä alkaa kääntyä loppua kohti tai parantumaton sairaus on vienyt terveyden, silloin tarvitaan jotain sellaista, joka oikeasti kantaa. Tuo kirkolliskokous päätti todellakin, mitkä kirjat kuuluvat pyhien kirjojen kaanoniin. Muta päätös ei niinkään ollut poliittinen, kuin hengellinen. Nuo evankeliumit olivat kirjoitettu myöhemmin, kuin raamatussa olevat 4. Niiden luotttavuus siis ei ollut samaa luokkaa kuin neljän raamatussa olevan. Myös niiden sisältö poikkesi huomattavasti siitä, mitä voitiin hyväksyä Pyhään raamattuun. Tiedät varmaan tämänkin;).
uppista

minsku
te jotka ette jeesusta vastaa oo ottanu teillä on varmasi sisällänne paha olo mutta ne jotka on jeesukselle antanut elämänsä ette arvaakaan miten onnellinen on sisältä ja muutenkin ettekö koskaan mieti mitä tapahtuu kun kuolette kyllä minuakin pelottais jos en jeesukseen uskois mutta kun uskoo. jumala antaa varmuuden että pääset taivaaseen. ja välttyy monilta vääriltä teiltä kun elää herran kanssa. jos ees kysyisitte itse jumalalta että onko jeesusta olemassa ja pyytäsitte syntejänne anteeksi tai pyytäisitte edes jotain merkkiä niin näkisitte etää se on TOTTA jumala on olemassa mutta ette te taida edes uskaltaa teitä pelottaa! mutta turvautukaa jumalaan. jumala auttaa teitä kaikissa ongelmissa. katsokaa tv7 vaikka netistä lupaan että jos todella haluatte pyytää jeesusta elämäänne te sen saatte ettekä koskaan sittä kadu jeesus rakastaa teitä!

Jep uskon ihmisten auttajana ja pelastajana. Jos kysytään mitä mielikuvia Hänestä nousee historiallisena henkilönä, niin mieleen tulee kuva nuoresta miehestä, joka oli järkkymättömän oikeuden mukainen ja toisista ihmisistä välittävä huolimatta siitä mitä "muut ajattelee" ja jonka elämä ei mennyt ollenkaan inhimillisten unelmien mukaan (normaali työ, perhe, pitkä elämä). Mies joka halusi järkkymättömästi löytää oman elämänsä tarkoituksen ja päätti toteuttaa sen hinnalla millä hyvänsä.

Huis, näin pitkä ketju, täytynee mielipide ilmaista.
Minä uskon joo johonkin. Mulla on melko kristillinen kasvatustausta. Pikkuhiljaa kun olen kasvanut isoksi on muokkautunut oma usko. Se ei ole ihan sitä mitä Raamatussa sanotaan enkä ole täysin vakuuttunut kaikkien siinä esitettyjen henkilöiden todenperäisyydestä. Kristinusko on siitä hyvä uskonto ettei se ole fanaattinen pitämään ihmisen koko elämää talutusnuorassa vaan antaa vapauden ihmiselle elää elämänsä melko laajalla perspektiivillä.
Uskon siis johonkin ja Raamattu antaa sille jollekin puitteet ja nimeää ajatuksia ja tunteita puolestani. Sen avulla on helpompi antaa itselleen lupa olla ymmärtämättä jotain tuomitsematta kuitenkaan itselleen epämieluisia tai jopa ensin sietämättömiäkin asioita.
Vertauskuvallisesti ajateltuna monen mutkan takaa uskon Jeesukseen ja Raamatun sanomaan ja siksi siis pidän itseäni loppujenlopuksi uskovana kristittynä.

RedSpecial
Alkuperäinen kirjoittaja minsku:
muutenkin ettekö koskaan mieti mitä tapahtuu kun kuolette kyllä minuakin pelottais jos en jeesukseen uskois mutta kun uskoo. jumala antaa varmuuden että pääset taivaaseen.
Jepjep. Tässäpä kiteytettynä se miksi luulen monen olevan niin uskovaista että. Uskontoon suhtaudutaan kuin lainaturvaan: pahemman päivän varalta. Toivottavasti olet veikannut oikeaa hevosta. Moni muukin uskontoryhmittymä on varma, että heidän bossinsa takaa taivaspaikan.

Jos Jumala tosiaan auttaa kaikkeen niin ehkä sinunkin kirjoituksiisi ilmestyy isot kirjaimet oikeille kohdille. Rasittava lukea kun kaikki kirjoitettu pienellä...

ZiggyStardust
Alkuperäinen kirjoittaja petra:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Uskon Jeesukseen profeettana ja valaistuneena ihmisenä, pystyi elämään niinkuin opetti.
määrittele "valaistunut ihminen".

Henkilö, joka tietää totuuden. Valaistumisessa tietoisuus kokee itsensä suoraan ilman mielen ja aistien väliin tuloa. Ymmärrys siitä, että kaikki täällä maanpäällä on harhaa, itse luotu illuusio.

petra
Alkuperäinen kirjoittaja ZiggyStardust:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Uskon Jeesukseen profeettana ja valaistuneena ihmisenä, pystyi elämään niinkuin opetti.
määrittele "valaistunut ihminen".

Henkilö, joka tietää totuuden. Valaistumisessa tietoisuus kokee itsensä suoraan ilman mielen ja aistien väliin tuloa. Ymmärrys siitä, että kaikki täällä maanpäällä on harhaa, itse luotu illuusio.
Tässä olen kanssasi samaa mieltä, että Jeesus tiesi totuuden, mutta vielä enemmän, Hän oli Totuus. Jeesus eli kyllä aivan tässä ruumiissa maan päällä ollessaan. Mitä on sun mielestä totuus? Tämä taitaa olla nyt näitä pitkälle vietyjä joogajuttuja...

petra
Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Alkuperäinen kirjoittaja flow87:
en usko. jeesus oli puusepän poika joka ei tosiaankaa tehny mitää muuta ku niitä puutöitä.
ootko ihan varma? Mistä tiedät?
Hei siskot : ) mulla tulee myös jeesuksesta minun vaari mieleen hän oli kyllä vaan tavallinen puuseppä ; )
juu, kyllähän Jeesus oli ihan tavallinen puuseppä ja paikalliset ihmettelivätkin, kun Hänen kauttaan alkoi ihmiset parantua ja tapahtua monia voimatekoja, että kuinka tämä puuseppä tuollasta tekee;).

Yhteistyössä