uskotko?

  • Viestiketjun aloittaja kubia
  • Ensimmäinen viesti
Sekin mulla tökkii jonkin verran että ihmisiä kastetaan=otetaan seurakuntaan ilman että ne tietää/tajuaa siitä mitään. Eikö olis reilumpaa että olis mahdollista saada kaste vasta esim. 18-vuotiaana? Siis että pitää sitten (jos niin haluaa) erikseen erota jostakin johon ei ole alunperin edes tiennyt liittyvänsä. Missäköän muussa asiassa olisi näin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mitä te nyt:
Tottakai armonlahjalla on merkitystä tuonpuoleisessa ja sillä ristinmerkilläkin.
Mihin se pieni viaton hätäkastettu vauva sitä armolahjaa tarvii kun ei ole syntiäkään tehnyt?

Ristinmerkit yms on symbolisia asioita, jotka merkitsee ihmisille tiettyjä asioita. Ne on tavallaan uskonnollista kieltä, näin mä sen ajattelisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
Sekin mulla tökkii jonkin verran että ihmisiä kastetaan=otetaan seurakuntaan ilman että ne tietää/tajuaa siitä mitään. Eikö olis reilumpaa että olis mahdollista saada kaste vasta esim. 18-vuotiaana? Siis että pitää sitten (jos niin haluaa) erikseen erota jostakin johon ei ole alunperin edes tiennyt liittyvänsä. Missäköän muussa asiassa olisi näin?
Lapset tekee paljon asioita ilman että ne tajuaa miksi näin kuuluu tehdä/toimia. He elävät yhteisössä ja toimivat vanhempiensa kanssa yhteisössä mukana. Ei siinä ole mitään ihmeellistä, näin se vaan menee.

Sitten kun kasvavat, voivat miettiä asiaa oman itsensä kannalta ja tehdä päätöksiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Lapset tekee paljon asioita ilman että ne tajuaa miksi näin kuuluu tehdä/toimia. He elävät yhteisössä ja toimivat vanhempiensa kanssa yhteisössä mukana. Ei siinä ole mitään ihmeellistä, näin se vaan menee.

Sitten kun kasvavat, voivat miettiä asiaa oman itsensä kannalta ja tehdä päätöksiä.
Juu ymmärrän kyllä hyvin, ja kyllähän se varmasti helpottaakin montaa asiaa vanhempien kannalta (koska kirkon rakenne on mikä on), mutta onhan niitä muitakin yhteisöjä jossa vanhemmat voivat toimia mutta joihin lapset eivät kuitenkaan voi virallisesti liittyä ennen kuin ovat 16-18-vuotiaita. No, mutta turha siitä nyt on sen enempää alkaa keskustelemaan, kirkkohan on muutenkin hyvin erityisessä asemassa yhteiskunnassamme.
Nyt on pakko mennä nukkumaan että jaksaa huomenna puuhata lasten kanssa, öitä!
 

Yhteistyössä