Uskoontullut mamu on suomalaisempi kuin ei-uskova kantis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo ja lehmätkin lentää, tekee vielä pari silmukkaa ilmassa.
(y)
giphy.gif

Niin kauan kuin yliluonnollinen maailma on olemassa (ja sehän on ikuisuuden verran) ja ottaa yhteyttä ihmisiin, eivät uskonnot kuole.

Kommunismi yritti nujertaa uskonnollisuuden, ei onnistunut. Siinä ei tule onnistumaan tiedekään.

Uskonnot ovat poliittisia järjestöjä, joiden tarkoitus on hallita ihmistä. Se on täysin eri asia kuin uskoa johonkin yliluonnolliseen.

Uskonnot ovat poliittisia järjestöjä, joiden tarkoitus on hallita ihmistä. Se on täysin eri asia kuin uskoa johonkin yliluonnolliseen.
Niinojoo...mut on helpompi sanoa sana uskonto.

Eikä mua mikään poliittinen uskonto hallitte. o_O
Uskoon kuuluu vaan myös luonnollisesti yhteisöllisyys, koska ihmissuhteet kuuluu terveeseen elämään. Ja lämminhenkisessä seurakunnassa ihminen rakentuu ihan eri tavalla kuin omalla kämpillä asioita pyöritellessä ja murjottaessa.

Lisäksi ainakin länsimaissa on täysi vapaus valita seurakuntansa (lestoilla voi olla hankalampaa).

Niinojoo...mut on helpompi sanoa sana uskonto.

Eikä mua mikään poliittinen uskonto hallitte. o_O
Uskoon kuuluu vaan myös luonnollisesti yhteisöllisyys, koska ihmissuhteet kuuluu terveeseen elämään. Ja lämminhenkisessä seurakunnassa ihminen rakentuu ihan eri tavalla kuin omalla kämpillä asioita pyöritellessä ja murjottaessa.

Lisäksi ainakin länsimaissa on täysi vapaus valita seurakuntansa (lestoilla voi olla hankalampaa).

Itseasiassa sinun uskontosi ja seurakuntasi määrittelee hyvinkin tarkasti millainen, miten ja milloin sinun tulee olla. Sinua ohjaillaan kovin monin keinoin. Uskot myös tekeväsi kaiken omasta vapaasta tahostasi, mutta itseasiassa teet sen yhteisösi painostuksesta ja olet valmis tuomitsemaan ne, jotka eivät ole kiinnostuneita alistumaan yhteisösi määrittelemien rajojen sisäpuolelle.
En väitä, etteikö uskonnollisilla yhteisöillä olisi myös hyviä ja järkeviä ohjenuoria. En väitä, että kaikki olisi uskonnollisten yhteisöjen sisällä pelkkää pahaa ja läpeensä mätää.
Väitän kuitenkin, että näissä yhteisöissä ohjaillaan/manipuloidaan/syyllistetään ihmisiä palvelemaan jonkun muun etuja monin eri tavoin.

Erään hyvin uskonnollisen perheen lapsi kertoi, etteivät hänen vanhempansa ole koskaan suuttuneet hänelle... hänen vanhempansa ovat vain olleet hyvin pettyneitä hänen joihinkin valintoihinsa. Tai hänen vanhempansa ovat olleet hyvin surullisia joidenkin hänen valintojensa tähden.
Suoraan sanottuna, melko julmaa manipulointia. Mutta tämä on suomalaisten uskonnollisten yhteisöjen tapa. Kaikki läheisesi ovat vain hyvin pettyneitä sinuun, jos et tee kuten heidän mielestään sinun tulisi tehdä.

Itseasiassa sinun uskontosi ja seurakuntasi määrittelee hyvinkin tarkasti millainen, miten ja milloin sinun tulee olla. Sinua ohjaillaan kovin monin keinoin. Uskot myös tekeväsi kaiken omasta vapaasta tahostasi, mutta itseasiassa teet sen yhteisösi painostuksesta ja olet valmis tuomitsemaan ne, jotka eivät ole kiinnostuneita alistumaan yhteisösi määrittelemien rajojen sisäpuolelle.
En väitä, etteikö uskonnollisilla yhteisöillä olisi myös hyviä ja järkeviä ohjenuoria. En väitä, että kaikki olisi uskonnollisten yhteisöjen sisällä pelkkää pahaa ja läpeensä mätää.
Väitän kuitenkin, että näissä yhteisöissä ohjaillaan/manipuloidaan/syyllistetään ihmisiä palvelemaan jonkun muun etuja monin eri tavoin.

Erään hyvin uskonnollisen perheen lapsi kertoi, etteivät hänen vanhempansa ole koskaan suuttuneet hänelle... hänen vanhempansa ovat vain olleet hyvin pettyneitä hänen joihinkin valintoihinsa. Tai hänen vanhempansa ovat olleet hyvin surullisia joidenkin hänen valintojensa tähden.
Suoraan sanottuna, melko julmaa manipulointia. Mutta tämä on suomalaisten uskonnollisten yhteisöjen tapa. Kaikki läheisesi ovat vain hyvin pettyneitä sinuun, jos et tee kuten heidän mielestään sinun tulisi tehdä.
Unohdat Raamatun. Se on se joka säätelee mua ja monia uskovia ja siellä on moni asia selkeästi sanottu.

Ei mikään seurakunta ole Raamatun yläpuolella. Sen takia mä lyön esim.katolilaista kirkkoa kuin vierasta sikaa, koska en löydä Raamatusta katolisen kirkon mallia. Luterilaisuuskin saa multa usein moitteita. Ja jos jokainen seurakunta menisi ihan pyllylleen niin sit olisin yksin tai tuttujen uskovien kanssa.

Jos ei mun lapset tule valitsemaan Jeesusta niin tietenkin olen salaa pettynyt, mutta en anna sen vaikuttaa siihen miten kohtelen heitä. Ei monien muidenkaan lapset tee niinkuin vanhempien malli on.

Minä olen aloittajan kanssa ihan samaa mieltä! Kyllä se nyt vaan niin on kuulkaa siskot, että jos ruotsalainen Håkan tulee Suomeen ja uskoon, niin se on sitten kuulkaa enämpi suomalainen kuin suomalainen. Ja jos Vasili pölähtää Pietarista tänne ja uskoon, hän on suomalaisempi kuin suomalainen. Ihan mistä vaan kun tulee Suomeen ja uskoon, on heti enämpi uskovainen ja suomalainen ja ja ja ja

Suomalaisuus

- osaako hiekkasandaali hiihtää
- osaako hs luistella
- erottaako hs muikkukukon ahvenkukosta
- maistaako hs mielellään mämmiä
- tietääkö hs, mikä on pirta, rajavyöhyke, jatkosota, lotta, korsu, juoksuhauta
- osaako leipoa ja laittaa ruokaa vaimolle ja lapsille
- osaako veistää
- osaako soutaa
- osaako huovata
- osaako vaeltaa luonnossa
- osaako hoitaa koiraa
- OSAAKO OLLA SUOMALAINEN. NO EI VITTU OSAA, KOSKA SE ON VAIN HIEKKASANDAALI.
Joo, mun on pitänyt kirjoittaa että on suomalaisuus muutakin kuin moraali.

Mutta eipä taida nykysuomalainenkaan huovuttaa tai hillua muikkukukko kainalossa ja monet ei tykkää mämmistäkään...

Ei Netflix-sukupolvi sellaisista enää välitä, me emme itse vaali perintöämme.

Pitäiskö laatia must-lista jonka mukaan voi olla perinteinen, hyvä suomalainen? :rolleyes:
Korsolaiset älkää vaivautuko, teille tää on vaikeeta...ladatkaa games of thronesin uusin kausi ja älkää lukeko tätä listaa.

- tykkää suomalaisesta luonnosta. Kävelee vaikka koiran kanssa luonnossa, marjastaa edes joskus, vie lapsia sinne. Hiihtää tai luistelee edes joskus.
- pyrkii ostamaan etupäässä suomalaista ruokaa ja edes välillä suomalaisia tuotteita, tietty järkeä käyttäen eli Marimekon patalappu 150 € ON kallis (ja missähän muuten nekin valmistetaan)
- on ahkera, rauhallinen ja rehellinen. Ei tuota sekundaa jos on kyse tavarasta tai palvelusta. Vanha, perinteinen omantunnontarkkuus eli jos vaikka löytää lompakon, palauttaa sen omistajalleen vaikka itse olisi vähävarainen. Jos auraat pihan toiselle niin se ei ole huolimattomasti tehty.
- ei kannata EU:ta eikä holtitonta maahanmuuttoa
-ei ole myymässä Suomen luonnonvaroja kansallisille yhtiöille
-ymmärtää Suomen sotien merkityksen itsenäisyydelle
-vaalii lapsilla perinteitä

Unohdat Raamatun. Se on se joka säätelee mua ja monia uskovia ja siellä on moni asia selkeästi sanottu.

Ei mikään seurakunta ole Raamatun yläpuolella. Sen takia mä lyön esim.katolilaista kirkkoa kuin vierasta sikaa, koska en löydä Raamatusta katolisen kirkon mallia. Luterilaisuuskin saa multa usein moitteita. Ja jos jokainen seurakunta menisi ihan pyllylleen niin sit olisin yksin tai tuttujen uskovien kanssa.

Jos ei mun lapset tule valitsemaan Jeesusta niin tietenkin olen salaa pettynyt, mutta en anna sen vaikuttaa siihen miten kohtelen heitä. Ei monien muidenkaan lapset tee niinkuin vanhempien malli on.

Raamattu on 2000 vuotta vanha kokoelma kirjoituksia. Jos sinä uskoisit raamattuun ja eläisit sen mukaan, rikkoisit useita lakeja ihmisoikeuksista puhumattakaan. Moni asia siellä on todella selkeästi sanottu ja sinä ohitat ne siten kuin niitä ei siellä olisikaan, koska ne eivät sovi enää tähän maailmaan.

Kaikki seurakunnat tulkitsevat raamattua itse valitsemallaan tavalla ja valitsevat sieltä kohtia, jotka sopivat heidän johtajiensa agendaan. Yhtälailla sieltä sivuutetaan kohtia, jotka eivät enää ole ajan- ja lainmukaisia.

Minun on vain joskus kovin vaikea ymmärtää, ei itse uskoa johonkin korkeampaan vaan lähinnä uskomista uskontoihin, jonka joku muu on märehtinyt itseään palvelevaksi.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
En tiedä luitko mutta se miekka jonka jeesus toi maailmaan oli hengen miekka eli jumalan sana ei mikään miekka millä tapetaan ihmisiä. Sä olet itse aivan pihalla. Ja miksikö? Siksi koska et ole selvästikkään uskossa.

"Halkaiskaa heidän raskaana olevat vaimonsa, tappakaa kaikki" jne jne sairasta. Raamatut PITÄÄ POLTTAA!!!

Sä ja uskikset on pihalla koska kiellätte faktat silloin kun nei ei sovi pirtaanne

Onnellisesti en ole uskossa.

Olen tiedossa!

Minua ei kuseteta saduilla, nääs

"Halkaiskaa heidän raskaana olevat vaimonsa, tappakaa kaikki" jne jne sairasta. Raamatut PITÄÄ POLTTAA!!!

Sä ja uskikset on pihalla koska kiellätte faktat silloin kun nei ei sovi pirtaanne

Onnellisesti en ole uskossa.

Olen tiedossa!

Minua ei kuseteta saduilla, nääs
Niin ja menet helvettiin sen takia. Turha siellä sitten valittaa koko iankaikkisuus. Toivon kuitenkin että silmäsi joskus avautuisivat. Jos ei ole koskaan kokenut jumalan rakkautta niin sä et tiedä mistään mitään etkä osaa lukea raamattuakaan oikealla tavalla. Miks sä sitä edes luet jos et edes usko jumalaan ja jeesukseen. Sun kannattaa käyttää aikaas johonkin muuhun kun niitten haukkumiseen jotka uskoo.

Niin ja menet helvettiin sen takia. Turha siellä sitten valittaa koko iankaikkisuus. Toivon kuitenkin että silmäsi joskus avautuisivat. Jos ei ole koskaan kokenut jumalan rakkautta niin sä et tiedä mistään mitään etkä osaa lukea raamattuakaan oikealla tavalla. Miks sä sitä edes luet jos et edes usko jumalaan ja jeesukseen. Sun kannattaa käyttää aikaas johonkin muuhun kun niitten haukkumiseen jotka uskoo.
Miksi et antaisi jumalalle edes mahdollisuutta. Sä voisit vaikka sanoo jumalalle että todista mulle et sä olet olemassa ja näytä mulle sun suuruutes ja rakkautes. Jumala on luvannut vastata rukouksiin. Sä et menetä yhtään mitään vaan voit jopa yllättyä .

Miksi et antaisi jumalalle edes mahdollisuutta. Sä voisit vaikka sanoo jumalalle että todista mulle et sä olet olemassa ja näytä mulle sun suuruutes ja rakkautes. Jumala on luvannut vastata rukouksiin. Sä et menetä yhtään mitään vaan voit jopa yllättyä .

Entä jos ei epäile Jumalan olemassaoloa vaan uskoa johonkin uskontoon?

Yhteistyössä