Uskooko teillä lapset vielä joulupukkiin tai uskotteletteko te vielä lapselle että pukki ON olemassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyssäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyssäri

Vieras
Meillä kotona aina uskoteltiin meille lapsille pukin olemassaoloa.
Olin jo 10v kun äiti oikein suuttui kun en uskonut pukkiin ja raivosi että pukki on olemassa ja siihen pitää uskoa tai muuten ei saa joululahjoja.
(olin toki epäillyt pukin olemassaoloa pitkään mutta vanhemmat uskotteli hyvin vakaasti että sellainen on ja sitä ei kyseenalaisteta)

Nyt olen itse äiti ja äitini eli lapseni mummo, suuttui kun oma 5v kertoi mummolleen tietävänsä ettei pukkia oikeasti ole ja me ne lahjat ostetaan.
Olemme kuulemma vähintäänkin pilanneet lapselta joulumielen ja uskon jouluun
ja kaikkea maan ja taivaan välistä :O
Ja hänen ei sitten jatkossa tarvitse muistaa meidän lasta kun me emme vietä joulua ja raivosi kuinka se sitten olisi sama kun me nyt antasimme lapselle joululahjat kun ei meillä ole joulumieltä.

Olin sanaton :O

Onko muka joulumieli pilattu kun lapselle kertoo totuuden pukista kysyttäessä?
Eilenkin kun mummo toi pari pakettia lapselle ennen tuon episodin alkua mummo raivosi minulle että vie ne nyt piilossa vaan ne paketit ettei lapsi niitä näe.
Kysyin etteikö ne ole paketoituna?
-Joo on mutta vie ne nyt piilossa jotta ei lapsi nää niitä, pukki tuo ne sitten.

Esim. mulle ei ole uskoteltu joulupukin olevan olemassa, mutta uskoin siihen silti lapsena.

Nykyään huijaan omia lapsia joulupukilla, mutta seuraavassa hengähdyksessä voin sanoa miehelleni kovaan ääneen jotain lasten joululahjojen ostamisesta.

Mun nähdäkseni jouluilo ja joulumieli ei tule siitä uskooko pukkiin vai ei.

Kyllä mä puhun joulupukista vielä 16-vuotiaalle. Eiköhän tuo,tiedä totuuden. Mutta en nyt suoraan kysymykseen valehtelisi, jos lapsi kysyisi, onko joulupukkia olemassa. Silti on kiva että on vähän salaisuuksia joulun alla, pidetään lahjat piilossa ja pukki tuo ne sitten.

jotkutha uskottelee mielikuvitushahmoista vielä aikuisenakin...toisenlaisista joulun mielikuvitushahmoista.

Mitä!? Yritätkö sä sanoa että joulupukkia ei mukamas ole olemassa!!!?:O

Kyllä meillä huijataan joulupukista, mutta ilman tuollaista draamaa, mitä te olette saaneet kokea.
Uskovat myös hammaskeijuun.=)
Vielä nuorempana oli pottakeiju, kakkakeiju, tuttikeiju, you name it! Kyllä! Keijut ovat kasvattaneet lapsemme.=)
Ei ollut ongelmia luopua tutista tai vääntää sitä käärylettä pottaan. Keiju katseli ikkunasta ja palkitsi hyvästä työstä.=)

Koulussa sanoivat nuorimmalle että ei pukkia tai hammaskeijua ole olemassa niin tyttö sanoi takaisin että hän uskoo mihin haluaa.
Vanhemmat lapset taitavat jo epäillä pukin olemassa oloa.

Viimeksi muokattu:
Mun nähdäkseni jouluilo ja joulumieli ei tule siitä uskooko pukkiin vai ei.

Näin minäkin asian näen ja koen.
Tämä koko joulu juttu tuntuu nyt olevan syystä tai toisesta iso kynnyskysymys minun äidilleni :(
Minä en vaan tajua sitä painostusta kuinka siihen pukkiin pitää uskoa,
lapsenakin se oli oikeasti ahdistavaa.
Illalla vielä koetin äitini kanssa jutella puhelimessa ja hän vain raivosi kuinka olen pilannut lapselta joulun ja joulumielen ja kuinka hän tekee kaikkensa että lapseni uskoisi pukkiin :O
Itse rakastan kyllä joulua,
askartelen,
leivon ja näpertelen koristeita milloin minkäkinlaista ja milloin mihinkin :)

Sain myös tuosta kuulla kuinka voisin hiettää joulukoristeenikin roskiin vähintään kun lapselta menin sen joulun pilaamaan.

Tällaista se tosin oli meillä lapsenakin kun kerroin etten usko pukkiin.
Uhottiin että jäät ilman lahjoja ja saatettiin vasta uutenavuotena loput lahjat antaa kun pukki piti niitä jemmassa kun olit tuhma tyttö
niin ei voinut kerralla kaikkia antaa.

me on suhtauduttu rennosti pukkeiluun. Lapset on aina nähneet että sukulaiset/kummit tuo lahjoja. On ihan kivakin että lapsi tietää saaneensa kummilta pulkan niin voi siitä häntä kiittää =)

Meillä ajatus on se että aikuiset auttaa pukkia koska maailmanssa on niin paljon lapsia ettei pukki voi tuoda yksin lahjoja. Kun lapsi menee kouluun niin on viimeistään vähän reilummin vihjattu että ehkä pukkia ei ole (mietitty yhdessä lapsen kanssa että miten pukki voi ehtiä maailman joka taloon jne)

Silti lapset sinä hetkenä kun pukki käy selvästi uskovat vanhempinakin kun 7v mutta hetken mentyä ohi kyllä juttelevat että pukki taisi olla iskä...

teidän tapauksessa toi taitaa vaan olla tosi tärkeetä mummille, meillä onneksi sukulaiset ei puutu siihen miten meillä uskotaan tai ollaan uskomatta

Kyllä mä puhun joulupukista vielä 16-vuotiaalle. Eiköhän tuo,tiedä totuuden. Mutta en nyt suoraan kysymykseen valehtelisi, jos lapsi kysyisi, onko joulupukkia olemassa. Silti on kiva että on vähän salaisuuksia joulun alla, pidetään lahjat piilossa ja pukki tuo ne sitten.

jotkutha uskottelee mielikuvitushahmoista vielä aikuisenakin...toisenlaisista joulun mielikuvitushahmoista.

Siis on meilläkin joululahjat piilossa, vaatekaapissa.
Kertaakaan ei ole ollut ongelmia että kukaan olisi siellä käynyt kurkkimassa ja jos on en tiedä :D
Ainakaan paketteja ei ole auottu :D
Mutta kyllä meillä on tilanteita että ne osa paketeista on kiedottu nopeasti ja jäänyt keittiön pöydälle odottamaan sinne säkkiin menoa.
Se että näkee jonkun paketin pöydällä ei tietääkseni tarkoita sitä että sen sisällön näkee tai saisi heti aukoa.

Niin, kamala akka äiti jne olen kun menin pilaamaan lapsen joulumielen,
vähintään lasu tehtävä :(
menen häpeämään :/

p.s Mutta saanko kuitenkin pitää nuo joulukoristeet :D

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri;30486070:
Näin minäkin asian näen ja koen.
Tämä koko joulu juttu tuntuu nyt olevan syystä tai toisesta iso kynnyskysymys minun äidilleni :(
Minä en vaan tajua sitä painostusta kuinka siihen pukkiin pitää uskoa,
lapsenakin se oli oikeasti ahdistavaa.
Illalla vielä koetin äitini kanssa jutella puhelimessa ja hän vain raivosi kuinka olen pilannut lapselta joulun ja joulumielen ja kuinka hän tekee kaikkensa että lapseni uskoisi pukkiin :O
Itse rakastan kyllä joulua,
askartelen,
leivon ja näpertelen koristeita milloin minkäkinlaista ja milloin mihinkin :)

Sain myös tuosta kuulla kuinka voisin hiettää joulukoristeenikin roskiin vähintään kun lapselta menin sen joulun pilaamaan.

Tällaista se tosin oli meillä lapsenakin kun kerroin etten usko pukkiin.
Uhottiin että jäät ilman lahjoja ja saatettiin vasta uutenavuotena loput lahjat antaa kun pukki piti niitä jemmassa kun olit tuhma tyttö
niin ei voinut kerralla kaikkia antaa.

Onkohan sun äidillä jotain traumoja jostain?
Mä en oikein ymmärrä, että miten aikuiselle voi tehdä noin tiukkaa se, että lapsi on fiksu ja oivaltaa jotain?

Varsinaisesti joulupunkin uskottavuudesta ei ole vielä ollut puhetta. Lapset 6 v ja 8 v. Lapset kyllä tietää että joulupukki ei aina ole sama ja "oikea" joulupukki asuu korvatunturilla (tai Rovaniemellä)

Mitä!? Yritätkö sä sanoa että joulupukkia ei mukamas ole olemassa!!!?:O

Kyllä meillä huijataan joulupukista, mutta ilman tuollaista draamaa, mitä te olette saaneet kokea.
Uskovat myös hammaskeijuun.=)
Vielä nuorempana oli pottakeiju, kakkakeiju, tuttikeiju, you name it! Kyllä! Keijut ovat kasvattaneet lapsemme.=)
Ei ollut ongelmia luopua tutista tai vääntää sitä käärylettä pottaan. Keiju katseli ikkunasta ja palkitsi hyvästä työstä.=)

Koulussa sanoivat nuorimmalle että ei pukkia tai hammaskeijua ole olemassa niin tyttö sanoi takaisin että hän uskoo mihin haluaa.
Vanhemmat lapset taitavat jo epäillä pukin olemassa oloa.

samoilla linjoilla meillä mennään...

Meillä lapset tietävät että Joulupukki on olemassa mutta meille hän ei tule eikä tuo lahjoja. Joulupukki vie lahjoja niille lapsille joiden vanhemmat eivät syystä tai toisesta pysty itse järjestämään lapsille jouluyllätyksiä.

Lapset tietävät että koska kiireinen Joulupukki ei mitenkään ehtisi vierailemaan joulun alla kaupoissa jne. niin sitten aikuiset ihmiset leikkivät olevansa Joulupukkeja jotta kaikille tulee joulumieli kun näkevät että aikuisetkin voivat vielä leikkiä.

Meillä Kotitonttu on se, joka piilottelee joskus tavaroita. Ei tule suurta porua vaikka lelu olisi kateissa kun tiedetään että Kotitonttu vaan hassuttelee ja tuo sen lelun takaisin jonain päivänä.

Saunatontun viihtyvyyden takia saunassa ei saa riehua eikä mellakoida.

Keijuja on vaikka jos mihin lähtöön ja kun piha-alue on liukas on meillä tietenkin käynyt Mörkö pihassa.

Enkä ollenkaan koe valehtelevani lapsille, saahan sitä nyt hieman olla satumaailmaa mukana normaalissa arjessakin. Mielikuvitus ei ole pahaksi kenellekkään.

• Tykkää
Reactions: Lispetti ja Inanna
En ehkä lähtisi liian pitkälle viemään tonttujen, keijujen ja kaiken maailman uskottelua. Realismi pitää pitää mukana. Yksi joupukki tai hammaskeiju ei niin haittaa mutta jos joka viikko puhutaan satuolennoista totena niin huolestuisin jo vähän.

Meillä on saunatonttuja, kukkakeijuja jne..
Kukkia ei revitä turhaan koska se voi olla pienen keijun koti,
saunassa ollaan nimenomaan saunatonttua kunnioittaen nätisti,
metsäpolulla löytyneessä kolossa saattaa asua menninkäinen jne...

Meille tällänen ei ole sen kummempaa kun että naapurissa kerrotaan olevan enkeleitä ja Jumala. ;)

Kyllä lapsuudessa saa olla vähän satua ja taikaa mukana, ja mieluusti aikuisuudessakin ;)

Jossain vaiheessa lapsena itse huomasin että joulupukki olikin joku muu, mutta koska pikkuveli uskoi 100% pukkiin, en kertonut havaintoa.
Kävin jopa monena vuonna tekemässä "tontun" jalanjälkiä ikkunalaudoille yms.
Vaikka tiesin että joulupukki oli setä tai naapurin ukko,
uskoin yläasteelle asti että oikeakin Joulupukki on olemassa, ja että ns joulun ihmeitä ja taikaa tapahtuu, tai no siihen uskon vieläkin :D

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä