Uskonto vs. järki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skidmark
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuka sano että kaikki ateistit uskoo evoluutioon? tai ainakaan kaikkiin sen osiin. Itse oon kriittinen myös evoluutioteorian kohdalla. Siinä on aukkoja ( ei tosin niin järjettömiä kuin raamatun tai kalevalan versioissa,mutta aukkoja kumminkin)

tiedän myös tapauksen jossa helluntaisrk.n nuorisotyöntekijä(n.45-vuotias) oli harrastanut seksiä leirillä 14-vuotiaan tytön kanssa, nuorisotyöntekijä katui sitä srk:n edessä,joten uskovaiset rukoilivat että mies ei saisi tuomiota tästä teosta, tytön vanhemmat eivät olleet uskovaisia joten veivät jutun oikeuteen, mies selvisi ehdonalaisella ja tämä oli kuulema uskovaisten mielestä jumalalta rukousvastaus! (juttu tapahtui 90-luvun lopulla)
Pistää kyllä vieläkin vihaksi. Mies olisi ansainnut vankilatuomion, mutta uskovaiset vain iloitsivat että mies pääsi helpolla...

Alkuperäinen kirjoittaja ateisti:
Kuka sano että kaikki ateistit uskoo evoluutioon? tai ainakaan kaikkiin sen osiin. Itse oon kriittinen myös evoluutioteorian kohdalla. Siinä on aukkoja ( ei tosin niin järjettömiä kuin raamatun tai kalevalan versioissa,mutta aukkoja kumminkin)

tiedän myös tapauksen jossa helluntaisrk.n nuorisotyöntekijä(n.45-vuotias) oli harrastanut seksiä leirillä 14-vuotiaan tytön kanssa, nuorisotyöntekijä katui sitä srk:n edessä,joten uskovaiset rukoilivat että mies ei saisi tuomiota tästä teosta, tytön vanhemmat eivät olleet uskovaisia joten veivät jutun oikeuteen, mies selvisi ehdonalaisella ja tämä oli kuulema uskovaisten mielestä jumalalta rukousvastaus! (juttu tapahtui 90-luvun lopulla)
Pistää kyllä vieläkin vihaksi. Mies olisi ansainnut vankilatuomion, mutta uskovaiset vain iloitsivat että mies pääsi helpolla...

Hyihyihyi tuo rippileirijuttu, oli kuinka uskova tahansa, en voi mitenkään hyväksyä tuollaista oksettavuutta tapahtuvan ikinä missään.

Ja ei, eivät kaikki usko evoluutioteoriaan tai alkuräjähdykseen, mutta jotkut kyllä uskovat.

Alkuperäinen kirjoittaja skidmark:
Minkätakia se järki heitetään täysin romukoppaan kun uskotaan jumalaan.
Vastaus tähän on aloituksesi ensimmäisessä lauseessa. Vaimosi on vastikään löytänyt uskon. Sinusta ymmärrettävästi tuntuu siltä, että vaimosi on menettänyt järkensä. Ja hän taas kokee saavansa Jumalata vastauksen rukouksiinsa mm niiden sandaalien muodossa ja tämä taas vahvistaa hänen uskoaan. Kun ihminen kokee jotain ihanaa, hänen tekee mielensä kertoa siitä muillekin. Ja ne, jotka uskovat toisin, pitävät tätä uskovaa järkensä menettäneenä. Sen sijaan samoin uskovat iloitsevat hänen kanssaan.

Mutta älä vielä revi pelihousujasi. Anna ajan kulua ja usko muuttuu vaimollasi osaksi elämää ja arkipäivää eikä hänen - luultavasti - tarvitse enää korostaa sitä. Ja hän varmasti löytää uskonveljiä ja uskonsisaria, joiden kanssa keskustella uskoonsa liittyvistä asioista.

Muistan itse, kun aikoinaan löysin oman uskoni. Pitkän aikaa mulla oli vain yksi samoin uskova ihminen, jonka kanssa keskustella asioista. Ja yhden käden sormilla voin edelleen laskea ne, joille uskontooni liittyvistä asioista voin jutella ilman, että he ajattelevat mun menettäneen järkeni.

Alkuperäinen kirjoittaja ateisti:
Meillä on sen verran tasapainoinen perhe-elämä että tuskin lapsille tulee koskaan tarvetta turvautua satuolentoihin, toki elämää ei voi ennustaa, kriisitilanteissa ihmiset kun usein "hurahtavat" uskoon, näin kävi mun vanhemmillekin.
Lapset saavat uskoa ja kokeilla mitä haluavat,mutta kotoa annamme eväät siihen että heitä ei aivopestä seuraamaan mitään kiihko-pappeja tai muita sekopäitä.
Omilla aivoilla pitää ajatella ja olla vastuussa teoistaan sekä niiden seurauksista.(yksi asia josta uskovaisten on helppo luistaa)
Lapsen tulevat koulussa menemään elämänkatsomus-tunneille jne..
Itseni lapsena yritettiin aivopestä ihan totaalisesti noihin helluntai-juttuihin, onneksi kotoa muutettua pääsin eroon siitä ahdistavasta ilmapiiristä ja tunsin elämässäni ensimmäistä kertaa todella vapaaksi. Kukaan ei hengittänyt niskaan ja koko ajan ei tarvinnut itkeä synnintunnossa ties mitä ihmeellisimmistä asioista!
Ala-ikäisinä lapsiamme emme altista tuollaiselle manipuloinnille, uskonto asiat jos aikuisena heitä kiinnostavat, on vain luotettava siihen että olemme antaneet heille tarpeeksi hyvät eväät( terveen itsetunnon ja kyvyn ajatella kriittisestikin) niin että heille ei käy niin kuin vanhemmilleni.

On tosi kurjaa, että sinulla on ollut tuollaista lapsuudessa :-( Minä olen kasvanut täysin erilaisessa helluntailaisperheessä. Mitään traumoja ei ole jäänyt. Meitä ei pakotettu mihinkään. Usko on minulle sataprosenttisesti positiivinen asia. Maailmassa on noin 300 miljoonaa helluntailaista, joten toivottavasti et luokittele meitä kaikkia hörhöiksi, ainakaan lastesi kuullen.

Moni ateisti tuntuu ajattelevan, että uskovat eivät ajattele omilla aivoillaan ja meidät kaikki on joku kiihkopappi aivopessyt ja uskomme kritiikittömästi kaiken. Tämä on mielestäni melkoisen loukkaavaa ja samalla myös suvaitsematonta ja kritiikitöntä, siis kaikkea sellaista, mistä meitä uskovia tunnutaan syyttävän. Harmillista.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Ja entä se ateisti, joka saa ne samat sandaalit yhtä halvalla?
Meinaatko että Jumalan tahto EI VOI OLLA että ateisti saa kaupasta euron sandaalit?
Mikä se rukouksen merkitys tässä on?

Paskaa saa pyytämättäki? :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Muusio harmaana:
Miunu täytyy nyt ihan kristinuskovana kommentoida tähän, että evoluutioteoria ei ole sama asia, kuin maailmansyntyteoria, esim Big Bang-teoria. Evoluutioteoria kertoo vain lajien kehityksestä, se ei ota kanta maailman syntyyn.

Mutta ymmärrän kyllä, että tarkoitit noita yleensäkin. Totuushan on, että evoluutioteoriakin on _vain_ teoria. Kuten myös Big Bang-teoria.

Ei mikään -vain- teoria, vaan tieteellisesti perusteltu teoria. Painovoimalakikin on vain teoriaa, kuten muu Newtonin mekaniikka.

Kaikki uskovat johonkin, koska olisi liikaa vaatia kaikesta todisteita. Esimerkiksi minä uskon, että ihmiset ovat pohjimmiltaan hyviä ja uskon että hyvään vastataan hyvällä.

Me uskotaan monenlaisiin asioihin. Vaikka siihen että lentokone lentää, vaikkei oltais perehdytty lentokoneen tekniikkaan tai tiedettäis siitä mitään miten se toimii. Me uskotaan että kauppa aukee klo 8 vaikkei itse mentäis sinne töihin.

Tuolla kun joku sanoi että helluntailaisuudessa keskitytään liikaa helvettiin niin itse olen kyllä täysin toista mieltä. Kyl itelle juuri helluntailaisuudessa korostuu armo ja uskossa elämisen ilo. Enempi olen kyl henk.koht. nähnyt helvetinpelkoa luterilaisissa suuntauksissa joissa ollaan yleisesti paljon melankolisempia.

Kyllähän helvettiin jokainen kristitty uskoo. On ihan itsestä kiinni mitä asioita haluaa Raamatusta korostaa.. Haluaako elää pelon vai ilon vallassa. En näe asiaa niinkään uskonsuuntakohtaisena.

Raamatun pitäisi olla virheetön Jumalan sana, miksi se on täynnä ristiriitaisuuksia tms.?
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html
Vedenpaisumuskin on mahdoton, ei olisi niin vanhoja napajäätiköitä kun nyt on.
Ennnen vedenpaisumusta kun vesi oli pilvissä, olisi maapallolla ollut mahdoton elää, kuumuus ja paine olisi ollut sietämätön.
Se vesimäärä mikä vedenpaisumuksessa satoi, olisi tuhonnut täysin nykyaikaisimmatkin valtamerialukset, saatika puusta tehtyä arkkia.
Itse en raamattuun usko, pelkkää kansantaruja ja sepustuksia ja kyllä, kyllä siellä on ihan historiallistakin tietoa sen lisäksi.
Raamatun mukaan maapallo on lätty, niinkuin siihen aikaan ajateltiin, raamatunkirjoittajat ajattelivat ja raamattuun niin kirjoittivat. Eikö jumala olisi tiennyt asian olevan toisin?
En kiistä Jumalaa, mutta saisi antaa itsestään edes jonkin merkin, vähän paremman kuin ritiriitaisen, täynnä teurastusta ja kansantaruja olevan kirjan.

"ATEISTIT kuinka te voitte uskoa evoluutioteoriaan,kun siinäkin täytyy uskoa johonkin järjettömään selitykseen:maailma on syntynyt tyhjästä!???"
Mutta että HUMPS, joku yliolento loi tyhjästä ihmiset, se on järkevää. =D

"puuttuvia renkaita on liikaa evoluutio teoriassa"
Mutta on kokoajan löytynyt lisää ja löytyy edelleen, merkitseekö se mitään?

"siihen kyl tarvitaan järkeä jos meinaa Raamatusta saada järkevän "tien"
Heh, järkeä siihen ei voi käyttää yhtään, se on ihan jotain muuta jos siitä järkeä meinaa löytää.. ;D

että vapaa-ajattelijat menisivät pätevään Raamattuopetukseen niin voisi selvitä vähän toisenlainen näkökanta. Suosittelen myös Dawid Pawsonin opetuksia. Pawson on löytänyt mm. huikeita todisteita jotka todistavat Jumalan olevan olemassa.

"huikeita todisteita jotka todistavat Jumalan olevan olemassa."
Kerro ihmeessä näistä huikeista todisteista?

Olen ollut pätevässä raamattuopetuksessa..
ei se raamattua miksikään muuksi muuta, korkeintaan opitaan olemaan välittämättä epäkohdista, ristiriitaisuuksista ja mahdottomuuksista.

Uskovaisissa on se vika että näin..
Kristinuskon todisteet:
http://www.youtube.com/watch?v=-H8JYh89quo&feature=related
Mutta järkevä kysyy, missä ne itse todisteet?

Mä olen kasvanut helluntailaisessa kodissa eikä meitä lapsena koskaan helvetillä peloteltu. Omille lapsilleni en kerro mitään helvetistä niin kauan kun ovat liian pieniä ymmärtämään asiaa ja se on heille liian pelottavaa, eli en vielä moneen moneen vuoteen. Riittää että he tietävät että Jeesus rakastaa ja pitää heistä huolen. Ja tietävät että jos jotain ikävää tapahtuu, Jeesus auttaa heitä käymään sen ikävän asian läpi eikä jätä heitä yksin.

Sitä väitettä ihmettelen kun jotkut ateistit väittävät että uskovan ei tarvitse ottaa vastuuta omasta elämästään. En ymmärrä mihin tuollainen väite perustuu? Kyllä minä ainakin ja jokainen uskova jonka tunnen, ottaa vastuun elämästään siinä missä kuka tahansa ei-uskovainenkin. Jokainen kuitenkin tekee itse omat valintansa, eikä siinä voi Jeesuksen taakse piiloutua.

väite perustuu siihen että uskovan ei tarvitse miettiä ekologisuutta/kestävää kehitystä tms. koska Jumala korjaa planeetan.
Myöskin monelle, mukaanlukien oma äitini, ajankäyttö käytetään väärin, ajatellaan että, "paratiisissa sitten". (lapset eivät ole nähneet mummia 2-3kk:teen)
Jätetään ehkä paljon asioita tekemättä kun ne sitten kerkeää..

tässä siis pari..

Alkuperäinen kirjoittaja näin tänään:
väite perustuu siihen että uskovan ei tarvitse miettiä ekologisuutta/kestävää kehitystä tms. koska Jumala korjaa planeetan.
Myöskin monelle, mukaanlukien oma äitini, ajankäyttö käytetään väärin, ajatellaan että, "paratiisissa sitten". (lapset eivät ole nähneet mummia 2-3kk:teen)
Jätetään ehkä paljon asioita tekemättä kun ne sitten kerkeää..

tässä siis pari..
On kyllä ihan ihme ajattelua! En ymmärrä...

Alkuperäinen kirjoittaja skidmark:
Alustukseksi sanotaan että itse en usko jumalaan tai muihinkaan satuolentoihin mutta vaimoni on vastikään löytänyt uskonnon.

Tossa taas kiehahti aamulla vähän yli kun avasin vaimon kans keskustelun siitä että vituttaa sellainen asia että:
Kun nyt oli hukassa se 2v poika siellä Ristiinassa ja kun luin noita eri foorumeita(iltasanomat, iltalehti jne) ks. asiaan liittyen niin siellä monet laitto että "Nyt voimme vain rukoilla että löytyy". Noh sit sanoin vaimolle että vituttaa kun nyt sit nämä heput kiittelee jumalaa että poika löytyi ja annetaan kreditsit jumalalle. Ja jos poikaa ei ois löytynyt niin sitten nämä "rukoilijat" olisivat pitäneet turpansa kiinni.

Noh vaimo sit sano että hän ja hänen pikkuveljensä olivat menneet lekurista kirppikselle kun olivat pikkuveljen varpaanmurtuman todenneet sairaalassa. Olivat menneet ostamaan jotain halpoja sandaaleita joita hän voi käyttää sen kipsin kanssa. Olivat MOLEMMAT RUKOILLEET autossa että sandaalit löytyvät HALVALLA. Noh sitten oli löytynyt kirppikseltä 1e maksavat sopivan kokoiset sandaalit. Tämä tietysti on sitten jumalan tahto kun ne löyty. Siis MITÄ VITTUA?! Jos asia on joko kyllä tai ei (kyllä/ei) niin miten helvetissä se voi olla jumalan tahto jos se on kyllä. Sama jos minä rukoilen jotain itsestään selvää asiaa joko on tai ei(esim onko vessassa vessapaperia kun menen seuraavan kerran paskalle) niin se on sit jumalan tahto jos se on kyllä tai ei.miten se nyt omalta kannaltani on kannattavampaa. Ei helvetti vaan mee meikän jakeluun. Sit vaimo sanoo että mie oon vaan sokea kun en näe sitä jumalan tahtoa. Menee kyl toi paskanjauhanta vähän liian pitkälle jo.

Minkätakia se järki heitetään täysin romukoppaan kun uskotaan jumalaan.

Ymmärrän ärtymyksesi. Itse olen huomannut sen, että jos perheellä menee hyvin ja asiat luistaa aina hienosti,niin Jumala suojelee heitä. Sitten me, joiiden perheessä on kuolemaa, alkoholismia jne, ollaan pohjasakkaa, jota Jumala ei halua suojella. Huonoja syntisiä kun olemme...

Itse olen vuosia rukoillut ja haen Jumalaa jatkuvasti. Ei ole vielä itselleni "näyttäytynyt" :). Uskon Jumalaan ja siihen, että asiat järjestyy. Tosin uskon myös siihen, että ihminen on oman onnensa seppä ja asioihin voi myös itse vaikuttaa. Toki kaikkeen ei voi vaikuttaa ja ne pitää vaan hyväksyä. Silti on paljon asioita, joihin voi vaikuttaa, mutta jotkut uskovaiset odottavat asioita tapahtuvan armosta ja sitä en voi sietää. Mulla siis usko ja järki kamppailee jatkuvasti :).

Yhteistyössä