Uskonto josta positiivisin mielikuva? Entä negatiivisin?

Minulla 1. Buddhalaiset, hindut, sekä muut samantyyppiset. (Jaan heidän ajatusmaailmansa parhaiten) 2. Rastafarit <3 3. Luterilaiset ja ortodoksit. (Selväjärkisiä useimmiten. Pidän kirkon tunnelmasta ja jopa kirkkomusiikista, vaikka en ole uskis. Ortodoksisuus on mielenkiintoista.) Negatiivisimmat mielikuvat: 1. Islamistit (en tiedä menikö kieliopillisesti oikein) 2. Jehovan todistajat (ahdasmielistä porukkaa) 3. Lestadiolaiset (huonoa julkisuutta myös näillä, kuten tuolla kakkosella.)
 
"Hömelö"
Mä en voi käsittää uskontoja ollenkaan. Jokaisen henkilökohtasella uskolla ihan mihin vaan ei minusta ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Uskonnot on IHMISTEN keksimiä ja johtamia yhteisöjä, missä on ihmisten itse keksimät tai päättelemät säännöt ja rituaalit. Niillä pyritään kaitsemaan ihmisiä, antamaan asioihin valmiit vastaukset mieluiten niin ettei mitään kyseenalaisteta. Monet uskontojen johtajat pyrkii saamaan omaisuutta tai valtaa, minusta siitä on etiikka, hengellisyys, hyväksyntä, rakkaus ja muiden kunnioitus kaukana.
 
"Hömelö"
Sulkeeko teistä tiede ja uskonto toisensa pois? Että voiko uskoa samanaikasesti vaikka Jumalaan ja evoluutioteoriaan? Jos siis ei raamatun alun stooria oteta niin kirjaimellisesti että ensin ei ollu ihmistä ja sitte yks kaks olikin aikuinen mies.
 
Pastafarit on ok, samoin Näkymättömän pinkin yksisarvisen uskovaiset. Kaikki skeiba, joka alentaa yhtä ja korottaa toista, käskee tappamaan, raiskaamaan, sotimaan nimissään, eikä tunnusta tiedettä vaan väittää syövän parannusta ihmeeksi samalla kun heidän jumalansa tappaa vauvoja ripulilla niin ei semmosta.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
[QUOTE="Hömelö";29908298]Sulkeeko teistä tiede ja uskonto toisensa pois? Että voiko uskoa samanaikasesti vaikka Jumalaan ja evoluutioteoriaan? Jos siis ei raamatun alun stooria oteta niin kirjaimellisesti että ensin ei ollu ihmistä ja sitte yks kaks olikin aikuinen mies.[/QUOTE]

Suurin osa uskonnoista on tieteen vastaista, jopa horoskoopit ovat sitä. Jos esimerkiksi uskot rukouksen voimaan niin se on tieteen vastaista (paitsi jos kohde tietää että rukoilet hänen puolestaan niin mennään itsensä psyykkaamisen puolelle).
 
minä,
"Hömelö"
Suurin osa uskonnoista on tieteen vastaista, jopa horoskoopit ovat sitä. Jos esimerkiksi uskot rukouksen voimaan niin se on tieteen vastaista (paitsi jos kohde tietää että rukoilet hänen puolestaan niin mennään itsensä psyykkaamisen puolelle).
Tiede ei ymmärtääkseni pysty ihan joka tilanteessa selittämään ihan kaikkea. Mutta mun pointtini oli se, että koetteko te automaattisesti esimerkiks Jumalaan uskoessanne että evoluutioteoria on huuhaata? Tai toisinpäin että koska evoluutioteoriasta on jotain todisteita, ei Jumalaa voi olla olemassa? Jos joku korkeempi voima on olemassa, eikö se ole voinu laittaa vaikka sen alkuräjähdyksen tai evoluution alulle? Raamattu sanoo sitä ja tätä, joo, mutta sekin on ihmisen kirjoittama kirja. Mitäs jos niiltä kirjottajilta on jääny jotain oleellista kertomatta tai ymmärtämättä?
 
[QUOTE="Hömelö";29908410]Tiede ei ymmärtääkseni pysty ihan joka tilanteessa selittämään ihan kaikkea. Mutta mun pointtini oli se, että koetteko te automaattisesti esimerkiks Jumalaan uskoessanne että evoluutioteoria on huuhaata? Tai toisinpäin että koska evoluutioteoriasta on jotain todisteita, ei Jumalaa voi olla olemassa? Jos joku korkeempi voima on olemassa, eikö se ole voinu laittaa vaikka sen alkuräjähdyksen tai evoluution alulle? Raamattu sanoo sitä ja tätä, joo, mutta sekin on ihmisen kirjoittama kirja. Mitäs jos niiltä kirjottajilta on jääny jotain oleellista kertomatta tai ymmärtämättä?[/QUOTE]

1. Jättäisitkö kaikkivaltiaana sanomasi kirjoitustaidottomille suulliseksi perinnöksi, jotta se voidaan myöhemmin kirjoittaa muistiin parina eri versiona?
2. Tiede tunnustaa uusimman tiedon, eikä epäile muuttaa teorioitaan saatuaan parempaa tietoa. Uskonto toimii uskomisen voimalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Minulla 1. Buddhalaiset, hindut, sekä muut samantyyppiset. (Jaan heidän ajatusmaailmansa parhaiten) 2. Rastafarit <3 3. Luterilaiset ja ortodoksit. (Selväjärkisiä useimmiten. Pidän kirkon tunnelmasta ja jopa kirkkomusiikista, vaikka en ole uskis. Ortodoksisuus on mielenkiintoista.) Negatiivisimmat mielikuvat: 1. Islamistit (en tiedä menikö kieliopillisesti oikein) 2. Jehovan todistajat (ahdasmielistä porukkaa) 3. Lestadiolaiset (huonoa julkisuutta myös näillä, kuten tuolla kakkosella.)
Mulla muuten samat, mutta hindut ja rastafarit ovat hyvin sovinistisia uskontoja. Lisäisin vielä ne hemmetin krisnat. Kadulla tullut vastaan ja tyrkyttävät kirjojaan..
 
"harmaa"
Positiivisin mielikuva on Suomen ortodoksisesta kirkosta, ja fransiskaanimunkeista. En tiedä miksi. Negatiivisin on kaikista ääriryhmistä. Ne ovat oikeastaan kaikki samaa paskaa eri paketissa.
 
En minäkään (kaikista) rastojen arvoista pidä enkä usko samoihin asioihin heidän kanssaan. Mutta tykkään niistä tyypeistä (niistä rennommista) ja niiden positiivisuudesta. Reggae toki on sydäntäni lähellä eniten (vaikka jyrkimmät rastafarit eivät reggaeta kuuntele / esitä).
 
  • Tykkää
Reactions: 9MM
Lunatic
Minulla 1. Buddhalaiset, hindut, sekä muut samantyyppiset. (Jaan heidän ajatusmaailmansa parhaiten) 2. Rastafarit <3 3. Luterilaiset ja ortodoksit. (Selväjärkisiä useimmiten. Pidän kirkon tunnelmasta ja jopa kirkkomusiikista, vaikka en ole uskis. Ortodoksisuus on mielenkiintoista.) Negatiivisimmat mielikuvat: 1. Islamistit (en tiedä menikö kieliopillisesti oikein) 2. Jehovan todistajat (ahdasmielistä porukkaa) 3. Lestadiolaiset (huonoa julkisuutta myös näillä, kuten tuolla kakkosella.)
Jotenkin näin minäkin oisin vastannu, joten varastan sun vastauksen myös itselleni. :)
 
"Hömelö"
1. Jättäisitkö kaikkivaltiaana sanomasi kirjoitustaidottomille suulliseksi perinnöksi, jotta se voidaan myöhemmin kirjoittaa muistiin parina eri versiona?
2. Tiede tunnustaa uusimman tiedon, eikä epäile muuttaa teorioitaan saatuaan parempaa tietoa. Uskonto toimii uskomisen voimalla.
Tiedekin on totuus vain siihen asti että joku todistaa asian vääräksi. Monissa uskonnoissa tosin uskotaan sokeesti johonkin asiaan vaikka todisteita vastaan olis miten paljon tahansa..
 
"Hömelö"
Tai entäs jos koko raamattu on ihmisen keksimä juttu vaikka Jumala oliskin olemassa? Ei Raamatulla välttämättä ole mitään tekemistä Jumalan kanssa, vaan niin vain väitetään. Ehkä Jumala vaan kohauttelee olkapäitään että tuommosenkin raapustivat ja väittävät minun näin sanoneen...
 

Yhteistyössä