1. Kuulutko kirkkoon tai vastaavaan?
En, erosin kirkosta 1997 vanhempieni suostumuksella (olin alaikäinen).
2. Jos kuulut niin mihin?
Jos et kuulu niin mikset?
En kuulu, kun se ei ole minua varten. En usko.
3. Uskotko jumalaan?
En.
4. Jos vastasit kyllä niin mihin jumalaan?
5. Mitä usko/uskonto sinulle merkitsee?
Uskoa, kuten taikauskoakin, syntyy epävarmoissa oloissa, kun yritetään pitää jotenkin kiinni normaaleista kuvioista, halutaan nähdä järjestystä jossain. Ihminen kaipaa jotakin itseään suurempaa, kun hänestä tuntuu, ettei hän itse kykene johonkin.
Antropologian kannalta ajateltuna vieraat asiat voidaan nähdä vaarana yhteisölle. Pelko leimaa ne vaarallisiksi koetut asiat epäpuhtaiksi, joten niiden ilmeneminen katoaa yhteisöstä, sillä jäsenet pelkäävät rangaistusta. Yhteisö pysyy "puhtaana" epäpuhtauksista ja vaaroista. Miljoonat ihmiset ovat joutuneet kärsimään, eivät siksi, että tekisivät jotain oikeasti väärin, vaan siksi, että ihmiset ovat xenofobisia ja pikkusieluisia. En ole kuten muut, joten minut voi polttaa noitana, kivittää sodomistina, hukuttaa kuin kissanpennun säkissä... Sillä murha on pyhä, erilaisuus ei.
6. Onko jumala mukana joka päiväisessä elämässäsi?
Tavallaan.
7. Jos vastasit kyllä niin millä tavalla?
Vaikkei itse usko, ei nykyaikanakaan pääse karkuun toisten uskoa.
8. Minkä uskonnon/tieteen/ateismin tms. kannattajista et pidä?
jatkoa miksi?
En voi vain yhden irrallisen seikan nojalla alkaa inhoamaan kokonaista ihmisryhmää.
9. Miten uskot maailman syntyneen?
Jaahas, näihin mm. säieteoria etsii ratkaisua. En ole fyysikko, eikä meillä ole tyhjentävää vastausta tähän. Alkuräjähdys, juu, oliko säikeitä jo ennen sitä? En tiedä, en ollut paikalla.