Uskonnoista

Olen huomannut, että tällä palstalla pyörii aika paljon kaiken sorttisia uskovaisia, mutta nythän on tutkittu, että suurin osa suomalaisista ei usko jumalaan ainakaan siinä merkityksessä kuin kristinusko sen opettaa. Siispä todennäköisesti täälläkin on uskonnottomia tai ns. tapakristittyjä enin osa. Tällaisiksi ajattelen ne ihmiset, jotka kirkkoon kuulumisestaan huolimatta eivät voisi kuvitella määrittelevänsä itseään sanalla "uskovainen".

Kun meiltä, jotka emme ole millään tavalla hengellisiä, kysytään suhteestamme uskontoon, poliittisesti korrekti vastaushan kuuluu kuta kuinkin niin, että "itse en ole uskonnollinen, mutta en silti millään tavalla vastusta uskontoja".

Kyse on vähän samasta asiasta kuin jos joku sanoisi, että "en ole kommunisti, mutta en silti millään tavalla vastusta kommunismia". Eihän se niin mene. Jos et ole kommunisti, silloin vastustat kommunismia. Uskonnossa on kyse vieläpä isommasta asiasta. Kommunismi on vain poliittinen mielipide, kun taas uskonto ulottuu kaikille elämän osa-alueille.

Itse siis voin sanoa, että vastustan uskontoa. Mielestäni maailma olisi parempi paikka jos mitään uskontoja ei olisi. Tosin sellainen maailma tuskin on mahdollinen, koska ihmisillä on alitajuinen taipumus täydentää mielikuvilla ja uskomuksilla se mitä he eivät ymmärrä. Kukaan ei voi ymmärtää kaikkia maailman asioita ja siksi myös uskonnoille jää aina tilaa. Tämä onkin siis lähinnä teoreettinen kysymys.

Miten siis on, te ei-hengelliset? Olette kuitenkin sitä mieltä, että uskonnot tuovat tähän maailmaan jotain hyvää, ja jos niin miksi?
 
Jos et ole kommunisti, silloin vastustat kommunismia.
Miksi ihmeessä? Ei poliittisen mielipiteen tarvitse olla poissulkeva. Tämähän käytännössä lopettaisi kaiken hallitusyhteistyön Suomessakin. On olemassa myös sellaisia asioita kuin ekumenia ja uskontojen välinen dialogi.

Miten siis on, te ei-hengelliset? Olette kuitenkin sitä mieltä, että uskonnot tuovat tähän maailmaan jotain hyvää, ja jos niin miksi?
Esimerkiksi rukouksella ja meditaatiolla on tutkitusti hyödyllisiä vaikutuksia aivoille. (kaivan lähteen Kindlestä jahka ehdin) Toki meditaatiota voi harjoittaa puhtaan aatteettomastikin, mutta kuinka moni niin tekee?

Uskonnot ovat tuoneet myös hyvää, vaikka siinä vastakkaisessa vaakakupissa taitaa ollakin enemmän tavaraa. Hyväntekeväisyys ja hyväntahtoisuus ovat useimmiten hyväksi, vaikka niitä tehtäisiinkin taivaspaikka silmissä kiiluen tai lähetyskäskyä mutisten (pahoittelut pelkistä kristillisistä kielikuvista, ei tarkoita sitä, etteikö muutkin uskonnot tekisi hyvää/käännytystyötä).
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Olen itse agnostikko, mutten vastusta uskontoa sinänsä. Mielestäni uskonto/usko antaa ihmisille toivoa, mikä on erityisen tärkeää vaikeassa tilanteessa. Samoin uskonnon nimissä tehdään hyväntekeväisyyttä, eikä se välttämättä ole mitään uskonnon tuputtamista, vaan esim. taloudellista hyväntekeväisyyttä, mikä on tosi hyvä juttu.

En sellaisesta kiihkouskovaisuudesta välitä, mutta muutoin en vastusta. Olen itsekin ollut uskonnollinen ehkä pari, kolme vuotta sitten.
 
"vieras"
Olen panteisti ja animisti ja ajattelen panteistisesti.
Että koko maailmainkaikkeus on yhtä ja samaa energiaa joka virtaa kaikessa elävässä, niin ihmisissä, eläimissä kuin kasveissakin, jopa kivissä.
On ihan sama, millä nimellä ihmiset eri uskonnoissa kutsuvat omia Jumaliaan, kyse on kuitenkin tästä samasta Luomisvoimasta ja Energiasta mihin minäkin uskon.

Uskonnot eivät ole pahasta, päinvastoin.

Niin kauan kuin uskonto on hyväksi ihmiselle itselleen, sitä saa harjoittaa täysin vapaaehtoisesti, uskonto auttaa ihmistä ottamaan yhteyden maailmankaikkeuteen, olemaan parempi ihmisenä ja voimaan kaikilla tavoin hyvin, uskonto on ainoastaan hyvä asia.

Jos sitten taas uskontoja käytetään ihmisten manipulointiin, alistamiseen, vallankäyttöön, se ei olekaan hyvä. Mutta sellainen ei ole uskontojen, eikä edes Jumalien,
vaan ihmisten oma vika.

Ihmisillä on omituinen taipumus yrittää aina alistaa toisiaan.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.

Yhteistyössä