Uskonnoton: osallituuko lapsesi koulussa uskontotunneille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26237335]Miksi muuksikaan sitä voi kutsua kun se lapselle tärkein auktoriteetti, joka opettaa lapsille asioita, jotka ovat totta opettaa hänelle kristinuskon opetuksia?[/QUOTE]

Mä kyllä koen olevani itse se tärkein auktoriteetti ( tai no tarkemmin minä ja lapsen isä yhdessä ) joka niitä asioita opettaa..Uskonto on mielestäni sellainen asia jota ei mennä kouluun oppimaan, vrt. matematiikka.

• Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Mä kyllä koen olevani itse se tärkein auktoriteetti ( tai no tarkemmin minä ja lapsen isä yhdessä ) joka niitä asioita opettaa..Uskonto on mielestäni sellainen asia jota ei mennä kouluun oppimaan, vrt. matematiikka.

No, se on kyllä ihan tutkittu asia, että tietyssä iässä lapsille opettaja on se tärkein aukotoriteetti, jotka uskotaan ennemmin kuin vanhempia. Onneksi se kausi menee ohi. Vaikka opettaja ei olisikaan tärkein auktoriteetti hän on tärkeä auktoriteetti ja jos koulussa pitää kuunnella opettajaa, joka opettaa tosiasioita, miten lapsen pitäisi osata erottaa millä tunnilla puhutaan tosiasioista ja millä saduista?

Mun mielestä koko uskonnon opetuksen saisi kouluista lopettaa. Samoin uskonnolliset aamunavaukset ja muut seurakunnan "käännytyshetket". ET:tä sen sijaan saisi opettaa kaikille ja sen myötä tulisi kerrotuksi, minkä takia esimerkiksi vietetään joulua ja pääsiäistä ilman, että 90% ajasta käytetään vain kristinuskon käsittelemiseen. Seurakunnasta saisi tietysti käydä vierailijoita kertomassa omasta uskonnostaan, samoin kuin muiden uskontojen edustajiakin. Mutta tämän yhden suosiminen saisi loppua. Olisi myös kouluille helpompaa, kun ei tarvitsisi yrittää luovia sen suhteen, kukas nyt sai mihinkin osallistua ja mitä ne tekevät jotka ei osallistu ja mikä nyt on tunnustuksellista ja mikä ei jne.

Epärealistista vielä pitkän pitkän aikaa, tiedän.

[QUOTE="vieras";26237834]Koska kuviksen tunnilla ei opeteta, että suuri Picasso käveli veden päällä ja jos et ole kiltisti Rembrandt lähettää sinut helvettiin loppuelämän ajaksi.[/QUOTE]

mutta jos kerran vanhemmat ovat niin varmoja, että tämän on hölynpölyä, niin eikö tämänkin pitäisi mennä ihan sillä vanhemman selityksellä ja kasvatuksella läpi, ettei näihin asioihin tarvitse uskoa. Täytyy vanhemmissa olla jotain mätää, jos lapsi luottaa eniten opettajaan mitä vanhempien sanomisiin.
Se ei tietenkään ole oikein että lapsi alkaa pelkäämään helvettiä tai näitä muita asioita, mutta kyllä normaali lapsi osaa jo itsekin järkeillä näitä asioita. Jos minun lapseni alkaisivat pelkäämään helvettiä, voisin sanoa että raamatussa sanotaan myös näin "taivasten valtakunta on lasten ja lastenmielisten", ettei tarvitse pelätä...

Viimeksi muokattu:
mutta jos kerran vanhemmat ovat niin varmoja, että tämän on hölynpölyä, niin eikö tämänkin pitäisi mennä ihan sillä vanhemmat selityksellä ja kasvatuksella läpi ettei näihin asioihin tarvitse uskoa. Täytyy vanhemmissa olla jotain mätää, jos lapsi luottaa eniten opettajaan mitä vanhempien sanomisiin.
Se ei tietenkään ole oikein että lapsi alkaa pelkäämään helvettiä tai näitä muita asioita, mutta kyllä normaali lapsi osaa jo itsekin järkeillä näitä asioita. Jos minun lapseni alkaisivat pelkäämään helvettiä, voisin sanoa että raamatussa sanotaan myös näin "taivasten valtakunta on lasten ja lastenmielisten", ettei tarvitse pelätä...

Kyllä sillä koululla on hyvin suuri merkitys siihen mitä lapsi uskoo. Jos opettajat ja hyvällä tuurilla vielä kaverit puhuvat uskonnosta, totta kai lapsi uskoo siihen helpommin kuin jos näin ei olisi. Ja minkä ihmeen takia sitä uskontoa pitää opettaa koulussa?

Minusta olisi suorastaan loistavaa, jos kouluihin otettaisiin tunnustuksellisen uskonnonopetuksen tilalle uskontotiede+kulttuurihistoria.

Minulle sitä paitsi myös muiden ihmisten uskonnot, tässä tapauksessa perus evlut, kuuluvat kunnioitettaviin asioihin, ja minusta uskonnon leikkiminen koulussa (pelkkää leikkiä se on, jos ei usko, mutta osallistuu vakaumuksellista opetusta) on epäkunnioittavaa ja itsessään uskontoa&kirkkoa rapauttavaa :)

• Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
mutta jos kerran vanhemmat ovat niin varmoja, että tämän on hölynpölyä, niin eikö tämänkin pitäisi mennä ihan sillä vanhemman selityksellä ja kasvatuksella läpi, ettei näihin asioihin tarvitse uskoa. Täytyy vanhemmissa olla jotain mätää, jos lapsi luottaa eniten opettajaan mitä vanhempien sanomisiin.

Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, alaluokilla opettaja on vanhempia ylempi auktoriteetti. Ei se ole huonosta vanhemmuudesta johtuvaa. Ja miksi ylipäänsä pitää lapselle asettaa vanhemmat ja opettaja vastakkain. Varsinkin kun se opettajakin saattaa todeliisuudessa ajatella vanhempien tavoin, mutta työnsä puolesta joutuu uskontoa opettamaan.

Ja eipä tuo selityksesi välttämättä riittäisi. Jäisi edelleen pelko, että isä ja äiti joutuvat helvettiin, kun eivät usko ja eivät ole lapsia.

[QUOTE="vieras";26237860]No, se on kyllä ihan tutkittu asia, että tietyssä iässä lapsille opettaja on se tärkein aukotoriteetti, jotka uskotaan ennemmin kuin vanhempia. Onneksi se kausi menee ohi. Vaikka opettaja ei olisikaan tärkein auktoriteetti hän on tärkeä auktoriteetti ja jos koulussa pitää kuunnella opettajaa, joka opettaa tosiasioita, miten lapsen pitäisi osata erottaa millä tunnilla puhutaan tosiasioista ja millä saduista?[/QUOTE]

Tutkittu ja tutkittu..

Lapsen kanssa voi varmaan kotona keskustella koulussa opetetuista ja siellä kerrotuista asioista ja tuoda oman näkemyksensä asioihin? Ei mielestäni opettaja ole mikään ehdoton totuus- heilläkin on mielipiteitä ja omia ajatuksia/ uskomuksia. Samoin opetusmenetelmissä on eroja, niin hyvässä kuin pahassa.

Ei mulla ole tarkoitus lähteä opettajan auktoriteettia horjuttamaan, vaan kertoa lapsille se että asioita voi katsoa monesta näkökulmasta ja varsinkin mielipideasioissa muodostaa oman mielipiteensä sittten kun aika on kypsä.

Olen kannustannut lapsiani ajattelemaan itse ja olemaan avoimia- vielä ala- asteella ei tarvitse päättää elämän suuntaa eikä sitä uskooko johonkin uskontoon tai ei.

Mistä lähtien opettaja on opettanut tosiasioita- varsinkaan kun puhutaan uskonnoista?

Tutkittu ja tutkittu..

Lapsen kanssa voi varmaan kotona keskustella koulussa opetetuista ja siellä kerrotuista asioista ja tuoda oman näkemyksensä asioihin? Ei mielestäni opettaja ole mikään ehdoton totuus- heilläkin on mielipiteitä ja omia ajatuksia/ uskomuksia. Samoin opetusmenetelmissä on eroja, niin hyvässä kuin pahassa.

Ei mulla ole tarkoitus lähteä opettajan auktoriteettia horjuttamaan, vaan kertoa lapsille se että asioita voi katsoa monesta näkökulmasta ja varsinkin mielipideasioissa muodostaa oman mielipiteensä sittten kun aika on kypsä.

Olen kannustannut lapsiani ajattelemaan itse ja olemaan avoimia- vielä ala- asteella ei tarvitse päättää elämän suuntaa eikä sitä uskooko johonkin uskontoon tai ei.

Mistä lähtien opettaja on opettanut tosiasioita- varsinkaan kun puhutaan uskonnoista?

Mites sitten kokeissa, kun lapsi vastaa sen mukaan, mitä sinä opetat ja opettaja arvostelee kokeen sen mukaan, mitä hän on lapselle opettanut. Lapsi saa kokeista huonoja numeroita, jotka pudottavat keskiarvoa. (Vieläkö koulussa sellainen lasketaan edes?)

[QUOTE="vieras";26237960]
Ja eipä tuo selityksesi välttämättä riittäisi. Jäisi edelleen pelko, että isä ja äiti joutuvat helvettiin, kun eivät usko ja eivät ole lapsia.[/QUOTE]

Sekä aikuistumispelko, jos taivas kerran on lasten ja lastenmielisten. Ensimmäiset murrosiän merkit tuntuisivat tuomion kellojen kumahteluilta.

[QUOTE="vieras";26237995]Mites sitten kokeissa, kun lapsi vastaa sen mukaan, mitä sinä opetat ja opettaja arvostelee kokeen sen mukaan, mitä hän on lapselle opettanut. Lapsi saa kokeista huonoja numeroita, jotka pudottavat keskiarvoa. (Vieläkö koulussa sellainen lasketaan edes?)[/QUOTE]

tottakai kokeissa vastataan sen mukaan mitä materiaali ( eli oppikirja ) on. Kokeessa ei vaan taideta kysyä että uskotko tämän olevan totta..

jos puhutaan uskonnon asioista, niin miten ne voidaan opettaa totena jos koko Jumalan olemassaolo on epävarmaa?

Totena voidaan opettaa esimerkiksi, mitä raamatussa sanotaan, minkä takia juhlapyhiä vietetään, miten Jeesuksen elämässä tapahtui ja mihin kristityt ylipäänsä uskovat. Näin siis kristinuskon osalta.

Tietenkään ei voida opettaa, että Jumala on olemassa ja kaikki raamatussa sanottu totta ja Jumalan sanaa. Myöskään ei saa rukoilla tai muuten harjoittaa mitään uskontoa uskontotunneilla. Eli siis opetus ei saa olla tunnustuksellista.

Käytännössä rajanveto ei vaan taida olla aina helppoa...

Peruskoulun uskonnonopetus ei ole tunnustuksellista. Eri uskontoihin tutustutaan mm. seitsemännellä luokalla. Jos jossain näin ei tehdä, niin se on vastoin perusopetussuunnitelmaa ja opettaja voidaan laittaa viralta.

[QUOTE="vieras";26238056]En edelleenkään ymmärrä, miksi tästä aiheesta edes kiistellään, kun kaikki tietävät uskonnon opetuksen olevan vapaaehtoista.[/QUOTE]

Siksi, että siitä seuraa ongelmia käytännössä. Jos ekaluokkalaiseni ei osallistu tunnille ja koulussa ei järjestetä ET:opetusta, oppilas saattaa käytännössä päästä koulusta esimerkiksi tuntia aikaisemmin. Iltapäiväkerho taas alkaisi vasta koulun loputtua muilla. Missä lapsi on tämän ajan?

Muut oppilaat menevät seurakunnan päivänavaukseen. Haluanko, että oma lapseni istuu yksin käytävässä?

Tässä vain pari esimerkkiä. Ikävää, että lapsi joutuu eristyksiin muista vain siksi, että oma perhe ei kuulu kirkkoon. Yhtä ikävää, jos tämän estääkseen vanhempien on pakko antaa lapsen kuunnella perheen ajatuksien vastaista uskonnollista puhetta.

Siksi.

[QUOTE="vieras";26238107]Siksi, että siitä seuraa ongelmia käytännössä. Jos ekaluokkalaiseni ei osallistu tunnille ja koulussa ei järjestetä ET:opetusta, oppilas saattaa käytännössä päästä koulusta esimerkiksi tuntia aikaisemmin. Iltapäiväkerho taas alkaisi vasta koulun loputtua muilla. Missä lapsi on tämän ajan?

Muut oppilaat menevät seurakunnan päivänavaukseen. Haluanko, että oma lapseni istuu yksin käytävässä?

Tässä vain pari esimerkkiä. Ikävää, että lapsi joutuu eristyksiin muista vain siksi, että oma perhe ei kuulu kirkkoon. Yhtä ikävää, jos tämän estääkseen vanhempien on pakko antaa lapsen kuunnella perheen ajatuksien vastaista uskonnollista puhetta.

Siksi.[/QUOTE]

Onko tällaista tilannetta tullut sinulle oikeasti vastaan? Että uskonnontunti on lätkäisty päivän viimeiseksi? Ja missä koulussa ei järjestetä ET:n opetusta?? Oletko ottanut kouluun yhteyttä?

Ja jos sinua häiritsee, että lapsi joutuu eristyksiin muista kun ei osallistu tunneille, niin saahan jokainen osallistua uskontotunneille, sinne sekaan vaan! :)

Peruskoulun uskonnonopetus ei ole tunnustuksellista. Eri uskontoihin tutustutaan mm. seitsemännellä luokalla. Jos jossain näin ei tehdä, niin se on vastoin perusopetussuunnitelmaa ja opettaja voidaan laittaa viralta.

Suoranaisesti ei ole tunnustuksellista. Mutta tuskinpa opettaja joka kerta raamatun kertomuksia lukiessaan korostaa, että kristityt uskovat että tämä on totta, mutta siis ei tämä kaikkien mielestä ole. Kärjistetysti siis..Kyllä lapselle helposti jää sellainen olo, että siis miten se nyt sitten on.

Ja jos nyt seiskalla pintapuolisesti muistakin puhutaan, niin on se aika pientä verrattuna siihen, paljonko muina vuosina puhutaan vain kristinuskosta.

[QUOTE="vieras";26238139]Onko tällaista tilannetta tullut sinulle oikeasti vastaan? Että uskonnontunti on lätkäisty päivän viimeiseksi? Ja missä koulussa ei järjestetä ET:n opetusta?? Oletko ottanut kouluun yhteyttä?

Ja jos sinua häiritsee, että lapsi joutuu eristyksiin muista kun ei osallistu tunneille, niin saahan jokainen osallistua uskontotunneille, sinne sekaan vaan! :)[/QUOTE]

Keskellä päivääkö se on parempi? Vai alussa, jolloin taas ongelma aamuhoidon kanssa?

Monissa kouluissa ei järjestetä ET:opetusta kuten moni on aikaisemmin jo tässä ketjussa kertonut.

Kirjoitin myös, että yhtä ikävää kuin tuo eristäytyminen, on se, että perhe sen välttääkseen joutuu laittamaan lapsensa kuuntelemaan perheen ajatusmaailman vastaista uskonnollista puhetta.

[QUOTE="vieras";26238139]Onko tällaista tilannetta tullut sinulle oikeasti vastaan? Että uskonnontunti on lätkäisty päivän viimeiseksi? Ja missä koulussa ei järjestetä ET:n opetusta?? Oletko ottanut kouluun yhteyttä?
[/QUOTE]

Kunnan ei tarvitse järjestää ET:tä joka koulussa. Minunkin kunnassani se on vain yhdellä koululla, opetus alkoi sen jälkeen kun kuntaan muutti perhe, joka jaksoi asiasta tapella. Toiseen kouluun siirtyminen uskonnon vuoksi kesken koulupäivän on lasten eriarvoistamista uskonnollisen vakaumuksen takia.

[QUOTE="vieras";26238234]Kertokaa te uskonnonopetuksen kannattajat, miksi teille on niin tärkeää, että uskontoa opetetaan koulussa?[/QUOTE]

Tuolla on aika hienot perustelut, käyhän lukemassa:
Uskonnonopetus Suomessa

Uskonto on osa minun elämääni ja haluan, että lapseni elämäksi se tulee myös. Ja kun kouluissa kerran on sitä opetettu vuodesta miekka ja kypärä, niin en näe mitään syytä sitä opetusta poistaa, kun se ei mielestäni ketään vahingoita ja lapseni saa yleissivistyksen lisäksi tietoa siitä, mihin me vanhemmat uskomme. Kaikin puolin hieno juttu siis! :)

Mutta siinä olen kyllä samaa mieltä, että jos vanhemmat ei halua lastaan uskonnon tunneille laittaa, niin pitäisi olla sitten mahdollisuus ET-tunneille osallistumiseen. Jotenkin en kyllä edes usko, että ET:tä ei jossain päin Suomea opeteta.

Kunnan ei tarvitse järjestää ET:tä joka koulussa. Minunkin kunnassani se on vain yhdellä koululla, opetus alkoi sen jälkeen kun kuntaan muutti perhe, joka jaksoi asiasta tapella. Toiseen kouluun siirtyminen uskonnon vuoksi kesken koulupäivän on lasten eriarvoistamista uskonnollisen vakaumuksen takia.

No mielestäni joka koulussa pitäis olla mahdollisuus, mutta jos ei ole, niin ei se mikään iso homma ole mennä toiseen kouluun sitten sen takia. Lapissa asuessa parilla oppilaalla oli koulumatka 50km per suunta joka päivä sen jälkeen kun kyläkoulu lakkautettiin. Samaa eriarvoistamista tuossa on kuin siinä, että järkätäänkö uskonnonopetusta joka paikassa.

Yhteistyössä