Uskonnoton: osallituuko lapsesi koulussa uskontotunneille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Aamu";26235212]Miten te selitätte lapsillenne sen että he joutuvat helvettiin? Tämän tahdon tietää![/QUOTE]

No, kun lapsen ekaluokkalainen kaveri oli kertonut että kaikki jotka eivät usko Jumalaan, joutuvat helvettiin, minä kerroin asian ihan niin kuin se on. Että on olemassa ihmisiä, jotka uskovat siihen että on olemassa heidän Jumalansa, ja että he uskovat myös että heidän Jumalansa on niin ankara, että kaikki jotka uskovat toisin joutuvat helvettiin. Kerroin, että helvetti myös on sellainen uskomisen asia, ja ettei kukaan ihminen voi koskaan tietää mitä kuoleman jälkeen tapahtuu - uskomisen idea on kuitenkin siinä, että ihminen saa uskoa juuri siihen, mistä itselleen saa eniten lohtua.

Kerroin senkin, että minä itse en usko Jumalaan sillä tavalla, mutta minusta Jumala on silloin olemassa jos ihminen uskoo Jumalaan, oli se mikä Jumala hyvänsä, mutta että minä kuitenkin ajattelen että Jumala, jos sellaiseen uskoo, olisi hyvä eikä kostonhaluinen, kun ajatuksena on kuitenkin lohtu ja tuki.

uskonnon tunneille, koska kaupunki ei takaa, että ET-tunteja järjestetään omassa koulussa ja lapsi on vasta 7 enkä halua, että joutuu reissaamaan yksinään. Vaihtaa sitä ei voi, joten näin menee sitten. Minulle se on ihan se ja sama. Itsekin osallistuin aikoinaan, vaikka en ole koskaan kirkkoon kuulunut.

Minä oon yli 10vuotta sinua nuorempi, eikä meillä ollut koulussa hajuakaan mistään ET:stä :D

ET on valitettavasti edelleen isommissa kaupungissa asuvien lasten etuoikeus, jos haluaa, että lapsi vaivattomasti pääsee tunneille osallistumaan, ts. omalla koululla, ilman erillistä taistelua. Minä olen -79 syntynyt, ja Tampereella n. kolmasosa luokastamme kävi ET-tunneilla.

Minä oon yli 10vuotta sinua nuorempi, eikä meillä ollut koulussa hajuakaan mistään ET:stä :D
Sä oot vaan kasvanut ja elänyt tynnyrissä :xmas: (tämä siis hyväntahtoinen vitsi, ei mikään solvaus :D). On ET-opetusta ollut iät ja ajat, mutta joka koulussa ei tietenkään ole ollut tarpeeksi monta oppilasta jotta muodostuisi oma ET-ryhmä :)

Sä oot vaan kasvanut ja elänyt tynnyrissä :xmas: (tämä siis hyväntahtoinen vitsi, ei mikään solvaus :D). On ET-opetusta ollut iät ja ajat, mutta joka koulussa ei tietenkään ole ollut tarpeeksi monta oppilasta jotta muodostuisi oma ET-ryhmä :)

Tuo on kyllä ikävää, ettei joka paikassa saa ET-opetusta. Meidän ylä-asteella ET-opetuksessa oli yksi oppilas ja silti tunnit pidettiin.

Jännä juttu, kun uskonnon oppiminen yhdistetään siihen ettei kuulu kirkkoon, eli ei voi opiskelle uskontoa jos ei kirkkoonkaan kuulu? Harva uskovainenkaan enää kuuluu kirkkoon. Ja tuosta tuli mieleen, että ne jotka kuuluvat kirkkoon, ovatko joskus hyötyneet siitä jotenkin? Niin omituisia ajatuksia ihmisillä, että jäi ihan suu auki erästä kommenttia lukiessa...

juu, sen uskon kyllä :D En minä niin tosissaan tässä keskustelussa olekaan mukana, tai nämä on niitä asioita mistä saisi ikuisesti vääntää jos vaan jaksaisi :p

Jännä juttu, kun uskonnon oppiminen yhdistetään siihen ettei kuulu kirkkoon, eli ei voi opiskelle uskontoa jos ei kirkkoonkaan kuulu? Harva uskovainenkaan enää kuuluu kirkkoon. Ja tuosta tuli mieleen, että ne jotka kuuluvat kirkkoon, ovatko joskus hyötyneet siitä jotenkin? Niin omituisia ajatuksia ihmisillä, että jäi ihan suu auki erästä kommenttia lukiessa...

Suurin osa taitaa enemmänkin puhua siitä, että uskonnottomana tai ateistina ei halua lasten osallistuvan uskonnon opetukseen, ei sen takia ettei kuulu kirkkoon. Ja minkä ihmeen takia uskonnon opetukseen pitäisi osallistua? Ihan mielenkiinnosta, mitkä kommentit nyt niin järkyttäviä oli?

[QUOTE="vieras";26237098]Tuo on kyllä ikävää, ettei joka paikassa saa ET-opetusta. Meidän ylä-asteella ET-opetuksessa oli yksi oppilas ja silti tunnit pidettiin.[/QUOTE]

niin, mutta miettii, miten kauheasti meihin aikuisiinkaan enää peruskoulun opetukset vaikuttaa? Minulle ei ole niin väliä, jääkö paitsi jostain tuollaisesta "ei-niin-tärkeästä" opetuksesta, kunhan perusasiat oppii ja ne muistaa vielä aikuisena :D

[QUOTE="vieras";26237098]Tuo on kyllä ikävää, ettei joka paikassa saa ET-opetusta. Meidän ylä-asteella ET-opetuksessa oli yksi oppilas ja silti tunnit pidettiin.[/QUOTE]

Niinpä. Siksi pitäisikin määrittää laissa, että kirkkoon kuulumattomille tarjotaan automaattisesti ET:tä, sillä niitä ryhmiä syntyisi. Siitä on menneinä vuosina puhuttu, mutta ajatus on haudattu. Tulee kunnille liian kalliiksi.

niin, mutta miettii, miten kauheasti meihin aikuisiinkaan enää peruskoulun opetukset vaikuttaa? Minulle ei ole niin väliä, jääkö paitsi jostain tuollaisesta "ei-niin-tärkeästä" opetuksesta, kunhan perusasiat oppii ja ne muistaa vielä aikuisena :D

ET todellakin on tärkeä aine ja minun mielestä olisi todella hyvä, että se olisi kaikille pakollinen. Kyllä minuun ainakin on peruskoulun opetukset vaikuttaneet hyvinkin paljon, silloin jo alkoi innostus tiettyjä aineita kohtaan. Ja se nyt vain on yksinkertaisesti väärin jos uskonnottomille ei tarjota ET-opetusta.

[QUOTE="vieras";26234770]ET eli elämänkatsomustieto. Käydään filosofiaa, moraalia, etiikkaa. Noin sata miljoona kertaa hyödyllisempi aine kuin uskonto.[/QUOTE]

No uskonnontunnit kyllä sisälti filosofiaa, moraalia ja etiikkaa ja sen lisäksi vielä sitä uskonnon opetusta. Eli näin mitattaessa uskonnon tunnit kyllä vie voiton :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26237140:
Rehtorin mukaan ryhmä on perustettava, jos oppilaita olisi kolme.

Ja varmasti melkein joka koulussa näin olisi jos se ryhmä olisi jo olemassa. Mutta kun sitä ei ole monet ajattelevat, että oppilaita ei ole tarpeeksi, laitetaan se lapsi sitten uskonnontunnille.

[QUOTE="vieras";26237177]No uskonnontunnit kyllä sisälti filosofiaa, moraalia ja etiikkaa ja sen lisäksi vielä sitä uskonnon opetusta. Eli näin mitattaessa uskonnon tunnit kyllä vie voiton :)[/QUOTE]

Se uskonnon opetus on täysin turhaa ja se vie aikaa niiltä tärkeimmiltä filosofian, moraalin ja etikan opetukselta. Joita uskonnon tunneilla käsitellään vielä uskonnollisista lähtökohdista. Myös ETssä taitaa olla joku kurssi jossa käsitelllään eri uskontoja, siellä vaan ihan oikeasti käsitellään eri uskontoja, ei kristinuskoa ja nopealla vilauksella muita uskontoja.

[QUOTE="vieras";26237130]Suurin osa taitaa enemmänkin puhua siitä, että uskonnottomana tai ateistina ei halua lasten osallistuvan uskonnon opetukseen, ei sen takia ettei kuulu kirkkoon. Ja minkä ihmeen takia uskonnon opetukseen pitäisi osallistua? Ihan mielenkiinnosta, mitkä kommentit nyt niin järkyttäviä oli?[/QUOTE]

Sitä tässä ihmettelen, miksi tuosta asiasta on tullut ihmisille niin iso asia. Ennenkin on ollut ateisteja ja uskonnottomia, silti lapset olleet uskonnontunneilla mukana. Pelkääkö vanhemmat, että ne lapset alkaakin pian uskoa johonkin muuhun kuin itse uskoo? Eikö lapsellakin ole jokin valta päättää tässä asiassa? Mutta itse en usko, että nyt jotkut koulutunnit lapsen "vakaumusta" sen enempää muuttaisi, eniten kun taitaa vaikuttaa se mitä kotona ollaan opetettu näistä asioista.

eikö se sitten ole tiedeuskovainen ? :D Uskoo, että vain se mikä voidaan tieteellisesti todistaa on olemassa/mahdollista.

Jos tuo on tiedeuskovaisen määritelmä, niin kovin harva ateisti sisältyy siihen. Esimerkiksi minä uskon vaimoni rakastavan itseäni, vaikkei sitä olekaan tieteellisesti todistettu. Sitä ei kuitenkaan voi verrata tuollaiseen väitteeseen, että "On olemassa jumala X jolla on ominaisuuksia Y, Z ja Å. Tämä jumala vaatii ihmisiltä tottelevaisuutta ankaran rangaistuksen uhalla." Moinen väite on niin kovaa kamaa, että se vaatii tosi kovia todisteita tullakseen hyväksytyksi. Toistaiseksi yhdenkään uskonnon edustajat eivät ole pystyneet sellaisia esittämään. Siksi niihin väitteisiin ei ole perusteltua uskoa ja juuri siksi on ateisteja.

Mitä aloitusviestin kysymykseen tulee, niin meidän lapsemme on kastettu ja he osallistuvat uskonnonopetukseen päivähoidossa ja koulussa. Paikkakunta on liian pieni, jotta haluaisin sälyttää lasteni niskaan ylimääräistä joukosta poikkeavuutta. Löytäkööt hekin ateismin pitkän kaavan mukaan tai jääkööt rivilutkuiksi, jotka kaivavat Jumalan naftaliinista ainoastaan perhejuhlia varten.

Sitä tässä ihmettelen, miksi tuosta asiasta on tullut ihmisille niin iso asia. Ennenkin on ollut ateisteja ja uskonnottomia, silti lapset olleet uskonnontunneilla mukana. Pelkääkö vanhemmat, että ne lapset alkaakin pian uskoa johonkin muuhun kuin itse uskoo? Eikö lapsellakin ole jokin valta päättää tässä asiassa? Mutta itse en usko, että nyt jotkut koulutunnit lapsen "vakaumusta" sen enempää muuttaisi, eniten kun taitaa vaikuttaa se mitä kotona ollaan opetettu näistä asioista.

Ja ennen ei naisilla ollut äänioikeutta ja ihan hyvin pärjättiin, minkä ihmeen takia niille on yhtäkiää niin iso asia päästä äänestämään? Ei tuollaisella logiikalla voi perustella mitään järkevästi. Lapsella ei todellakaan ole valtaa päättää asioista, jos hänelle tuputetaan koulussa uskontoa. Se sama opettaja kun sanoo, että 1+1=2 ja että Jeesus on Jumalan poika niin totta kai lapset uskovat sitä opettajaa. Se ET-tuntien idea on juuri siinä, että lapselle ei tuputeta mitään uskontoa vaan hänellä on valta itse päättää asioista kun on tarpeeksi vanha ymmärtämään asioita.

[QUOTE="vieras";26237260]Ja ennen ei naisilla ollut äänioikeutta ja ihan hyvin pärjättiin, minkä ihmeen takia niille on yhtäkiää niin iso asia päästä äänestämään? Ei tuollaisella logiikalla voi perustella mitään järkevästi. Lapsella ei todellakaan ole valtaa päättää asioista, jos hänelle tuputetaan koulussa uskontoa. Se sama opettaja kun sanoo, että 1+1=2 ja että Jeesus on Jumalan poika niin totta kai lapset uskovat sitä opettajaa. Se ET-tuntien idea on juuri siinä, että lapselle ei tuputeta mitään uskontoa vaan hänellä on valta itse päättää asioista kun on tarpeeksi vanha ymmärtämään asioita.[/QUOTE]

vai jo tuputtamiseksi sitä kutsutaan... :D voi kamala...

myö laitettiin eskarihakemuksessa että lapsi saa osallistua koulun uskontotunneille, mutta nyt oonkin alkanu kallistua ET:n puolelle..

mietin vaan että järjestetäänkö tuota joka koulussa ja mitenkähän se koulu suhtautuu jos nyt yhtäkkiä vaihdan mielipiteeni.. tosin, eskariin on vasta lapsi menossa ja siellähän ei uskontoa opeteta..

Jos ET-ryhmä perustettaisiin, sinne tulisi varmasti osallistujia, sillä koulussa on monia lapsia, jotka eivät kirkkoon kuulu. Siitä pitäisikin tehdä peruskäytäntö, eli uskonnollisiin ryhmiin kuulumattomat menisivät automaattisesti ET:hen. Eikä niin, että heidän täytyy erikseen oikeuksiaan vaatia.

Nykyisen lainsäädännön mukaan uskontokuntiin kuulumattomille tulisi automaattisesti opettaa et:tä... Lastesi koulu/kunta ei toimi lain/opetushallituksen ohjeiden mukaan.

Ainoastaan molempien vanhempien erillisellä ilmoituksella uskontokuntiin kuulumattomalle saisi antaa enemmistön uskonnon opetusta.

Kenties voisit ilmoittaa koululle että lapsesi menee ET:hen ensi syksystä alkaen? Koulun on pakko antaa sitä opetusta, ja kenties ryhmä kasvaisi pikkuhiljaa isommaksi kun asiasta tiedotettaisiin vanhemmille.

Yhteistyössä