uskonasiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paikkaansaetsivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paikkaansaetsivä

Vieras
Tota noin..mua on viimepäivinä kovasti mietityttänyt nää uskonasiat..oon jotenki kyllästynyt tähän ev.lut kirkkotoimintaan.Olen ollut monessa mukana mutta jotenkin en tunne paikkaa kotoisaksi..Johtuukohan siitä,että tilaisuudet usein vetävät vaan eläkeläisiä paikalle.Onko kellään kokemusta muista seurakunnista?Mitä suosittelet,uskaltaisko mukaan?Uskoni on kyllä ev.lut mukainen,sekin kyllä estää lähtemästä tiettyihin seurakuntiin.Mutta jonkun yhteisön tukea kaipaisin

Ootko käyny Helluntaiseurakunnassa? (vai ovatko nämä just niitä "estopaikkoja"). Meillä ainakin on kaikenikäistä. Ja riippuu ihan kokouksistakin että minkä ikäistä paikalla on.

mä käyn helluntai seurakunnassa ja oon tuntenu oloni ainakin omalla kohdallani mukavaksi. kirkkoitoiminta on mun mielestä niin ankaran kylmä tuntuista ja siellä mennään liikaa mun mielestä kaikkien sääntöjen yms. mukaan. seurakunta on vapaampaa eikä niin jäykkää kuin mitä tunnen kirkossa olevan. ja saan paljon enemmän tunne pohjaistakin tietoa ja kokemusta helluntaiseurakunnan parissa,kannattaa kokeilla, ikinä ei ole liian myöhäistä

Oon just miettinyt tuota Helluntaiseurakuntaa..minkälaisia ne tilaisuudet on?Millä "nimellä"niistä lehdessä ilmoitetaan?Jotenki kyllä jännittäs kun yksin joudun menemään..Rohkaiskaa mua.Oletteko te käyneet aikuiskasteella?Voiko noissa tilaisuuksissa käydä vaikka kuuluu kirkkoon..Kiitos teille!

no siellä on erilaisia tilaisuuksia yleensä sunnuntaisin on meillä ainakin sanan äärellä jossa perehdytään raamattuun tarkemmin ja laulua, tiistaisin täällä on rukousilta jossa rukoillaan ja jotkut todistavat ym laulua, ja perjantaisin on nuorten iltaa jonne tulee nuoria ja niiillä on kaikennäköistä toimintaa. yleensä ainakin ykköset lehdessä (en tiedä missä sä asut)niin on etummaisilla sivuille tietoa hengellisistä tilaisuuksista, tai kannattaa käydä netistä kattomassa sun paikka kuntas helluntai seurakunta ja sieltä varmasti näkee minkämoisia tilaisuuksia siellä on. ei sitä kannata jännittää kun menee sinne, meet vaan rohkiasti ja positiivisella mielellä sisään ja istut kuuntelemaan. mä oon käyny aikuiskasteella ja tosi ihana kokemus oli ja anto kyllä voimia eteenpäin. kyllä voi käydä vaikka kuuluukin kirkkoon, mutta mun tietääkseni jos sä aiot asitten joskus oikein helluntai seurakunnan "nimille" niin automaattisesti poistut kirkon "nimiltä"

minä suosittelen tutustumaan itse eri uskontoihin ennakkoluulottomasti, uskomatta muiden sanomisiin liian herkästi.
varmasti huomaat aikanaan, mikä täyttää tyhjiön elämässäsi ja tuo elämällesi lisää tarkoitusta. usko ja uskonto on niin paljon enemmän kuin jouluna kirkossa käynti. kannattaa myös punnita eri uskontojen opetuksia ja ovatko ne raamatun mukaisia. siihenhän tosi kristillisyyden pitäisi perustua..

Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen:
minä suosittelen tutustumaan itse eri uskontoihin ennakkoluulottomasti, uskomatta muiden sanomisiin liian herkästi.
varmasti huomaat aikanaan, mikä täyttää tyhjiön elämässäsi ja tuo elämällesi lisää tarkoitusta. usko ja uskonto on niin paljon enemmän kuin jouluna kirkossa käynti. kannattaa myös punnita eri uskontojen opetuksia ja ovatko ne raamatun mukaisia. siihenhän tosi kristillisyyden pitäisi perustua..
Just näin asia tietysti onkin..mutta mutta..miten se käytännössä tapahtuu?Miten itse löysit "paikkasi?"Jotenki vaan tuntuu,että tarvisi jonkun yhteisön mihin kuulua.

Alkuperäinen kirjoittaja paikkaansaetsivä:
Just näin asia tietysti onkin..mutta mutta..miten se käytännössä tapahtuu?Miten itse löysit "paikkasi?"Jotenki vaan tuntuu,että tarvisi jonkun yhteisön mihin kuulua.

osaksi se tuli lapsuudenkodista mutta myöhemmin opin ja otin itse selvää enemmän asioista ja päätökseni pysyä siinä uskonnossa varmistui. se täytti tyhjiön elämässäni, loi toivoa. on luottavainen ja turvallinen olo.
Uskoon ei tulla, usko tulee tiedosta ja siitä että varmastuu niistä asioista.
kanssauskovien seura vahvistaa ja yhdistää, on mukavaa kun on paljon yhteistä :)

osaksi se tuli lapsuudenkodista mutta myöhemmin opin ja otin itse selvää enemmän asioista ja päätökseni pysyä siinä uskonnossa varmistui. se täytti tyhjiön elämässäni, loi toivoa. on luottavainen ja turvallinen olo.
kanssauskovien seura vahvistaa ja yhdistää, on mukavaa kun on paljon yhteistä :)
Uteliaisuus iski,mistä uskonnosta on kyse?

Uteliaisuus iski,mistä uskonnosta on kyse?

jehovantodistajat =)
*toivoo ettei tästä synny tappelua*

Mieluummin helluntai ku jehova. Miksi jehovien tarvii käydä tyrkyttääs ovelta ovelle sitä. Tunnen toko semmoisiakin jehovia mitkä ei tyrkytä ja puoliso ei ol jehova.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mieluummin helluntai ku jehova. Miksi jehovien tarvii käydä tyrkyttääs ovelta ovelle sitä. Tunnen toko semmoisiakin jehovia mitkä ei tyrkytä ja puoliso ei ol jehova.

Lisään vielä että kuulun kirkkoon vaikka siellä käyn yleensä ristiäisissä tai rippijuhlissa ja valitettavasti varmasti joudun hautajaisissakin käymään. Mut en oo mitenkään uskovainen.

mistähän apkin tietäisi tai muut jotka haluaa tietää eri uskonnoista mitään, jos ovillakaan ei käytäisi? :) ja miksi uskonasiaoista ei voi jutella, vaikka olisikin eri uskontoa? ei se ole vaarallista eikä uskonto "tartu". jehovantodistajien uskontoon nyt sattuu kuulumaan tämä uskostaan kertominen myös eikä se ole suomen lain vastaista

kyl mä oon jehovista tienny ennemminku ovella käytiin mutta mä en usko noihin ei telkkaria ja ym. Se jeesus on siellä jos on eikä se takas tule vaik eläis ilman niitä telkkareita ja jouluakaan saa vietttä silleen ei lahjoja ym.

kyl mä oon jehovista tienny ennemminku ovella käytiin mutta mä en usko noihin ei telkkaria ja ym. Se jeesus on siellä jos on eikä se takas tule vaik eläis ilman niitä telkkareita ja jouluakaan saa vietttä silleen ei lahjoja ym.

kyllä jehovantodistajilla on televisio :)
joulua eivät vietä koska se on pakanallinen juhla, jeesukseen kyllä uskovat. siihen ei tarvita joulun viettämistä ;)

Siis tunnen jehovia. Ja mun mielest se jolla noi käy ovel ovel et täytyy melkeen paiskata ovi kiinni ja sanoa pahasti ennenku uskoo et ei kiinnosta. Tiedän kyl jehovan uskovaisia ja he mut ni ei ol ikinä livenä sitä tyrkyttäny. Mut sit noit tuntemattomia ton oven taa tulee. Ei enään kun sanoin et tuo uskonto ei mua kiinnosta. EIkä oikeen muukaan sinänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
älä vaan sekaannu mormooneihin... ne on pimeitä...

olipas asiaton kommentti.
mitä me ollaan arvostelemaan muita ihmisiä pelkän uskonnon perusteella? eikö jokainen saa itse tehdä omat johtopäätökset..

Olen itse ihan tav. ev.lut enkä suosittele mitään "lahkoa". Itse menen metsään, tuulen huminaan, puiden sekaan, luontoäidin helmaan, kun haluan kuulla, mitä sillä Korkeimmalla on asiaa. Tai kun vaan mieltä painaa jokin. Tosin nykyään vaan niin harvoin pääsen, luontoon. Mutta tuulen huminassa, kaukana kaikesta kiireestä, siellä sielu saa levätä. Olla alkulähteillä, se antaa paljon. Kuten voi ihan ev-lut kirkkokin kai antaa, jos siellä on henkilöitä, jotka kohtaavat ihmisen ihmisenä, ja osaavat lukea lohtua, ehkä jopa saarnatakin siitä, oikeasta armosta.

En siis lähtisi mainostamaan uskonsuuntia B)

joulua eivät vietä koska se on pakanallinen juhla, jeesukseen kyllä uskovat. siihen ei tarvita joulun viettämistä ;)

Yhdes vaiheessa elämää se televisiokin oli kielletty jehovilta. En tie veli ja sen vaimo oli vapaa kirkos jossai vaiheessa ja nyt helluntai. Veli seurusteli jossain vaiheessa jehova tytön kanssa jolloin veli ei tietääkseni itse ollu uskossa. vasta vuosikymmenien jälkeen tullu tälleen.

Yhdes vaiheessa elämää se televisiokin oli kielletty jehovilta. En tie veli ja sen vaimo oli vapaa kirkos jossai vaiheessa ja nyt helluntai. Veli seurusteli jossain vaiheessa jehova tytön kanssa jolloin veli ei tietääkseni itse ollu uskossa. vasta vuosikymmenien jälkeen tullu tälleen.

minä en moisesta tiedä ainakaan. tosin ei sillä järin suurta merkitystäkään ole, lähinnä merkitystä enemmän on sillä MITÄ sieltä tv:stä katselee..

Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
Olen itse ihan tav. ev.lut enkä suosittele mitään "lahkoa". Itse menen metsään, tuulen huminaan, puiden sekaan, luontoäidin helmaan, kun haluan kuulla, mitä sillä Korkeimmalla on asiaa. Tai kun vaan mieltä painaa jokin. Tosin nykyään vaan niin harvoin pääsen, luontoon. Mutta tuulen huminassa, kaukana kaikesta kiireestä, siellä sielu saa levätä. Olla alkulähteillä, se antaa paljon. Kuten voi ihan ev-lut kirkkokin kai antaa, jos siellä on henkilöitä, jotka kohtaavat ihmisen ihmisenä, ja osaavat lukea lohtua, ehkä jopa saarnatakin siitä, oikeasta armosta.

En siis lähtisi mainostamaan uskonsuuntia B)

:) juuri luonnossahan sitä näkee Luojan kädenjäljen ja voi hiljentyä ja rauhoittua.
ei mitään uskontoa tarvitse "mainostaa" mutta on hyvä tietää eri uskonnoista ja halutessaan ottaa selvää ilman ennakkoluuloja. monasti kun niitä vääriä luuloja tuppaa olemaan.

Yhteistyössä