Usko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuska sielussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ihan yhteinen usko on eri paikoissa :) onpahan vaan eri nimisiä seurakuntia ihan pienillä eroilla. Ite kuulun vapaakirkkoon, mutta voisin yhtä lailla käydä helluntaisrk:ssa. Ja käynkin välillä. Näissä kirkoissa jäsenillä kaikilla on henkilökohtainen usko, toisin kuin ev.lut.srk:aan saa kuulua myös sellaiset, jotka eivät usko.

Siksi että ihmisellä on sisimmässä kaipuu Jumalan yhteyteeen, mutta oikeaa uskoa ei löydy. Jumalan vihollisen intressi on hämmentää tuota yhteyttä sekoittamalla uskoa. Lue Raamattua, etsi ja rukoile, Jumala on luvannut auttaa vilpitöntä etsijää. Itse olen lestadiolainen ja siis sieltä löytänyt vastauksen.

Uskovat syntyvät tai löytävät paikkansa eri seurakunnista, vaikka uskoisivat samaan Jumalaan. Itse kuulun myös vapaakirkkoon, olen siis vapaaseurakuntalainen, ja vapaakirkko on erillinen luterialisesta kirkosta. Käsittääkseni lestadiolaiset ovat kuitenkin ev.lut.kirkon alaisuudessa. Eri uskovilla on erilaisia tulkintoja Raamatusta, ja esimerkiksi lestadiolaiset eivät käytä mm. ehkäisyä tai meikkaa, kun taas vapaissa suunnissa nämä ovat sallittuja. Vapaissa suunnissa on esimerkiksi aikuiskaste, luterialisessa kirkossa lapsikaste. Itse koen seurakuntani Jumalan johdatuksena ja koen, että sen opit ovat Raamatunmukaisia. Uskoontulo on jokaisen henkilökohtainen ratkaisu, eikä pelastusta säätele mielestäni kirkko, vaan nimenomaan henkilökohtainen usko, kuuluipa sitten mihin uskontokuntaan tahansa. Mutta luterilaisessa kirkossa on todeenäköisesti enemmän tapakristittyjä, kun taas esim. vapaissa suunnissa ihmiset ovat useimmiten "oikeasti uskossa".

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de Lis:
Alkuperäinen kirjoittaja uskova:
"oikeasti uskossa".

?

Niin, katos uskoon täytyy erityisesti "tulla", ja sitten lähes koko elämä pyhitetään uskonasioille. Eihän ev.lut. kirkkoon kuuluvat VOI uskoa oikeasti, jos eivät aktiivisesti toimi uskon levittämiseksi jne. ;)

uskova aika hyvin asian ilmaisi.

Käyn ihan kaikissa hellareissa, metodistikirkossa ja joskus vapaakirkossa.
Ei niillä kuin pari pientä eroa,mutta tärkein on oma henkilökohtainen suhde yläkertaan

"oikeasti uskossa".

?

Luulisin että tarkoitetaan että on paljon "tapa uskovaisia " joilla ei suhdetta jumalaan vaan kuuluu tapoihin toimia kirkon tapojen mukaan.
Paljon on ihmisiä jotka kertovat uskovansa, ja uskovat jos elää hyvän elämän pelastuu. Vaikka raamatussa sanotaan että jeesuksen kautta pelastuu kun ottaa hänet elämäänsä.
Useimmiten sitä jumalan läsnäoloa ja ylistystä on niissä vapaissa suunnissa, kun taas valtion kirkot toimii tapojen mukaan.

Ymmärsikö kukaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
"oikeasti uskossa".

?

Luulisin että tarkoitetaan että on paljon "tapa uskovaisia " joilla ei suhdetta jumalaan vaan kuuluu tapoihin toimia kirkon tapojen mukaan.
Paljon on ihmisiä jotka kertovat uskovansa, ja uskovat jos elää hyvän elämän pelastuu. Vaikka raamatussa sanotaan että jeesuksen kautta pelastuu kun ottaa hänet elämäänsä.
Useimmiten sitä jumalan läsnäoloa ja ylistystä on niissä vapaissa suunnissa, kun taas valtion kirkot toimii tapojen mukaan.

Niin, just jotain tällästä odotinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
"oikeasti uskossa".

?

niin kun on 3 yhteinen isä,poika ja pyhähenki..
Pyhähenki jää yleensä valtion kirkoissa väliin.

Minä olen kokenut Jumalan läsnäoloa ja yhteyttä ja ylistystä erittäin ihanasti nimenomaan luterilaisessa kirkossa, esim. Sanan ja rukouksen illoissa. Ei ne asiat ole vapaiden suuntien yksinoikeuksia ja uskovia on luterilaisessa kirkossakin.
Olen vieraillut vapaissa suunnissakin mutta en ole niistä löytänyt hengellistä kotiani.

Miten se jollakulla sen oikeampaa voi olla kuin toisella.

Jos ihminen kuuluu luterilaiseen kirkkoon, mutta käytännössä hengellinen elämä on sitä, että käy kerran vuodessa kirkossa sukulaisen häissä tai hautajaisissa, Raamattu pölyyntyy kirjakaapissa ja ihminen ei ajattele uskonasioita, en näkisi ihmisen olevan tällöin uskossa. Jos ihminen taas tekee uskonratkaisun, ottaa Jeesuksen sydämeensä ja käyttää Raamattua ohjenuoranaan, on hän uskossa. Itse olen aina uskonut Jumalaan, mutta tulin uskoon vasta joitakin vuosia sitten. Aikaisemmin elin miten elin, minulla oli Jumalakaipuu ja uskoin hänen olemassaoloonsa, mutta pidin häntä vähän kuin "sivussa", Hän ei ollut minulle kaikki kaikessa, en antanut uskolle sen suurempaa tilaa elämässäni. Lopulta sain tulla uskoon, siitä lähtien elämäni on muuttunut suuresti ja uskon, että olen nyt täysin Jumalan johdatuksessa, pyrin elämään Hänen Sanansa mukaan, rukoilen, saan rukousvastauksia, käyn seurakunnassa, Raamattu on saanut uuden merkityksen jne. :-) Olen päässyt monista peloistani, aiemmasta vihastani, Jumala on siis vapauttanut minut monista ikävistä asioista, jotka aiemmin hallitsivat elämääni.

"oikeasti uskossa".

?

Vaikket sinä sitä sieltä löytäisikään, ei se tarkoita sitä, ettei kukaan muu löydä. Tää on niin just tätä, että "oikeasti uskovat" tietävät parhaiten sen, mikä on "oikeaa uskoa".

Kyllä Pyhä Henki on läsnä luterilaisessa kirkossakin. Just hiljan puhuttiin yhdes kokoontumisessa miten Pyhästä Hengestä, hengellä täyttymisestä ym voitaisiin puhua enemmänkin.
Tärkeintä on aina mitä Jumala tekee, ei ihmisen suoritukset.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksi vieras:
Minä olen kokenut Jumalan läsnäoloa ja yhteyttä ja ylistystä erittäin ihanasti nimenomaan luterilaisessa kirkossa, esim. Sanan ja rukouksen illoissa. Ei ne asiat ole vapaiden suuntien yksinoikeuksia ja uskovia on luterilaisessa kirkossakin.
Olen vieraillut vapaissa suunnissakin mutta en ole niistä löytänyt hengellistä kotiani.

Ja uskon siis, että luterilaisessa kirkossa on myöskin aidosti uskovia, en halunnut erotella, että vapaat suunnat= hyvä ja luterilaiset=paha :-D Ja uskon, että ainoastaan Jumala tietää, kenellä usko on aitoa ja kenellä ei. En mä voi varmaksi sanoa, pääseekö naapurin Pertti taivaaseen, oli hän sitten vapaasta suunnasta tai luterialisesta. Vain Jumala näkee ihmisen sydämeen. En tosiaan tahdo mustamaalata luterilaisuutta, mutta tarkoitin, että varmaan luterialisessa kirkossa on enemmän "tapauskovia" ilman sydämen uskoa kuin vapaissa suunnissa. Varmasti luterilaisessa kirkossa on myös paljon aidossa uskossa olevia.

"oikeasti uskossa".

?

Vaikket sinä sitä sieltä löytäisikään, ei se tarkoita sitä, ettei kukaan muu löydä. Tää on niin just tätä, että "oikeasti uskovat" tietävät parhaiten sen, mikä on "oikeaa uskoa".
hei, en sanonut etteikö siellä olisi. sanoin vain että usein siellä on paljon myös tapa uskovaisia. esim oma mammani sanoi että uskon Nakkilan kirkkoon
=)
Ihanaa se on että jumala on joka paikassa läsnä

Ja uskon siis, että luterilaisessa kirkossa on myöskin aidosti uskovia, en halunnut erotella, että vapaat suunnat= hyvä ja luterilaiset=paha :-D Ja uskon, että ainoastaan Jumala tietää, kenellä usko on aitoa ja kenellä ei. En mä voi varmaksi sanoa, pääseekö naapurin Pertti taivaaseen, oli hän sitten vapaasta suunnasta tai luterialisesta. Vain Jumala näkee ihmisen sydämeen. En tosiaan tahdo mustamaalata luterilaisuutta, mutta tarkoitin, että varmaan luterialisessa kirkossa on enemmän "tapauskovia" ilman sydämen uskoa kuin vapaissa suunnissa. Varmasti luterilaisessa kirkossa on myös paljon aidossa uskossa olevia.

Kiitos tästä ja hyvää sunnuntainjatkoa :flower:

hei, en sanonut etteikö siellä olisi. sanoin vain että usein siellä on paljon myös tapa uskovaisia. esim oma mammani sanoi että uskon Nakkilan kirkkoon
=)
Ihanaa se on että jumala on joka paikassa läsnä

Olemme siis sinunkin kanssa periaatteessa samoilla linjoilla, vaikka taidammekin uskoa erilaiseen jumaluuteen.

Hyvää sunnuntaita myös siulle!

Yhteistyössä