Uskaltaiskohan täällä avautua huolesta lapsen terveydestä...

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Päivystyksessä käyminen heti tänä iltana ei varmasti tässä tilanteessa ole turhaa, vaikka sieltä ei sitten mitään akuuttia hätää löytyisikään. Sitä varten ne lääkärit ovat, että voivat tutkia ja tehdä diagnoosin. Tai sitten helpottaa huoltasi ja sanoa että ei hätää. Mutta itse et voi kaikkea sitä tietää minkä lääkäri voi tutkia.
Se on ihan yhtä tyhjän kanssa jos lähden tämän kylän arvauskeskukseen.. Tosiaan tää tilanne on ollu jo pitkään tällänen ja varmasti huomenna voin mennä ottaan arvot ja kentie slääkäriin.. Kiitos teille ku kuuntelitte mun huolta ja murhetta!!
 
hali sulle
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Päivystyksessä käyminen heti tänä iltana ei varmasti tässä tilanteessa ole turhaa, vaikka sieltä ei sitten mitään akuuttia hätää löytyisikään. Sitä varten ne lääkärit ovat, että voivat tutkia ja tehdä diagnoosin. Tai sitten helpottaa huoltasi ja sanoa että ei hätää. Mutta itse et voi kaikkea sitä tietää minkä lääkäri voi tutkia.
Se on ihan yhtä tyhjän kanssa jos lähden tämän kylän arvauskeskukseen.. Tosiaan tää tilanne on ollu jo pitkään tällänen ja varmasti huomenna voin mennä ottaan arvot ja kentie slääkäriin.. Kiitos teille ku kuuntelitte mun huolta ja murhetta!!
en harkkuja antais, jos on se diabetes kuitenkin. Ja samat hb ja sokerimittarit ne on teidän kylässä, kuin muuallakin. Noi mittaukset on tosi helpot ja nopeat ja luotettavat tehdä ja selkeet tulkita. Mä kyllä menisin täänään - tai soittaisin ainakin.
 
.
Vaikka olisi mikä arvauskeskus niin kyllä siellä verensokerimittarit toimii ihan niin kuin missä tahansa yksityisellä lääkäriasemalla. Ei siihen edes lääkäriä tarvita, että hoitaja ottaaa sormenpäästä samanlaisen verikokeen kui hb ja vastauksen saa viidessä sekunnissa. Meinaan, jos on diabeteksestä kyse, niin kuten joku sanoi, kunto voi mennä huonoksi tunneissa.
 
miiru
hei, meillä oli muuten samanlainen tilanne, kun tyttö oli vähän alta vuoden. Söi huonosti ja oli sitten väsynyt. En muista kyllä joiko mitenkään erityisen paljon. Neuvolassa pyysin mittaamaan hb:n, koska olin huolissani tuosta syömisestä. Terkkari ei ollut uskoa silmiään, kun tytön hb oli 37! Lastenpolille mentiin kiireen vilkkaa ja osastolle jäätiin ja tytölle tiputettiin verta. Meillä tuo oli jälkitauti (TEC) sairastettuun flunssaan tai noroon ja johtui siitä, että elimistön punasolutuotanto oli syystä tai toisesta loppunut, ja kun vanhat punasolut pikkuhiljaa oli kuolleet eikä uusia enää tullut tilalle niin hb alkoi laskemaan. Ja koska hb laskihitaasti niin elimistö tottui tuohon tilaan ja tyttö oirehti vain syömättämyydellä ja olemalla hieman tavallista väsyneempi. Jos hb olisi laskenut yhtäkkiä noin alas vaikka verenvuodon seurauksena, olisi tilanne ollut paljon hankalampi. Verta annettiin jotta elimistö selvisi pahimman yli siihen saakka kunnes oma punasolutuotanto taas käynnistyi.

Tulipa hankalasti selvitettyä... Mutta näin meillä.
 
Soitin.. Ei kuulema kannata tulla, ei kuulema ole päivystys tapaus. Kysyin jotta voisiko mitata sokrut ja Hb:n ni tuhahti että ei tää mikään neuvola ole..

Tätä mä tarkotin sillä "meidän kylällä"..
Mut joo, siis huomiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miiru:
hei, meillä oli muuten samanlainen tilanne, kun tyttö oli vähän alta vuoden. Söi huonosti ja oli sitten väsynyt. En muista kyllä joiko mitenkään erityisen paljon. Neuvolassa pyysin mittaamaan hb:n, koska olin huolissani tuosta syömisestä. Terkkari ei ollut uskoa silmiään, kun tytön hb oli 37! Lastenpolille mentiin kiireen vilkkaa ja osastolle jäätiin ja tytölle tiputettiin verta. Meillä tuo oli jälkitauti (TEC) sairastettuun flunssaan tai noroon ja johtui siitä, että elimistön punasolutuotanto oli syystä tai toisesta loppunut, ja kun vanhat punasolut pikkuhiljaa oli kuolleet eikä uusia enää tullut tilalle niin hb alkoi laskemaan. Ja koska hb laskihitaasti niin elimistö tottui tuohon tilaan ja tyttö oirehti vain syömättämyydellä ja olemalla hieman tavallista väsyneempi. Jos hb olisi laskenut yhtäkkiä noin alas vaikka verenvuodon seurauksena, olisi tilanne ollut paljon hankalampi. Verta annettiin jotta elimistö selvisi pahimman yli siihen saakka kunnes oma punasolutuotanto taas käynnistyi.

Tulipa hankalasti selvitettyä... Mutta näin meillä.
O*ou...
 
hali sulle
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Soitin.. Ei kuulema kannata tulla, ei kuulema ole päivystys tapaus. Kysyin jotta voisiko mitata sokrut ja Hb:n ni tuhahti että ei tää mikään neuvola ole..

Tätä mä tarkotin sillä "meidän kylällä"..
Mut joo, siis huomiseen.
just, aika töykeetä.
No, mee heti aamusta neuvolaan mittamman hb, sokerit ja näyttämään korvat. Seuraa nyt illalla, millainen on vointi ja onko rauhallinen/ettei hengitys ala tuoksahtaa makealle/asetonille (jollekin vieraalle muulle kuin pesemättömälle suulle ;) ). Kyllä aamuun pärjäät. Koita saada syömään jotain tai juomaan ainakin - ei hirmu makeeta ja suolainenkin olisi hybäksi, jos kyseessä on vain uupumus sairauden takia.
 
M
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Soitin.. Ei kuulema kannata tulla, ei kuulema ole päivystys tapaus. Kysyin jotta voisiko mitata sokrut ja Hb:n ni tuhahti että ei tää mikään neuvola ole..

Tätä mä tarkotin sillä "meidän kylällä"..
Mut joo, siis huomiseen.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia01350


Ei oo mikään pelleilyn aihe... Oliko se viime vuonna kun 9kk vauva menehtyi, kun lääkäri ei "tunnistanut" sairautta....
 
wb
jos tilanne on on ollut päällä pitkään ei todellakaan tarvi just nyt heti mennä, huomenna riittää.olisin ite huolissani sydämestä, jos lepää vaan ja kasvu on hidastunut niin epäilisin vajaatoimintaa..
 
wb
jos tilanne on on ollut päällä pitkään ei todellakaan tarvi just nyt heti mennä, huomenna riittää.olisin ite huolissani sydämestä, jos lepää vaan ja kasvu on hidastunut niin epäilisin vajaatoimintaa..
 
vieras
jäin miettimään tuota diabetes juttua, niin ajattelin kysästä,
juoko lapsi myös öisin, onko hänellä jano yölläkin?
Onko kertapissan määrä iso, jos käy potalla niin koko potallinen? tai joutuuko vaippaa vaihtamaan yhtenään?
Virkistyykö lapsi kun syö jotain? tai jos annat herkkuja? virkistyy vähäksi aikaa?

Nämä oli ystäväni lapsella ne diabeteksen merkit 1vuotiaana, jos on koko ajan väsy eikä hetkellisiä herkuttelun jälkeen piristymisiä tapahdu, tai jos pissan määrä ei ole huomattavasti kasvanut niin se anemia voisi olla todennäköisempi, kun on kerran sairastellut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Tiedättekö sen olon ku tarpeeks kauan seurailee jotain asiaa niin ei enää tiedä et mikä on normaalia ja koska asiat on viimeks ollu jotenki erilailla...

Mua oikeesti huolettaa nyt niin paljon että pala nousee kurkkuun. Mulle tuli tänää sellain paniikinomanen pelko että tuolla lapsella on leukemia tmv :eek:
Voi olla vaan rauta-arvot matalat, äläs nyt kaameuksia ajattele. Kakkaako lapsi säännöllisesti? Meidän kuopus lopettaa syömisen jo parin päivän ummetuksen jälkeen.
 
tavallinen äiti
Voi ei, toivottavasti ei mitään vakavampaa kuitenkaan. =(
Aika nuutuneen näköinen pikkuinen tuossa kuvassa oli, toivotaan että toipuu pian ja jaksaa touhuta taas.
 
Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Do diin.. Sokereita ei mitattu..Liuskat oli loppu:whistle: (miten yllättävää).

Hb oli 104.
Pe haen sokru mittarin aamulla kotiin ja sitte iltapäivällä on lääkäri.
Hyvä että homma hoidossa. Onko hb ihan normaali tuon ikäiselle vai matala?

 

Yhteistyössä