Uskaltaisitko sinä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arkajalka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

arkajalka

Vieras
Mulla on sellainen pieni ongelma, kun arka ja varovainen olen. Mä olen pitemmän aikaan halunnut muuttaa tästä asunnosta pois. Nyt sitten asunto jota olen myös pitemmän aikaa katsellut olisi vapautumassa. Mutta vuokra on paljon suurempi kuin olisin odottanut. Ja olen työtön. Ei lapsia.

Laskin, että tulo+asumistuki-vuokra ja pakollisiin maksuihin 100 euroa (laskettu edellisvuoden laskuista), niin jäljelle jäis noin 160 euroa kuussa. Ei todellakaan paljon. Mutta kun olen elänyt säästeliäästi ajatellen uutta asuntoa, on tilillä nyt noin 9 000 euroa. Mutta en uskalla kuitenkaan lähteä säästöillä elämään, kun ei ole mitään takuuta, että töitä saisin edelleenkään.

Plussana tuohon asuntoon pääseminen olisi, että ei tarvitsisi ostaa bussilippua kun kaikki on lähempänä. Joudun myös 1-2 kertaan viikossa käymään tuossa lähellä, joten nekin matkan menisi pyörällä tai kävellen. Asunnossa on myös parempi keittiö joten ruoanlaittokin saisi uutta potkua ja ruokalaskut pienenisivät. Ruokaan menee suurin osa rajoista. Olen ollut masentunut melkein vuoden, eikä mikään enää huvita. Ehkä saisin elämäni taas käyntiin uuden paremman kodin myötä... Elämässä kun ei pääse eteenpäin jos ei yritä...

Mutta entä jos en pääsekään töihin ja rahat loppuvat? Jos naapurit tuossa ovatkin pahemmat kuin tässä? Entä, entä... hitto kun pitää pelätä kaikkea aina etukäteen

Ota kämppä, mutta tuloja sun pitäisi lisätä.
Mene keikkatyöhön, postille lehdenjakajaksi tai osa-aikasiivoojaksi, kahteen jälkimmäiseen pääsee aika hyvin (tai postista ei nykyisin tiedä). Ja kato että sulla on töitä ennen kuin vaihdat kämppää.

Tuohon ruuanlaittoon sanoisin, että jos et ole nykyisessä keittiössä ruokaa tehnyt niin ei se parempi keittiö kauaa jaksa innostaa, ne omat vanhat tavat palaa takaisin.
Opettele tekemään kattilallinen tai uunivuoallinen ruokaa jota järsit sitten parin päivän ajan, vielä joku iso salaatti kaveriksi.

Viimeksi muokattu:
Ota kämppä, mutta tuloja sun pitäisi lisätä.
Mene keikkatyöhön, postille lehdenjakajaksi tai osa-aikasiivoojaksi, kahteen jälkimmäiseen pääsee aika hyvin (tai postista ei nykyisin tiedä). Ja kato että sulla on töitä ennen kuin vaihdat kämppää.

Tuohon ruuanlaittoon sanoisin, että jos et ole nykyisessä keittiössä ruokaa tehnyt niin ei se parempi keittiö kauaa jaksa innostaa, ne omat vanhat tavat palaa takaisin.
Opettele tekemään kattilallinen tai uunivuoallinen ruokaa jota järsit sitten parin päivän ajan, vielä joku iso salaatti kaveriksi.

Asunto pitäisi poimia nyt ihan viikon sisällä, tuolta alueelta ne viedään käsistä, siksi niin paniikissa olenkin.

Harrastin ja tein ruokaa ennen ihan mielellään, mutta nyt masennuksen myötä kaikki ilo kaikista on kadonnut. Suurin osa syystä tässä asunnossa ja naapureissa. Eikä asiaan voi vaikuttaa mitenkään, asiaa on käyty läpi.

Asunto pitäisi poimia nyt ihan viikon sisällä, tuolta alueelta ne viedään käsistä, siksi niin paniikissa olenkin.

Harrastin ja tein ruokaa ennen ihan mielellään, mutta nyt masennuksen myötä kaikki ilo kaikista on kadonnut. Suurin osa syystä tässä asunnossa ja naapureissa. Eikä asiaan voi vaikuttaa mitenkään, asiaa on käyty läpi.

No soittelepa vaikka siivouspaikat läpi tai käy mol:n sivuilla. Kahviloiden, apteekkien ym.siivousta on usein osa-aikaisena, eli vaikka 2-3 h/ilta. Sillä saat kokoon semmoisen 400-600 €/kk, sitäpaitsi saat tekemistä, auttaa kuntoutumisessa. :)

Jos sä tosiaan uskot, että masennuksesi syy on naapureissa ja siinä nykyisessä kämpässä, niin sitten kait sitä on pakko sieltä päästä pois. Tai jos tosissasi uskot, että nykyinen keittiö on syy siihen, ettet kykene laittamaan ruokaa yms. Mä en kyllä ihan usko että asia on noin, mutta itsepähän tiedät.
Muutenhan ei ole MITÄÄN järkeä työttömänä etsiä isompaa ja kalliimpaa asuntoa. Yleensähän se menee just toisin päin, että kun tulot tippuvat, niin aletaan menojakin pienentämään ja etsimään mahdollisimman edullista asumismuotoa.

Ai nii mut sitä en tiedä miten osa-aikatyö vaikuttaa tukiin...

[QUOTE="Rilla";30039311]Jos sä tosiaan uskot, että masennuksesi syy on naapureissa ja siinä nykyisessä kämpässä, niin sitten kait sitä on pakko sieltä päästä pois. Tai jos tosissasi uskot, että nykyinen keittiö on syy siihen, ettet kykene laittamaan ruokaa yms. Mä en kyllä ihan usko että asia on noin, mutta itsepähän tiedät.
Muutenhan ei ole MITÄÄN järkeä työttömänä etsiä isompaa ja kalliimpaa asuntoa. Yleensähän se menee just toisin päin, että kun tulot tippuvat, niin aletaan menojakin pienentämään ja etsimään mahdollisimman edullista asumismuotoa.[/QUOTE]

sä et ole tainnut koskaan olla oikeesti masentunut...

Eikös nykyään sen uuden lain myötä saa tienata jonkun summan kuussa, ilman, että se vaikuttaa työttömyystukeen?

Jep, katoin nyt eli 300 €/kk saa tienata ilman että se vaikuttaa työttömyyspäivärahaan, asumistuesta en katsonut:
Omat tulot vaikuttavat - kela.fi

Omat tulot vaikuttavat peruspäivärahaan
Peruspäivärahan suuruuteen vaikuttavat työttömyysaikaiset ansiotulosi sekä eräät sosiaalietuudet. Voit arvioida omien tulojesi vaikutuksen peruspäivärahaan laskurilla.

Ansiotulot
Jos sinulla on työttömyysaikana satunnaisia tai osa-aikatyöstä saatuja tuloja, muista ilmoittaa niistä Kelaan. Työtulosi sovitellaan yhteen peruspäivärahan kanssa 4 viikon välein (= sovittelujakso). Peruspäiväraha voidaan maksaa myös kalenterikuukausittain, jos teet osa-aikatyötä, jonka palkka maksetaan kerran kuukaudessa.

Perussääntö on, että jokainen palkkaeuro vähentää peruspäivärahaa 50 senttiä. Työtuloa ovat rahapalkka, palkkiot, verolliset kulukorvaukset, luontoisedut jne.

Soviteltua peruspäivärahaa maksetaan, jos

teet tilapäisesti enintään 2 viikkoa kestävää kokoaikatyötä tai
teet osa-aikatyötä, jonka työaika sovittelujakson aikana on enintään 80 % alalla sovellettavasta kokoaikatyön ajasta, tai
jatkat työssä, jossa työaikaa on lyhennetty lomautuksen takia, tai
saat tuloa sivutoimisesta yritystoiminnasta.
Jos työnantajan palkkatodistuksen odottaminen viivästyttää kohtuuttomasti työttömyysetuuden maksamista, tukea voidaan maksaa etukäteen itse ilmoittamiesi tulojen perusteella (ennakkomaksu).

Jos sinut lomautetaan yhdeksi tai useammaksi kokonaiseksi päiväksi viikossa, työttömyysetuutta ei sovitella, vaan lomautuspäiviltä maksetaan täysi työttömyysetuus.

Palkkatuettu työ
Jos olet osa-aikaisessa palkkatuetussa työssä, sinulla voi olla oikeus soviteltuun päivärahaan.

Ansioille suojaosa
Sovitellun työttömyysetuuden suojaosa on 300 euroa. Tämän verran voit siis tienata bruttona kuukaudessa ilman, että ansiot vähentävät työttömyysturvan määrää. Ilmoita työttömyysajan ansiotulot Kelaan, vaikka tulot jäisivät alle suojaosan.

Viimeksi muokattu:
"No vielä suuremmalla syyllä jättäisin nyt vaihtamatta asuntoa kalliimpaan.
Sori vaan, mutta masennuksellasi ei ole mitään tekemistä asuntosi kanssa. Hanki töitä, ja mieti sitten sitä asunnon vaihtoa. "

"No enpä ole ollut masentunut, mutta uskaltaisin silti väittää, että masennuksen syyt ovat ihan jossain muualla kuin typerissä naapureissa, rumissa tapeteissa ja vääränvärisissä keittiön kaapinovissa... "

3triplefacepalm61rv6.png

Yhteistyössä