Kateudesta? Kyttäämisestä... sossusta ja kaikesta :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana tällä kertaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana tällä kertaa

Vieras

Mieleeni tuli tuosta ketjusta, jossa ap kertoi saaneensa sossusta maksusitoumuksen lasten vaatteisiin. Joku siellä huomautti, että usein on myös niin, että köyhät ja tukien varassa elävät asuvat isossa vuokra-asunnossa kalliilla, ja ne jotka itse maksavat asuvat vaatimattomammin.

Olen huomannut tuon asenteen todella selvästi nyt viime aikoina. Me olemme varmaankin keskituloisia, luulisin että korkeintaan sitä. Jos sitäkään. Kenelläkään ei tuntunut olevan ongelmia meidän rahankäyttömme tai minkään muunkaan suhteen, kun asuimme erittäin pienessä, huonokuntoisessa ja halvassa asunnossa. Se oli jotenkin hyväksyttyä.

Sitten muutimme isoon asuntoon, jossa on koon vuoksi tietenkin myös iso vuokra. Ja yhtäkkiä tuntuu siltä, että meidän raha-asiamme kuuluvatkin yhtäkkiä muka kaikille. Vuokramme maksamme ihan itse, emme saa tähän asuntoon edes asumistukea. Puolisoni on töissä, minä olen äitiyslomalla.

Ihmisten asenteet ovat olleet aivan järkyttäviä. Ensinnäkin, ihan jokainen puolituttukin kokee asiakseen kysyä asuntomme tarkkaa kuukausivuokraa. Sen jälkeen kauhistellaan "järjettömän suuria asumiskuluja", vaikka me maksamme esimerkiksi 2 kertaa isommasta asunnosta vain 150-200 euroa enemmän vuokraa kuin joku tuttavamme. Sitten tulee kysymyksiä asumistuesta, sitten meidän veloista ja pärjäämisestä. Ja yleensä aika piikittelevään sävyyn.

Minusta se on vaan niin ihmeellistä. Meidän perheelle tämä järjestely sopii tässä elämänvaiheessa hyvin. Me elämme niukasti ja säästeliäästi, hoidamme omilla tuloillamme omat laskumme ja vuokrammekin. Emme lainaa muilta, emme käy sosiaalitoimistossa, emme elä luottokorttien varassa ja niin edelleen. Tuntuu silti, että hirveän monia tuttavia ärsyttää se, että me asumme isossa, hyväkuntoisessa asunnossa.

Ja ensin kun on ruodittu ja udeltu meidän taloudellisesta tilanteesta, niin sitten pitää alkaa etsimällä etsimään vikoja meidän asunnostamme. Siis alkaen siitä, että ai teillä onkin täällä tulisija, no sen kanssa kyllä käy helposti niin että tulee häkää koko taloon ja kuolette kaikki... tai ihan mitä vaan mitä tuleekin kulloinkin mieleen. Mun oma äitini, ja sitten ystäväni mies ovat tässä suhteessa ihan pahimpia, jatkuva urputus. Ja eiväthän he edes asu tässä asunnossa, eivätkä maksa tämän asunnon vuokraakaan!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
ONKO SULLA YHTÄÄN OIKEAA YSTÄVÄÄ?

No onneksi näköjään sentään pari, jotka osaa iloita meidän puolesta. Tosin parhaan ystäväni mies on sellainen urpo, että hän sitten valittaa meidän asunnostamme koko ajan.

Luulisi, että kun ensin olemme asuneet liian ahtaasti ja saamme ison asunnon, niin joku osaisi iloitakin, kun ei tämä ole oikeasti keneltäkään pois että me tässä asumme, ja käytämme vuokraan omia rahojamme.

Mutta yllättävän moni on ollut ihan helvetin katkera :o

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
ONKO SULLA YHTÄÄN OIKEAA YSTÄVÄÄ?

Samaa mietin... Ihme porukoiden kanssa oot tekemisissä.

No samaa mieltä alan olla itsekin :/

Minä tyhmänä oikeasti luulin, että lähipiirissä olevat ihmiset osaisivat olla edes iloisia meidän puolesta, kun 5-henkinen perhe pääsee muuttamaan pois huonokuntoisesta yksiöstä!!

Sekin tuntuu ärsyttävän, että asunto on juuri remontoitu.

Jotenkin tuntuu siltä, että on eräiden mielestä hyväksyttävämpää maksaa 600 euroa 80 neliön asunnosta, saada siihen asumistukea ja elää luottokorttien varassa ja yli varojen, kuin se että me maksamme asumiskuluja noin 900 euroa kuukaudessa.

Ja emme siis joudu köyhäilemään tämän asunnon vuoksi, yhtä niukasti on eletty pienemmilläkin asumiskuluilla silloin kun ne olivat pienemmät. Ollaan vaan totuttu sellaiseen elämis- ja kulutustyyliin aiemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja sisu:
taidat olla itsekkin tuollainen ruotija kun tuollalailla tänne kirjoitatkin.joten samankaltaiset ihmiset viihtyy keskenään...

:laugh: No tietenkin, kuinkas muuten. Ja en mä kyllä enää niiden ihmisten seurassa viihdy. Nämä oli mukavia vielä silloin, kun asuttiin niin että kaikki saivat surkutella kun on niin ahdasta ja epäkäytännöllistä ja remonttia kaipaavaa :(

olen huomannut saman kateuden täälläkin kun tytön kanssa muutettiin tähän nykyiseen paitsi että mun ystävät ei kyllä sitä sano vaan ulkopuoliset jotka ei tiedä asioista mitään, mulla oli syyni päästä pois sieltä rivitaloalueelta (n. 3 km keskustaan), mulla ei ole autoa, olisi tullut lähes yhtä kalliiksi ellei kalliimmaksikin asua siellä kun ottaa huomioon sen että olisin maksanut tytön ja omat bussikortit koska ei sieltä talvella muulla päässyt kuin bussilla eikä niitäkään kulkenut kuin aamuisin 2 ja iltapäivällä 2 vuoroa kumpaakin suuntaan, kaupungin asunnoissa nousi vuokrat huhtikuussa eli vuokra olisi ollut samankokoinen kuin tässä missä nyt ollaan mutta tässä on neliöitä vajaa puolet enemmän ja oma sauna ja piha, oon saanut kuulla aika useastikin tästä samasta asiasta mutta en enää jaksa välittää kun tiedän että kateellisuuttaan puhuvat kun eivät tiedä asioitten oikeaa laitaa

Yhteistyössä