Uskaltaisiko sitä laittaa 1-vuotiaan hoitoon? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettijä

Vieras
Ihan kokopäiväiseksi siis. Tällä hetkellä olen kotona mutta palavasti tekisi mieli päästä töihin... Lisäksi on kaksi isompaa lasta joiden kanssa olen ihan helisemässä välillä. Lapsella on tällä hetkellä kauhea eroahdistus mutta eiköhän sekin ala piakkoin jo helpottamaan... Onko jollain kokemusta miten tuon ikäinen käyttäytyy hoitoon "joutuessaan"? Onko tottunut nopeasti vai onko sopeutuminen ollut vaikeaa?

Kuopukseni tulee menemään 1-vuotiaana päivähoitoon.
Toki jokaisella on asiasta omat mielipiteensä. Tuttavapiirini kaikki pikkuiset ovat melkeinpä 1-vuotiaina aloittaneet hoidon. Ja ihan täysipäisiä tuntuvat olevan :)

Itse työskentelen lastenhoitajana päiväkodissa. Pienten puolella on valitettavan paljon lapsia suhteessa aikuisiin. Voi olla jopa 14 lasta, alle 3 v, ja hoitajia 3. Iltapäivällä tilanne voi olla se, että paikalla on enää kaksi hoitajaa ja ne lapset. Mieti vielä kerran, haluatko lapsesi tuollaiseen!

Mie en veisi päiväkotiin mut ryhmikseen tai perhepäivähoitajalle veisin joilla on pienemmät ryhmät. Esikoinenkin oli 10kk lähtien perhepäivähoitajalla jolla saa olla maks 4 lasta (sanokaa vaan mitä sanotte ja haukkukaa vaan huonoksi äidiksi. Pakko oli jatkaa opintoja ettei jää kesken.)

Mä olen pph ja mulle on nuorimmat tulleet 9-kuisena hoitoon, suurin osa kylläkin suunnilleen vuoden iässä. Nopeastihan lapset hoitoon tottuu. Vanhemmille se on monesti paha paikka, mutta jos hoitopaikka on hyvä, voi vanhempikin olla turvallisin mielin. Meillä nuo pienet on aina koko meidän perheen ja muitten hoitolasten silmäteriä.

Monen vuoden kokemuksella voin sanoa, että lapset sopeutuvat nopeasti. Itse en veisi tuon ikäistä päiväkotiin, mutta pph:lle kylläkin. Minulla ei ainakaan ole yhtään negatiivista kokemusta ja olen hoitanut monta nuorempaakin ihan eskariin saakka. Syliä ja hellää hoivaa saavat! Lapsi tietysti kiintyy myös hoitajaan, eli ole tyytyväinen siihen, älä mustasukkainen. (näitäkin välillä näkee)

Kiitos kaikille vastauksista.
Tämä asia mietityttää (ja houkuttaa) myös siksi koska en saa keksittyä tarpeeksi aktiviteetteja noille isommille lapsille, iältään 4v ja pian 3v. Tuntuu että heille ainakin olisi kiva päästä leikkimään muidenkin lapsien kanssa (meillä ei kerhomahdollisuutta lähellä) mutta jos laitan heidät hoitoon, ei ole varaa jäädä kotiin vain yhden lapsen kanssa.

Lähipiirini melkein kaikki lapset on viety tuon ikäisenä hoitoon, ja ihan terveitä ovat päästään. :) Itsellänikin tulee olemaan tilanne se, että vien vähän reilu vuoden ikäisen päivähoitoon.

Yhteistyössä