Uskaltaako vauvan antaa nukkua mahallaan? Voiko tukehtua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teiniäiti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teiniäiti.

Vieras
Vauva on nyt reilu 4kk vanha. Reilu kuukauden on ollut sellaista, että pyörii sängyssä ties miten jne. Viime öinä tullut sitten sellainen, että vauva kääntyy vatsalleen nukkumaan. Ollaan annettu nukkua jos pää ollut sivuttain, mutta välillä havahdutaan siihen, että naama vasten patjaa ja miehen kanssa säikähdetään ja käännetään varovasti hänet selällleen tai kyljelleen.

Pelkäämme hirveästi, että hän tukehtuu ja tuntuu ettei uskalla nukkua ollenkaan. :( Raskausaikana olin vielä aika rento kaiken suhteen, kunnes yhden tutun terve vauva kuoli ihan yllättäen. Sen jälkeen olen pelännyt ihan kamalasti kätkykuolemaa ja nyt tuota mahallaan nukkumista. Ajatus lapsen menettämisestä vaan tuntuu niin älyttömän pahalta ja melkeen tulee oksennus jos joskus ajattelinkin jos niin kävisi.

Muuten olen kyllä rento äiti enkä ylihysteerinen, paitsi tuon nukkumisen suhteen. Alusta asti ollut tätä, että pakko käydä tarkistamassa hengitys monta kertaa..

Mahallaan nukkuminen kyllä näyttää auttavan vauvan mahavaivoihin hyvin. Mutta silti nousee välillä epävarmuus pintaan asian suhteen.

Oletteko te antaneet vauvan nukkua mahallaan? Yleensä laitetaan kyljelleen kun tuntuu olevan vauvalle mieluisin asento.

Mulle sanottiin neuvolassa, että sitten saa antaa vauvan nukkua mahallaa kun hän itse niin kääntyy. Osaa sitten jo myös vapauttaa itsensä asennosta jos meinaa hengitystä haitata. Kaikki ylimääräinen pois vauvan sängystä, eli tyynyliina ja lelut veks. Vain tiukasti patjan alle menevä lakana ja sopivan kokoinen peitto vauvalle.

Wikipediasta:
Koska kätkytkuoleman syytä ei tunneta, sen ehkäiseminen on hyvin vaikeaa. Tilastollisten seikkojen perusteella kuitenkin suositellaan muun muassa vauvan nukuttamista selällään.

Kätkytkuolemaa ei voida ennustaa, mutta tilastollisesti se on hieman harvinaisempaa tytöillä, kylkinukutuksessa ja selällään nukkuneilla imeväisillä. Kätkytkuolemia tapahtuu Suomessa alle 20 vuodessa. Suomessa vauvojen nukutusohjeet muutettiin 1980-luvun lopulla. Uusissa ohjeissa vauvat kehotettiin nukuttamaan selällään toisin kuin vanhoissa ohjeissa, joissa suosittiin vatsallaan nukuttamista. Kätkytkuolemat vähenivät neljännekseen.[2]

Fysioterapeutin ohje on että jos vauva itse kääntyy niin on valmis nukkumaan mahallaan. Toki patjan pitää olla suositusten mukainen eli melko kova eikä mitään muhkeaa petaria sinne vauvan sänkyyn.

Me nukutettiiin vauvaa alusta asti mahallaan, koska tutun vauva oli kuollut 4 kk iässä selällään nukkuessaan tukehtumalla oksennukseensa. Siinä vaiheessa kun lapsi osaa jo itse valita nukkuma-asentonsa, ei häntä tarvitse olla kääntelemässä.

Mulle sanottiin neuvolassa, että sitten saa antaa vauvan nukkua mahallaa kun hän itse niin kääntyy. Osaa sitten jo myös vapauttaa itsensä asennosta jos meinaa hengitystä haitata. Kaikki ylimääräinen pois vauvan sängystä, eli tyynyliina ja lelut veks. Vain tiukasti patjan alle menevä lakana ja sopivan kokoinen peitto vauvalle.

Juu ei ole sängyssä leluja tai ylimääräisiä asioita. Ainoastaan vaan sellainen musiikki mobiili missä roikkuu korkealla pari kämmenen kokoista lelua. Olen kokeillut myös peitolla ns. tukemista mutta potkii aina peiton pois. Osaa kyllä kääntyä suuntaan ja toiseen. Mutta jos kiepsahtaa vatsalleen niin välillä alkaa pieni kitinä kun ei meinaakkaan päästä heti takaisin kyljelle tai vatsalleen. Joten olen jotenkin tuosta tulkinnut että en uskalla antaa mahallaan nukkua vielä? Koska päässä kytee pieni tunne että ei välttämättä osaa/pääse takaisin tuosta asennosta..

Alkuperäinen kirjoittaja teiniäiti.;29178938:
Juu ei ole sängyssä leluja tai ylimääräisiä asioita. Ainoastaan vaan sellainen musiikki mobiili missä roikkuu korkealla pari kämmenen kokoista lelua. Olen kokeillut myös peitolla ns. tukemista mutta potkii aina peiton pois. Osaa kyllä kääntyä suuntaan ja toiseen. Mutta jos kiepsahtaa vatsalleen niin välillä alkaa pieni kitinä kun ei meinaakkaan päästä heti takaisin kyljelle tai vatsalleen. Joten olen jotenkin tuosta tulkinnut että en uskalla antaa mahallaan nukkua vielä? Koska päässä kytee pieni tunne että ei välttämättä osaa/pääse takaisin tuosta asennosta..

Vauva oppii ensin kääntymään selältä mahalleen ja vasta vähän myöhemmin toisinpäin. Riittää siis, että hän saa käännettyä päänsä sivulle jos tukehtuminen uhkaisi. Vauva ei varmaan kitise hengityksen takia vaan turhautuu, kun ei pääse takaisin parempaan asentoon omin avuin.

Kaikilla äideillä on varmasti kätkytkuolemaan liittyviä pelkoja. Voittehan vaikka valvoa vuorotellen muutaman yön vauvan vierellä nyt kun hän on oppinut uuden taidon ja asia huolettaa teitä. Nuo pelot häviävät yleensä itsekseen aika pian.

Tätä ehkäisemään on ollut tarjolla patjoja, joissa lapsi ei voi tukehtua, vaikka nukkuisi vatsallaan, vaan ilmansaanti on varmistettu. Ikävä kyllä näitä patjoja ei Suomessa juuri kukaan halunnut ostaa ja niiden yynti lopetettiin. Monet näyttävät yhä olettavan, että vauvalle on paras pehmeä patja, vaikka näin ei ole.

Yhteistyössä