Uskaltaako cv:ssä mainita "mustana" tehtyä työtä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kotiäitiyden ohella lähes vuoden kestäneestä osa-aikatyöstä saisi hyvin työkokemus"pisteitä", virallista työsopimusta ei kuitenkaan ole tehty ja palkka tulee käteisenä. Ei varmaan kannata mainita?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja björn:
No ei tietenkään jos ei sulla ole edes mitään näyttöä siitä että olet tehnyt niitä töitä.

Mutta varmaan saisin työtodistuksen jos pyytäisin. En tiedä käykö se kun ei kerran ole sopimusta.

Onko työnantaja hoitanut ennakonpidätykst ja sosiaalimaksut palkkastasi ? Jos ei,voitte molemmat joutua vaikeuksiin ja ainakaan työtodistusta ei kannata lähteä kyselemään eikä tällaisia töitä mainita CV:ssä.

Jos saat työtokarin, voit laittaa sen duunin CV:n. Ei ne kait kuitenkaan sun palkkanauhoja ala sielä kyttäämään? Ja esim. mulle on käynyt niin, että vaikka tilinauhassa on lukenut kaikki tellit, vellit ja lellit, niitä ei sit todellisuudessa ole maksettukaan, eikä edes veroja.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Tottakai voit laittaa CV:hen työn vaikka ei olisi työtodistustakaan! Kannattaahan siihen laittaa harrastustoimintakin ja vaikka itse yksityisyrittäjänä tehty työ.

Kyllä se nyt jotenkin täytyy toteen näyttää se, mitä siihen CV:hen laittaa!

No ei tartte! Kuka sanoo että tarvitsisi näyttää toteen :D

Esimerkiksi nykyiseen työpaikkaani vaadittiin kansainvälistä kokemusta ja laitoin CV:hen kaikki kuukautta tai paria pidemmät ulkomaanmatkat, esimerkiksi. Eihän mulla mitään todistetta ole niistä, jos en jotain matkalippua päiväkirjan välistä saa kaivettua.

Ja sama juttu jos laitan että olen ollut Peräseinäjoen Radioamatöörit -yhdistyksen hallituksen varapuheenjohtaja. No enhän minä sitä voi todistaa, mutta idiootti olisin jos jättäisin sen pois jos hakisin elektroniikka-alan töitä!

Esimerkiksi nykyiseen työpaikkaani vaadittiin kansainvälistä kokemusta ja laitoin CV:hen kaikki kuukautta tai paria pidemmät ulkomaanmatkat, esimerkiksi. Eihän mulla mitään todistetta ole niistä, jos en jotain matkalippua päiväkirjan välistä saa kaivettua.

Ja sama juttu jos laitan että olen ollut Peräseinäjoen Radioamatöörit -yhdistyksen hallituksen varapuheenjohtaja. No enhän minä sitä voi todistaa, mutta idiootti olisin jos jättäisin sen pois jos hakisin elektroniikka-alan töitä!

Työnantaja kyllä vaatii OIKEAKSI TODISTETUN ansioluettelon... Jollain ne ON toteen näytettävä. Jos oma moraali sen sallii, niin huijatahan aina voi yrittää, mutta kyllä siitä (toivottavasti ainakin) ennemmin tai myöhemmin kiinni jää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Työnantaja kyllä vaatii OIKEAKSI TODISTETUN ansioluettelon... Jollain ne ON toteen näytettävä. Jos oma moraali sen sallii, niin huijatahan aina voi yrittää, mutta kyllä siitä (toivottavasti ainakin) ennemmin tai myöhemmin kiinni jää.
Eihän tässä ole kyse huijaamisesta! Enkä ole ikinä kuullut tai lukenut että työnantaja vaatii "oikeaksi todistetun" ansioluettelon. Eihän kenelläkään ole todisteita kaikista harrastuksistaan ja luottamustoimistaan!

Minulta ei tarkistettu yhtään ainoaa työ- tai opiskelutodistusta kun sain tämän paikan, enkä koskaan missään väittänyt että minulla olisi esittää todistus jokaisesta ansioluetteloon kirjatusta merkinnästä.

Ei ole mitään järkeä jättää pois asiaa josta voisi olla hyötyä vain koska siitä ei ole "todisteita". Jos työnantaja kysyy, voi asiallisesti kertoa että ei ole todistusta. Työnantaja itse valitsee uskooko vai ei.

Eihän tässä ole kyse huijaamisesta! Enkä ole ikinä kuullut tai lukenut että työnantaja vaatii "oikeaksi todistetun" ansioluettelon. Eihän kenelläkään ole todisteita kaikista harrastuksistaan ja luottamustoimistaan!

Minulta ei tarkistettu yhtään ainoaa työ- tai opiskelutodistusta kun sain tämän paikan, enkä koskaan missään väittänyt että minulla olisi esittää todistus jokaisesta ansioluetteloon kirjatusta merkinnästä.

Ei ole mitään järkeä jättää pois asiaa josta voisi olla hyötyä vain koska siitä ei ole "todisteita". Jos työnantaja kysyy, voi asiallisesti kertoa että ei ole todistusta. Työnantaja itse valitsee uskooko vai ei.

No kaikissa minun hakemissani työpaikoissa on vaadittu oikeaksi todistettu ansioluettelo tai ansioluettelo todistuksineen.

^ No sitten kannattaa mainita muut mahdollisesti hyödylliset jutut vaikka erillisessä ansioluettelossa tai työhakemuksessa. Ei mitään kannata jättää tuon vuoksi pois.

Kotiäitiyden ohella lähes vuoden kestäneestä osa-aikatyöstä saisi hyvin työkokemus"pisteitä", virallista työsopimusta ei kuitenkaan ole tehty ja palkka tulee käteisenä. Ei varmaan kannata mainita?

:laugh: :laugh: Et ole tosissasi?
Täytyy kyllä ihmetellä :o

Ei tietenkään kaikista merkityksettömistä kissanristiäisten suunnittelun johtoryhmän toimista olekaan todistusaineistoa, mutta työpaikoista kuuluu olla, enkä ole sitä paitsi ikinä kuullut sellaisesta että haastattelija ei olisi pyytänyt tuomaan työtodistuksia mukana. Onko muka joku muu? Pois lukien 15-vuotiaiden ensimmäiset kesätyöpaikat!

Kyllä se aika yleistä on että ollaan kiinnostuneempia persoonallisuudesta kuin papereista. Itse sain ihan huippupaikan isossa firmassa heti DI:ksi valmistumisen jälkeen (tästä oli iso värillinen ilmoitus sunnuntain Hesarissa), eivätkä kysyneet yhtään ainoaa todistusta - eivät edes valmistumisesta. Tosin erittäin hyvä suosittelija oli myös.

Ja on varsin mahdollista että en enää koskaan tarvitsekaan yhtään työ- tai muuta todistusta. Työpaikasta toiseen siirrytään nykyisin aika lailla joustavasti verkostojen kautta, eikä papereita paljon kysellä.

Kyllä se aika yleistä on että ollaan kiinnostuneempia persoonallisuudesta kuin papereista. Itse sain ihan huippupaikan isossa firmassa heti DI:ksi valmistumisen jälkeen (tästä oli iso värillinen ilmoitus sunnuntain Hesarissa), eivätkä kysyneet yhtään ainoaa todistusta - eivät edes valmistumisesta. Tosin erittäin hyvä suosittelija oli myös.

Ja on varsin mahdollista että en enää koskaan tarvitsekaan yhtään työ- tai muuta todistusta. Työpaikasta toiseen siirrytään nykyisin aika lailla joustavasti verkostojen kautta, eikä papereita paljon kysellä.

No täytyy ihan sitten nostaa hattua kun olet niin mahtavan duunin itselles löytänyt tekaistulla cv:llä.

Me muut (oletan että mukaan lukien ap) ollaan kuitenkin ihan vaan sellasia perusduunareita, joiden perään kysellään todistuksia. Siksi en yllytä ketään kokeilemaan onneaan, mitä työnantaja tuumaa pimeästä työstä.

No täytyy ihan sitten nostaa hattua kun olet niin mahtavan duunin itselles löytänyt tekaistulla cv:llä.

Me muut (oletan että mukaan lukien ap) ollaan kuitenkin ihan vaan sellasia perusduunareita, joiden perään kysellään todistuksia. Siksi en yllytä ketään kokeilemaan onneaan, mitä työnantaja tuumaa pimeästä työstä.

Ihan perusduunari minäkin. En laittanut cv:hen tuota laitonta työtä. Kyllä tämä on mieltä hiertänyt ja nyt onneksi loppuu.

Itse sain ihan huippupaikan isossa firmassa heti DI:ksi valmistumisen jälkeen (tästä oli iso värillinen ilmoitus sunnuntain Hesarissa), eivätkä kysyneet yhtään ainoaa todistusta - eivät edes valmistumisesta.

=) Mun hakemat työpaikat onkin ilmoitettu vain pienillä mustavalkoisilla ilmoituksilla. Sen vuoksi varmaan ne on vaatineet sen oikeaksi todistetun cv:n.

No ei ole CV:ssä yhtään ainoaa kirjainta tai numeroa joka ei paikkaansa pitäisi!

Ei ole todellista että te ihmiset jätätte asioita pois ansioluetteloistanne vain koska ette voi niitä todistaa! Kuten sanottu koska tässä duunissa vaadittiin esimerkiksi kansainvälistä kokemusta niin listasin ihan täsmälleen kaikki pidemmät ulkomaanreissut joista nyt ei kenelläkään ole minkäänlaista todistusta eikä edes voi olla (kuka sellaisen nyt todistaisi?) Ja tietysti sain paikan osin juuri siksi että tajusin kertoa kaikesta tästä kokemuksestani!

No ei ole CV:ssä yhtään ainoaa kirjainta tai numeroa joka ei paikkaansa pitäisi!

Ei ole todellista että te ihmiset jätätte asioita pois ansioluetteloistanne vain koska ette voi niitä todistaa! Kuten sanottu koska tässä duunissa vaadittiin esimerkiksi kansainvälistä kokemusta niin listasin ihan täsmälleen kaikki pidemmät ulkomaanreissut joista nyt ei kenelläkään ole minkäänlaista todistusta eikä edes voi olla (kuka sellaisen nyt todistaisi?) Ja tietysti sain paikan osin juuri siksi että tajusin kertoa kaikesta tästä kokemuksestani!

No mistäs sä sitten tiedät, onko sun cv:n paikkaansapitävyys tarkistettu? Esimerkiksi soitettu sun entisille pomoille?

Kuten sanottu, me ei olla mitään jari sarasvuoita. Kyllä mä voin kirjottaa cv:hen että nyt hei vink vink 10% kielilisä palkkaan, kun vietin kaksi vuotta vinku-intiassa meditoiden, eikä multa kyllä varmana perättäis mitään lentolippuja. Kuitenkin sen asian todenperäisyys paljastuisi viimeistään kun mut laitettaisiin kielitestiin kertomaan harrastuksistani hindiksi.

Yhteistyössä