Uskaltaako 2pv vanhaa jauhelihaa käyttää?

• Viestiketjun aloittaja typerys
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:
No voihan ne kirjoittaa niihin pakkauksiin vaikka mitä, ei se mikään laki ole. Ja niissä on tosi paljon pelattu varman päälle.

(Kyllä mä joskus ihmettelen näitä päiväyskeskusteluja... kun suurimmassa osassa maailmaa ei todellakaan merkata tuotteisiin päiväyksiä... aika moni taitaisi olla sellaisessa paikassa aika hukassa. Tosin sellaisissa maissa on tärkeää että on hyvä lihakauppias.)
Näinpä. Jos päivä olisi ehdottomasti just se, koska se pilaantuu, niin aikamoisia ennustajia saa olla, että tietää, että just keskiyön jälkeen alkaa bakteeritaso jyllään liikaa.

Niissä on yleensä ylimääräaikaa. Haju ja näkö on parhaita mittareita. Kalaa ei kannata syödä päiväyksen jälkeen, siitä ei välttämättä huomaa jos on pilaantunutta. Lihasta kyllä huomaa.

daa
Alkuperäinen kirjoittaja kaisuli5:
eikö ihmiset lue lehtiä tai kuuntele uutisia :kieh: ollu kuukauden ajan juttua noista ettei ole viimeinen käyttö vaan myyntipäivä. ja jos ei haise tai muuten ole pilalla niin käyttökelpoista!!!
Luit kai kaisuli5 eviran linkin?

Kuulut siihen 14 % lukutaidottomien idioottien joukkoon. onnea vain.

mie
Mä kyllä varmaan käyttäisin, ei se ole niin turhan tarkkaa. Kyllähän se ulkonäkö ja hajukin jotain kertoo.

Itse käytän kyllä ihan ilman ongelmia monta viikkoa vanhaa jugurttiakin, eikä mitään ongelmia ruokamyrkytysten tms. kanssa ole ikinä ollut. Ja maitohan tosiaan säilyy (avaamattomassa purkissa) ainakin viikon päiväyksen jälkeen. Kannattaa käyttää vähän maalaisjärkeä eikä aina heittää tuotteita kylmästi roskikseen!

se voi olla. mut eipähä olla oltu esim yrjötaudissa 5vuoteen ku ei viilata pilkkua joka asiassa!!!!!
ootko sie laulanu tuota samaa virttä aiemminkin?jotenkin kuulostaa niin tutulta. meillä ei pilkkua viilailla monissakaan jutuissa, mutta ruokatalouteen olen perehtynyt sen verran hyvin etten siinä viitsi pelleillä lihojen ja kalojen tai muiden herkästi pilaantuvien aineitten kanssa. voisit yllätyä kun oikeasti tietäisit asioista. mutta jatka toki vanhan jauhelihan syömistä, itse käytän tuoretta tai pakastan jos en heti tarvitse.

JOKU
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mä kyllä varmaan käyttäisin, ei se ole niin turhan tarkkaa. Kyllähän se ulkonäkö ja hajukin jotain kertoo.

Itse käytän kyllä ihan ilman ongelmia monta viikkoa vanhaa jugurttiakin, eikä mitään ongelmia ruokamyrkytysten tms. kanssa ole ikinä ollut. Ja maitohan tosiaan säilyy (avaamattomassa purkissa) ainakin viikon päiväyksen jälkeen. Kannattaa käyttää vähän maalaisjärkeä eikä aina heittää tuotteita kylmästi roskikseen!
Jogurtti on HIUKAN eri asia kun jauheliha. Jogurtissa on parasta ennen päiväys, joten jää kuluttajan omaan harkintaan kauanko se on veilä syömäkelpoista. Vanhentunutta lihaa sen sijaan ei tulisi syödä. kaikki ruokamyrkytystä aiheuttavat bakteerit eivät ole aistinvaraisesti havaittavia.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
se voi olla. mut eipähä olla oltu esim yrjötaudissa 5vuoteen ku ei viilata pilkkua joka asiassa!!!!!
ootko sie laulanu tuota samaa virttä aiemminkin?jotenkin kuulostaa niin tutulta. meillä ei pilkkua viilailla monissakaan jutuissa, mutta ruokatalouteen olen perehtynyt sen verran hyvin etten siinä viitsi pelleillä lihojen ja kalojen tai muiden herkästi pilaantuvien aineitten kanssa. voisit yllätyä kun oikeasti tietäisit asioista. mutta jatka toki vanhan jauhelihan syömistä, itse käytän tuoretta tai pakastan jos en heti tarvitse.
Mitä haittaa ap:lle voisi olla, jos söisi pari päivää vanhaa jauhelihaa? Kun kerroit, että olet perehtynyt näihin asioihin, niin olis mielenkiintosta tietää, mitä vois käydä..

Vieras
Jauheliha ja kalat on sellasia tuotteita, mitä mä en missään nimessä käytä sen päiväyksen jälkeen. Nuo on kaikista herkimpiä pilaantumaan. Minä käytän jauhelihan heti ostopäivänä tai pakastan sen. En lähtis pelleilemään.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
Mitä haittaa ap:lle voisi olla, jos söisi pari päivää vanhaa jauhelihaa? Kun kerroit, että olet perehtynyt näihin asioihin, niin olis mielenkiintosta tietää, mitä vois käydä..
voi hyvä luoja!Ne on kuules ihan " pikku " vatsataudista aina teholle vievään oireistoon.

Ai vanhaa syömällä pysyy terveenä? Oukkei. Kyllä mä tosiaan maalaisjärkeä käytän, mutta lihan kohdalla noudatan sitä päiväystä.

Mutta palstan mukaanhan ihan normaali käisenpesukin on ylihysteriaa ja parhaiten terveenä pysyvät ne jotka elää kuin pellossa. Ja samaan aikaan haukotaan henkeä sillä siisti ohjelmalle....

Mä luotan mun siskon oppeihin ruokapuolen koulutuksista hygienian ja päivämäärien suhteen keittiössä.
B)

Yhteistyössä