Uskallatteko jättää yksin kotiin sairastamaan sikainfluenssaa yli 10-vuotiaat lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Siis sen ikäiset, joista ei ole enää oikeutettu olemaan töistä pois sairauden takia?

Itse olen neljän lapsen töissä käyvä yh, eikä mulla ole mitään tukiverkkoa täällä. Mietin nyt, että mitäs jos nuo sairastuvat jokainen vuorollaan sikainfluenssaan.. kaksi on vielä niin nuoria, että voin jäädä kotiin mutta kaksi jo 11- ja 13-vuotiaat. Mulla ei ole edes vakkarityöpaikkaa, vaan sijaisena oon..
Jos ois melkein mikä tahansa muu sairaus, uskaltaisin jättää isommat kännykän varassa kotiin sairastamaan työpäivän ajaksi, mutta tää sikainfluenssa kyllä vähän pelottaa :/ Sen tiedän, että jos olen töistä poissa kaksikin viikkoa, niin jatkoa on turha odottaa :( Ja tää työ on kuin aarre mulle, päivätyötä kohtuupalkalla. Toista samanlaista ei tule ihan heti vastaan.

Riippuu lapsen olosta. Meillä oltiin juuri poissa 16v kanssa. Jos tuonkin ikäinen lapsi itkee että "äiti auta..." ja haluaa pitää kädestä kiinni, niin se ON kipee! Siinä menee työt sun muut ohi. Eli tarkoitan sanoa, että tilanteen mukaan.

(ja kyseessä oli kamala päänsärky, joka osoittautui aivokalvontulehdukseksi, onneksi tosin siksi harmittomammaksi)

Miksi 14-16-vuotiaan kanssa vielä täytyisi saada olla kotona, siis työnantajan mielestä? Johan tuon ikäiset menee kaupungilla viikonloppuisin kännissä ja käy kielikursseilla ulkomailla. Ja kännykät on keksitty.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
3 päivää on ihan eri juttu. Viikkokin menee vielä. Mutta periaatteessahan ei ole lupaa olla töistä pois isompien sairastumisen takia, sitä mietin :(

Eikö se mene listaan "pakottava perhesyy". Eli palkatonta lomaa kehiin vaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
3 päivää on ihan eri juttu. Viikkokin menee vielä. Mutta periaatteessahan ei ole lupaa olla töistä pois isompien sairastumisen takia, sitä mietin :(

jossian paikoissa siinä voi käydä niin et saat potkut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyn vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja no entä:
16-vuotias, joka asuu yksin toisella paikkakunnalla koulussa? Mitä jos se saa sikaflunssan :(

No sitten se tulee varmaan kotiin sairastamaan?

Paitsi jos se iskee niin nopeasti ettei ehdi :( Tai jaksa :o Kai sinne sitten on mentävä apuun!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ai, onko tuommoinenkin olemassa? Siis "pakottava perhesyy".. hyvä tietää. Pitää vaan toivoa, että me kaikki viis sairastetaan se yhtäaikaa -siis noin viikossa max. Tai sitten jos jokainen sairastuu viikonvälein, että pomo on erityisen ymmärtäväinen. Palkattomalle mä sitten jään jos tilanne niin vaatii.

Miksi 14-16-vuotiaan kanssa vielä täytyisi saada olla kotona, siis työnantajan mielestä? Johan tuon ikäiset menee kaupungilla viikonloppuisin kännissä ja käy kielikursseilla ulkomailla. Ja kännykät on keksitty.

Ei varmaankaan pidä saada, mutta sen ikänen on vielä LAPSI kuitenkin. Eli jos on oikeesti kamalan kipee, en tarkota mitään perusflunssa, niin minä ainakin vanhempana katson tilanteen sen mukaan.
Palkkaa en ole työnantajalta siinä tilanteessa vaatimassakaan, mutta perhetilanteen takia palkatontahan toki kuuluu saada.

Jotain hyötyä tästä työttömyydestä on vaikka muuten päätä kiristääkin aika lailla tämä kotona olo. Jos teinit sairastuvat, olen heidän kanssaan kotona.

Jos olisin töissä, pitäisi mieluiten palkatonta vapaata jos teinit sairastuisivat sikaflunssaan. Itsekin olen tehtnyt sijaisuuksia, joten tiedän, että helppoa töistä poissaolo ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
tavallinen flunssa se on. voihan oksutaudissakin tukehtua ja en ole silloinkaan kotiin jäänyt.

Turhaa hysterian lietsomista
Ai jaa. Meillä kuopuksella nyt teini-iässäkin kova kuume aiheuttaa todella voimakasta hourailua, en varmasti jättäisi häntä yksin sellaisessa tilassa. Tai jos oksentaa ihan jatkuvasti ja on heikossa kunnossa.

Häh? Sulla ei tosiaankaan sen ikäisiä ole :o Tietäisitpä mikä huoli teinistä voi olla! Lapsellisuutta on varmaankin turha yrittää selittää pikkulapsen äidille, se pitää vain itse aikanaan nähdä :) Ja muuten: meidän 16v. on menossa lähiaikoina leikkaukseen. Lääkäri nimenomaan painotti, että sen jälkeen noin viikon ajan täytyy olla jonkun aikuisen läsnä! Se oli sanomattakin mulle selvää, mutta kerroinpa nyt tämänkin. Työantajan mielipiteet hevonkuuseen kun on kyse oman lapsen terveydestä ja hyvinvoinnista!!!

Yhteistyössä