uskallatko mennä solariumiin??

  • Viestiketjun aloittaja pömppis
  • Ensimmäinen viesti
Uskallan mennä, mutta olen elämäni (25v) aikana käynyt vain noin viisi kertaa solariumissa. Eikös sitä suositella, että joku viis kertaa vuodessa vois käydä?! Mut sit oon muutamia kertoja käynyt sub-valossa ja valohoidossa, koska olen atoopikko. Valohoito on muuten samantyyppinen kun solkku, mut valohoidossa ollaan ihotyypistä riippuen lyhyitä aikoja, esim. mä oon ollut semmosta 7-10 minuuttia siellä :) Solarium ei oo mun mielestä vaarallista, jos sitä käyttää kohtuullisesti :)
 
pömppis
Alkuperäinen kirjoittaja BlueAngel:
Uskallan mennä, mutta olen elämäni (25v) aikana käynyt vain noin viisi kertaa solariumissa. Eikös sitä suositella, että joku viis kertaa vuodessa vois käydä?! Mut sit oon muutamia kertoja käynyt sub-valossa ja valohoidossa, koska olen atoopikko. Valohoito on muuten samantyyppinen kun solkku, mut valohoidossa ollaan ihotyypistä riippuen lyhyitä aikoja, esim. mä oon ollut semmosta 7-10 minuuttia siellä :) Solarium ei oo mun mielestä vaarallista, jos sitä käyttää kohtuullisesti :)
uups! no en mä ehkä ihan 5 kertaa sitte käy ennen juhlia jos vuodessa on suositus käydä toi 5 kertaa...
 
"Viime vuosina julkaistut väestötutkimukset viittaavat siihen, että solariumien ahkera käyttö lisää melanoomariskiä. Vaurioiden syntyminen riippuu solariumlaitteen tehosta, yksilöllisestä ihon herkkyydestä ja siitä, kuinka paljon aikaa solariumissa vietetään." Otin ton pätkän Säteilyturvakeskuksen sivuilta.

Siellä mainittiin myös, että "Rajoita solariumkäyntiesi määrä vuodessa 10 kertaan, ja tarkkaile myös auringonottosi määrää."
 
Uskalla käydä ja yleensä varsinkin keväisin käynkin. Palan suhteellisen helposti, joten kun keväällä käyn 5-10 kertaa solkussa, niin en kärtsää auringossa. Nyt en raskaanaollessa ole käynyt, mutta olisi pitänyt niin olisin tod.näk. välttynyt palamiselta. Mun mielestä on paljon vaarallisempaa palaa auringossa kuin solariumissa käynti, jossa ollaan max. 20 min.
 
Uskaltaisin ja joskus vuosia sitten pari kertaa kävinkin, mutta enhän mä siitä mitään hyötynyt, kun en auringossakaan rusketu. Rusketussuihkua käyttäisin mieluummin, varsinkin jos jotain juhlia varten tarvitsee vähän väriä saada.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pömppis:
sanokaa nyt muutkin mielipiteenne että onko se ihan tolkuttoman vaarallista vai ei ?

No ei kai se vaarallista ole jos nyt yksien juhlien takia muutaman kerran käy. Kunhan ei ota tavaks. Meijän kuntosalilta sanotaan, että säteilyturvakeskus suosittaa solariumia maks. 10 kertaa vuodessa.
 

Yhteistyössä