uskallanko vielä syödä eilistä ruokaa kun..?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mies mokoma unohti illalla laittaa tortillojen jauhelihatäytteen jääkaappiin ja se oli koko yön pöydällä suljetussa rasiassa. Uskaltasko sitä vielä syödä vai jokohan se ehti mennä pilalle? Mä olen vähän hysteerikko ruokien suhteen..
 
armiina
Itse en söisi, mutta periaatteessa ei se miksikään ole mennyt. Meillä mies syö nuo "unohdusruoat" ja ihan terveenä on pysynyt.

Kyllähän esim. kaupoissa on lihapasteijat lämpimässä myynnissä koko päivän? Tosin vain sen yhden päivän, mutta sama asia pitää kypsää jauhelihasta tehtyä tortillatäytettä yön yli pöydällä.
 
halipupu harmaana
En mäkään söisi. Ruokamyrkytys on sen verran ikävä juttu, että parempi heittää ruoka roskiin kuin ottaa ne vaivat riesaksi ja varsinkin kun tietää, että ruoka voi olla pilaantunut.
 
"..."
Söisin, ja olen syönytkin. Monesti esim. jauhalihalaatikko on yön yli pöydällä jäähtymässä ja vasta aamulla laitan jääkaappiin. Eikä ole ikinä mitään tullut.
 
floppi
Saattaisin syödäkin. Me tehdään miehen kans usein itse pitsaa joka varmaan 80% varmuudella unohdetaan illalla pöydälle ja syödään aamupalaksi (sisältää siis esim. jauhelihaa). Aamula syödään sit loput pois aamukahvin kanssa :)
 
"..."
Mulle ainakin on neuvottu, että jos on yli 4h pöydällä, niin sen jälkeen ei enää saa syödä. Ja jos on lämmintä, esim. kesällä, niin liha voi mennä jo kahdessa tunnissa pilalle.

Eli itse en söisi.
 
"Vieras"
[QUOTE="...";25950808]Söisin, ja olen syönytkin. Monesti esim. jauhalihalaatikko on yön yli pöydällä jäähtymässä ja vasta aamulla laitan jääkaappiin. Eikä ole ikinä mitään tullut.[/QUOTE]

Samat sanat.
 
Tsemp
[QUOTE="vieras";25951077]hyi, en söisi, bakteerit lisääntyy lämpimässä tosi nopeasti. Siksi ruokakin pitää laittaa vielä lämpimänä jääkaappiin.[/QUOTE]

Öh, no tuota toki siihen tulee pyrkiä, että ruoka jäähdytetään mahdollisimman nopeasti, mutta tee nyt hyvä ihminen se esim. vesihauteessa (jos kattila) tai peitettynä ulkona tm.

Jääkaappiin laittaminen lämpimänä on energiataloudellisesti älytöntä ja aiheuttaa sen, ettei se sun jääkaappi ole vähään aikaan jääkaappikylmä, jolloin siellä säilytyksessä olevat herkät elintarvikkeet säilyy huonommin.

Ja tuosta kertaunohduksesta: Jos haju ja maku ok, söisin pois. Kyllähän tosiaan usein eväänäkin ja paistopisteissä kypsennetty liha seisoo lämpimässä pidempään. Säilyttää ei kannata, mutta jos heti syö niin on lähes varmasti täysin ok.
 
iu
Mä opin läksyni, kun kerran tein makaronilaatikkoa jauhelihasta, jonka viimeinen käyttöpäivä oli ollut edellisenä päivänä. Maistui se vähän oudolta enkä paljoa syönyt, mutta voi jessus silti sitä mahatautia ja oloa, luulin kyllä että kuolema tulee. Sen jälkeen oon ollu noitten kans aika tarkkana. (Mutta ehkä kypsä jauheliha on eri juttu?)
 
"vieras"
Mä opin läksyni, kun kerran tein makaronilaatikkoa jauhelihasta, jonka viimeinen käyttöpäivä oli ollut edellisenä päivänä. Maistui se vähän oudolta enkä paljoa syönyt, mutta voi jessus silti sitä mahatautia ja oloa, luulin kyllä että kuolema tulee. Sen jälkeen oon ollu noitten kans aika tarkkana. (Mutta ehkä kypsä jauheliha on eri juttu?)
Mä teen noin jatkuvasti, joskus jopa 2 päivää sitten mennyt käyttöpäivä ja ihan hyvää on tullut. Eikä ole tullut mahatauteja. Näkeehän ja haistaahan sen nyt heti, jos liha ei ole enää käyttökelpoista. Silloin en tietenkään söisi. Mutta itse katson enemmän sitä, miltä ruoka näyttää/haisee kuin sitä viimeistä käyttöpäivää.
 

Yhteistyössä