Uskallanko synnyttää toisen lapseni ilman epiduraalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja åå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Å

åå

Vieras
Tuossa kysymys, kauhea paniikki päällä. Esikoisesta oli siis epiduraali joka oli musta todella toimiva, MUTTA, sain siitä yli 2vkoa kestäneen päänsäryn joka ei mennyt ohi edes kolmella veripaikalla. Eli yli 2vkoon en pystynyt hoitamaan vauvaamme muutakuin imettämään, ja tästä syystä sairastuin aika kovaan masennukseen jota kesti kauan.
Mutta pelottaa että mitä jos synnytyksessä tuleekin paniikki että "ei, en kestäkkään"? Mulle on ehdotettu sitä kohdunkaulanpuudutusta neuvolasta.

Uskallat! Ei kipuun kuole. Ja mieti tosiaan muita vaihtoehtoja. Itellä takana viisi synnytystä ja kaksi viimeistä ilman mitään puudutuksia ja hengissä ollaan. :)

Sinähän sen oikeastaan parhaiten tiedät! Itse pystyin synnyttämään toisen lapseni ilman minkäänlaista lääketieteellistä kivunlievitystä- koska oli pakko!mutta, jos aikaa olisi ollut niin en ois rohjennut.vaikka se menikin todella helposti ja suuremmitta kivuittakin!tsemppiä kannattaa ainaki yrittää!! :hug:

Tottakai! Mäkin synnytin ihan luomuna tokan. Tai no virallisissa papereissa lukee, että sain ilokaasua, mutta taisin kaksi kertaa hengittää sitä eikä siitä mitään hyötyä ollut. Ekan synnytin epiduraalin kanssa. Jos kolmatta kertaa joutuisin jostain kumman syystä synnyttämään niin luomuna menisi sekin.

Koeta löytää itsestäsi asenne että annat synnytyksen mennä omalla painollaan. Miksei epiduraalia voisi ottaakin jos tuntuu ettei mikään muu auta? Mutta ensin varmaan kannattaisi koettaa joitain hieman kevyempiä kivunlievityksiä, ihan lääkkeettömistä aslkaen (lämpö&liike, nekin voi auttaa jo pitkälle, miksei ihan maaliin saakka).

Itse olen saanut kummassakin synnytyksessä kohdunkaulapuudutteen kun kivut on yltyneet liian koviksi. Ja se on piisannut mun kohdallani. Olen mennyt synnytyksiin avoimen mielen kanssa, ajatuksena että mennään niin pitkään ilman mitään lääkkeitä kun hyvälle tuntuu ja sitten kun ei enää tunnu hyvälle katsotaan lääkkeellistä kivun lievitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja mi:
kyllä uskaltaa. ekassa mulla oli epiduraalipuudutus. toisessa synnytin ihan luomuna ja täytyy sanoo että se oli paljon mukavempaa.

Miksi oli mukavempaa? Mua pelottaa se, että ne supistukset oli aivan kaameita siihen asti kunnes sain sen epiduraalin, ja olin niin helpottunut kun epiduraali vei juuri ne kivut. Pelottaa että jos supistuskivut viekin kaikki voimat jo ennen ponnistamista :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mi:
kyllä uskaltaa. ekassa mulla oli epiduraalipuudutus. toisessa synnytin ihan luomuna ja täytyy sanoo että se oli paljon mukavempaa.

Miksi oli mukavempaa? Mua pelottaa se, että ne supistukset oli aivan kaameita siihen asti kunnes sain sen epiduraalin, ja olin niin helpottunut kun epiduraali vei juuri ne kivut. Pelottaa että jos supistuskivut viekin kaikki voimat jo ennen ponnistamista :(

Mulla ainakin ekassa kohdunkaulanpuudute vei terän supistuksilta, ne tuntui enää kramppina pakarassa piikin jälkeen.

minulla 4 synnytystä takana enkä koskaan ole ottanut epiduraalia. Kohdunsuu puudute on laitettu mikä auttaa hetken ja nopeuttaa avautumista... ilokaasua olen lisäksi saanut... viimeksi meinattiin laittaa epiduraali mutta kun lääkäri meinasi laittaa niin minulle tulikin sillainen olo että ponnistuttaa joten sitä ei sitten keritty laittamaan ollenkaan....

Eka synnytyksessä epiduraali, toisessa ei juuri mitään. Jos kolmas kerta vielä tulee niin haluaisin epiduraalin jos mahdollista.
Ne kivut tuli toisella kertaa niin äkkiä ja niin voimakkaina, että vaikka oli varautunut niin silti se tuska yllätti. Niin kauan kun sitä epiduraalin saantia odotin, sitä tavallaan taisteli kipua vastaan. Sitten kun kätilö ilmoitti ettei enää ehdi, piti vaan antautua kivulle ja se helpotti oloa. Ja mulla ainakin niiden tuskien jälkeen oli sellainen vimma ponnistaa se kivun aiheuttaja ulos, että ponnistusaika oli 2min. ;) Eikä repeämiä.

Sinuna ehkä miettisin niitä muita keinoja lievittää kipua. Kyllä ne kivut mielestäni on kuitenkin pienempi paha kuin hankalasta alusta johtuva masennus. Toisaalta synnytys on aina erilainen, voihan olla että ilman epiduraalia se on hirmu tuskainen ja siitäkin voi tulla trauma ja masennus. Juttele neuvolassa ja pyydä vaikka päästä pelkopolille. Onnea koitokseen joka tapauksessa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mahtaako toinen tulla jotenkin iisimmin kuin eka? Siis jos kaikki menee ihan normaalisti. Tietty kokemus auttaa jo varmaan vähän.

No mulla ensimmäinen synnytys oli tuplasti pitempi kuin toinen, mutta sitäkin lievempi kivuiltaan. Toinen oli lyhyt mutta pippurinen :D JA.. no minä sitten otin mielellään spinaalin toisella kerralla vaikka tiesinkin että voi jälkikäteen laukaista päänsäryn. Niin ei kuitenkaan käynyt...

MInä oon synnyttänyt 6 lasta ilman epiduraalia. Selkäydinpunktion jälkeen sain tuon spinaalipään säryn ja voin vakuuttaa että on monta kertaa pahempi mitä synnytys. Synnytys kuitenkin ohi suht lyhyessä ajassa ja muitakin kivunlievityksiä on. Eli jos oot sen päänsäryn kestänyt niin kestät sen synnytyksenki.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MInä oon synnyttänyt 6 lasta ilman epiduraalia. Selkäydinpunktion jälkeen sain tuon spinaalipään säryn ja voin vakuuttaa että on monta kertaa pahempi mitä synnytys. Synnytys kuitenkin ohi suht lyhyessä ajassa ja muitakin kivunlievityksiä on. Eli jos oot sen päänsäryn kestänyt niin kestät sen synnytyksenki.

Kiitos tästä, näin olen itsekin yrittänyt ajatella! Ja sais tosiaan suht heti nauttia vauvasta eikä miettiä että voi kun tähän kipuun voisi kuolla...

Mietin kanssa että se synnytys on kuitenkin sen muutamasta tunnista päivään normaalisti ja sulla se päänsärky oli kaksi viikkoa ja siihen vielä masennus, kumpi olisikaan pienempi paha?

Olen kaksi lasta synnyttänyt ilokaasun turvin.

Yhteistyössä