USA:lla ei ole pääkaupunkia? H1N1 liittyy atomipommiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tilli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:
Mä muuten väitän, että monet luulee Suomen saaneen itsenäisyyden talvisodan päättyessä.

no tuskin..

Mä olen törmänny nyt tähän pari kertaa. Henkilöt ei siis tiedä, koska talvisota oli ja olivat sitä mieltä, että sen seurauksena se itsenäisyys saatiin. Johtuu varmaan ihan siitä, että talvisota on maan sodista ehkä se puhutuin. Ja sit vetävät johtopäätöksen, että sen tärkeys johtuu itsenäisyyden saamisesta.

On koko peruskoulu varmasti ko. ihmisten mielestä turha. Eiköhän sen koulun voisi lopettaa ala-asteeseen. Silloinhan osataan jo lukea ja laskea. :xmas:

Peruskoulussa opetetaan paljon hyödyllisempiä asioita kuin sotien ajankohtia. Vuosiluvut ovat vain nippelitietoa, on tärkeämpää tietää mitä tapahtui ja miksi, kuin milloin. En itsekään tiedä millä vuosikymmenellä Einstein syntyi, täsmällisestä tiedosta puhumattakaan.

Minun suosikkimissi oli paras yleistiedossa. :xmas:

Itselläni on kyllä niin surkea numeromuisti, että en vaan yksinkertaisesti osaisi vastata munat suorina, minä vuonna mikäkin tapahtuma oli. :headwall:

On koko peruskoulu varmasti ko. ihmisten mielestä turha. Eiköhän sen koulun voisi lopettaa ala-asteeseen. Silloinhan osataan jo lukea ja laskea. :xmas:

Peruskoulussa opetetaan paljon hyödyllisempiä asioita kuin sotien ajankohtia. Vuosiluvut ovat vain nippelitietoa, on tärkeämpää tietää mitä tapahtui ja miksi, kuin milloin.

Uskotko, että ihmiset, jotka eivät tiedä talvisodan ajankohtaa tai Suomen itsenäistymisvuotta, osaisivat kuitenkin vastata miten itsenäistyminen tapahtui?

No tuo on kyllä kerrassaan käsittämätöntä, ettei tiedä mihin H1N1 liittyy...:o aaaaarggh, muuta ole saanut viimeaikoina kuullakaan!! Kuinka joku on voinut välttyä!?:snotty:

Minä vuonna käytiin kansalaissota? Mitä siinä tapahtui? Jälkimmäinen on tärkeämpi kysymys, kuinka moni tietää noihin vastaukset?

Just mietin että vuosiluvuilla ei minusta ole niin suurta merkitystä jos ei ole mitään käsitystä siitä mistä tapahtumasta puhutaan.
Varsinkin nämä kansalaissodan tapahtumat kuitenkin vaikuttavat vielä tänäkin päivänä tietyissä asioissa joissa ajattelisi että niillä ei ole mitään merkitystä.

Mä muuten väitän, että monet luulee Suomen saaneen itsenäisyyden talvisodan päättyessä.

no tuskin..

Mä olen törmänny nyt tähän pari kertaa. Henkilöt ei siis tiedä, koska talvisota oli ja olivat sitä mieltä, että sen seurauksena se itsenäisyys saatiin. Johtuu varmaan ihan siitä, että talvisota on maan sodista ehkä se puhutuin. Ja sit vetävät johtopäätöksen, että sen tärkeys johtuu itsenäisyyden saamisesta.

Eikö se muka noin mene? Minkä seurauksena se itsenäisyys sitten saatiin?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

no tuskin..

Voi jösses...

Ja juu, minä tiedän milloin oli kansalaissota.

Yleensä ne jotka eivät muista tärkeiden, olennaisesti nykypäiväänkin vaikuttavien tapahtumien vuosilukuja tai ajankohtaa edes suurinpiirtein, eivät myöskään tunne näiden tapahtumien taustoja, vaikutuksia tai muita niihin liittyviä faktoja.

Ihan käsittämätön asia, että monet nykynuoret todella kuvittelevat Suomen saaneen itsenäisyytensä talvisodassa, kansalaissodan syitä ja vaikutuksia ei tunneta tai että kylmä sota on heille vieras käsite. :o

En voi sille mitään, mutta en vaan pysty mitenkään luottamaan näiden täysin yleissivistymättömien kykyyn hallita monia muitakaan elämänalueita... :( Ehkä jotain rakennekynsiä lukuun ottamatta...

no tuskin..

Venäjän vallankumouksen takia, jolloin Suomi sai itsenäisyyden ilman sotaa. Kun Venäjä oli myöntänyt itsenäisyyden, niin muut maat tulivat perässä. Kansalaissota käytiin heti itsenäistymisen jälkeen osapuolten (valkoiset ja punaiset) taistellessa kumpi saa johtaa maata. Kansalaissodalla on monia nimiä, kuten punakapina, vapaussota ja sisällissota. Kansalaissota oli erityisen raaka ja jakoi maan kahtia. Kansa yhdistyi vasta talvisodan ja jatkosodan aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ounou:
En voi sille mitään, mutta en vaan pysty mitenkään luottamaan näiden täysin yleissivistymättömien kykyyn hallita monia muitakaan elämänalueita... :( Ehkä jotain rakennekynsiä lukuun ottamatta...

Näin ne elämän prioriteetit menee toisilla toisin.

Kyl meillä luennoilla painotus on ihan muussa kuin vuosilukujen ja päivämäärien ulkoaopettelussa. Tärkeintä on tietää taustat ja ajankohta suurin piirtein, vuosiluvut ja päivämäärät voi sitten tarkistaa kirjasta.

no tuskin..

Venäjän vallankumouksen takia, jolloin Suomi sai itsenäisyyden ilman sotaa. Kun Venäjä oli myöntänyt itsenäisyyden, niin muut maat tulivat perässä. Kansalaissota käytiin heti itsenäistymisen jälkeen osapuolten (valkoiset ja punaiset) taistellessa kumpi saa johtaa maata. Kansalaissodalla on monia nimiä, kuten punakapina, vapaussota ja sisällissota. Kansalaissota oli erityisen raaka ja jakoi maan kahtia. Kansa yhdistyi vasta talvisodan ja jatkosodan aikaan.

Eli Suomi oli jo itsenäinen talvisodan aikana?

Eli Suomi oli jo itsenäinen talvisodan aikana?

Kyllä. Itsenäistyminen tapahtui 1917, kansalaissota heti sen jälkeen 1918. Talvisota oli sitten vasta 1939-1940 ja jatkosota 1941-1944.

Kiinnostuneille suppeasti tietoa linkissä, joissa kuitenkin vuosiluvut.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_historian_sodista

Yhteistyössä