Uraäitejä kritisoivat mammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meikäpoika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Meikäpoika

Vieras
Naiset, joiden mielestä lapsen kanssa on oltava kotona riittävän pitkään ja lasta ei voi laittaa esimerkiksi alle vuoden ikäisenä hoitoon. Työssäkäyvät maksavat teidän kotona olonne.

Mielestäni hyvä ratkaisu olisi esimerkiksi että nainen joka aikoo jäädä useaksi vuodeksi kotiin sitoutuisi tekemään vähintään viisi lasta. Tällöin kotona olo olisi perusteltua ja kokonaisuuden kannalta hyödyllistä. Nykyisin kun yhä useampi nainen jättää lapset kokonaan hankkimatta ja käy mieluummin töissä.

Ennen kuin tämä toteutuu, minä vien yhden ainokaisen lapseni vuosikkaana hoitoon ihan onnellisena. Ei yksi lapsi niin paljoa vie aikaa ja huomiota että jäisin kotiin pesimään, easy piecie! :)

Tiedät sä paljon lastenpäivähoito maksaa kunnalle? Alle kolme vuotiaan hoitopaikka maksaa n. 1000 euroa/kk. Aika harva maksaa ton verran kunnallisveroa kuukaudessa, korjaan ei kukaan.

Hanki oikeat faktat ja mieti vähemmän mitä muut ajattelee!

? Ai että ihan työssäkäyvät maksaa... eiköhän usea kotiäiti ole omalla työllään maksanut verovaroja ja jo sen puolesta kustantanut omaa kotona oloaan. Minä ainakin. Ja halvemmaksi tulisi jos kaikki hoitaisi lapsensa kotona eikä pistäisi niitä hoitoon alle vuoden ikäisenä. Sekin nääs maksaa ja sitä velkaa maksaa muutkin työssäkäyvät kuin sinä itse pienine veroines.

[QUOTE="vieras";22553525]Tiedät sä paljon lastenpäivähoito maksaa kunnalle? Alle kolme vuotiaan hoitopaikka maksaa n. 1000 euroa/kk. Aika harva maksaa ton verran kunnallisveroa kuukaudessa, korjaan ei kukaan.

Hanki oikeat faktat ja mieti vähemmän mitä muut ajattelee![/QUOTE]

Juu, mutta siinä myös työllistyy hoitajia ja lto:jia. Ilman sitä työtä he kellisivät kotona pesimässä. Nyt hoitavat monta lasta ja saavat palkkaa josta maksavat veroa.

[QUOTE="vieras";22553535]? Ai että ihan työssäkäyvät maksaa... eiköhän usea kotiäiti ole omalla työllään maksanut verovaroja ja jo sen puolesta kustantanut omaa kotona oloaan. Minä ainakin. Ja halvemmaksi tulisi jos kaikki hoitaisi lapsensa kotona eikä pistäisi niitä hoitoon alle vuoden ikäisenä. Sekin nääs maksaa ja sitä velkaa maksaa muutkin työssäkäyvät kuin sinä itse pienine veroines.[/QUOTE]

Juu, mutta sitten kannattaa tehdä monta lasta jolloin on syy jäädä kotiin. Yhden lapsen hoitaa kyllä vaikka vasemmalla kädellä.

[QUOTE="vieras";22553535]? Ai että ihan työssäkäyvät maksaa... eiköhän usea kotiäiti ole omalla työllään maksanut verovaroja ja jo sen puolesta kustantanut omaa kotona oloaan. Minä ainakin. Ja halvemmaksi tulisi jos kaikki hoitaisi lapsensa kotona eikä pistäisi niitä hoitoon alle vuoden ikäisenä. Sekin nääs maksaa ja sitä velkaa maksaa muutkin työssäkäyvät kuin sinä itse pienine veroines.[/QUOTE]

Kuinkahan paljon tulisi työttömiä jos kaikki hoitais lapsensa kotona, ei tarvittais päiväkoteja tai perhepäiväkoteja. Ei näitä asioita voi aina niin musta valkoisesti tuijottaa. Ja kaikki kotiäidit ei todellakaan ole edes päiväkään töitä tehnyt...

Niin joku mittaa kaiken rahassa, itse olen sitä mieltä ettei lapsen hyvinvointia voi rahassa mitata. Kyllä vuosikkaalla pitäisi olla oikeus täyspäiväiseen hoitoon äidin tai isän huomassa.

[QUOTE="vieras ap";22553521]Miten tämä liittyi aiheeseen?[/QUOTE]

Otsikossa puhutaan urasta ja tekstissä puhutaan töissä käyvistä äideistä.

Uraäidin työpäivä jatkuu usein yötä myöden ja viikonloppuisin, sen lisäksi että tehdään normaali 8 tunnin työrupema ma-pe.

Olin 10 vuotta työelämässä ja jos hoidan lasta kotona 3 vuotta ja työskentelen vielä sen about 30 vuotta, ei voi kyllä sanoa, että olen elänyt muiden siivellä. Voi haloo, miten naurettavaa. Ei kaikki lasta pitkään kotona hoitavat jää loppuelämäksi pummeiksi. Olen maksanut veroja enemmän kuin moni muu.

[QUOTE="vieras";22553568]Kuinkahan paljon tulisi työttömiä jos kaikki hoitais lapsensa kotona, ei tarvittais päiväkoteja tai perhepäiväkoteja. Ei näitä asioita voi aina niin musta valkoisesti tuijottaa. Ja kaikki kotiäidit ei todellakaan ole edes päiväkään töitä tehnyt...[/QUOTE]

Kyllä niitä hoidettavia jää hyvin reippaasti vaikka alle 2-3 veet kotona hoidettaisiinkin. Itse asiassa päiväkodit taistelee jatkuvasti ylisuurien ryhmien kanssa kun kukaan ei enään jaksa kantaa vastuuta edes vauvastaan. Hyvä ettei suoraan synnäriltä tuoda.

Ei kaikki mutta valtaosa.

Ja jos se että kaikki vuosikkaat saisi olla kotihoidossa tarkottaisi että jäisin alaltani työttömäksi, voisin hyvin sitten uhrautua ja kouluttautua muuhun ammattiin... t. lastenhoitaja

ASiaa sivuten myös harrastuksissa kulkevaa vanhempaa haukutaan vastuuttomaksi ja lapsen heitteille jätöstä mutta miten sitten ne jotka kulkevat reissuhommissa ja on aina viikot poissa, joskus viikonloput kotona, todellakin ristiriitaista sakkia täällä kirjoittelee.

[QUOTE="vieras";22553588]Otsikossa puhutaan urasta ja tekstissä puhutaan töissä käyvistä äideistä.

Uraäidin työpäivä jatkuu usein yötä myöden ja viikonloppuisin, sen lisäksi että tehdään normaali 8 tunnin työrupema ma-pe.[/QUOTE]

Puhut sä nyt äitiydestä urana ihan oikeasti?
Lapset tehdään ihan itse vapaaehtoisesti. Kyllä minulla ainakin on ihan erilainen suhde lapseeni kuin työkavereihini ja olisi lastani kohtaan erittäin loukkaavaa puhua hänen hoitamisestaan työnä.

[QUOTE="vieras ap";22553608]Puhut sä nyt äitiydestä urana ihan oikeasti?
Lapset tehdään ihan itse vapaaehtoisesti. Kyllä minulla ainakin on ihan erilainen suhde lapseeni kuin työkavereihini ja olisi lastani kohtaan erittäin loukkaavaa puhua hänen hoitamisestaan työnä.[/QUOTE]

*repskops*

[QUOTE="vieras ap";22553547]Juu, mutta siinä myös työllistyy hoitajia ja lto:jia. Ilman sitä työtä he kellisivät kotona pesimässä. Nyt hoitavat monta lasta ja saavat palkkaa josta maksavat veroa.[/QUOTE]

Ja oikeasti yli 1000 euroa kuussa veroja maksavia ihmisiä kyllä löytyy. Esim. meillä me molemmat vanhemmat maksamme yli 1000 euroa kuussa veroja, ja tällä samalla tulo-/verotasolla työskentelee todella moni saman ammattialan ihmisistä ja näiden asuinalueiden ihmisistä.

[QUOTE="vieras ap";22553608]Puhut sä nyt äitiydestä urana ihan oikeasti?
Lapset tehdään ihan itse vapaaehtoisesti. Kyllä minulla ainakin on ihan erilainen suhde lapseeni kuin työkavereihini ja olisi lastani kohtaan erittäin loukkaavaa puhua hänen hoitamisestaan työnä.[/QUOTE]

Mitä ihmettä höpiset :D

Puhun äideistä, jotka käyvät töissä ja tekevät työuraa siis töissä ei kotona.

Olin 10 vuotta työelämässä ja jos hoidan lasta kotona 3 vuotta ja työskentelen vielä sen about 30 vuotta, ei voi kyllä sanoa, että olen elänyt muiden siivellä. Voi haloo, miten naurettavaa. Ei kaikki lasta pitkään kotona hoitavat jää loppuelämäksi pummeiksi. Olen maksanut veroja enemmän kuin moni muu.

Et olekaan kohderyhmää jota tarkoitin. Kyllä kotona voi olla lapsen kanssa, sinähän kuitenkin välität työn teosta ja korren kantamisesta kekoon.

Kirjoituksella tarkoitin lähinnä naisia jotka tekemällä tekevät lapsen ja sitten kerjäävät arvostusta tekemälleen raskaalle ja vaativalle TYÖLLE. Naurettavaa, varsinkin jos lapsia on ihan yksi tai kaksi ja kotiin jäädään moneksi vuodeksi tekemään "uraa".

Eiköhän tässä maailmassa ole riittävästi ihmisiä, vaikka kotiäitejä ei pakotettaisi tekemään viittä lasta. Sanoisin, että jopa liikaakin.

Voidaan lisäksi miettiä, mitä maamme kilpailukyvylle tekee, jos oikein valtiovallan toimesta yllytetään niitä, jotka eivät ole kiinnostuneita urastaan, pyöräyttämään puolenkymmentä lasta. Kun se koulutustaso ja ammatillinen menestys kuitenkin kulkevat jossakin määrin suvussa.
Esimerkiksi Kiinassa tämä on älytty ja koulutettujen lastenhankintaa tuetaan; hanki tohtorin paperit, niin saat tehdä kaksi lasta sen yhden sijasta.

[QUOTE="vieras";22553628]Mitä ihmettä höpiset :D

Puhun äideistä, jotka käyvät töissä ja tekevät työuraa siis töissä ei kotona.[/QUOTE]

Aah, ourait, pahoittelut, ymmärsin väärin! :)

Minusta ainakin helpompaa olla töissä, kun hoitaa lapsia kotona. Tietysti hoitokäytäntöjä on monenlaisia. Jos ei halua, kun tehdä tarpeelliset eli ruoan ja puhtaanapidon niin kyllähän se helppoa on. Mutta onhan moni työkin helppoa.

Niin ja maksupolitiikasta sen verran, että miksihän ne kunnat maksaa sitä kotihoidonkuntalisää? Juuri sen vuoksi, että kotona hoito niin paljon halvempaa. Niin ja ei niiden tilojenkaan ylläpito tai rakentaminen nykyään mitään edullista ole.

Ihmettelen tätä vastakkainasettelua. Mielestäni se on jokaisen perheen henkilökohtainen asia miten asiat järjestää.

[QUOTE="poikia3";22553621]Ja oikeasti yli 1000 euroa kuussa veroja maksavia ihmisiä kyllä löytyy. Esim. meillä me molemmat vanhemmat maksamme yli 1000 euroa kuussa veroja, ja tällä samalla tulo-/verotasolla työskentelee todella moni saman ammattialan ihmisistä ja näiden asuinalueiden ihmisistä.[/QUOTE]

Paljon siitä on kunnalisveroa?

Yhteistyössä