UPEAA! Nyt ekasta sairauslomapäivästä ei makseta palkkaa kenellekään!

  • Viestiketjun aloittaja ihanaa!!!!
  • Ensimmäinen viesti
xcv
Mä en oikein usko tähän uudistukseen. Töihin tullaan kipeänä, tartutetaan kaikki ja sitten kun saikulle on pakko jäädä, niin ollaan niin pitkään kuin mahdollista ettei mene karenssi "hukkaan".

Ennemmin voisivat muuttaa systeemiä niin, että jokaisesta saikkupäivästä pitää olla lääkärin lappu. Monissa paikoissa näin jo on, mutta useimmissa voi edelleen olla sen 3 päivää pois omalla ilmoituksella. Tätä väärinkäytetään paljon. Silti, mun mielestä kehittäisivät järjestelmää niin että väärinkäyttö estettäisiin, mutta tunnollisia työntekijöitä (jotka ovat poissa vain sairaana) ei rangaistaisi.
 
vierailija
Mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseella? Oletko sitä mieltä, että yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi, jos lapset olisivat päivähoidossa, eikä kotona? Et taida oikein tietää, mistä puhut, jos näin on. Tiedätkö, että yksi päivähoitolapsi maksaa kunnalle kuukaudessa n. 1000e (tämän vuoden lukuja minulla ei ole, joten korjatkoon, joka tietää paremmin). Eli vuodessa n. 12 000e. Vanhempi saa lapsen hoidosta n. 200 e kuukaudessa eli n.1200e. Laskeskeleppas siitä iltasi ratoksi, kumpi tulee yhteiskunnalle edullisemmaksi lapsen kotihoito vai päivähoito.
Sulla jäi nyt laskelmista pois kokonaan työssäkäyvän vanhemman maksamat verot ja veronluoteiset maksut. Et myöskään huomioinut vanhemman työn tuottavuutta.
 
vierailija
Sulla jäi nyt laskelmista pois kokonaan työssäkäyvän vanhemman maksamat verot ja veronluoteiset maksut. Et myöskään huomioinut vanhemman työn tuottavuutta.
No tuosta kodinhototuesta menee myöskin se vero ja pienituloisilla vero ei todellakaan mihinkään tonniin ylety. Ja voidaanhan tässä sitten miettiä, jos tähän lähdetään, että mitä se päiväkodin rakentaminen on tullut maksamaan. Tälläkin hetkellä rakennetaan lisäsiipiä ja lisää päiväkoteja. Myös se päiväkodin ylläpito maksaa, piha, itse rakennus, sähköt, vedet jne.

Ja eikös sen vanhemman työn tuota sitten joku muu, joka muutoin olisi työttömänä.
 
vierailija
No tuosta kodinhototuesta menee myöskin se vero ja pienituloisilla vero ei todellakaan mihinkään tonniin ylety. Ja voidaanhan tässä sitten miettiä, jos tähän lähdetään, että mitä se päiväkodin rakentaminen on tullut maksamaan. Tälläkin hetkellä rakennetaan lisäsiipiä ja lisää päiväkoteja. Myös se päiväkodin ylläpito maksaa, piha, itse rakennus, sähköt, vedet jne.

Ja eikös sen vanhemman työn tuota sitten joku muu, joka muutoin olisi työttömänä.
Se on ihan fakta että pienituloiset naiset kannattaa pitää kotona lastensa kanssa. Kyllä siihen muuten tässä ahneessa maailmassa olisi puututtu jo aikoja sitten. Oma työni ei ole edes "tuottavaa", vaan syö ainoastaan yhteistä kassaa (kunnalla hoitajana).
 
vierailija vaan
Ennemmin voisivat muuttaa systeemiä niin, että jokaisesta saikkupäivästä pitää olla lääkärin lappu. Monissa paikoissa näin jo on, mutta useimmissa voi edelleen olla sen 3 päivää pois omalla ilmoituksella. Tätä väärinkäytetään paljon. Silti, mun mielestä kehittäisivät järjestelmää niin että väärinkäyttö estettäisiin, mutta tunnollisia työntekijöitä (jotka ovat poissa vain sairaana) ei rangaistaisi.
Tokihan työnantaja voi halutessaan pyytää epäilyttävästi sairastelevaa työntekijää tuomaan työterveydestä lääkärintodistuksen. Mutta eikös se maksa ekstraa työnantajalle, joka työterveyden kustantaa? Tuskin tämä 3 päivää omalla ilmoituksellakaan ihan puhtaasta hyvästä sydämestä on käytännöksi muodostunut, vaan kaikki voittavat. Ja hyvä niin. Kamalaa sekin, että ripuloivana täytyisi lähteä raahautumaan lääkäriin vain ja ainoastaan todistelemaan järkyttävää oloaan. Tartutat siinä matkalla muutaman huono-onnisen ja oma olokaan ei reissussa kohoa. Lääkärikään ei sairaudellesi mitään mahda. Näitä nuhakuume- ja mahatautejahan ne massojen poissaolot ovat.
 
xcv
Tokihan työnantaja voi halutessaan pyytää epäilyttävästi sairastelevaa työntekijää tuomaan työterveydestä lääkärintodistuksen. Mutta eikös se maksa ekstraa työnantajalle, joka työterveyden kustantaa? Tuskin tämä 3 päivää omalla ilmoituksellakaan ihan puhtaasta hyvästä sydämestä on käytännöksi muodostunut, vaan kaikki voittavat. Ja hyvä niin. Kamalaa sekin, että ripuloivana täytyisi lähteä raahautumaan lääkäriin vain ja ainoastaan todistelemaan järkyttävää oloaan. Tartutat siinä matkalla muutaman huono-onnisen ja oma olokaan ei reissussa kohoa. Lääkärikään ei sairaudellesi mitään mahda. Näitä nuhakuume- ja mahatautejahan ne massojen poissaolot ovat.
Meilläpäin kyllä mahataudista kirjoitetaan lappu ihan puhelinkeskustelun perusteella. Mikä toki mahdollistaa huijaukset, mutta on silti järkevä käytäntö juuri noista yllä kuvaamistasi syistä. Mulla on työterveyteen 30 min ajomatka suuntaansa, kulje se sitten ripulissa tai vatsataudissa.

Mutta juuri nuo nuhakuumeet on niitä missä jengi huijaa... "on vähän lämpöä ja kurkku kipeä, olen kolme päivää pois" ...jos toistuu tiheään samoilla henkilöillä, niin kyllähän se läpi paistaa. Yleensä kun nuhakuumeesta on jotain vielä havaittavissa kun töihin palataan, vaikka pieni nuha tai yskä... mutta näillä tietyillä tapauksilla, ei koskaan mitään enää.

Lääkärikäynnit varmaan kyllä toisivat lisäkustannuksia, mutta korkeampi kynnys sinne on lähteä vedättämään jotain keksittyä flunssaa, joten ehkä säästöjä kuitenkin tulisi sitä kautta kun ne feikki-sairaudet jäisi pois.
 
vierailija
Meilläpäin kyllä mahataudista kirjoitetaan lappu ihan puhelinkeskustelun perusteella. Mikä toki mahdollistaa huijaukset, mutta on silti järkevä käytäntö juuri noista yllä kuvaamistasi syistä. Mulla on työterveyteen 30 min ajomatka suuntaansa, kulje se sitten ripulissa tai vatsataudissa.

Mutta juuri nuo nuhakuumeet on niitä missä jengi huijaa... "on vähän lämpöä ja kurkku kipeä, olen kolme päivää pois" ...jos toistuu tiheään samoilla henkilöillä, niin kyllähän se läpi paistaa. Yleensä kun nuhakuumeesta on jotain vielä havaittavissa kun töihin palataan, vaikka pieni nuha tai yskä... mutta näillä tietyillä tapauksilla, ei koskaan mitään enää.

Lääkärikäynnit varmaan kyllä toisivat lisäkustannuksia, mutta korkeampi kynnys sinne on lähteä vedättämään jotain keksittyä flunssaa, joten ehkä säästöjä kuitenkin tulisi sitä kautta kun ne feikki-sairaudet jäisi pois.
Täällä päin joutuu vatsataudissakin menemään työterveyteen hakemaan todistuksen. Sukulaisellani matkaa tuo sama 30 minuuttia suuntaansa ja lisäksi käytävällä istuminen ja odotus. Oikein mieltä ylentävää pysähtyä pusikkoon oksentamaan ja yrittää olla oksentamatta autoon. Työterveydessä odotellessa tauti jo leviää mukavasti muihinkin ihmisiin.
 
vierailija
Mä oon ainakin kyllästyny olemaan kaikkien pinnareitten politiikkojen, työnjohtajien ja työntekijöiden maksu miehenä. En tunne kuuluvani tähän piiskaus klubiin. Tai minun pitäisi tälläinen sietää ja maksaa siitä hyvästä hahha lisää sakkoa olenko oikeasti sakko elinkautinen?.
 
vierailija vaan
Meilläpäin kyllä mahataudista kirjoitetaan lappu ihan puhelinkeskustelun perusteella. Mikä toki mahdollistaa huijaukset, mutta on silti järkevä käytäntö juuri noista yllä kuvaamistasi syistä. Mulla on työterveyteen 30 min ajomatka suuntaansa, kulje se sitten ripulissa tai vatsataudissa.

Mutta juuri nuo nuhakuumeet on niitä missä jengi huijaa... "on vähän lämpöä ja kurkku kipeä, olen kolme päivää pois" ...jos toistuu tiheään samoilla henkilöillä, niin kyllähän se läpi paistaa. Yleensä kun nuhakuumeesta on jotain vielä havaittavissa kun töihin palataan, vaikka pieni nuha tai yskä... mutta näillä tietyillä tapauksilla, ei koskaan mitään enää.

Lääkärikäynnit varmaan kyllä toisivat lisäkustannuksia, mutta korkeampi kynnys sinne on lähteä vedättämään jotain keksittyä flunssaa, joten ehkä säästöjä kuitenkin tulisi sitä kautta kun ne feikki-sairaudet jäisi pois.
Kuten kirjoitit, jos lappu kirjoitetaan pelkän soiton perusteella, jää edelleen sama mahdollisuus lusmuilijoille. Toki muutenkaan lääkärin on vaikea/epämiellyttävä lähteä ripuloinnista todistusaineistoa keräämään... Ja esimerkiksi erilaiset kipuilut kuten selkäkipu on vaikea toisen todentaa. Asiat pyörivät vielä paljon ihmisten luotettavuuden pohjalta. Jos aukotonta järjestelmää lähdettäisiin rakentamaan, veikkaisin minä, että se kokonaiskustannuksiltaan tulisi kalliimmaksi kuin nykytapa. Esimerkiksi nuo kustannukset työnantajalle työterveyshuollon tekemistä tutkimuksista.

Kannattaisin työhyvinvointiin panostamista valvonnan sijaan. Siitä hyötyvät massat. Pahimmat mätämunat kun jäävät systeemissä kuin systeemissä aina huomaamatta.

Ehkä omat työyhteisöni ovat olleet poikkeuksellisia tai työnantajat pitäneet tekijät sen verran onnellisina työntekijöinä, ettei lusmuilijoita ole kohdalle osunut. Enemmän ollut niitä "sairaana töihin, koska olen tärkeä" -tyyppejä. En ihmettelisi, jos fyysisesti ja henkisesti raskaissa töissä jäädään herkästi sairastelemaan, jos työnantaja ei arvosta tai muuten mättää työoloissa. Kummatkin toimivat väärin.

Yksi hyvä asia tulee pakollisesta lääkärikäynnistä kyllä mieleen. Jäisi merkintä, että on ollut sairautta ja sairauden luonne. Tästä voisi olla hyötyä, jos järjestelmä osaisi tiedon pohjalta puuttua yksilön elämään. Esim. piilevä taustasairaus paljastuisi tai elämäntapoihin tai työoloihin voitaisiin kiinnittää huomiota.
 
vierailija
Käytännössähän tämä johtaa siihen, että ihmiset tunkevat sairaana töihin, ainakin julkisella sektorilla, eli esim hoitotyössä jne.... ja sairastuttavat sitten kymmenet muut siellä työpaikalla.
Yksityisellä puolella käytäntönä säilynee edelleen, että kolme päivää saa sairastaa, eikä mihinkään tarvitse ilmoittaa.
 
kuuukkeli
Mulle sopii tämä. Tottakai se näkyy palkkapussissa, mutta säästöjähän oli tarkoituskin kerätä. Aika vähän niitä sairaspäiviä normaalisti kertyy. Parempi säästökohde tämä on kuin moni muu.
 
p@ula
Käytännössähän tämä johtaa siihen, että ihmiset tunkevat sairaana töihin, ainakin julkisella sektorilla, eli esim hoitotyössä jne.... ja sairastuttavat sitten kymmenet muut siellä työpaikalla.
Yksityisellä puolella käytäntönä säilynee edelleen, että kolme päivää saa sairastaa, eikä mihinkään tarvitse ilmoittaa.
Tarttuu tietenkin ja työterveyshuolto saa jakaa reseptejä useammalle:
http://www.talouselama.fi/uutiset/se+on+liikeelamaa++pohjalainen+laakeyhtiot+hinnoittelevat+korkealle+patenttisuojan+avulla/a2289366

Itsehoitolääkkeetkin kuuluu tähän businekseen, ja vitamiinit ym...
 
p@ula
Jos tuo tulee, niin aion olla sairaana töissä, vaikka en saisi tehtyä mitään (fyysisesti kevyt toimistotyö) . Nykyisinkään en mielelläni käy työterveydessä. Jatkossa ei tarviitsisi ainakaan pienempien sairauksien vuoksi mennäkään, kun menisin mieluummin töihin.
Jatkossa voit joutua ostamaan pikatestin ym ja ...:
http://www.laakariliitto.fi/uutiset/blogi/?author=lauri-vuorenkoski

---vaikka se uni ja lepo voisi parantaa nopeammin?
 
vierailijaV
Empä usko, että tulevat sairaana työpaikalle, koska eivät varmana edes ole sairaita.
Itselläni on ainakin kokemus, ettei työ työterveyslääkärit anna kunnolla lomaa, joten en usko että jos ei ole oikeasti sairas, saisi loppupäässä ylimääräisiä lomapäiviä.

On vaan niin helppo jäädä kotiin, kun ei tartte 3 ekaan päivään käydä lääkärillä, mutta onneksi se nyt muuttuu, kun työntekijä joutuu kantamaan myös vastuuta.
TYÖTERVEYSLÄÄKÄRI
 
vierailijatyö
Tähän asti olen sairastanut keskimäärin ehkä 3 päivää vuodessa 1-3 päivän pätkissä. Nyt se muuttuu sillä tavalla, että jos sairastan 3 kertaa, otan sairauslomaa vähintään 3x9 päivää, eli 27 päivää yhteensä ja lisäksi kesäloman jatkeeksi kuukauden.
 
parvekelasi
Miten sitä sairaslomaa sitten "otetaan" se 9 päivää? Jos mahatauti niin tuskin työterveyslääkäri siitä 9 päivää sairaslomaa kirjoittaa? Meilläkin on sääntö että aina työterveyden kautta, olkoon mikä tauti tahansa. Istuin kerran bussimatkan kirjaimellisesti kurat housussa ripulitaudin takia kun sitä vesipaskaa piti käydä näyttämässä lääkärille. Ja lappu pitää välittömästi kiikuttaa työpaikalle lääkärikäynnin jälkeen. Siitä sairastui työpaikalla jo kolme ihmistä sen jälkeen. Vuorotyö ja työterveys vain viikolla virka-aikaan auki, siinä ollaan työskennelty jo vuosia iltoja, viikonloppuja ja pyhiä kipeänä. Ja eikös joillain aloilla tuo karenssipäivä ole jo olemassa, esim vartijoilla?
 
Aivan oikein, hyvä päätös. Loppuu se maanantain krapulasaikuttaminen.
Hallituksen esityksessähän sanotaan, et eka sairispäivä on palkaton ja sit viikko 80%
Ja osa jengistä myhäilee tyytyväisenä, et heh- heh- siinähän maanantaikankkustelijoilla miettimistä?

Onko mulla jotain jääny lukematta vai sanotaanko jossain, et se olis ilmoitusluontoinen vapaapäivä josta työnantaja ei halutessaan vois kysyä lääkärintodistusta? Ja jos sitä ei ole näyttää niin se ei ole palkaton sairispäivä vaan luvaton poissaolo.

Ja että jos saat keuhkokuumeen ja olet viikon sairaalassa, niin eka päivä on palkaton ja loppuviikko 80%. Kun sit iskee vielä se pari flunssaa vuodessa niin siinä on taas pari palkatonta päivää ja jokunen 80% päivä vaik joka päivältä olis todistus.

Tohon kun lisätään se ”lisien” poisto/vähennys niin kun jollain vuorotyöläisellä ne ”lisät” saattaa olla kolmannes liksaa niin kyl tossa aletaan puhua aikamoisesta raipasta vailla minkäänlaisia takeita siitä, että ”tuottavuus” raipan kohteena olevilla aloilla paranisi mitenkään.
Ottaen huomioon, et tosiaan on monia aloja joilla sairaana töihin ei ole mitään asiaa vaikka hommistaan suoriutuisikin.
Sanoisin, et löytyy monia joiden kukkaroa toi kirpaisee aika tavalla.

Oli niin tai näin, niin edelleen roikkuu auki se kysymys, et saavutetaanko tolla mitään tai ainakaan haluttua. Jos ketjussa mainittu pitää paikkansa, eli et ruottissa sairaslomapäivien määrä ton jälkeen on kasvanut, niin vaikea semmoista on mieltää tuottavuuden paranemiseksi?

Jos taas tolla halutaan saada ns. lusmuilijat kuriin ja herran nuhteeseen niin en mä jaksa uskoa että toi auttaa siihenkään. Työpaikkalintsaus muutenkin on enempi työnjohdollinen kuin työterveydellinen ongelma.

Yhteiskunnan kannalta olis kannattavampaa funtsia ns. tarpeettomien lekurikäyntien vähentämistä kuin Rape Raudoittajan kahta krapulapäivää.
Itte muistan kun lukion päättyessä, inttiin menossa, ajokorttia hankkiessa ja jokuseen opiskelupaikkaan hakiessa siin parinkympin nurkilla jouduin parin vuoden sisään toistakymmentä kertaa lääkäriin. Saadakseni todistuksen. Olin terve kuin pukki mut lääkärissä piti laukata vähän väliä ja aina siin meni se yks vastaanottoaika kun sanoin, että moi- olen ainakin fyysisesti terve joten kirjoittaisitko todistuksen. Että hävetti milloin aulassa jonotti muutama silminnähden sairaskin.
 
Eikö sitä oman loman ottamista muka mitenkään muuten saada kuriin(jos se nyt tässä on se isoin ongelma)? Meillä systeeminä se, että jos/kun tietty määrä poissaoloja on kertynyt, ottaa esimies asian alaisensa kanssa keskusteluun. Jos tarve vaatii, mukaan palaveriin otetaan myös työterveyden edustaja, jonka kanssa pohditaan mistä poissaolot johtuvat ja voisiko asialle tehdä jotain. Ihan toimivaksi olen useammassa työpisteessä tämän havainnut. Tosin en kyllä usko, että yksikään työtoveri on tällaiseen turhansaikutteluun edes sortunut. Itse kerran 12 vuotta sitten :whistle:
 
Tulee mieleen entinen työtoveri (nainen), joka oli "sairas" aina kun sai hiemankaan ei-pelkästään-positiivista palautetta tai nollatasoa vaikeampia tehtäviä. Tämä järjestelmä olisi puolittanut hänen palkkansa.
 
vierailija
En ole koskaan ollut turhaan saikulla tai lintsannut sairasloman varjolla. Jatkossa menen sairaana töihin ja vien lapseni sairaana hoitoon. Olen yh eikä minulla ole enää antaa palkastani senttiäkään pois. Nytkin palkka hädin tuskin riittää elämiseen. Ihan sama sairastuuko muut tai mitä ajattelevat.
 

Yhteistyössä